Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako kukaan tuberkuloosin torjuntaa?

Vierailija
04.01.2023 |

Nyt on ollut tänään puhetta pakkohoidoista. Silloin oli monia pakkotoumia, mm. läpivalaisu määräajoin.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään havaintoa läpivalaisusta mutta pitkin maakuntaa kiertäneet pienoisröntgenit muistan. Ja rokotukset.

Vierailija
2/37 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikiseen uuteen työpaikkaan mennessä, piti käydä keuhko röntgenissä. Kesätöissä saattoi tulla parikin kesässä ja talvella lisää, Sen aikaiset röntgensäde määrät todellakin aiheuttavat keuhkosyöpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ukraine reports tens of thousands of new TB cases annually and has one of the highest rates of multi-drug-resistant TB in the world"

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/war-ukrai…

Vierailija
4/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali röntgenkuvaus se "läpivalaisu" oli. Vähän niin kuin nykymammografia, mutta sillä liikuteltavalla laitteella käytiin kuvaamassa kansankouluillakin.

Minulla on henkilökohtaisena muistona rokotusarpi reidessä.

Vierailija
5/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä tapahtui?

Vierailija
6/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokilla laitettiin joku laastari rintaan ja katottiin tuliko reaktiota? Liittyi jotenkin tuberkuloosirokotteeseen.

Vierailija
7/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvun alkupuolella muistelisin viimeisiä kertoja niitä kiertäviä kuvausautoja liikkuneen, itsekin silloin kävin....ei tainnut 'pakko' olla.

Vierailija
8/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelunkin alkaessa piti käydä keuhkoröntgenissä vielä v. 1979.

Vierailija
9/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venajalla ei olenu tuberkulosis

Vierailija
10/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venajalla ei olenu tuberkulosis

Sieltä on moni hakenut resistessi tubin...varsinkin iloista naisseuraa hakeneet vanhemmat miespuoliset....

Vierailija
11/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaluokilla laitettiin joku laastari rintaan ja katottiin tuliko reaktiota? Liittyi jotenkin tuberkuloosirokotteeseen.

Höpö höpö. Vihurirokosta oli kysymys. Jos laastarin alle ei ilmestynyt ihottuman tapaisia punaisia läiskiä, sai rokotuksen. Se oli valmistautumista vastaisen varalle, sillä alkuraskauden aikana sairastettu vihurirokko voi aiheuttaa sikiölle vaikeita synnynnäisiä vammoja.

Minä en läiskää saanut, joten sain rokotuksen. Minun kohdallani se kuitenkin oli aivan turha, sillä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton koko ikäni tähän tämänhetkiseen melkein kuusikymppisyyteeni saakka. Muille yhtäaikaa kanssani rokotuksen saaneille on saattanut siitä kyllä olla hyötyä.

Vierailija
12/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Vihurirokosta oli kysymys. Jos laastarin alle ei ilmestynyt ihottuman tapaisia punaisia läiskiä, sai rokotuksen. Se oli valmistautumista vastaisen varalle, sillä alkuraskauden aikana sairastettu vihurirokko voi aiheuttaa sikiölle vaikeita synnynnäisiä vammoja.

Minä en läiskää saanut, joten sain rokotuksen. Minun kohdallani se kuitenkin oli aivan turha, sillä olen ollut vapaaehtoisesti lapseton koko ikäni tähän tämänhetkiseen melkein kuusikymppisyyteeni saakka. Muille yhtäaikaa kanssani rokotuksen saaneille on saattanut siitä kyllä olla hyötyä.

Tuberkuloosirokotteen vasta-aineet tuolla laastarilla testattiin tai jotain tuberkuloosiin liittyvää se joka tapauksessa oli. En tiedä, testattiinko vihurirokkokin, mutta sellaista en itse muista. Vihurirokkorokotusta en ole saanut enkä muista, että olisin sitä sairastanut. Kun aloin odottaa esikoista, tutkittiin verestä vihurirokon vasta-aineet.

Vierailija
13/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuberkuloosia sillä testattiin, mantoux-koe oli nimeltään.

Vierailija
14/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuberkuloosirokotteen vasta-aineet tuolla laastarilla testattiin tai jotain tuberkuloosiin liittyvää se joka tapauksessa oli. En tiedä, testattiinko vihurirokkokin, mutta sellaista en itse muista. Vihurirokkorokotusta en ole saanut enkä muista, että olisin sitä sairastanut. Kun aloin odottaa esikoista, tutkittiin verestä vihurirokon vasta-aineet.

Joo, mäkin muistan, että mut testattiin tuberkuloosista lapsena noin.

Vierailija
15/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli läpivalaiasu pakolinen oppilaitoksissa. 

Vierailija
16/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija-asuntolaan 1986 vaadittiin tuberkuloositodistus.

Keuhkoröntgenissä piti käydä.

Vierailija
17/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että vielä 70-luvulla yksi luokkatoverini oli poissa vuoden koulusta tubin takia. Asiaa pidettiin jotenkin hävettävänä ja poissaolon syystä vain kuiskailtiin.

Vierailija
18/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin vaihtariksi vuonna 1998 ja viisumia varten piti olla keuhkoröntgenkuva.

Vierailija
19/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet saanut jo aikaisemmin vihurirokkorokotuksen? Minun ikäpolveni sai sen kuudesluokkalaisina, itse sain sen lukuvuonna -77-78.

Tuberkuloosi oli lapsuudessani ja nuoruudessani vain kaukainen muisto köyhistä ja sairaista menneistä ajoista, esimerkiksi äidinisäni ja enoni kuolivat tuberkuloosiin, toinen 1932 ja toinen 1948. Nyttemmin tuberkuloosi on taas levinnyt tännekin muuttoliikkeen ja ihmisten matkustelun lisääntymisen takia. Samanlainen juttu on myös silloin tällöin ryöpsähtävät täiepidemiat. Vuonna 1965 syntyneelle päätäit kuuluivat jo menneisyyteen, ei meillä lapsena ja nuorina sellaisia ollut. Ne olivat suuriin ikäluokkiin kuuluneen isoveljeni kokemus ja ongelma, minun syntyessäni yleinen hygieniataso oli jo paljon parempaa. Sen jälkeen ajat ovat muuttuneet taas huonompaan suuntaan siinäkin suhteessa.

Vierailija
20/37 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet saanut jo aikaisemmin vihurirokkorokotuksen? Minun ikäpolveni sai sen kuudesluokkalaisina, itse sain sen lukuvuonna -77-78.

Tuberkuloosi oli lapsuudessani ja nuoruudessani vain kaukainen muisto köyhistä ja sairaista menneistä ajoista, esimerkiksi äidinisäni ja enoni kuolivat tuberkuloosiin, toinen 1932 ja toinen 1948. Nyttemmin tuberkuloosi on taas levinnyt tännekin muuttoliikkeen ja ihmisten matkustelun lisääntymisen takia. Samanlainen juttu on myös silloin tällöin ryöpsähtävät täiepidemiat. Vuonna 1965 syntyneelle päätäit kuuluivat jo menneisyyteen, ei meillä lapsena ja nuorina sellaisia ollut. Ne olivat suuriin ikäluokkiin kuuluneen isoveljeni kokemus ja ongelma, minun syntyessäni yleinen hygieniataso oli jo paljon parempaa. Sen jälkeen ajat ovat muuttuneet taas huonompaan suuntaan siinäkin suhteessa.

Mä aloitin kouluni vuonna 1987 ja meillä oli säännöllisesti täiepidemioita. Mullakin oli kerran täitä. En nyt ihan pistäisi muuttoliikkeen syyksi tätä. Eivätkä täit johdu muutenkaan epähygieenisistä oloista, ne tarttuvat ihmisestä toiseen vaikka kylpisi kuinka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän