nimimerkkini kertoo kaiken...
Vauvat on jo syntyneet, ja raskauden piti olla turvallinen eli erimunaiset kaksoset, joilla kaikki eri pussukat. Tämän perusteella synnytyskin oli käynnistetty alatie synnytys.
Luin tämän palstan juttua, jossa äidit kertoivat soittaneensa Taysista jälkikäteen lausonnon istukasta, kun sitä ei kotiin kuulunut. Niin tein minäkin, ja puhelimeen kerrottiin että istukan tutkimuksen mukaan kyse oli monokoriaalisesta ja monoamniaalisesta raskaudesta.
Olen ihan järkyttynyt. Ei tämä voi olla totta! JOS tuo on totta, on kaksosraskauteni ollut todellinen riski, jota olisi pitänyt paljon enemmän tarkkailla ym. Eihän tuota raskaustyyppiä kaksosraskauksista ole kuin 1%! Ja monikkoyhdistyksen sivuilta löysin tiedän, jonka mukaan 32 viikolta suositeltaisiin vuodelepoa sairaalassa ja minä olin silloin vielä töissä...
Huh huh. Eihän tuon kaksosraskauden muodon pitäisi jäädä selvittämättä! Keskusäitiysneuvolassa minua ultrasi Tommi Vimpeli, ja eikös hänen pitäisi olla näissä hommissa Tampereen guru? Taysissakin kaikki toimet perustui sille " tiedolle" että vauvelit on turvallisesti omissa pusseissa.
No, raskaus sujui hyvin ja lapset on terveet. Se on tärkeintä! Olen vain nyt paniikissa. En silti ymmärrä, onko patologi tehnyt virheetn vai ultraaja...
Onko kukaan kokenut samaa? Voiko tää olla totta? Tuntuu, että jotenkin mun pitää tätä selvittää -en vain tiedä miten.
Kommentit (25)
Äiskä: jos tosiaan on kyseessä ollut monoamniaalinen raskaus, kaksoset on aina identtiset. Tämä on ainoa kaksosraskaustyyppi jossa identtisyydestä voidaan olla varmoja ilman geenitestiä - kun kaksi vauvaa on päätynyt samaan amniopussiin, niiden on täytynyt aloittaa yhtenä kappaleena.
Valitettavasti kaikki (vähäinen) suomenkielinen tieto tästä raskaustyypistä netissä on epätarkkaa ja osin virheellistä - Myös monikkoperheiden sivuilla oleva tieto. Englanniksi löytyy joitakin hyviä lähteitä.
Alkuperäinen: taustaasi vasten kuulostaa kyllä kummalta jos raskaus tosiaan olisi ollut monoamniaaalinen! Mielenkiinnolla odottelen mitä saat vielä tietää...
Hyvää tuuria on jos tällaisesta raskaudesta tulee hyvä lopputulos ilman tiukkaa seurantaa. Nykystandardi on osastoseuranta alkaen rv 26-28 ja sektio rv 32-34, jos ongelmia ei tule aiemmin. Näillä eväillä on päästy n. 85 % selviytymiseen. Alatiesynnytys on ehdoton ei tässä tilanteessa.
Itselläni on momo-kaksoset. Tilanne selvisi kuitenkin aika paljon aikaisemmin...
eli siis tässä raskaustyypissä on moninkertaiset riskit tavalliseen kaksosraskauteen verraten!!!
mua seurattiin raskausaikana just niinkuin tuplaraskauksia yleensä, ei mitenkään erikoisen tiuhaan ultrattu. istukasta sanottiin jo ekassa ultrassa,et todennäköisesti on vaan yks.. kalvoista ei puhuttu mitään.
synnytin alakautta viikolla 38 ja tuohon synnytykseen saakkaolin kotona, eikä tosiaan ees puhuttu mistään seurannasta sairaalassa.
onko nää teidän kertomat käytännöt täs raskaustyypissä ihan paikkaansa pitäviä? ihan tosissaanko pitäis aina mennä sairaalaan seurantaan jo hyvissä ajoin ja synnyttää sektiolla???
onko mulla ollut sit vaa hyvä tuuri, kun kaikki meni hyvin.
Äiskä: tietysti eri lääkäreillä on eri käytäntöjä, joten joku voi suositella muunkinlaista seurantaa. Osastoseuranta on kuitenkin oman lääkärini kertoman mukaan Suomen perinatologisen seuran suositus nykyään. Kun otetaan sydänkäyriä päivittäin, ja lisäksi ultralla katsotaan virtaukset, napanuorissa olevien solmujen mahdollinen vähitellen tapahtuva kiristyminen yleensä huomataan ajoissa ja raskaus voidaan purkaa tarvittaessa. Näin loppuraskauden kohtukuolemia on pystytty vähentämään todella paljon tässä raskaustyypissä.
Omat kaksoseni selviytyivät hengissä ja terveinä juuri tarkan seurannan ansiosta, kiireelliseen sektioon päädyttiin.
Tietysti onnistumisen mahdollisuuksia on ilman seurantaakin, mutta riskit ovat vaan suuremmat. Joissakin vanhoissa lähteissä mainitaan 50/50 mahdollisuudet tällaisille kaksosille... Ennen vanhaanhan tällaista tarkkaa seurantaa ei tehty. Nykyään onnistumismahdollisuudet tosiaan ovat paljon paremmat myös tässä erittäin riskialttiissa raskaustyypissä, on arvioitu n. 85 % selviytyvän.
Alatiesynnytys ei sovi, koska on olemassa vaara, että napanuorissa mahdollisesti olevat solmut ja kierteet kiristyvät / napanuorat luiskahtavat ulos yms. probleemaa tulee synnytyksen aikana. Toinen tai molemmat vauvat voivat joutua hyvin äkkkiä hapen puutteeseen.
Toki synnytys saattaa onnistua ihan hyvinkin, mutta silloin otetaan turha riski.
Kannattaisiko Sinunkin, äiskä, vielä kysellä vähän tarkemmin oman istukkatutkimuksesi tuloksista? Vaikka kaikki meni hyvin, on oman mielenrauhasi kannalta hyvä saada tietää miten tämä raskaus menikään. Ehkä sinunkin potilastiedoista löytyy mainintoja mahdollisesat kalvorajan näkymisestä?
Onhan mahdollista, että on tapahtunut joku erehdys, kuten alkuperäisellä kirjoittajalla ehkä on käynyt? Jos kakoset todella ovat olleet samassa pussissa, voitte olla aivan erityisen onnellisia siitä, että sait pienet aarteesi syliin terveinä!!!
(anteeksi kun vaihdoin nimmaria, mulla oli joku rekisteröitymisongelma???)
nyt kun oon miettinyt näitä ultrakäyntejä, niin muistan tosiaan tällaisen ihan ekasta ultrassa et lääkäri etsi yhdessä hoitsun kans niitä kalvoja, eikä siihen asiaan oikeen selvyyttä tullut.
silloin en itse sen paremmin asiaan kiinnittänyt huomiota, kun en niistä mitään tiennyt.
en osannut mistään kalvoista huolestua, ehkä hyvä niin.
en sit ressannut raskausaikana.. nyt on kyl ihan super huojentunut olo, kun on kaks ihanaa prinsessaa ja kaikki meni hyvin!
Mitä sulle raskauden aikana ultratessa sanottiin? Mullahan " ongelma" on se, et raskauden aikana ultrattiin todennäköiset erimunaiset kaksoset, joilla ei olisi mitään yhteistä ja sit kuitenkin patologin lausunto istukasta kertoo, et kaikki ois olut yhteistä. Menikö sulla myös näin?
Taas annan välitietoja kiinnostuneille:
Paperini taysista ei ole -vieläkään- mennyt keskusäitiysneuvolaan asti, mutta heidän koneillaan näkyy osa Taysin teksteistä, ja sieltä löytyi erään lääkärin kommentti, että välikalvo näkyy hyvin. Uskon, että se kalvo siellä oli, kun kerran ainakin 2 eri lääkäriä sen näki. Kuukankorpi epäili, että istukasta ois voinut mennä väärä kohta tutkittavaksi. Lisää tietoa saan kun ne papereni tulee.
Palaillaan!