Tuleeko lapsista osattomia jos en vie laskettelemaan?
En osaa eikä oikein varaakaan. Miten te muut olette tämän hoitaneet?
Kommentit (26)
No osattomia laskettelusta. Eivät siis ota osaa lasketteluun.
Vierailija kirjoitti:
Osattomia mistä?
No jotenkin ulkopuolisia, kyllähän kaikki lapset pitää opettaa uimaan, hiihtämään ja luistelemaankin. Onko laskettelu samanlainen kansalaistaito?
Itse yritin houkutella ja jopa "pakottaa" lapseni laskettelemaan
Ei innostunut, valitettavasti
En ole ikinä käynyt laskettelurinteessä. 56 v.
Ei ne mistään jää paitsi, jos eivät itse himoitse laskettelemaan. Minä en koskaan laskettelusta innostunut enkä siten osaa sitä tänäkään päivänä. Talviharrastuksissa ihan pulkkamäki, hiihtäminen ja luistelu riittivät. N28
Meilläkin oli jäämässä väliin koko homma mutta sitten poika rupesi 6.lk:lla puhumaan, että haluaisi kokeilla ja käytiin siskonsa kanssa pari kolme kertaa viime talvena harjoittelemassa. Eiköhän tällekin talvelle käydä. Ei se minusta mikään välttämättömyys todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osattomia mistä?
No jotenkin ulkopuolisia, kyllähän kaikki lapset pitää opettaa uimaan, hiihtämään ja luistelemaankin. Onko laskettelu samanlainen kansalaistaito?
Ei ole. Mullakin on vain pari kaveria jotka harrastavat laskettelua. Eikä ne ulkopuolisiksi jää, eiköhän niitä muitakin yhteisiä harrastuksia kavereiden kanssa löydy. Ei kaikkien tarvitse harrastaa samaa.
Eiköhän ne pysty laskettelemaan ihan tavallisillakin suksilla ja ilmaisilla laduilla jos niin kova hinku on. Yhtä ihanaa tai kammottavaa oli välineet mitkä tahansa ja maksullisuus ei sitä faktaa muuta.
Jos lasta kiinnostaa kokeilla sitä, niin mikä ettei. Varaa tunti hiihtokouluun, niin lapsi pääsee kunnolla kärryille. Jotkut koulutkin käyttävät lapsia rinteessä koululiikuntapäivänä.
Kallis harrastus se on, kun monellakaan se rinne ei ole lähellä, ei voi päiväseltään käydä mutkamäessä. Matkat, majoitukset, välinevuokra, hissilippu maksaa, mutta maksaa muutkin harrastukset. Kysy joltain tutultasi, pääsisitkö lapsesi kanssa tarvittaessa kimppakyydillä ja -majoituksella kokeilemaan joku päivä/viikonloppu laskettelua. Eka kerralla ei kannata ostaa koko päivän lippua, jos lapsi ei innostukaan asiasta sen enempää.
No aika karua, jos kauheasti haluavat eivätkä pääse edes kokeilemaan. Mutta jos eivät halua, niin ei siinä mitään. Ei minun mielestäni ole verrattavissa hiihtoon, luisteluun tai pyörällä ajoon.
Itse opettelin vasta aikuisena, koska omat lapseni halusivat rinteeseen. Jos eivät olisi halunneet, en olisi keksinyt viedä enkä olisi itse tullut koskaan kokeilleeksi laskettelua.
Minä laskettelin kyllä kouluaikoina muutaman kerran vuodessa. Mutta enpä ole sen jälkeen käynyt rinteessä kertaakaan. Joten ei mitään merkitystä että silloin joskus osasin.
Veisin jos lapsia todella laskettelu kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai ne on silloin laskettelusta osattomia. Mitä sitten? oli kyllä outo aloitus, ei oo tullut mieleenkään laittaa keskustelupalstalle kysymystä jotta onko meidän kakarat osattomia jääkiekosta kun ne ei oo ikinä sitä pelaanneet. Ja laskuvarjohypystäkin ne on osattomia. Ja mäkihypystä, kuviokellunnasta, golfista, ralliautoilusta...
Kyllä tulee.
Ihan jokaisen lapsen on pakko päästä laskettelemaan, ratsastamaan, jääkiekkoilemaan, purjehtimaan ja harrastamaan moottoriurheilua.
Muuten heistä tulee onnettomia pikku luusereita.
Eivät jää mistään paitsi. Jos lapsilla on innostusta nyt tai myöhemmin, viivat he käydä kokeilemassa kavereiden kanssa. Riippuu tietysti iästä
nytkö lappalaiset kutsuvat etelän tautisia veteliä kuluttamaan ja yli hintaa rihkamasta maksamaan. 3V SITTEN KIELSIVÄT TAUTISTEN ETELÄN VETELIEN EDES KATSOMASTA POHJOISEEN PÄIN KATSOMISESTAKIN OLISI PITÄNYT KULTTUURI KORVAUS MAKSAA. olkaa huoleti meidän 25 jäsenen yhdistys ei tule teitä todellakaan häiritsemään. etelän VETELÄT valuvat etelään hitaasti mutta varmasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai ne on silloin laskettelusta osattomia. Mitä sitten? oli kyllä outo aloitus, ei oo tullut mieleenkään laittaa keskustelupalstalle kysymystä jotta onko meidän kakarat osattomia jääkiekosta kun ne ei oo ikinä sitä pelaanneet. Ja laskuvarjohypystäkin ne on osattomia. Ja mäkihypystä, kuviokellunnasta, golfista, ralliautoilusta...
Etkö osaa lukea? Kyllä pidetään huonona vanhempana jos ei opeta lastaan pyöräilemään tai luistelemaan. Kysymys kuului, että mitkä ne on ne kriittiset "perustaidot" jotka vaan kuuluu osata? Tästä kun naapurit pakkaa kattobokseihinsa suksia tuon tuosta, niin kyllä, mietin että olenko huono vanhempi kun en tätä pysty heille tarjoamaan. Ap
Meillä ei kukaan pidä talviurheilusta, joten ei olla lasketeltu. Hiihdetty ja luisteltu on, vaikkei sekään erityisen kivaa ollut. Tykätään uida, tanssia, käydä salilla. Lapset jo lähes aikuisia. Ikinä eivät ole rinteeseen halunneet eikä ole haitannut laskettelemattomuus mitenkään. Lomalka mielumnin etelän lämpöön kuin pohjoisen kylmyyteen.
Opetin perustaidot kuten pallopelien alkeet, ykeisurheilulajien alkeita, murtomaahiihdon, luistelun, uimisen. Tyyliin ratsastus ja laskettelu nyt on ekstraa, kai voi kerran pari kokeeksi käyttää jos on rahaa niin tietävät mistä on kyse kun vanhempana itse alkavar miettiä mitä haluavat vapaa-aikanaan tehdä.
Osattomia mistä?