Hiihtämisestä ja suksista tietävät! Kysymys suksien jäykkyydestä
Miten tarkkaa tuo oikean jäykkyyden valinta on? Onnistuuko hiihtäminen siis ollenkaan, jos sukset ovat sopivat henkilölle joka painaa vaikka 50-55kg, ja sellainen henkilö joka painaa 60kg kokeilee niillä hiihtää? Pääseekö niillä silloin eteenpäin?
Ajattelin kokeilla hiihtämistä ja ostaa käytetyt sukset. Mietin vaan että miten tarkkaa puuhaa tuo oikeanlaisten suksien löytäminen on.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemusta optigrip suksista? Netissä lukee, että niihin ei tarvita jäykkyysmittausta.
Vaimolla on sellaiset. Ihan OK pari kertaa talvessa tapahtuvaan lasten kanssa hiihtelyyn, mutta aika lumikenkäilyä se tuppaa olemaan. Oikeen millään kelillä ei saa minkäänlaista luistoa ja nyt kuulemma, kun ostettiin 9-vuotiaalle kunnon skinisukset, ei perässä enää tahdo oikein millään pysyä. Toisaalta, jos tavoitteena on kuntoilemalla vietetty aika, niin eihän sillä ole väliä, kuinka kauas kotoa ehtii.
Perushiihtäjälle skinit on tällä hetkellä varmasti paras vaihtoehto, kunhan vain ostaa asiantuntevalta myyjältä. Ne ovat suht tarkkoja painon suhteen, koska pitoalueen pituudella ei oikein voi pelata ainakaan kovin helposti. Itsellä oli sellaiset, mutta tuli koronalomautuksen aiheuttama lisäaika kuntoiluun aiheutti kymmenen kilon laihtumisen ja sen jälkeen ei ollut mitään mahdollisuutta saada skinejä puremaan lumeen.
Ne sukset pitää kyllä testata... mulla on sukset, joiden ilmoitetttu painoluokka on mun painoa alhaisempi, ja ovat mulle sopivan jäykät. Liikkeessä testattiin jopa "aivan liian kevyelle tarkoitettuja" suksia, ja nekin olivat kuulemma siinä ja siinä, että voisin niillä hiihtää.
Optigripit on lämpimän kelin suksi, ja silloinkin toimivat vanhalla lumella hyvin, uusi märkä lumi tarttuu helposti pohjiin. En ostaisi myöskään ainoaksi sukseksi, mutta en ole omiani pois heittämässä.
Itselläni on optigripien lisäksi karvapohjat ja voideltava pertsansuksi. Jos hiihtää pakkaskelillä, voideltava suksi on paras hiihtää. Purkkivoiteen laitto ei ole tolkuton homma, ainakaan omasta mielestäni. Liistereillä en ala läträämään, silloin otan karvapohjat tai optigripit.
Jos asuisin Etelä-Suomessa, ottaisin ainoaksi sukseksi ehkä karvapohjat. Mutta täällä pohjoisessa ainoaksi valikoituisi purkkisuksi (eli voideltava suksi).
Purkkisuksi antaa painonvaihtelussa enemmän anteeksi kun pitoaluetta voi jonkin verran lyhentää tai pidentää.
Minulla ei ole kokemusta, mutta kuulemani mukaan ne luistavat vain nollakelin läheisyydessä. Jos on yhtään kovempi pakkanen, ne eivät luista lainkaan. Optigrip on suunnilleen sama kuin Nanogrip. Valmistaja on vain eri. En ostaisi näitä ainoiksi suksiksi. Nollan lähellä olevissa keleissä (joissa on usein vaikea löytää sopivaa voitelua) ne voivat olla paikallaan, jos on muita kelejä varten toiset sukset.