Keskvaikea masennus ja lääkkeet
Haluaisin kokemuksia onko lääkkeet auttanut? Mikä lääke? Millaisia vaikutuksia huomasit? Mikäli et syö lääkkeitä masennukseen niin kuinka hoidat sairauttasi?
Kommentit (28)
Heitätkö läppää , vai kysytkö tietoa tuttavallesi,itsellesi? Uskoisin oikeasti masentunnut ihminen, aiheesta ei tänne jaksa kirjoitaa edes. piste
Onko sinulla diagnosoitu masennus vai mutuiletko vain? Masennusta on 12 eri tyyppiä.
Kyselen tuttavani puolesta, joka pohdiskelee lääkehoitoa. Hänellä on diagnosoitu, en heitä läppää.
Siis eikö tuttavalla ole ollut aiemmin mitään masennuslääkitystä? Nollasta liikkeelle? Mitä lääkäri on kertonut lääkevaihtoehdoista?
Lääkärit ei kerro mitään lääkevaihtoehdoista. Ne määrää sen mistä saavat eniten provikkaa. Mikä vtn vänkäri tänne vastailee?
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö tuttavalla ole ollut aiemmin mitään masennuslääkitystä? Nollasta liikkeelle? Mitä lääkäri on kertonut lääkevaihtoehdoista?
Hänen kertomansa mukaan ei. Nyt pohtii uskaltaako aloittaa.
En pärjäisi esim työelämässä jos en söisi lääkkeitä eli pakko niitä on syödä. Olin puoli vuotta sairauslomalla kun aloitettiin uudestaan lääkitystä (olin jättänyt itse lääkkeet pois kun paino vain nousi). Lääkkeinä Escitalopram ja Voxra. Auttavat siinä määrin että jaksan käydä töissä. Vapaa-ajalla en sitten teekkään muuta kun makaan sängyssä. Nukun 12-13 h vuorokaudessa kun en jaksa vaan maata tekemättä mitään. Mikään ei huvita. Nauran pari kertaa vuodessa. En itke ollenkaan kun on lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen kertomansa mukaan ei. Nyt pohtii uskaltaako aloittaa.
Mitä tuttavasi pelkää? Konsultoikaa lääkäriä.
Lääkitys riippuu siitä, miten tuttavasi oirehtii. Miten masennus ilmenee tuttavallasi?
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys riippuu siitä, miten tuttavasi oirehtii. Miten masennus ilmenee tuttavallasi?
Aloitekyvyttömyytenä, itkuisuutena, mielenkiinnon menetyksenä jne. Hän käy töissä vielä kuitenkin, mutta ei jaksa tehdä vapaa-ajalla mitään.
Nykytiedon valossa lääkkeistä on hyötyä lähinnä sen tason masennuksessa, jossa ihminen ei enää pääse sängystä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyvyttömyytenä, itkuisuutena, mielenkiinnon menetyksenä jne. Hän käy töissä vielä kuitenkin, mutta ei jaksa tehdä vapaa-ajalla mitään.
Voisiko hän kokeilla osa-aikatyötä? Työterveyden kautta etenisin. Esim. 80% työajassa vapaapäiviä tulee 1 lisää per viikko ja se voi tehdä jo ihmeitä.
En tiedä onnistuuko hänen työssään, mutta täytyy ehdottaa.
Ei ne vaikuta mihinkään. Sitä vaan joutuu syömään ruokaa mistä saa vitamiineja ja hyödyllisiä suolistobakteereja, harrastamaan jotain kevyttä liikettä vaikka kävelyä ja siivoamaan elämänsä turhakkeista. Se on ainoa mikä auttaa.
Syön 75 mg Efexoria. Minusta tulee kuin uusi ihminen. Normaali. Jaksan arkea. Ilman makaisin vain sängyssä ja itkeskelisin. Mieli hajoilee, omituisia ajatuksia. Olen kyllä paljon herkempi, jos jotain hyvää.
Muutos on ihan huomattava.
Lääkkeet pelastavat elämän.
Ei auta, ja auta armias mikä elämän sotkeminen on edessä jos syö esim SSRI, eikä ole tajuttu maniariskia.
En suosittele kenellekään masennuslääkkeitä oli masennusta tai ei.
Minulla on diagnoosi pitkäkestoinen keskivaikea masennus, lääkkeenä Venlafaxin. Minulle tuo on auttanut, ei elämä mitään juhlaa ole, mutta lääkkeen avulla selviän arkipäivästä.
Hän selviää nimenomaan arjessa työn osalta, mutta ei kuulema mitään muuta.
Up