HSL:n matkustajat eriarvoisessa asemassa
HSL:n runkolinjat (esim. 550 ja 560) ovat jatkuvasti epäsiistejä ja turvattomia. Likaa ja eritteitä on tankojen, istuinpenkkien ja niskatukien pinnoilla sekä ikkunoissa. Istuinpenkkien pehmusteet ovat olleet myös rikki. Epäsiisteyttä on kellonajasta ja matkustuspäivästä huolimatta. Olen kohdannut ja todistanut yksin sekä yhdessä läheisteni kanssa häirintää ja uhkaavaa käytöstä. Häirinnästä ja uhkaavasta käytöksestä on käytännössä mahdotonta ilmoittaa kuljettajalle bussin ollessa täynnä matkustajia tai ilmoittaminen on uhkan kasvamisuhan vuoksi turvallisuusriski. HSL:n matkustajat, jotka joutuvat käyttämään avorahastusta käyttäviä runkobusseja, ovat eriarvoisessa asemassa suhteessa matkustajiin, jotka voivat matkustaa siistimmillä ja turvallisimmilla busseilla, joihin tulee vielä esittää sisään noustessa voimassaoleva matkalippu.
Kertokaa kokemuksistanne muilla runkolinjoilla, lähijunilla, metrolla ja raitiovaunulla matkustavat. Millä alueella matkustatte? Oletteko huomanneet epäsiisteyttä ja turvattomuutta?
Miten asian voisi ratkaista? Portit pysäkeille ja laitureille? Enemmän tarkastajia? Hälytysnappulat käyttöön? Halvemmat matkaliput epäsiisteihin ja turvattomiin julkisen liikenteen välineisiin?
Kommentit (131)
No aikalailla kaikissa julkisissa ratikoista juniin, metroihin ja runkolinjan busseihin sitä epämääräistä porukkaa on (kun ilmaiseksi pääsee sisään). Vain osa taitaa kulkee pelkästään bussilla ja sellaisella bussilla, jonka sisälle ei pääse liputta.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi täältä maalta, mutta mikä on runkolinja?
Oranssi bussi joka kulkee tiheään vilkkaasti liikennöityä reittiä.
Noilla linjoilla pitäisi monta kertaa päivässä olla yhdistetty lipuntarkastaja-järjestysmies. Luultavasti myös hankkisi samalla omat palkkarahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi täältä maalta, mutta mikä on runkolinja?
Bussissa on pelkkä runko ja pyörät.
Oletpas nero!
HSL kuvailee runkolinjojaan mm. näin:
"Runkolinjat tarjoavat metromaista liikennettä tiheine ja tasaisine vuoroväleineen. Pääset kyytiin ilman pitkiä odotuksia aikatauluja ja kelloa katsomatta, mikä lisää matkustamisen vapautta.
Vuorojen täsmällisyyden ansiosta jokaiselle kyytiin nousijalle on kiskokulkuneuvoissa ja runkobusseissa mukavasti tilaa.
Nopea ja luotettava liikenne säästää asiakkaittemme aikaa. Runkolinjojen muuta liikennettä korkeampi keskinopeus mahdollistaa laadukkaan palvelun ilman että liikenteen kustannukset kasvavat."
Todellisuus on naurettavan erilainen. Ruuhkabusseja, laadutonta kyytiä ja seuraa, välistä jääviä vuoroja ja seisomispakko, jos ei halua istua ulosteen, virtsan, veren ja/tai oksennuksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Noilla linjoilla pitäisi monta kertaa päivässä olla yhdistetty lipuntarkastaja-järjestysmies. Luultavasti myös hankkisi samalla omat palkkarahansa.
KANNATAN!
Mä matkustaisin metrolla Espoosta Helsinkiin töihin, jos siellä olisi jokin turvallinen osasto, jonne pääsisi vain lippua näyttämällä sisälle ja missä ei olisi sammuneena joku ihminen, missä uskaltaisi istua penkille ilman huolta vaatteiden likaantumisesta ja missä ei tarvitsisi jatkuvasti sivusilmällä skannata muita matkustajia siltä varalta, että uhkaako niistä joku.
Keskustasta espooseen on ihan eri meininki metrossa kuin keskustasta itään. No samat törkyvaunut ne vetää kivenlahteenkin nykyään et espoolaiset saa osansa itä-helsingin läävistä vaatteidensa ja penkeille olevien kassiensa mukana. En oo koskenut paljain käsin tankoihin sen jälkeen kun oon nähnyt mitä ihmiset on tehny käsillään ennen niihin koskemista (virtsaaminen tielle ennen metroasemalle ja metroon tuloa pesemättä käsiä, suoneen pistäminen kädet veressä, ulosteisten vaatteiden nostelu, oksennuksen jälkeen naaman pyyhkiminen).
On kyllä teidän joidenkin elämä hatkuvaa selviytymistaistoa. Ihan olen rauhassa saanut kulkea noilla runkolinjoilla, suosittelen istumista kuskin välittömään läheisyyteen, jos ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
No aikalailla kaikissa julkisissa ratikoista juniin, metroihin ja runkolinjan busseihin sitä epämääräistä porukkaa on (kun ilmaiseksi pääsee sisään). Vain osa taitaa kulkee pelkästään bussilla ja sellaisella bussilla, jonka sisälle ei pääse liputta.
Meillä yhtenä asunnon sijaintikriteerinä oli turvalliseksi koetut bussilinjat ja niihin todellakin pitää näyttää onneksi vielä lippu sisään. Noita runkolinjoja vaan on kai suunnitteilla enemmänkin, mutta kyllä moni pärjää edelleen ilman niitä julkisia liikennevälineitä, joihin pääsee sisälle ilman, että tarvitsee esittää lippua.
Kuljen päivittäin bussilla 550 enkä ole epäsiisteyttä lukuun ottamatta havainnut mitään ongelmia. Tosin samaa epäsiisteyttä on muillakin linjoilla.
Aikoinaan kun asuin Helsingin keskustassa, ratkaisin liikkumisongelman sillä että mulla oli kaksi autoa, prätkä, polkupyörä ja kengät joilla kävellä.
Tilanteen mukaan valitsin välineen.
Julkisia en käyttänyt koskaan, taksiuudistuksen jälkeen lopetin täysin niidenkin käytön.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä teidän joidenkin elämä hatkuvaa selviytymistaistoa. Ihan olen rauhassa saanut kulkea noilla runkolinjoilla, suosittelen istumista kuskin välittömään läheisyyteen, jos ahdistaa.
Usein minäkin matkustannut kyseisillä runkolinjoilla ja kuljetajat syötävän hyvän näköiset! Koskaan en kohdanut mitään negativista kumassakaan runkolinja pussissa. Sen enempää en koskaan mitään negatiivista Metro linja Mellunmäki-Kontula-Myllypuro Itis ja takaisin tai Metrolinja Mellunmäki-Kamppi ja takaisin. Itä Helsingin kasvattina jo 50 vuotta!
Samaa mieltä. Juuri syksyllä istuin 560 märälle penkille onneksi kotimatkalla vasta. En sen tarkemmin haistellut mitä laatua oli mutta kiva laittaa kaikki vaatteet takkia myöten pesuun. Ja tästä ilosta maksan nykyään yli 70e/kk. Puhumattakaan että pitkin talvea jäänyt useita vuoroja välistä ja aikatauluissa ei pysytä lähellekään. Eihän siinä muuten mitään mutta kun töihin pitäisi ehtiä eikä aina voi ennakoida 30min ylimääräistä matkaan. Koko Hsl on mennyt niin ala-arvoiseksi ja vuosi vuodelta huonommaksi. Olen 30 vuotta kuitenkin käyttänyt lähes päivittäin julkista liikennettä ympäri Helsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä teidän joidenkin elämä hatkuvaa selviytymistaistoa. Ihan olen rauhassa saanut kulkea noilla runkolinjoilla, suosittelen istumista kuskin välittömään läheisyyteen, jos ahdistaa.
Niitä julkisten kuskeja ei todellakaan kiinnosta matkustajien haasteet, kokevat suoraa uhkaa ja häirintää päivittäin ilmankin eikä niille makseta riittävästi, että kannattaisi puuttua.
HS:n artikkeli 30.12.2022:
"Liikenteessä tapahtuu onnettomuuksia, alle jäämisiä ja pahoinpitelyjä, joita kuljettajien pitää todistaa. Joskus he joutuvat niihin osalliseksi itsekin.
Näemme vähän liikaa. Kun lähtee töistä, tuntuu kuin olisi kaikkensa antanut, irtisanoutunut kuljettaja kertoo.
Kuljettajan peruspalkkaus on runsaat 2300 euroa, jonka päälle tulevat lisät. Kuljettajapulan takia ylitöitä on nyt runsaasti tarjolla, ja niillä palkkapussia voi kasvattaa tuntuvasti.
Mutta se tarkoittaa sitä, että sosiaalisen elämän voi unohtaa. Olet koko ajan töissä, sanoo toinen irtisanoutunut kuljettaja puhelimitse."
Ukko40 kirjoitti:
Aikoinaan kun asuin Helsingin keskustassa, ratkaisin liikkumisongelman sillä että mulla oli kaksi autoa, prätkä, polkupyörä ja kengät joilla kävellä.
Tilanteen mukaan valitsin välineen.
Julkisia en käyttänyt koskaan, taksiuudistuksen jälkeen lopetin täysin niidenkin käytön.
Ymmärrän täysin. Tähän ratkaisuun joudun itsekin pian palaamaan. Ei jaksa aloittaa joka aamua jonkun ulosteiden seassa ja jonkun mieleltään järkkyneen sekoilun kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aikalailla kaikissa julkisissa ratikoista juniin, metroihin ja runkolinjan busseihin sitä epämääräistä porukkaa on (kun ilmaiseksi pääsee sisään). Vain osa taitaa kulkee pelkästään bussilla ja sellaisella bussilla, jonka sisälle ei pääse liputta.
Meillä yhtenä asunnon sijaintikriteerinä oli turvalliseksi koetut bussilinjat ja niihin todellakin pitää näyttää onneksi vielä lippu sisään. Noita runkolinjoja vaan on kai suunnitteilla enemmänkin, mutta kyllä moni pärjää edelleen ilman niitä julkisia liikennevälineitä, joihin pääsee sisälle ilman, että tarvitsee esittää lippua.
Tietenkin se on asunnon sijaintikriteeri, ainakin jos on lapsia.
Kuka sut sinne pakottaa? Millainen ihmisryhmä on se, joka ei voi matkustaa muulla kuin runkolinjalla? Köyhä? Liputon?
Anteeksi täältä maalta, mutta mikä on runkolinja?