Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tekee voittoa toisin kuin kaupunki. Heimo lopettaa palvelun ja ostaa ruokansa kaupasta.
Tuskin Heimollakaan tuota "palvelua" olisi, jos hän pystyisi itse kaupassa käymään.
Tai entäs ne jotka eivät pysty käymään? Syövät mitä saavat vai ovat kokonaan ilman ruokaa?
Monikaan ei taida ymmärtää usean iäkkään tilannetta. Esim. kädet ja jalat eivät vaan toimi, pakko käyttää niitä saatavissa *ehkä!* olevia palveluita. Äitini pystyy laittamaan laatikon mikroon ja lämmittämään sen sekä syömään ja laittamaan rasian roskiin. Sekin on jo vaivalloista ja vie aikaa. Hänellä on erään T'run kaupungin ateriapalvelu. Eilen näin ruuan: 5 kpl broilerpyöryköitä (niitä samoja roipepyöryköitä pierukaasupussista), ei kastiketta. Pari rkl kypsennettyä vihannessuikaletta. Kourallinen pieniä kumiperunoita. Hinta 6 euroa. :( Tilanne tähän siirtymiseen tuli niin äkillisesti, ettei muuta ehtinyt järjestää. Olemme siis järkeistämässä tilannetta. Mutta kun kauppaan ei itse pääse eikä apuja ole, ei ystäviä tms. Kauppakassin hän on nyt tilannut, mutta kun niillä käsillä ei paljoa tehdä. Voileipä onnistuu. Jugurttipurkin avaaminenkin on jo vaikeaa, samoin maitopurkin. Ehkä eineslaatikon avaaminen onnistuisi, sitä kokeilemme seuraavaksi,ehkä myös valmiskeittoja.
Ikävää, että hyvä idea (lämmin ruoka kotiin iäkkäälle) sortuu mahdollsimman suuren voiton tavoitteluun. Luulisi, että edes jollekulle hyvä maine ja herkullinen ruoka olisi tärkeää? :O Minä asioisin mielelläni sellaisen tahon kanssa, joka myös kunnioittaa iäkkäiden makua ja tapoja eikä vain tyrkkää jotain mössöä eteen. Kai tiesittekin, ettei moni aikaisemmin 'ulos myynyt' koulu tms enää myy mitään. Kaikki kun tulee jättimäisistä keskuskeittiöistä myös niihin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Hintaan kuuluu myös kuljetus. Jos olisi hyvälaatuista ruokaa ja reilu annos, niin ei olisi valtavan kallis. Ongelmahan on siinä, jos vanhus on huonossa kunnossa eikä pääse ja jaksa enää kunnolla liikkua, käydä kaupassa, laittaa ruokaa ja suunnitella järkevästi syömisiään. Jaksamista ei ole enää paljoa eikä pääkään ole välttämättä niin skarppi enää.
Vanhusten syyllistys on väärä osoite kritiikille, kun ongelmana on se, että tällaiset Attendon kataiset yritykset käyttävät heidän heikkoa asemaansa hyväkseen omaksi voitokseen. Onneksi tämä kyseinen vanhus, Heimo, jaksoi nostaa meteliä tästä ateriapavelusta, jonka laatu siis on huonontunut nyt vuodenvaihteessa. Ja useammatkin lehdet ovat ottaneet tämän uutiseksi. Tärkeitä asioita, hyvä kun epäkohdat nostetaan esille!
Monella vanhuksella on myös säästöjä, joita sitten voi käyttää tällaisiin tarpeellisiin palveluihin, kun alkaa olla heikommassa kunnossa. Ei monillakaan käy lähisukuaiset päivittäin huoltamassa ja hoitamassa kauppa-asioita ja ruokapuolta. Kyllä vanhusten ateriapavelu on tarpeellinen palvelu sinällään. Laadun (ja hinnan) pitäisi olla vain kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heimolla on siis varaa ostaa ja valittaa ökyhintaisista tarjoiluista. Sellainen pullamössö-Heimo siellä taas. Siitä vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa, jos ei nykyinen tarjonta miellytä.
Sulla ei ole kaikki kotona,uskomaton idiootti.[/quote
Ei sullakaan. Et taida tietää miten työssääyvät pärjäävät nykyään pienillä tuloillaan, kun samaan aikaan ökyeläkelöisille lapataan lisää rahaa ja silti kehtaavat vielä ruikuttaa ITSE tilaamastaan palvelusta.[/quote
Tiedänkö? Miten sen nyt ottaa,olen ollut nyt vuoden eläkkeellä pienipalkkaisesta työstä jota tein yli 40 vuotta.Ja kyllä,sain 6.8 % korotuksen "öky"eläkkeeseeni joka on nyt 1200 e netto.
Alunperin Heimo oli tilannut ruoan muualta mutta toimittaja muuttui kesken kaiken ja ruoka huononi.
Kaikesta sitä viitsitään kadehtia. Että kun elääkkeesi on pieni, ei muillakaan saisi olla suurempaa eläkettä. !! Eiköhän tuo Heimo ole itse ansainnut eläkkeensä ja varansa.
En usko sinun olleen 40v ainakaan kokoaikatyössä, kun kerran eläkkeesi on jäänyt noin pieneksi. Ja olisit toki opiskellut paremmin palkatun ammatin, olisit päässyt itsekin "ökyeläkeläiseksi"
Toki asiasta Heimo valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole häävit ruuat ittelläkään.
Neljättä päivää lohilaatikkoa mikroon ja lisäkkeeksi etikkapunajuuria ja porkkanaraastetta.
Heimo voisi ottaa ittiään niskasta kiinni ja lopettaa valittamisensa.
Terv. Työtön.
Otapa itsekin itseäsi niskasta kiinni ja mene töihin.
Minä en hakeudukaan julkisuuteen itkemään asioitani kuten Heimo tekee.
Heimolla taitaa lisäksi olla rahaa, mutta puoli-ilmaista palvelua haluaisi veronmaksajien piikiin. On tottunut että yhteiskunta maksaa.
(sama)
No juurihan sinä täällä julkisesti itket. Älä osta valmiita lohilaatikoita. Osta perunoita, juureksia ja jotain protskua ja kokkaa itse. Tulee halvemmaksi.
Olisi reilumpaa, jos sinulle kuskattaisiin näitä ala-arvoisia aterioita kerran päivässä ja yhteiskunnan maksama noin 500€ pienenettäisiin vaikka 50 euroon.Itse minä sen lohilaatikon kokkasinkin. Myös omat perunat ja porkkanat.
En ole oppinut yhtä kädettömäksi kuin Heimo.
(sama)
Seiti on halvempaa kuin lohi. Vinkkinä vaan.
Taitaisi olla varaa nipistää niistä tuista, jos lohta on varaa ostaa.
Niitä sai joulunjäljiltä -60% (7,90 kg) alennuksella. Seitä ei saanut niin halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää vaan kokoomusta, niin tuo annos on pian teidänkin nokkanne edessä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en voi uskoa normaalilla arkijärjellä, että tuo pelkkä nakki ja muusi aski maksaisi kympin. Joku virhe tuossa jutussa täytyy olla.
Suomi on pieni maa. Kilpailu hyvinvointipalveluissa ei välttämättä toimi, koska markkinoilla ei ole paljoa toimijoita. Näin ollen voivat sanella hinnat ja tehdä, mitä huvittaa.
Kirjoittivat jo vuosikymmen siitä, että jos yksityinen firma lopettaa pienemmällä paikkakunnalla vanhustenkodin pyörittämisen, kunta on K-sessa kaulaansa myöten, koska omat palvelut on lopetettu ja mitään muuta ei saada. Homman nimi on siis se, että kun kerran ostopalveluihin siirryt, olet yksityisten talutushihnassa.
Suomessa on kuitenkin yksityistetty oikealla ja vasemmalla, koska se on niin tehokasta. Käytännön valossa homma on ollut (oikeisto)ideologista haihattelua.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan ei taida ymmärtää usean iäkkään tilannetta. Esim. kädet ja jalat eivät vaan toimi, pakko käyttää niitä saatavissa *ehkä!* olevia palveluita. Äitini pystyy laittamaan laatikon mikroon ja lämmittämään sen sekä syömään ja laittamaan rasian roskiin. Sekin on jo vaivalloista ja vie aikaa. Hänellä on erään T'run kaupungin ateriapalvelu. Eilen näin ruuan: 5 kpl broilerpyöryköitä (niitä samoja roipepyöryköitä pierukaasupussista), ei kastiketta. Pari rkl kypsennettyä vihannessuikaletta. Kourallinen pieniä kumiperunoita. Hinta 6 euroa. :( Tilanne tähän siirtymiseen tuli niin äkillisesti, ettei muuta ehtinyt järjestää. Olemme siis järkeistämässä tilannetta. Mutta kun kauppaan ei itse pääse eikä apuja ole, ei ystäviä tms. Kauppakassin hän on nyt tilannut, mutta kun niillä käsillä ei paljoa tehdä. Voileipä onnistuu. Jugurttipurkin avaaminenkin on jo vaikeaa, samoin maitopurkin. Ehkä eineslaatikon avaaminen onnistuisi, sitä kokeilemme seuraavaksi,ehkä myös valmiskeittoja.
Ikävää, että hyvä idea (lämmin ruoka kotiin iäkkäälle) sortuu mahdollsimman suuren voiton tavoitteluun. Luulisi, että edes jollekulle hyvä maine ja herkullinen ruoka olisi tärkeää? :O Minä asioisin mielelläni sellaisen tahon kanssa, joka myös kunnioittaa iäkkäiden makua ja tapoja eikä vain tyrkkää jotain mössöä eteen. Kai tiesittekin, ettei moni aikaisemmin 'ulos myynyt' koulu tms enää myy mitään. Kaikki kun tulee jättimäisistä keskuskeittiöistä myös niihin!!!
Ja silti äänestät Kokoomusta, jonka ansiota tämä vanhushuollon yksityistäminen ja voitontavoittelu pörssiporsaille on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heimolla on siis varaa ostaa ja valittaa ökyhintaisista tarjoiluista. Sellainen pullamössö-Heimo siellä taas. Siitä vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa, jos ei nykyinen tarjonta miellytä.
Ei sullakaan. Et taida tietää miten työssääyvät pärjäävät nykyään pienillä tuloillaan, kun samaan aikaan ökyeläkelöisille lapataan lisää rahaa ja silti kehtaavat vielä ruikuttaa ITSE tilaamastaan palvelusta.[/quote
Tiedänkö? Miten sen nyt ottaa,olen ollut nyt vuoden eläkkeellä pienipalkkaisesta työstä jota tein yli 40 vuotta.Ja kyllä,sain 6.8 % korotuksen "öky"eläkkeeseeni joka on nyt 1200 e netto.
Alunperin Heimo oli tilannut ruoan muualta mutta toimittaja muuttui kesken kaiken ja ruoka huononi.
Kaikesta sitä viitsitään kadehtia. Että kun elääkkeesi on pieni, ei muillakaan saisi olla suurempaa eläkettä. !! Eiköhän tuo Heimo ole itse ansainnut eläkkeensä ja varansa.
En usko sinun olleen 40v ainakaan kokoaikatyössä, kun kerran eläkkeesi on jäänyt noin pieneksi. Ja olisit toki opiskellut paremmin palkatun ammatin, olisit päässyt itsekin "ökyeläkeläiseksi"
Tällä hetkellä Työssäkäyvät maksaa eläkkeet.
Mun mummo 90v asuu Keravalla ja on törmännyt samaan myös. Naapurinsa tilaa attendolta ja mummoni on ihmetellyt niitä ruokia, että tämäkö on ratkaisu väestöpyramidin korjaamiseksi, kun ikäihmiset ajetaan ennenaikaiseen hautaan.
Mummoni itse tilaa ruokansa ruokakaupasta kerran viikossa kotiinkuljetuksella. Tulee halvemmaksi ja kuskipoika kantaa ostokset keittiöön asti.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää vaan kokoomusta, niin tuo annos on pian teidänkin nokkanne edessä.
Hahh hah hah hah SDP:n aikana on jo Heimon edessä.
Sähkötuista 50% kaikista hyvätulosimmille hah hah hah. Tuskin Kokoomuskaan saisi paremmin rikkaille kohdennettua tukia:)
Inuiittien kulttuuri Suomeenkin.
Kun vanhus on liian vanha huolehtiakseen itsestään, hän lähtee "kävelylle" merijäälle.
Ei näkynyt nakit ja muusia tämän vuoden puolella olleen. Onko oikea lista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
10 euroa päivässä tarkoittaa vain korkeintaan 310€ kuukaudessa. Äkkiä ajateltuna se voi tietysti tuntua isolta rahalta mutta jos ajatellaan että sen seurauksena tarvitsee ruokakaupasta lähinnä välipala tarvikkeita, eivät kokonaiskustannukset juurikaan muutu. Eläkeläisillä ei myöskään useimmiten ole huollettavia tai asuntolainaa maksettavana. Silloin se parin tonnin nettoeläke riittää oikein hyvin mukavaan elämään.
Ihan kirjaimellisesti esimakua tulevan orbanahallituksen yksityistämispolitiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä Työssäkäyvät maksaa eläkkeet.
Minusta on hyvä, että hän toi ongelman esiin. Moni ruokapalvelua tilaava vanhus ei pysty, koska kunto on huono.
Pitäisi olla laadukkaammat ateriat. Heimo myös maksaa aterian itse.