Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni kokemus synnytysväkivallasta oli sen verran raju, että päätin, että en halua itse kokea sitä koskaan.

Vierailija
07.01.2023 |

Ei saanut sektiota, ei, vaikka kuinka yritti, viimeiseen hetkeen asti yritti saada sektion, mutta pakotettiin alatiesynytykseen, joka ei onnistunutkaan ja lopulta monen yrityksen jälkeen päädyttiin sittenkin sektioon. Kokemus oli todella ruma ja erittäin traumaattinen. JA TIEDÄN, että tämä EI OLE kokemus ainoaalaatuaan. Tiedän näitä olevan enemmänkin, saman tyyppisiä kokemuksia. En halua koskaan kokea tuollaista. Pahimmassa tapauksessa vaarantuu äidin ja/tai vauvan henki.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuttu on sanonut, että lapsiluku jää yhteen karmean synnytyskokemuksen vuoksi. Yhteiskunnassa kannattaisi ehkä miettiä, moniko lapsi jää syntymättä siksi, että se ensimmäinen kokemus aiheuttaa painajaisia vielä vuosien kuluttua.

Luonnonvalinta

Vierailija
22/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki miespuoliset, jotka reagoivat tästä asiasta puhumiseen negatiivisesti, eivät välitä naisista eivätkä lapsista, kyse on heidän pyrkimyksestä kontrolliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni varmaan luulee ettei alapää muutu jos tehdään sektio

Ja se on mielestäsi ainoa tai edes pääasiallinen syy sektion haluamiseen?

Vierailija
24/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joskus pitkä ketju synnytysväkivallasta ja luin sitä ihan järkyttyneenä. Valitettavasti vastaavanlaisia kertomuksia on monilla tuttavapiiriini kuuluvalla äidillä.

Ottamatta edes kantaa sektio/alatiesynnysasiaan tai kivunlievitykseen, minusta on ihan hirveää kuinka epäasiallisesti naisia muuten kohdellaan. Heidän pelkoja ja uupumusta vähätellään, syyllistetään mikäli imetys ei heti onnistu ja tehdään alatutkimuksia edes varoittamatta etukäteen. Ihan jäävuorenhuippuna minulle tuli tieto, että juuri synnyttäneen naisen täytyy itse laittaa lakanat sairaalavuoteeseensa. Minulle on tehty pari hyvin pientä kirurgista operaatiota, jonka jälkeen olen joutunut olemaan yhden yön sairaalassa ja aina on ollut peti valmiiksi pedattuna.

Itse olen vapaaehtoisesti lapseton, joten nämä kauhukertomukset eivät omaan päätökseeni vaikuta. Nostan hattua naisille, jotka uskaltavat hankkia lapsia kaikesta tästä huolimatta. Ihan hirveää, että elämän yhdestä tärkeimmästä päivästä tehdään traumaattinen kokemus ihan vain huonolla ja vähättelevällä hoidolla.

Vierailija
25/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää tehkö lapsia jos ette halua synnyttää niitä

Ai, että tällä vuosituhannella kokemus ei voisi olla mahdollisimman mukava? Keinot siihen olisi, mutta ei haluja mahdollistaa, joten ehkäisyn myötä moni jää lapsettomaksi. Suomi, sivistysvaltio tukahtukoot vauvakatoonsa. Ihan sama mulle, kun äideistä ei välitetä yhtään.

Ei ole kysymys mukavuudesta vaan siitä että vauvan kannalta alatiesynnytys on suositeltavaa siinä tapauksessa jos se onnistuu luonnollisesti.

Kannattaa silti muistaa, että suunnitellussa sektiossa vauvan vammautumisriski on minimaalinen toisin kuin alatiesynnytyksessä. Meillä ei ole olemassa kattavia tutkimustuloksia siitä, miten epäonnistunut synnytyskokemus vaikuttaa lapseen (on tutkittu vain yksittäisiä asioita, ei kokonaisuutta), mutta ollaan kovasti selittämässä, miten sektiolapsilla on enemmän ongelmia. Eurooppalaisittain tarkasteltuna näin ei ole, muualla sektio on yksi tapa saada lapsi maailmaan, Suomessa poikkeava ja vaarallinen asia, jota halutaan välttää, vaikka tästä syystä meillä vammautuu joka vuosi tuhansia lapsia.

ADHD-lapsi on harvoin saanut kymppiä edes syntyessään.

Vierailija
26/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että tällä vuosituhannella kokemus ei voisi olla mahdollisimman mukava? Keinot siihen olisi, mutta ei haluja mahdollistaa, joten ehkäisyn myötä moni jää lapsettomaksi. Suomi, sivistysvaltio tukahtukoot vauvakatoonsa. Ihan sama mulle, kun äideistä ei välitetä yhtään.

Jaa että revitään maha auki ja loppuelämä kärsitään hermokivuista.

Multa on revitty maha auki kolmesti omasta halustani enkä ole kärsinyt hermokivuista enkä mistään muustakaan mikä johtuisi sektiosta. 

Vierailija
27/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tuon. Ihan pätevä syy olla tekemättä lapsia. Maailmassa on paljon korjattavaa. Pitäisi olla myös pätevät ammattilaiset salissa. Ehkei kaikille osu tuota kohdalle kuten ystävällesi, mutta varmaan tekee mieli olla varovainen.

Vierailija
28/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuttu on sanonut, että lapsiluku jää yhteen karmean synnytyskokemuksen vuoksi. Yhteiskunnassa kannattaisi ehkä miettiä, moniko lapsi jää syntymättä siksi, että se ensimmäinen kokemus aiheuttaa painajaisia vielä vuosien kuluttua.

Luonnonvalinta

Totta tämäkin. Nuo lapset saavat enemmän aineellista ja sosiaalista pääomaa kuin monilapsisissa, köyhissä perheissä lapsille on mahdollista antaa.

Vierailija
29/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu usko pois: ne repeämät peräaukkoon asti eivät ratkea itsestään.

Vierailija
30/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että revitään maha auki ja loppuelämä kärsitään hermokivuista.

Multa on revitty maha auki kolmesti omasta halustani enkä ole kärsinyt hermokivuista enkä mistään muustakaan mikä johtuisi sektiosta. 

Aioin kertoa samaa. Enemmän olen kärsinyt kipuja murtuneen ranteen takia kuin sektioiden.

Vierailija
31/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut synnyttää, mutta se ei ollut mahdollista.

Vierailija
32/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki miespuoliset, jotka reagoivat tästä asiasta puhumiseen negatiivisesti, eivät välitä naisista eivätkä lapsista, kyse on heidän pyrkimyksestä kontrolliin.

Sitähän se on ollut, ollut kautta aikain.

Vierailija
33/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kysymys mukavuudesta vaan siitä että vauvan kannalta alatiesynnytys on suositeltavaa siinä tapauksessa jos se onnistuu luonnollisesti.

Eli pskat äidistä. Pitäkää tunkkinne.

Mites se lapsi... ? Ei niillä niin väliä vai?

Äiti on se joka synnyttää, ei lapsi.

Vierailija
34/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se on mielestäsi ainoa tai edes pääasiallinen syy sektion haluamiseen?

Voisin kuvitella että moni joka ei vielä ole raskautunutkaan miettii lähinnä vain ulkonäköään.

Vierailija
35/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pskat äidistä. Pitäkää tunkkinne.

Mites se lapsi... ? Ei niillä niin väliä vai?

Alatiessä riskit on lapsella, sektiossa äidillä. Lapsia ei kuole eikä vammaudu suunnitelluissa sektiossa. Lapsen kuoleminen tai vammautuminen sektiossa johtuu siitä, että sektio on tehty liian myöhään. 

Koska tilastoissa ei eritellä suunniteltuja, kiireellisiä ja hätäsektioita, päästään näyttämään sektiota haluaville tilastoja, joissa kuolemat ja vammautumiset ovat johtuneet pääasiassa hätä- ja kiireellisistä sektioista. 

Sektion haluamalla äiti haluaa ottaa riskin itselleen.

Vierailija
36/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ilmottauduin jo hyvissä ajoin pelkopolin asiakkaaksi (oli ihannuusi asia neuvolan ihmiselle vuonna 2000..) ja vaadin saad sektion tai tarvittavat merkinnät riittävästä kivunlievityksestä. Päädyin alatiehen ja sain epiduraalin. Ihan hyvä kokemus.

Itse osastolla sitten olikin veemäisiä hoitajia mutta ne kesti kun ei siellä montaa päivää oltu. Mitään tukea ei imetykseen annettu. Kyllä nälkäinen lapsi imee vaikka kiviseinää oli yhdenkin kommentti.

Vierailija
37/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uliuliuliuli.

Jonne v Ittuun välittömästi.

Mutta jos haluaa tulla vatsan kautta eikä sieltä v tun.

No äitisi ois sit varmaan pitänyt jättää sut synnyttämättä! Symppikset hänelle

Vierailija
38/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei varsinaisesti ole esimerkki synnytysväkivallasta. Ehkä sitä on ollut aloittajan ystävän kohdalla, mutta hän ei kertonut yhtään esimerkkiä siitä.

Sektiota ei saa automaattisesti ilman lääketieteellistä perustetta, eikä sen kieltämisessä ole kyse synnytysväkivallasta, vaikka ikävältä se on varmasti tuntunut.

Vierailija
39/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tästä ja näistä narinoista pätkääkään. Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä.

Vierailija
40/60 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jäi juurikin yhteen karmean synnytyksen takia. Kätilö oli niin järkyttävän inhottava, synnytys meni hänen takiaan ihan pieleen, lapsi jouduttiin elvyttämään ja se pelko, mitä siitä jäi, kun lapsen vaurioista ei tiedetty, oli ihan hirveää.

Yksi ihminen voi häijyydellään tuhota lapsen koko elämän, pilata äidin alapään ja tehdä niin pahaa tuhoa myös henkisesti, ettei siitä koskaan toivu.

Joskus toivon, että koko synnytys olisi videoitu. Kätilö kielsi kuitenkin kamerat kokonaan ja pilkkasi, että kuvaamaanko sitä tultiin, hänen nuoruudessaan synnytettiin, kun lapsen isä yritti ottaa kameran siihen pöydälle.

Kiitos kätilön, synnytyksestäni ei ole yhtään kuvaa. Kiitos kuitenkin muun tiimin, lapsi saatiin elvytettyä ja minut lopulta parsittua kasaan, vaikka kuulemma hilkulla oli molemmat.

Toivottavasti tuo kätilö kohtaa Taivaanporteilla sen, minkä taakseen jätti.