Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Downshiftaus-kokemuksia?

Vierailija
06.01.2023 |

Olen viisikymppinen akateeminen, pitkän kansainvälisen uran tehnyt ja kohta täysin loppuunpalanut asiantuntija. Vihaan sydämeni pohjasta työtäni, jolla ei ole mitään merkitystä. Työpaikan vaihto ei muuta mitään, tarjolla on samaa p:tä eri paketissa.

Stressiä on ollut yli vuosikymmenen verran. Lisäksi jatkuvaa matkustelua ja tämä näkyy kropassa. Kiloja kertyy, mikään ei tuota enää iloa ja vapaa-ajallani olen jo täysin passivoitunut, enkä esim näe kavereita tai sukulaisia, koska en vain jaksa. Ero on tietenkin jo tullut. Työpaikkalääkärin mukaan kärsin keskivaikeasta masennuksesta, itse olen sitä mieltä että olen vain väsynyt ja pettynyt valintoihini.

Ennen kaikkea tätä nykymaailman hulluutta (covid, Ukraina jne) olin jo aika valmis jättämään kaiken tämä taakseni. Nyt päätös on vaikeampi. Lapsista pitäisi huolehtia vielä vajaat 10 vuotta ja yksinhuoltajana ei ole luksusta hypätä tyhjän päälle.

Olen siitä onnellisessa tilanteessa että olen suhteellisen säästäväinen ihminen enkä tarvitse elämääni luksusta. En siis kärsi siitä, jos en saa uutta autoa, ulkomaanmatkoja, tai kalliita merkkivaatteita. Nautin enemmän ajastani metsässä, eväsretkillä, lasten kanssa jne. Säästöjä olisi sen verran että voisin käyttää esim 3-5 vuotta uudelleenkouluttautumiseen, tai perustaa yrityksen. Uskallus vain puuttuu.

Tilanne on inhottava, koska tiedän tekeväni väärin itseäni ja läheisiäni kohtaan, kun vain haen turvallisuutta tilinauhasta. Aina ajattelen, että jos vielä viisi vuotta kestän, niin sitten voisin ehkä uskaltaa tehdä jotain muuta. Jonain päivänä tätä aikaa ei enää ole, tai mikä pahinta terveys pettää ja tiedän että tulen katkerasti katumaan valintojani, jotka olen uran takia tehnyt.

Kysyisin siksi kokemuksia vastaavassa tilanteessa olleilta ihmisiltä. Olitko tyytyväinen ratkaisuun ja miten käytännössä toteutit tämän? Kannattaisiko tällaiseen muutokseen hankkia ihan apua, vai räpiköidä sen läpi itse?

(Kun luen mitä itse ylle kirjoitin, niin tilanne vaikuttaa lähes mielenvikaiselta. Elämä valuu hukkaan, mutta uskallus muutokseen puuttuu). YT-neuvottelut ja niistä seuraava vähintään vuoden irtisanomispaketti voisi olla lähes lottovoitto tilanteessani, kun tarkemmin ajattelee.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessanpönttö on jäätynyt yöllä

Vierailija
2/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luteita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt pelkkää makaroonia viikon

Hampaat putoo suusta

Vierailija
4/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja unohti kirjautua ulos koneelta

Vierailija
5/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta voin samaistua tilanteeseen. Ja turha huudella mitään uhriutumisviestejä. Aika vaikea on varmasti samaistua tilanteeseen, jossa on koko elämänsä raatanut koulutuksen ja työn eteen ja viisikymppisenä huomaa että on ollut ainoastaan hyvä veronmaksaja, eikä itse ole saanut tästä iloa.

Valitettavasti en osaa sinua auttaa.

Vierailija
6/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä ajattelin tehdä tänään nakkikeittoa. Olisiko jollain hyviä suosituksia nakeista? Hk, Snellman, Atria vai joku tietty malli? 

Vierailija
7/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP satutätinä lähtenyt taas laukalle

Vierailija
8/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta kannattaa uudelleenkouluttautua. Jos olet yh, yrityksen perustaminen on riski, jollet sitten ole sellaisella alalla missä konkurssi ei ole todennäköinen. Silloin yrittäjyys voisi olla oikea ratkaisu.

Tuossa iässä elämän lyhyyden tajuaa eri tavalla, eikä loppua aikaa halua käyttää sellaiseen mistä ei nauti, joten osaan samaistua.

Vierailija
9/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteista kyllä näkee millaista porukkaa tällä palstalla pesii. Koulu meni lintsatessa ja vetäessä röökiä kulman takana. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin uhriudutaan tietokoneen ääressä ja ihmetellään jo yli kymmensenttiseksi venähtähtänyttä juurikasvua ja siiderin turvottamaa keskikehoa. Syy omaan tilaan on sannamariinissa, hallituksessa, Hartwallissa ja ylipäätään maailmassa, mutta ei koskaan peilissä.

Nakkikeiton sijaan suosittelen vaikka espanjalaishenkistä chorizo-keittoa. Kylkeen lasi laadukasta rieslingiä.

Vierailija
10/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rohkea! Tee muutos. Elämä kantaa kyllä. Rohkeutta siis.

Vierailija
11/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän koko ajan päästä tohon oravanpyörään enkä pääse. Voisit ap irtisanoutua ja antaa tilaa nuoremmilles.

Vierailija
12/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downshiftaus onnistuu yleensä siten, että joku muu vastaavasti "upshiftaa". Tavallisesti se menee niin, että vaimo ryhtyy downshiftaamaan, jolloin miehen on vastaavasti upshiftattava pitääkseen talouden samana kuin ennenkin. Tästähän ei kuitenkaan aloituksessa ollut kysymys.

Jos oma taloudellinen tilanne on sellainen, että on mahdollista tehdä vain osa-aikaisesti työtä ja silti elellä mukavasti, siitä vain. Jos taas oma taloudellinen tilanne ei mahdollista moista, ei downshiftaaminen onnistu. Ei kai tämä sen ihmeempää ole?

Amerikkalaisillahan tuntuu olevan trendinä se, että nuorena tehdään niska limassa hulluna töitä keräten rahaa niin kerpeleesti, ja sitten aletaan hiljentämään tahtia siinä 45-50-vuotiaana. Tavoitteena on tietysti hankkia niin paljon rahaa, ettei koskaan enää tarvitse toimeentulon vuoksi työtä tehdä, vaan enemmänkin muuten vain omaksi iloksi. Jos tai toivottavasti kun aloittaja on koko työuransa ajan kerännyt viisaasti varoja säästöön, sijoittanut kaiken aikaa osakkeisiin, rahastoihin, kiinteistöihin ja niin edelleen, lienee nyt ihan hyvä hetki alkaa nauttia oman työn hedelmistä?

Ja kilot eivät kerry stressistä vaan siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa.

Vierailija
13/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vaativasta asiantuntijatyöstä lukion lehtoriksi! Helppoa ja pitkät lomat. Palkka toki ei ole edes viittä tonnia, mutta lisääntyneelle vapaa-ajalle täytyy laskea joku hinta.

Vierailija
14/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elikkä ajattelin tehdä tänään nakkikeittoa. Olisiko jollain hyviä suosituksia nakeista? Hk, Snellman, Atria vai joku tietty malli? 

Yönakki. Helsingin makkara tehdas.

Vierailija
15/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin elämän realiteetit jo opiskeluaikoina. Jäin kotipaikkakunnalle, josta ostin nykyrahassa noin 25000e maksaneen rivitalo yksiön. En tehnyt lapsia. Olen säästänyt tuhansia kun ei ole ollut velkaa, lapsia, eikä autoa. Nyt teen kesät keikkatyötä Suomessa ja talvet olen Espanjassa.

- lähihoitaja

Vierailija
16/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kanssa viiskymppinen. ja ajattelin downshiftata sen verran että jättäydyn työttömäksi.kun on lapseeton ja velaton niin ei mitään ongelmaa selvitä yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
17/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaihtaa vaikka alas niin, että opiskelet lyhyen hetken hoitajaksi ja teet sen jälkeen keikkatöitä. Kaikki pääsevät töihin, siellä on työvoimapula.

Vierailija
18/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vuorotteluvapaalla noi viiskymppisenä eili 10 vuotta sitten.. Kaduin ainoastaan sitä, että olin vain 6kk+ kesäloma. Tuohon aikaan 12 kk vuorotteluvapaan olisi voinut jakaa kahteen osaan kahden vuoden aikana.

Mihinkään aikatauluun en halunnut sitoutua. Yhden lyhyen ulkomaan matkan tein. Toki vuorottelukorvaus oli palkkaa vähemmän. Mutta koska oli vapaalla loppuvuodesta, oli tulo melkein verotonta kun hain uuden verokortin.

Kollegani oli melkein samassa pisteessä kuin ap. Hän anoi opintovapaata ja aikuisopintorahaa. Selvitti ensin mikä olisi vähäisin / helpoin opiskelu mitä edellytetään. Ei tarvi olla tutkintohakuista.

Vierailija
19/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa kuin AP. Olen yrittänyt vähentää työmäärää ja jättää kaikkea turhaa pois. Olen tehnyt jo elämäntapa muutoksen ja monta muutakin mistä saisi jotain uutta sisältöä, ja poistanut monia huonoja asioita pois elämästäni. Kaikkea ei voi tietenkään poistaa, mutta monta turhan kuormittajaa voi poistaa. Ne poistot olen jo tehnyt.

Tuntuu vain että tämä oravanpyörä pyörii ympärillä, ja samaan aikaan myös pään sisällä.

Ikääkin on jo sen verran, 54 v, että se ihan täydellinen ammatinvaihto ei oikein tule enää kysymykseen. Lähiympäristössä asuvat lapset, omistusasunnot, ja kumminkin tämä vakituinen työpaikka, yms myös sanelee liiankin paljon esim täydelliseen elinympäristön muutoksiin.

AP, luulen että me ei olla varmaankaan kahdestaan tässä tilanteessa? Hyvät vinkit olis aina tarpeellisia, erityisesti niiltä ketkä on sen elämänmuutoksen onnistuneesti tehneet.

Vierailija
20/43 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta, mutta samoja ajatuksia kyllä. Tilanteesi ei vaikuta mitenkään mielenvikaiselta vaan hyvinkin järkevän ihmisen pohdinnalta. Paljon on meitä vastaavassa tilanteessa.

Viimeisen vuoden aikana olen myös törmännyt sekä kotimaisissa että ulkolaisissa lehdissä juttuihin, jotka on tehty meistä. Ihmisistä, jotka haluaisivat vaihtaa alaa mutta eivät ole tehneet niin, koska tykkäävät siitä elintasostaan ja taloudellisesta turvasta, josta joutuisivat työstään luopuessaan myös luopumaan. Ehkä tämä on ollut vielä vähän viime aikoihin saakka tabuaihe, josta nyt on alettu puhua. Voisit tykätä näiden juttujen lukemisesta?

Sinälläänhän nämä ovat etuoikeutetun ihmisen ongelmia, ja tiedostan asian täysin. Haluaisin kuitenkin jo tässä iässä päästä helpommalla, opetella tienaamaan sijoittamalla tai muuten vähän vähätuntisemmalla hommalla ja omalta läppäriltä vailla paikkasidonnaisuutta. Vaikka olen vaativassa asiantuntijatyössä, niin työ ei enää tarjoa haasteita tai kehittymistä. Tätä samaa eläkkeeseen asti samalla kun sen tekeminen tehdään aina vain vaikeammaksi. Tuntuu, että mulla olisi kapasiteettia käytettäväksi johonkin isompaan ja hyödyllisempään, vaikka nykyinen työni terveydenhuollossa hyödyllistä onkin. Tympäisee myös se työelämän suunta, jossa kaikenlainen typerä byrokratia kasvaa ja vaatii yhä enemmän rahaa, aikaa ja työpanosta kun kaiken maailman kirjaamisia, raportteja ja suunnitelmia täytyy tehdä aina vaan laajemman ja vaikeamman kautta.