Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa suomalaisista jäämässä lapsettomiksi

Vierailija
06.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20011458
Minä en osaa nähdä tätä negatiivisena asiana. Jos lapsia haluaa, heidät täytyy uskaltaa tehdä. Jos ei uskalla niin se on luonnonvalinta, tällaiset ihmiset eivät pärjää. Jos ei tahdo, niin se ei ole keneltäkään pois.

Kommentit (541)

Vierailija
301/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus kasvaa, koska nykyään voi valita, haluaako lisääntyä. Ennen lapsia vaan tuli. Mun mielestä jokaisen lapsen tulisi syntyä toivottuna ja on mielestäni hyvä, että lapsia tehdään omasta halusta ja ne jätetään hankkimatta, jos ei ole kiinnostusta vanhemmuuteen.

Itse en ole koskaan hinkunut äidiksi, olen keskittynyt uraan. Ei ole kiinnostusta lapsiin. Jos saisin lapsen, olisi se hänen kannaltaan traagista että hän olisi ei-toivottu ja oma suhtautumiseni häneen olisi välinpitämätöntä. Näin on siis parempi minulle, kuin hypoteettiselle lapsellenikin.

Vierailija
302/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ensin aloituksen ja mitä soopaa heti. Jaa ei muka pärjätä. Meillä on ihan kaikki tarpeellinen ja pystymme ostamaan palveluja vanhuuden päivillä. Kumpiko jää tänne viimeiseksi potkimaan niin on varaa mennä kalleimpaan hoitokotiin mitä vaan löytyy.

Kyllä rahalla pystyy ostamaan palveluja siten työllistäen kotimaassa. Työllistetään sitten niiden lapsia joita työnteko kiinnostaa, jotka ovat niitä yhteiskuntakelpoisia veronmaksajia eikä veronkuluttaja loisia tehneet. 

Heti käy näemmä jollain kateeksi. Ja meillä on lähiomaissa saman ikä luokan lapsettomia jotka eivät ole köyhiä kuten emme mekään. Puolisoni saavutti jo 40 vuoden ansiokkaan työuran niin että repikää siitä lorvit. Sairaslomilla ja kotona lorvimassa ei olla oltu. Kyllä on veroja maksettu ihan helvetisti loisten elättämiseen. Niin ettei tarvi tulla sanomaan ettemme pärjää. 

Kyylä siinä parhaimman hoidon pitäisi olla ansaittuna vanhuuden päivillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus kasvaa, koska nykyään voi valita, haluaako lisääntyä. Ennen lapsia vaan tuli. Mun mielestä jokaisen lapsen tulisi syntyä toivottuna ja on mielestäni hyvä, että lapsia tehdään omasta halusta ja ne jätetään hankkimatta, jos ei ole kiinnostusta vanhemmuuteen.

Itse en ole koskaan hinkunut äidiksi, olen keskittynyt uraan. Ei ole kiinnostusta lapsiin. Jos saisin lapsen, olisi se hänen kannaltaan traagista että hän olisi ei-toivottu ja oma suhtautumiseni häneen olisi välinpitämätöntä. Näin on siis parempi minulle, kuin hypoteettiselle lapsellenikin.

Eihän tämä keskustelu nyt mitenkään koske sinua ja kaltaisiasi! Lukisit vähän kommentteja

Vierailija
304/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuutetta, joka hyvin yleistä lisääntymisikäisillä naisilla, tulisi hoitaa kunnolla julkisella puolella. Tämä parantaisi hedelmällisyyttä ja lapsettomuus pienenisi, ehkä naisten into oman kropan huoltoon ja lastenhankintaankin lisääntyisi.

Ennen raudan puutetta on ollut enemmän. Itselläkin oli anemia ja tulin silti heti raskaaksi. Kyllä syyt on nyt jossain muualla kuin rautatableteissa

Vierailija
305/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä keskustelu nyt mitenkään koske sinua ja kaltaisiasi! Lukisit vähän kommentteja

Olen alusta asti seurannut keskustelua. Miten muka keskustelu siitä että osa jää lapsettomiksi ei koska sellaista joka jää lapsettomaksi?

Taidat itse lukea yksipuolisesti keskustelua, täällä kun on ollut useita näkökulmia ja aiheita menossa.

Eri

Vierailija
306/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla suomalaisille huono uutinen, mutta muulle maailmalle hyvä. Me suomalaiset kulutamme ja tuhoamme luontoa neljän maapallon edestä. Saastutamme luontoa yksityisautoilulla ja talojen lämmityksellä. Suomen väkiluvun romahdus on suuri apu muulle maailmalle. Eikä pidä unohtaa, että meillä ei muutenkaan olisi edes oikeutta olla täällä, koska esivanhempamme ovat vallanneet maan sen alkuperäisasukkailta.

Voi kyynel. Lähes kaikki muutkin kansat ovat valloittaneet hallitsemansa alueet joltain muulta aluperäiskansalta vuosisatojen saatossa. Meidät suomalaisetkin on työnnetty tänne Pohjolan perukoille, kun muut kansat valloitti meidän alkuperäiset maat Volgan mutkassa. Kelle voin valittaa?

Ja afrikkalaiset tänne Suomeen muuttaessaan edelleen lämmittää ruokansa risuilla ja asuu savimajoissa luontoa säästäen? Ei, kyllä ne porsastelee ihan samalla tavalla.

Vierailija
307/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisista ja sosioekonomisista syistä perheen perustaminen ja asunnon hankkiminen on yhä useammalle mahdotonta. Nuorten työmahdollisuudet ja varallisuus on romahtanut. Yhä useampi siirtyy tukien varaan odottamaan valmistumista, vakituista työtä ja asuntoa. Nuoruuden epävarmuus jatkuu pitkälle aikuisuuteen. Siirtymävaihe venyy.

Toisaalta, kun on riittävän yksinkertainen, niin ei paljoa päätä huimaa vaikka tekee 5 lasta ja ei ole vanhemmilla koulutusta, ammattia tai rahaa. Näitäkin on omassa tuttavapiirissä yllättävän paljon.

Ja lapset on hieman samanlaisia, niin vanhempansa. Jatkavat samaa lisääntymiskulttuuria. Paksuna 17 v.

Siinä mielessä korkeakoulutetut stressaa ihan turhaan. Hyvinhän nuokin näyttää pärjäävän, takki auki, eikä huolta huomisesta.

Vierailija
308/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ensin aloituksen ja mitä soopaa heti. Jaa ei muka pärjätä. Meillä on ihan kaikki tarpeellinen ja pystymme ostamaan palveluja vanhuuden päivillä. Kumpiko jää tänne viimeiseksi potkimaan niin on varaa mennä kalleimpaan hoitokotiin mitä vaan löytyy.

Kyllä rahalla pystyy ostamaan palveluja siten työllistäen kotimaassa. Työllistetään sitten niiden lapsia joita työnteko kiinnostaa, jotka ovat niitä yhteiskuntakelpoisia veronmaksajia eikä veronkuluttaja loisia tehneet. 

Heti käy näemmä jollain kateeksi. Ja meillä on lähiomaissa saman ikä luokan lapsettomia jotka eivät ole köyhiä kuten emme mekään. Puolisoni saavutti jo 40 vuoden ansiokkaan työuran niin että repikää siitä lorvit. Sairaslomilla ja kotona lorvimassa ei olla oltu. Kyllä on veroja maksettu ihan helvetisti loisten elättämiseen. Niin ettei tarvi tulla sanomaan ettemme pärjää. 

Et sitten muutamaa alapeukkua kestä, vai mistä nuo kateushuudot ovat peräisin? Et ole itse ilmeisesti koskaan alapeukkuja laittanut? Jos olet, niin KATEELLINEN sinun täytyy olla. 

Toisekseen, asia ei muutu vääräksi, vaikka se ei nimenomaan sinua koskekaan. Se, että sinulla on rahaa, ei tarkoita, että muilla on. Eikä sinullakaan ole niin paljon rahaa kuin miljonääreillä. 

Palveluntarjoajatkin saa päättää ketä palvelevat. Voi olla, ettei sinunkaan rahasi kelpaa kaikille, vaikka kuinka tarjoaisit. 

Vierailija
309/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä haluaisin perheen perustaa, mutta ei ole yksikään nainen kelpuuttanut edes treffeille.

Ei tässä yksinelossa ole mitään hohtoa enää kun ei ole mitään mihin pyrkiä, olisi sitä "elämää isompaa" jonka takia ponnistella. Kaikki mitä olen aikonut, olen saavuttanut vaikka ne hyvin vaatimattomia onkin.

Tunnen tästä tarkoituksettomuudesta ja omasta huonoudesta jonkin sortin surua ja apeutta. Tuntuu melkeinpä niin turhalta elää

Vierailija
310/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pariskuntia (ja yksineläviä miehiä myös), jotka on tulleet sen ongelman eteen, ettei mies voi saada lapsia.

Ei tiedetä mistä johtuu, mutta noin kolmekymppisten miesten siittiösolujen määrä ja laatu on heikentynyt Suomessa kuin lehmän häntä.

Yhtenä syynä epäillään 80-90 luvun ruoan ravinnetason keikentymistä, eli lapsena saatu ravinto on ollut pääasiassa valmisannostelua (esim. jalostajan pizza, uuniranskalaiset, makkara, kaikenlaiset laatikot kuten makarooni ja maksa- jne). Myöskään kouluissa tarjottu laitosmainen ateria ei ole ollut kovinkaan ravinnepitoista. Varmuutta asiaan ei kuitenkaan ole saatu.

Koitin löytää sen dokkarin jossa tätä asiaa käsiteltiin, mutta valitettavasti Yle Areena on ilmeisesti poistanut sen.

Yksi hankaluus on se, ettei miesten lapsettomuutta ole tutkittu kuten naisten. Perinteisesti syy on aina ensin naisessa ja vaikka naiseen kohdistetut tutkimukset ovatkin huomattavasti hankalemmat, kalliimmat ja moninaisemmat, tutkitaan useimmiten nainen ensin, eikä miestä välttämättä ollenkaan (en puhu lapsettomuushoidoista, vaan heistä jotka ei sinne asti syystä tai toisesta pääse tai hakeudu). Tämä on yksi ongelmista miesten kannalta.

Toki maailma on muuttunut eikä lapsia enää haluta kuten ennen, mutta ei se ole ainoa syy siihen että suomalaiset eivät saa lapsia.

Vierailija
311/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki jotka ette hanki lapsia ootte de facto mua huonompia

Te ootte luusereita

luusereita aina

ja mä olen voittaja

mä olen aina voittaja

Tämä on totta

Surkimukset ei pysty

Heikot ei kestä

Ei lapsia itsetunnon pönkittämiseen kannata hankkia

Vierailija
312/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti niin tyhmä että tekee tälle kuolevalle planeetalle lapsia? Nuo eivät tule 20-vuotispäiviään juhlimaan.

Vierailija
313/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vapaus valita ja minun valintani on että lapsia en halua. Enhän minä ota koiraakaan kun en minä koiraa halua ja siinäkin asiassa minulla on vapaus valita. Yksinkertaista eikö?

Minulla on myös vapaus valita haluanko parisuhteeseen vai en, näin sinkkuna voi elää varsin hyvin mutta seksiä kaipaan ja parisuhteessa seksiä saisin useammin.

Vapaus ja tasa-arvo lisää sinkkuelämistä,lisää avioeroja sekä vähentää syntyvyyttä.

Vierailija
314/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Breaking news: kotona ollessa olen hoitanut sekä kotia että lapsia. Työhön olen mennyt aina kun sitä on ollut tarjolla.

Ihan hyvä että olette lapsettomia, luulen että kaikki ovat tyytyväisiä siihen.

Vierailija
315/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla suomalaisille huono uutinen, mutta muulle maailmalle hyvä. Me suomalaiset kulutamme ja tuhoamme luontoa neljän maapallon edestä. Saastutamme luontoa yksityisautoilulla ja talojen lämmityksellä. Suomen väkiluvun romahdus on suuri apu muulle maailmalle. Eikä pidä unohtaa, että meillä ei muutenkaan olisi edes oikeutta olla täällä, koska esivanhempamme ovat vallanneet maan sen alkuperäisasukkailta.

Voi kyynel. Lähes kaikki muutkin kansat ovat valloittaneet hallitsemansa alueet joltain muulta aluperäiskansalta vuosisatojen saatossa. Meidät suomalaisetkin on työnnetty tänne Pohjolan perukoille, kun muut kansat valloitti meidän alkuperäiset maat Volgan mutkassa. Kelle voin valittaa?

Ja afrikkalaiset tänne Suomeen muuttaessaan edelleen lämmittää ruokansa risuilla ja asuu savimajoissa luontoa säästäen? Ei, kyllä ne porsastelee ihan samalla tavalla.

Suomalaisilla on parempi yhteys luontoon kuin monella muulla kansalla. Monet myös vähentää turhaa kulutusta ja kohtuullistaa hankinnoissaan.

Vierailija
316/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki jotka ette hanki lapsia ootte de facto mua huonompia

Te ootte luusereita

luusereita aina

ja mä olen voittaja

mä olen aina voittaja

Vain menestyvillä miehillä esim. toimitusjohtajilla on monta lasta

Menestyvillä miehillä on lähes poikkeuksetta monta lasta, mutta kaikki miehet joilla on monta lasta, eivät ole menestyviä.

Vierailija
317/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä haluaisin perheen perustaa, mutta ei ole yksikään nainen kelpuuttanut edes treffeille.

Ei tässä yksinelossa ole mitään hohtoa enää kun ei ole mitään mihin pyrkiä, olisi sitä "elämää isompaa" jonka takia ponnistella. Kaikki mitä olen aikonut, olen saavuttanut vaikka ne hyvin vaatimattomia onkin.

Tunnen tästä tarkoituksettomuudesta ja omasta huonoudesta jonkin sortin surua ja apeutta. Tuntuu melkeinpä niin turhalta elää

Älä anna periksi! Ei se huonous ole sinussa! Se on maailmantilanne joka on muuttunut perinteisestä vapaammaksi. Jokaiselle on oma parinsa, hänet täytyy vain löytää.

Häntä pystyyn, silmät auki ja virittelyä tulille! Tinderiä en suosittele, mutta jollekin sopii myös se, parinhaku sivustoja on pilvinpimein. Anna asialle aikaa, älä hätäile, mutta toimi.

Vierailija
318/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku oikeasti niin tyhmä että tekee tälle kuolevalle planeetalle lapsia? Nuo eivät tule 20-vuotispäiviään juhlimaan.

Tässäpä se kiteytettynä. Elämme lopun aikoja. Juhlat ovat ohi ja viimeinen sammuttaa valot.

Vierailija
319/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli ihan arvattavissa. Korona-aika ehkä aikaisti joidenkin lasten hankintaa mutta nyt heillä on lapset tehty. Suomen syntyvyys ei tästä nouse. Minusta typerä kommentti tuo että suomalaiset odottaa liikaa täydellisyyttä. Pitäisikö sitä alkaa tekemään lapsia jos oma elämä tai parisuhde on retuperällä ja luottaa että valtio pitää huolen. Sehän on vaan lastenkin kannalta hyvä jos syntyvät harkittuina ja aidosti toivottuina.

Naurettava kommentti täydellisyydestä. Ei ole sen osalta mitään kulttuurista muutosta, Suomessa on aina ollut odotus että se paketti asuntolainoineen on kasassa lastentekovaiheessa.

Kulttuurinen muutos on voinut tapahtua sen osalta että nykyään on vaikeampi kasata se paketti.

Outo ajatus että pitäs olla omistusasunto että vois tehdä lapsia, miksi ihmeessä.

Perheen asumismuoto määrää usein lapsen sosiaalisen piirin. Meillä koulussa oli omistusasuntolapset ja vuokratalolapset ihan omissa porukoissaan ja tuosta jälkimmäisestä sakista moni on jo kuollut tai vankilassa.

ohis

Suomessa tosiaan kuolee vuokra-asujat keskimäärin viisikymppisinä. Siksi suurin osa elossa olevista suomalaisista on omistusasujia. 

Kyllä näin on Helsingissä. Olemme akateemiset vanhemmat, mies alansa tohtori ydinfysiikassa ja asumme vuokralla. Lapsiamme karsastetaan alueella jossa yo.merkonomit ovat ostaneet rivarinpätkät. Meillä varaa ostaa oma mutta emme vielä tiedä mihin suuntaamme...ehkä ulkomaille. Olemme myös ulkomailla vuosikymmenet asuneet jonka vuoksi asuntoa ei tullut nuorena hankittua. On todella yllätys että meitä ja lapsiamme pidetään epäilyttävinä kun asumme vuokralla vaikka lasten luokkalaisten vanhemmista suurin osa on ihan duunareita, akateemisia ihan pieni osa.

Vierailija
320/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se kiteytettynä. Elämme lopun aikoja. Juhlat ovat ohi ja viimeinen sammuttaa valot.

Niin on ennustettu viimeiset 2000 vuotta ainakin. Siitä vaan kuolemaa odottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän