Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo ja laina vain miehen nimissä. Miten toimia, että saadaan nuo minunkin nimiin?

Velaton
05.01.2023 |

Talo aikoinaan etsitty yhdessä, mutta talo ja laina tulivat vain miehen nimiin mun luottotiedottomuuden vuoksi. Olen kuitenkin koko ajan maksanut osan asumiskuluista, että en ole tässä ilmaiseksi asunut.

Nyt on mun tiedot puhtaat ja haluttaisiin talo ja laina myös mun nimiin. Toki asia selviäisi varmaan pankin kanssa, mutta ajattelin että onko jollakin omaa kokemusta tai tietoa asiasta? Varmaan pitäisi hakea uusi yhteinen laina vai miten? Jos pitää hakea uusi yhteinen laina, niin pitääkö siihenkin olla säästöjä tarpeeksi vai onko sillä mitään merkitystä, että kyse jo olemassa olevasta talosta ja sen omistajuuksiin tapahtuvista muutoksista? Jos pitää olla säästöjä tietty summa, niin homma tyssää siihen.

Kommentit (144)

Vierailija
1/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko naimisissa? Onko avioehtoa?

Vierailija
2/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin tehtiin noin! Asuttiin ensin viitisen vuotta vain miehen nimissä olleessa talossa, sitten mentiin yhdessä pankkiin ja neuvoteltiin uusi laina molempien nimiin. Siis ensin yhteys pankkiin ja ilmoitatte vaan, että haluatte siirtää talon molempien nimiin. Niin helppoa se on, pankki on asiantuntija ja auttaa joka asiassa, selittää ja ehdottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen lainan tarvitse yhteinen olla. Hae oma laina ja osta mieheltä puolet talosta.

Vierailija
4/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata ainakaan pankista kysyä vaan täältä

Vierailija
5/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme naimisissa eikä ole avioehtoa. Haluamme kuitenkin talon myös mun nimiin joten ei ole vaihtoehto vain jatkaa nykyisellä tyylillä.

Vierailija
6/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme naimisissa eikä ole avioehtoa. Haluamme kuitenkin talon myös mun nimiin joten ei ole vaihtoehto vain jatkaa nykyisellä tyylillä.

Mies ei voi myydä ilman lupaasi ja avioerossa saat puolikkaan joten ei kannata kikkailla.

Vierailija
7/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin tehtiin noin! Asuttiin ensin viitisen vuotta vain miehen nimissä olleessa talossa, sitten mentiin yhdessä pankkiin ja neuvoteltiin uusi laina molempien nimiin. Siis ensin yhteys pankkiin ja ilmoitatte vaan, että haluatte siirtää talon molempien nimiin. Niin helppoa se on, pankki on asiantuntija ja auttaa joka asiassa, selittää ja ehdottaa.

No hyvä! Nykyinen laina vain on Nordeasta jonne tuntuu nykyään olevan niin vaikea saada aikoja. Eihän sinne pankkisalin lattialle haluta hiekkaa meidän kengistä. :D Lisäksi lähin konttori on 35km:n päässä. Mies ei ole oikein innokas vaihtamaan siihen pankkiin joka tältä paikkakunnalta löytyy. 

Vierailija
8/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan asumiskuluista? Eli et ole vähentänyt lainaa? Mies on maksanut lainan osansa asumiskuluista?

Vierailija
9/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen lainan tarvitse yhteinen olla. Hae oma laina ja osta mieheltä puolet talosta.

Aloittaja on jo maksanut yhdessä miehensä kanssa taloa vuosien ajan, kuten hän kertoo, joten ei tietenkään nyt maksa miehelle puolta talon hinnasta. Mutta siirtäkää talo joka tapauksessa molempien nimiin. Ei sitä lainaa ole pakko laittaa molempien nimiin, verottaja kyllä ymmärtää sen, että menoja voi jakaa noinkin.

Vierailija
10/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole vaihtoehto. Ei meillä ole varaa maksaa kahta eri lainaa kun ei ne kahden lainan lyhennykset ja korot kuitenkaan niin pienet ole, että päästäisiin samaan mitä on nyt yhden lainan lyhennykset ja korot. Paljon selkeämpi on yksi yhteinen laina joka menee yhteiseltä tililtä kuten nytkin menee.

Vierailija
11/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on jo maksanut yhdessä miehensä kanssa taloa vuosien ajan, kuten hän kertoo, joten ei tietenkään nyt maksa miehelle puolta talon hinnasta. Mutta siirtäkää talo joka tapauksessa molempien nimiin. Ei sitä lainaa ole pakko laittaa molempien nimiin, verottaja kyllä ymmärtää sen, että menoja voi jakaa noinkin.

Sanoo maksaneensa osan asumiskuluista. Laina on ollut miehen. Oletin että AP ei ole osallistunut lainan lyhentämiseen.

Vierailija
12/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen asia hoituu pankkiin soittamalla ja netin kautta. Turha trollata täällä.

Vierailija
13/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä, miten naimissa olo tai avioehto vaikuttaa talon omistussuhteisiin jos ette ole eroamassa. Joka tapauksessa sinä ostat haluamasi osan mieheltäsi. Voit hakea omaa lainaa tai sinut lisätään yhteiseen lainaan osalliseksi. Jos kyseessä ei ole ensiasunto, maksat osuudestasi varainsiirtoveron. Jos ostat alle puolet asunnosta, maksat varainsiirtoveron joka tapauksessa, olit ensiasunnon ostaja tai et. Ja jos mietitte asunnon myymistä tulevaisuudessa, kannattaa muistaa, että sinun tulee asua asunnossa kaksi vuotta asunnon ostamisen jälkeen, jotta vapaudut myyntivoiton verotuksesta.

Vierailija
14/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osan asumiskuluista? Eli et ole vähentänyt lainaa? Mies on maksanut lainan osansa asumiskuluista?

Niin osan? En kai mä nyt kaikkea maksa. Olen siirtänyt yhteiselle tilille tietyn summan kuten mieskin. Sieltä tililtä menee sitten laina sekä muut taloon liittyvät kulut.

Vierailija
15/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen että verottaja iskee ja vaatii lahjaveroa. Aina se vaarii sitä!

Vierailija
16/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei voi myydä ilman lupaasi ja avioerossa saat puolikkaan joten ei kannata kikkailla.

Talo halutaan MYÖS MUN NIMIIN. Tämä on se mitä ME haluamme. Miksi pitää jankuttaa muuta?  Mitä ihmeen kikkailua tuo olisi?

Vierailija
17/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen että verottaja iskee ja vaatii lahjaveroa. Aina se vaarii sitä!

Lahjaveroa niin kuin mistä? En mä ole mitään lahjaksi saamassa.

Vierailija
18/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä! Nykyinen laina vain on Nordeasta jonne tuntuu nykyään olevan niin vaikea saada aikoja. Eihän sinne pankkisalin lattialle haluta hiekkaa meidän kengistä. :D Lisäksi lähin konttori on 35km:n päässä. Mies ei ole oikein innokas vaihtamaan siihen pankkiin joka tältä paikkakunnalta löytyy. 

Mulla oli kans Nordea niihin aikoihin. Vaihdoin sitten OP:lle samalla kun otin lainan puolikkaan. Mutta joo, aina se pankkiasioiden hoitaminen on vähän tönkköä ja vaatii järjestelyjä. Mut hei jos te jo näette ton vaivan niin kannattaa samalla kilpailuttaa se laina vaikka op:ssa. Nyt se voi tuntua vaivalta, mutta jos säästö on tuntuva niin kyllä se kannattaa kuitenkin. Me ollaan saatu ainakin sieltä tosi hyvää palvelua ja apua laina-asioissa.

Vierailija
19/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hih hih

Vierailija
20/144 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä, miten naimissa olo tai avioehto vaikuttaa talon omistussuhteisiin jos ette ole eroamassa. Joka tapauksessa sinä ostat haluamasi osan mieheltäsi. Voit hakea omaa lainaa tai sinut lisätään yhteiseen lainaan osalliseksi. Jos kyseessä ei ole ensiasunto, maksat osuudestasi varainsiirtoveron. Jos ostat alle puolet asunnosta, maksat varainsiirtoveron joka tapauksessa, olit ensiasunnon ostaja tai et. Ja jos mietitte asunnon myymistä tulevaisuudessa, kannattaa muistaa, että sinun tulee asua asunnossa kaksi vuotta asunnon ostamisen jälkeen, jotta vapaudut myyntivoiton verotuksesta.

Miksi teitä joitakin ärsyttää se, että ME haluamme talon myös mun nimiin? Ei se teidän asia ole. Ensiasunnon ainakin aiemmin sai ilman varainsiirtoveroa jos oli alle 39v. tms. Toki mä olen jo yli tuon, mutta kunhan nyt huomautin. Kyllä mä tiedän tuosta verosta, joten ei tarvitse tulla neuvomaan. 

Eikä todellakaan olla muuttamassa yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi