Valitsin väärän oppilaitoksen tradenomitutkinnolleni?
Olen jo 29v, pitkään ollut työtön ja masentunut yksin kotona. Työkokemusta ei ole juuri yhtään. Päätin ottaa itseäni "niskasta kiinni" ja hakea ammattikorkeakouluun. En tiennyt oikein mihin hakea, mutta olen kuullut elämäni aikana Metropoliasta paljon. Tällaisesta typerästä syystä pidin sitä parhaana. Okei, katsoin myös opetussuunnitelmia läpi, ja Metropolian vaikutti suoraviivaiselta ja omaan suuntaani ohjautuvalta (markkinointi).
Sain kokeesta pisteitä 47,15. Tämä olisi riittänyt mihin tahansa oppilaitokseen, ja nyt kadun valintaani kun olen puhunut ihmisille. Haaga-Helia on kuulemma paras AMK suomessa. Olisin päässyt sinne, jos olisin ottanut sen ensimmäiseksi hakukohteeksi, mutta valitsin Metropolian.
Kun nyt katson Vipusesta pisteitä, niin Metropolian alin pistemäärä hyväksytylle on 39,65, ylin taas on 54,11.
Haaga-Heliassa Helsingissä alin pistemäärä on korkeampi, mutta jostain syystä Metropolian ylin hyväksytty pistemäärä on korkeampi.
Metropolia monimuoto liiketalous
alin 39,65ylin 54,11
Haaga-Helia Helsinki monimuoto liiketalous
alin 44,58ylin 52,57
Laurea verkko-opinnot
alin 40,53ylin 55,29
Mikä on sitten totuus tässä? Mikä oppilaitos on paras tradenomiopiskeluihin? Tämä on oikeasti itselleni nyt aika iso kysymys, koska työkokemukseni on nollissa. Tarvitsen kaikki konstit työpaikan saamiseksi, ja nyt jäin varmaan paitsi tästä Haaga-Helian todistuksesta.
Ja minua kyllä kiinnostaa erityisesti se, miksi Metropolia saa ylimmäksi hyväksytyksi niin korkeita tuloksia sen samalla ollessa "huonoin" kun katsoo alinta pistevaatimusta. Olisi kiva nähdä keskiarvopisteitä valituiksi tulleille.
Olen miettinyt tätä asiaa aivan liikaa, tarvitsen ulkopuolisten näkemyksiä asiasta, olen tulossa hulluksi. Haenko nyt keväällä Haaga-Heliaan? Entä Laureaan?
Tätä olen katsonut https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kommentit (25)
Voit opiskella ristiin näissä kaikissa kolmessa ammattikorkeassa ja saat ne todistukseen.
Jos katsotaan nyt tilannetta Laurea on tsempannut paljon ja sinne haetaan myös ykkösenä.
Metropolia on ok.
Haaga-Helialla nyt haasteensa
Suomessa ollaan edelleen tilanteessa, jossa koulu itsessään ei merkitse kovin paljon työllistymisen kannalta. Ihan sama siis, onko Metropolia vai Laurea, koska kyseessä on AMK-tradenomi. Sen sijaan joudut todella kovaan kilpailuun silloin kun vastassa on hakijoina KTM-tutkinnon omaavia.
Huonot tulokset voi selittyä opiskelijaprofiileilla.
Ohis: tradenomi vastaa oikeasti entisvanhaista yo-merkonomin tutkintoa. Saman älyiset ihmiset sinne päätyvät. Samoin edelleen todella moni joutuu tyytymään koulutustaan paljon alempiarvoiseen tehtävään, koska työpaikoista on kisa ja tradenomeja paljon. Esim kassalle päätyy.
Olen itse yo-merkonomi ja seurannut kauan tilannetta. Osa opiskelukavereistani jatkoi opintojaan yliopistossa ja osa jämähti huonoihin töihin. Vain aika harva sai kunnon työn.
Itse opiskelin vielä diplomi-insinööriksi.
Koska keskimääräinen älykkyys on edelleen sama, ei nimikkeen muutos tarkoita osaavampia työntekijöitä. (Ja hieman pidempi tutkintoaika ja lopputyö)
Takerrut aivan väärään asiaan. Suomi on täynnä kouluja, joista valmistuu tradenomeja ja hyvin niistäkin työllistyy. Loppupeleissä työnantajia ei kiinnosta, mistä oppilaitoksesta valmistuit. Vain sillä on merkitystä, suorititko opintosi kunnialla hyvin arvosanoin ja vielä tärkeämpää on oma motivaatiosi ja asenteesi hakemaasi työtä kohtaan. Yksikään työnantaja ei tuollaisiin epäolennaisiin asioihin takertuvaa tyyppiä halua töihin. Keskity olennaiseen eli omaan oppimiseesi.