Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan omaiset voivat kokata pakkaset täyteen hyvää ja maukasta ruokaa. Lopputulos ei tule olemaan yhtään kiitollisempaa. Kun höpötetään leipien ja muiden puuttumisesta annoksista niin oletteko koskaan pysähtyneet miettimään omaisene suun terveyden laitaa? Sielä muhii usein semmoiset kasvustot mitkä vie makuaistin ja proteesien hygienia on vähän sinne päin. Tuo mukanaan kipuja ja pureskelun vaikeutumista.
Omaiset ja omaiset. Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ole omaisia joko ollenkaan tai niin läheisiä omaisia, että ketään kiinnostaisi? Tulevaisuudessa vielä vähemmän, kun ei tuo perheenperustaminenkaan ole muodikasta, saati muuhin sukuun yhteyksien pitäminen.
Kuka tahansa kokkaustaitoinen, huolestunut kansalainen. Älä takerru lillukanvarsiin.
Todellisuudessa laitosasumisen (vanhainkodit) alasajo on ollut suurin virhe ja täälä tapellaan merkityksettömistä asioista kun ei tajuta tai haluta osoitella virtahepoa olohuoneessa.
584
Miksiköhän kotona asuville vanhuksille ei voida toimittaa sitä samaa ruokaa mitä kouluissa, vankiloissa, sairaaloissa ja päiväkodeissakin syödään?
Hirveän kalliiksi tulee maksaa jollekin Attendolle tuollaisen palvelun tarjoamisesta, paljon halvempaa olisi tehdä laitosruokaa enemmän ja sitten kiikuttaa se vanhuksille. Ei varmasti koituisi mitään 10e kustannuksia per ateria.
Päättäjät tyrmistyivät, voi v**** mä sanon, ne on ne päättäjät jotka on halunneet että se asia on noin eivätkä tule nytkään tekemään asialle mitään!! Ihan oikeasti tässä maassa on niin moni muka-julkinen palvelu kilpailutettu ja ketjutettu niin vituralleen että ne pitäisi kaikki yksinkertaisesti lakkauttaa.
MAFIA toimii näin Italiassa, MAFIA! Tuo on korruptiota, varastamista. Hyville veljille järkätään urakat ja se ei ole mitään muuta kuin iilimadolle lupa imeä loputtomiin verta.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoaksi erittäin onnistunut. Myös meillä 5-lapsisessa perheessä ihan normiannos. Heimo voi viipaloida kurkkua jääkaapista itsekin joukkoon. Tuon ikäiset miehet passattavaa porukkaa, joku nainen aina tuonut lautasen eteen.
Huostaanotto olisi aiheellinen, jos tuollainen on teillä normiannos.
Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän kotona asuville vanhuksille ei voida toimittaa sitä samaa ruokaa mitä kouluissa, vankiloissa, sairaaloissa ja päiväkodeissakin syödään?
Hirveän kalliiksi tulee maksaa jollekin Attendolle tuollaisen palvelun tarjoamisesta, paljon halvempaa olisi tehdä laitosruokaa enemmän ja sitten kiikuttaa se vanhuksille. Ei varmasti koituisi mitään 10e kustannuksia per ateria.
Kyllä monessa kunnassa niin tehdäänkin. En tosin tiedä, kuinka kauas niitä toimitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuva vois olla mun akan laittamalta aterialta!
Muija puolet vuodesta työttömänä ja ite joudun vuorotyössä kaupan alalla raatamaan 1600€ netolla/kk.
Akka kuiteski saa joutilaisuudestaan korvausta, mut tuon parempaan ei pysty. Kirppareille kantaa kaiken "ansaitsemansa"....kele!
Ei kuulkaatte meidän kasvavat teinit saa ravintorikasta ruokaa, samaa kuin kuvassa ilman salaattia.
Ei ihme, että akan oma mahakin jatkuvasti kuralla. Ei akan aterioilla oltais hengissä, onneks kouluruoat ja työpaikan ateriaetu pelastaa.
Vielä pitäis pari vuotta kestää, sit saa akka aterioida ihan keskenään ;(
Kokkaa itse.
Attendolta ei kannata ostaa mitään palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole häävit ruuat ittelläkään.
Neljättä päivää lohilaatikkoa mikroon ja lisäkkeeksi etikkapunajuuria ja porkkanaraastetta.
Heimo voisi ottaa ittiään niskasta kiinni ja lopettaa valittamisensa.
Terv. Työtön.
Otapa itsekin itseäsi niskasta kiinni ja mene töihin.
Minä en hakeudukaan julkisuuteen itkemään asioitani kuten Heimo tekee.
Heimolla taitaa lisäksi olla rahaa, mutta puoli-ilmaista palvelua haluaisi veronmaksajien piikiin. On tottunut että yhteiskunta maksaa.
(sama)
Edesmenneelle äidilläni oli se ongelma, että söi yksin hyvin huonosti. Täytin jääkaapin hyvin, vähän näykki jotain. Ei muistanut tai halunnut syödä. Ruokapalveluita ei onneksi tarvinnut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Niin, kipaista näillä jääkeleillä lähimpään kauppaan? Käytä aivojas ja päättelykykyä jos sinulla niitä on.
Et ole idiootti kuullut kotiinkuljetuksesta? Vai hakeeko vanhus itse ateriapalvelun ateriatkin?
Vierailija kirjoitti:
Muija puolet vuodesta työttömänä ja ite joudun vuorotyössä kaupan alalla raatamaan 1600€ netolla/kk.
Akka kuiteski saa joutilaisuudestaan korvausta, mut tuon parempaan ei pysty. Kirppareille kantaa kaiken "ansaitsemansa"....kele!
Ei kuulkaatte meidän kasvavat teinit saa ravintorikasta ruokaa, samaa kuin kuvassa ilman salaattia.
Ei ihme, että akan oma mahakin jatkuvasti kuralla. Ei akan aterioilla oltais hengissä, onneks kouluruoat ja työpaikan ateriaetu pelastaa.
Kestää mitä ja minkä takia? Mikset ota eroa heti, lapset puolet ajasta luonasi jolloin voit kokata heille terveellisempää monipuolisempaa ruokaa. Kaikki voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan omaiset voivat kokata pakkaset täyteen hyvää ja maukasta ruokaa. Lopputulos ei tule olemaan yhtään kiitollisempaa. Kun höpötetään leipien ja muiden puuttumisesta annoksista niin oletteko koskaan pysähtyneet miettimään omaisene suun terveyden laitaa? Sielä muhii usein semmoiset kasvustot mitkä vie makuaistin ja proteesien hygienia on vähän sinne päin. Tuo mukanaan kipuja ja pureskelun vaikeutumista.
Omaiset ja omaiset. Etkö ymmärrä, ettei kaikilla ole omaisia joko ollenkaan tai niin läheisiä omaisia, että ketään kiinnostaisi? Tulevaisuudessa vielä vähemmän, kun ei tuo perheenperustaminenkaan ole muodikasta, saati muuhin sukuun yhteyksien pitäminen.
Kuka tahansa kokkaustaitoinen, huolestunut kansalainen. Älä takerru lillukanvarsiin.
Todellisuudessa laitosasumisen (vanhainkodit) alasajo on ollut suurin virhe ja täälä tapellaan merkityksettömistä asioista kun ei tajuta tai haluta osoitella virtahepoa olohuoneessa.
584
Ei ne ole mitään lillukanvarsia, ettei kukaan ala kokkailemaan ja kuskailemaan aterioita yksinäisille vanhuksille ties minne. Se on todellisuutta ja realismia. Ei sellaista voi keneltäkään edellyttää, hyvä että saa oman perheensä ruokittua.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jonkun työtehtävä on laittaa nakki puoliksi, ja sitten laittaa täsmälleen 1 kokonainen ja yksi puolikas nakki annokseen. ttu, puolitoista nakkia!
Sikamaista touhua palveluntuottajalta.
Hävettääköhän niitä edes vähäsen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Niin, kipaista näillä jääkeleillä lähimpään kauppaan? Käytä aivojas ja päättelykykyä jos sinulla niitä on.
Et ole idiootti kuullut kotiinkuljetuksesta? Vai hakeeko vanhus itse ateriapalvelun ateriatkin?
Luuletko tollo, että kaikkialla toimii kauppojen kotiinkuljetus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljättä päivää lohilaatikkoa mikroon ja lisäkkeeksi etikkapunajuuria ja porkkanaraastetta.
Terv. Työtön.
Heimolla taitaa lisäksi olla rahaa, mutta puoli-ilmaista palvelua haluaisi veronmaksajien piikiin. On tottunut että yhteiskunta maksaa.
(sama)
Haha, itse elät veronmaksajien rahoilla. Heimo sentään on itse tienannut eläkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Työtön.
(sama)
Miten niin tottunut? Itsehän hän on ruuistaan maksanut. Toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää mitä ja minkä takia? Mikset ota eroa heti, lapset puolet ajasta luonasi jolloin voit kokata heille terveellisempää monipuolisempaa ruokaa. Kaikki voittaa.
Katos kuule ihan lasten vuoksi. Kohta ovat omillaan ja voivat halutessaan äitiään jelpata. Muija kun ei ihan täysillä luuloistaan huolimatta käy. Sit voivat viranomaiset auttaa, tai olla auttamatta. Mua ei enää liikauta lasten itsenäistyttyä.
Onko netissä minkä maalaisia vain sivustoja joissa voi pyytää arvioimaan annoksen? Joku voisi sellaisiin linkittää kuvan ja kysyä mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Appelsiinilohi ja jälkiruuat ei ole mikään ihmisoikeus. Jos ruoka pitää hengissä niin se on täysin riittävää. Jos haluatte vanhuksillenne parempaa ruokaa ja hoitoa, niin ottakaa itse vastuuta omistanne.
Entäpä tämän aliarvoisen ruoan toimittajan vastuu? Sinun mielestäsi ihan ok laskuttaa ylihintaa p-askasta? Kaikilla vanhuksilla ei ole omaisia auttamassa, toope!