Pariutuvatko naiset ylöspäin? Tilastokeskus vastaa kysymykseen
Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_n…
Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:
https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_n…
Siinä vastaus.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei miehiä kiinnosta naisten tulot tai ammatti."
t. Vauvapalstan sinkkumiehet
Vauva-palstan sinkkumiehet? Ehei, vaan väestöntutkimuslaitos:
Korkeasti koulutetut miehet ovat harvoin sinkkuja. Mitä korkeammin koulutettu mies, sitä todennäköisemmin hän elää parisuhteessa ja hänellä on lapsia. Naisilla tilanne on toinen.
– Korkeasti koulutetut naiset ovat useammin yksin eläviä kuin matalammin koulutetut naiset. Sinkkumiehet ovat puolestaan keskimääräistä useammin matalasti koulutettuja, vahvistaa tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöntutkimuslaitokselta.
Kontulan mukaan epäsuhta parisuhdemarkkinoilla syntyy siitä, että korkeasti koulutetut miehet valitsevat puolisonsa eri kriteereillä kuin naiset. Siinä missä naiset suosivat miehiä, joilla on korkea koulutus ja sosiaalinen status, miehet kiinnittävät huomiota enemmän naisen ulkonäköön ja luonteeseen.
– Korkeasti koulutetut miehet valitsevat puolisoikseen myös matalammin koulutettuja naisia. Sen sijaan koulutetut naiset harvemmin haluavat ottaa itseään matalammin koulutettua miestä.
Nainen haluaa, että mies on vähintään yhtä koulutettu ja sivistynyt kuin hän itse.
– Naiset miettivät myös, kuinka heidän ystävänsä suhteutuvat mieheen ja kuinka mies sopeutuu omaan ystäväpiiriin. Miehille puolestaan vaimon kaunis ulkomuoto voi tuoda sosiaalista arvostusta.
---
Naisia kiinnostaa miehen rahat ja status, miehiä naisen luonne. Kumpikohan on muuten helpompi feikata?
Korjaisin, että tuon tutkimuksen perusteella naisen luonne ei kiinnosta miehiä pätkääkään, jos nainen ei ole riittävän viehättävä. Naisen sosiaalinen status miesten silmissä ei vaan määräydy niinkään pankkitilin saldon, vaan seksuaalisen viehätysvoiman kautta. Tietenkin molemmat vaikuttavat myös naisilla heidän asemaansa. Miehet ajattelevat kaiken alapäällään ensisijaisesti, naiset tekevät rationaalisia pitkän tähtäimen suunnitelmia valitessaan tulevaa kumppania. Siksi rupsahtanut hyväluonteinen, asiansa hoitava hyvätuloinen mies saa paljon helpommin kumppanin kuin naispuolinen vastinparinsa.
Naiset myös useimmiten ymmärtävät, että ulkonäkö ja nuoruus on katoavaista.
Nykyisin naiset myös keskimäärin korkeammalle opiskelleina tienaavat itse, joten toisin kuin palstalla väitetään, naiset ovat tietoisempia valintojensa vaikutuksista ja siten eivät perusta parisuhdetta perinteisillä arvoilla olevan matalammin koulutetun miehen kanssa, joka ei jaa samoja arvoja ja elämänkatsomusta hänen kanssaan, koska eivät tarvitse miehen elättämään heitä.
Koska yhä useampi korkeakoulutettu on nainen kuin mies, väistämättömämpää on, että nainen valitsee mieluummin sinkkuuden kuin sellaisen miehen kanssa arjen, jonka mielestä naiselle kuuluu kaikki kotityöt.
Useat miehet ovat edelleen paremmin toimeentulvia kuin heidän koulutustasonsa, joten heidän arvonsa ovat "koti, uskonto ja isänmaa", johon kuuluu vaimon tekemät kotityöt. Kun vaimo on vähemmän tienaava, mies käytännössä maksaa puolison elintason ja käyttää sitä myös tekosyynä vaimon kotitöiden hoitamiseen
Mitä kauneuteen tulee, työelämässä korkeastikoulutettu kaunis nainen joutuu tekemään keskimäärin enemmän työtä ylenemiseensä kuin tällainen keskivertonäköinen. Kaikki ei ole kauniille naiselle helppoa, jos haluaa oman uran.
Jos kaunis nainen on vähempiälyinen ja matalasti koulutettu, hän saa paremmin toimeentulevasta miehestä turvallisuudentunteen, koska ei itse kykene itselleen uraa tai varallisuutta luomaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sinkkumies ja tienaan kuukaudessa bruttona sen 3200e keskimäärin, en ole korkeakoulutettu ja epäilen sitä että näihköhän kukaan korkeakoulutettu nainen minua isommilla tuloilla huolisi minua kumppanikseen. Olen duunari ja monien korkeakoulutettujen naisten ennakkoluulojen mukaan olemme alkoholisteja,sovinisteja ja meillä ei ole älliä päässä yhtään.
M32
Kyllä se vetovoima ja yhteensopivuus oikeasti testataan face to face. Tietysti jos haet parisuhdetta jollakin pistetyssovelluksella alkupisteesi eivät kaikile riitä etkä pääse kaikkia tapaamaan.
Kaikki pariutuu saman verran tienaavien kanssa. Mulla oli "ystävä" joka ilmiselvästi oli tyytyväinen niin kauan kun mies ei tienannut paljon mitään. Kun alkoi tienaamaan alkoi hirveä suhteen ajojahti.