**KESÄNUPUT VK 36**
Kommentit (64)
Täällä eräs peipponen on jaksanut nukkua jopa puoli kahdeksaan saakka, jee. Yleensä kun herää jo kuuden aikaan.
Aviovelvollisuuksista: meillä mies kovasti ymmärtää, että äiti on vähän väsynyt, mutta silti on pahoillaan, että tuo toiminta ei ole kovin aktiivista. No olenhan minäkin, mutta sentään hoidan ne yösyötöt ja nousen kuudelta ja hengailen kaikki päivät verkkareissa ja ilman meikkiä läskimakkaroiden pursutessa joka kolosta. Ei ole mikään erityisen seksikäs olo, eikä vaan jaksa. Sorry.
Kuulkaas, teenkö lapselleni jotain kauheaa haittaa, kun hän nukkuu päivän (vähäiset) unet sitterissä? Muualle ei suostu nukahtamaan, vaikka mitä yrittäisi, ei edes liikkuviin vaunuihin. Ja jos tuota ei saa nukkumaan päivällä edes paria tuntia, elämä on ihan mahdotonta, kun toinen on jo hysteerisen väsynyt illalla.
Tytteli, meilläkin huudetaan nykyään joka ilta. Pikkumies alkaa ihan selvästi väsähtää siinä iltapäivän aikaan, mutta ei millään nukahda, ei edes sitteriin. Sitten onkin hereillä useita tunteja ja on ihan väsynyt. Jos laittaa nukkumaan, ei kuitenkaan nukahda ennen nukkumaanmenoaikaansa. Eli illalla on aina kolmisen tuntia silkkaa kitinää hyöstettynä muutamalla raivarilla. Huoh.
Meidän poju on alkanut nostella jalkoja ja peppua irti maasta. Kovasti on kaikenlaista sätkimistä ja heilumista ja vähän viettää kyljelle, mutta ei ole vielä kellahtanut.
Voi Tytteli, olen niin kade sinun kilojenpudotuksesta. Itse en saa näitä viimeisiä kiloja millään pois :( No, ristiäiset on tulevana viikonloppuna ja sitä ruokaa syödään varmaan monta päivää, kun haluan pöydän koreaksi, mutta sen jälkeen lopetan syömisen. Pakko päästä kuntoon.
Poltsi+poikanen huomenna 10 vk
Meilläkin huudellaan iltaisin :) tai ennemmin :(, mut joka ilta on havaittavissa jonkin sortin huutokonserttia ennen nukahtamista.
Viime yö meni hyivn, tyttö on aika kellon tarkka ja menee iltasin nukkumaan klo 21. yleensä herää eka kerran syömään puolelta öin, viime yönä heräsi klo 4 ja mä kauhuissani kyselin mieheltä, et oonko nukkunu niin sikeesti etten ole kuullut vauvaa ja että onko mies syöttänyt tytön, mutta ei, tyttö siis nukkui 7 tuntia putkeen, uskomatonta! No en tuudittaudu vielä siihen, rytmit, ainakin öisin, vaihtelevat öittäin. Tyttö nukkuu puol kahdeksaan aika tarkasti ja menee siinä klo 9 vielä aamu-unille tunniksi. Päiväunet nukkuu 13 ja 14 aikaan, noin kaks tuntia ja iltapäivällä vielä torkkuu. Maitoa menee hirmu määrät, olis pian se 3kk neuvola niin kyselis jo velleistä...mut meillä on 3kk neuvola yli viikon "myöhässä" eli siihen on vielä kolmisen viikkoa.
Mä oon alottanu himo urheilun, käyn jumpalla, vesijuoksussa ja kärryttelemässä päivittäin. Viikonloppuna yritin juosta, mut on niin rapakunto ettei onnistu. Kilot ei silti karise! piste.
Poltsi, sulla on vauva pullolla, paljon teillä menee maitoa vuorokaudessa? onko kakka vihreää? mitä merkkiä? jaaha en osaa sanoa tuosta sitteristä nukkumisesta, mikäs siinä jos uni siinä maistuu? meillä ei varmasti nuku sitteriin, hyvä kun haluaa siinä valveillakaan olla.
Kix ja typy joka alkaa pian oleen 2,5kk
meidän poju on nyt vähän yli kuusikiloinen ja maitoa menee litra vuorokaudessa. Vaihdettiin Tuttelista Naniin, siihen loppui pulauttelu ja koko päivän kestävä kitinä, mutta kakka muuttui vihreäksi. Neuvolassa eivät olleet huolissaan, ja vauva on tyytyväisempi kuin ennen, joten kai se on ihan ok.
Nyt se tapahtui. Sampo työnsi sinapit vaippaan niin että oli selästä mennyt yli ja lähellä oli edestäkin. Kun noin 4 päivää änkäsi kakkaa eikä pierua kummempaa tullut ulos. Vatsaa oli lieju lähestynyt muttei ihan napaan asti yltänyt. Hyh :D
Mutta olisitte nähneet miten oli helpottunut lapsi ja ääneen nauroi kun sai kuivan vaipan päälle ja puhtaat vaatteet puin. Pitkään jaksoi kelliä lattialla, taisi tosin katsoa dinosauruselokuvaa Samun kanssa enemmän kuin omia lelujaan katsella.
Noista vauvanvaatteista sen verran että minä olen jo 60cm vaatteet siivonnut pois kun alkoivat olla kippanoita. Tosin meillä on tuo kuivausrumpu, kutistaa niitä entisestään. Bodyt alkoivat olla semmoisia että kun nostin Sampoa, haaroista rapsahti nepparit auki. Ei semmoisia ole kiva pitää enkä housujakaan tai sukkia laita päälle jos yhtään tuntuu että puristaa. Tosin alkaa tuo Sampo olla melko pontevakin. Ei kauhean michelinukko, mutta poskiin on maito mennyt ja kaksoisleuka on mahtava. Näyttää hassulta kun makaa kyljellään niin poski valuu sängylle.
Hirmuisesti on alkanut sitkuttelemaan jaloilla. On myös oppinut pyytämään syliin. Kun käsillä näytän että otan syliin niin nostaa pyllyä tai päätä ja suu napsahtaa auki jos on nälkäinen. :D
Ihana hiljainen hetki näin aamusta. Isommat kakarat tulivat kotiin. Meri lähti kouluun ja Samu katsoo pokemoneja boxilta. Sampo nukkuu.
Löysin hampaasta reiän illalla kun pesin hampaita. Ei vielä vihlo mutta saakeli eessä on hammaslääkäri kuiteskin.
- Pirkko ja 2 ässää
Ärsyttää, vuotoa ollut jo 4 päivää putkeen, pikkuhousunsuojat just ja just riittää (kun vaihtaa joka vessakäynnillä). Ei tästä kyllä mitään tule jos jatkuu tämmöisenä koko ajan. TOSIN, onkohan mahdollista että voisivat olla oikeat menkat jo? Mahaa kyllä vihloo aina välillä hitusen. 2vkoa olen noita minipillereitä syönyt. Halutkin on selvästi vähentyneet saman tien, mutta toisaalta nyt olen kyllä ollut tosi väsynytkin.
Yritin mitata tuota maitomäärää mutta enpä oikein viisastunut. Kolmesti päivässä saan ton aventin pumpun pullon täyteen ja "välipumppauksilla" tulee jotain 20-60ml, eli tuliskohan päivässä omaa maitoa jotain puoli litraa maksimissaan? Vaikea sanoa, mutta imetys ei ole edelleenkään sujunut kuin aamuisin ja silloinkin tyttö nukahtaa suht pian tissille eli ei ime tyhjäksi asti. Korviketta se 1-2prk päivässä, viimeaikoina on riittänyt 1 prk. Tänä aamuna taas en huomannut yhtään mitään ja toinen rinta vuoti lakanat ja peitot märäksi imettäessä, great...
Kävin äsken tuolla meidän osittain hajonneellakin puntarilla, se näytti lapsi sylissä 79kg ja ilman lasta 74kg -> eli 5kg noin olis tytön paino. Puntari näyttää 2kg yläkanttiin, painan nyt 72kg. Tytöllä ei enää tarvi vaatteista kääntää hihoja ja jalatkin näyttää pidentyneen.
Oman painon noitumiseen pääseekin tästä sujuvasti, mulle maistuu makea aina vain paremmin ja itsehillintä on täysi nolla!! Salilla on käyty 1-2krt viikossa 2vko ajan, mutta eilenkin jäi menemättä flunssaisen olon vuoksi. Pääsisi edes siihen saakelin lähtöpainoon 69 kiloon, mutta siinäkin on niin perhanasti ylimääräistä, joku 58 olis mahtavaa mutta eipä taida koskaan tällä menolla toteutua.
Tytölllä myös oli yöllä nenä tukossa. Sitten sillä oli alkuyöstä kauhea nälkä ja aina kun pääsin takaisin sänkyyn se alkoi kitistä ja sätkiä ja taas laitettiin pullo suuhun. Ja lisäksi se sätki ja lykkäsi kuivaa kakkaa aamuyöstä pari tuntia ja piereskeli, ja potkiessa kertisvaippa on hiertänyt 2 pikkurillin kynnen kokoista punaista, kiiltävää hiertymää pyllyyn, tai ihan reisien juureen kuminauhan kohdalle. Laitoin nyt kestovaipan alle vielä ensin pehmeän harson, jos ei niin hiertäisi ja ilmakylpyjä on koitettu antaa. Ihmettelinkin jo että näinkö siistinä tuo peffa pysyykin kun ei ole ollut kuukauteen minkäänlaista pyllyvaivaa eikä jälkiä.
Kauanko pidätte vauvoja esim lattialla jumppailemassa? Mulla ei tule laitettua välttämättä edes joka päivä ja mietinkin että onko se nyt hyvä vai huono, pitäiskö sen antaa kuitenkin ainakin kerran päivässä jonkin aikaa äheltää ja jumppailla itsekseen? Jalat on sätkineet toista viikkoa kauheasti ja sormilla tarttuu joka paikkaan ja ilmeet on niiiiin tietoisia että varmasti tasan tietää mitä milloinkin tapahtuu. Ja virnistelee edelleen paljon mutta ei silti kovin ääntele.
Meillä tosiaan on tuollainen "ristipäinen" tuttiosa ollut paras kun ei vuoda ja joutuu imemään että maitoa tulisi. Minä en ole saanut tyttöä juomaan missään vaiheessa noista normaaleista vastasyntyneen pulloista, vaan se aina imaisee suun täydeltä maitoa ja sitten kakistelee ja pärskii, maitoa tulee liikaa. Mietinkin nyt sitten että tuleeko sitä maitoa liian vähän tosta meidän käyttämästä... Tommee Tippeekin näköjään unohtunut heti kaappiin, pitääpä käyttää sitäkin tänään vaihteeksi.
Meillä on huomenna 2kk neuvola + rotarokote.
Poltsi, meilläkin monet pisimmät päiväunet ovat tapahtuneet sitterissä ja olen antanut rauhassa nukkua siinä, koska siirtelyyn herää ja olen ajatellut, että kyllä vauva sitten herää, jos siinä on jotenkin huono olla... Mietin kyllä itsekin, onko ok, mutta eiköhän! Ihan makaavassa asennossahan tuossa köllötellään meillä ainakin silloin, kun vapauttaa "jarrut" ja laittaa vauvan ihan yläosaan. Sitteriin poika tosiaan nukahtaa ihan itsekseen kesken ähinöidensä. Lämpimämpinä päivinä ajattelin, että tuo sitterin suosio johtui siitä, että vaunuissa on niin kuuma ja sisällä viileämpää, mutta ei poika ole vielä tykästynyt vaunuihin pahemmin, vaikka säät ovat jo viilenneet. Hieman kuitenkin jo viihtyy niissäkin ja on nyt parina päivänä nukkunut yli sen maagisen puoli tuntia, minkä jälkeen yleensä on herännyt vaunuista.
Tonttu ja poika vähän yli 2 kk
Lattialla pitämisestä: Meillä vauva on melkein kaiken valveillaolonsa lattialla. Yritän pitää mahdollisimman vähän sitterissä, koska eihän siitä pääse harjoittelemaan liikkumista. Välillä on tietty sitterissäkin. Aika paljon ollaan lattiatasossa ja mie heiluttelen jotain lelua. Illalla siinä samalla katsoo itse telkkaria. Vatsallaan yritän ainakin kerran päivässä pitää, jotta selkälihakset kehittyisi.
Imetykseen vinkki: Silloin kun maitoa alkaa herumaan, niin kannattaa painaa sen rinnan nänniä, mistä ei imetä, napakasti. Silloin ei paidat kastu. Toisesta rinnasta heruminen loppuu siihen. Itse teen jo vaistomaisesti niin, että jos imetän oikeasta rinnasta, niin painan vasemmalla ranteella samalla vasenta rintaa lyttyyn.
Sitterissä nukuttamisesta: Ei kait siitä haittaa ole, kunhan ei ihan joka unia siinä nuku. Selällehän se ei ole kauhean hyvä jos sitteri antaa periksi ja vauva on sitten vähänkin linkkuasennossa. Meidän sitteri ainakin antaa tuosta pyllyn kohdalta periksi, vaikka säätäisikin sen makuuasentoon.
Jee, enää puoli tuntia ja mies pääsee töistä =). Huomenna tulee taas yks kaveri meillä päiväksi, joten on seuraa.
Meillä on kans todellisia nukahtamisvaikeuksia. Pitäis tismalleen oikeaan aikaan laittaa sänkyyn, ei liian virkeänä eikä liian väsyneenä. Silloin nukahtaa aina helposti itsekseen. Mutta harvoin osaan just ajoittaa tuon oikein ja sit huudetaan.
Tytteli-83
Me ollaan nyt sitten koko perhe pienessä flunssassa. Saas nähdä kuinka pahaksi vielä äityy. Itsellä tällä hetkellä lievää kurkkukipua ja pärskimistä. Vauvan tuhinat ja rohinat vaihtelee.
Yritin olla eilen hetken erossa vauvasta, mutta eihän siitä mitään tullut. Läksin kaverin kanssa lastenvaatekutsuille, mutta mies joutui tulla minut hakemaan melkein heti pois, kun Sanni vain kiljui kiljumistaan. Autossa rauhottui heti tissille, muttei ollut enää fiilistä palata kutsuille. Mentiin suoraa päätä kotio ja vauva nukkui kolmatta tuntia. Oli raukka niin järkyttynyt, kun äiti hylkäsi. Olin kyllä syönyt aiemmin päivällä paistetun kananmunan, että oisko huuto siitä ollut... Kovasti oli miehen kertoman mukaan puklaillut ja itku oli todella raastavaa, ei mitään pientä kitinää. No, mene tietä näitä. Tulen kohta ihan vainoharhaiseksi syömisteni kanssa.
Sanni ei jaksa edelleenkään olla tuntia puoltatoista kauempaa hereillä. Päivät on yhtä torkkumista. Milloin vaunuissa, milloin autossa tai sitten meidän sängyssä, missä yötkin viettää. Päiväunet on semmosta vingertelyä, että jatkuvasti saa tutittaa. Vaunuistakin herää melkein heti, kun vaunut pysähtyy tai saattaa liikkuvissa vaunuissakin herätä. Joskus harvoin saattaa päivällä nukkua 2-3 tuntia, mutta se ensimmäinen tunti ainakin on yhtä hyörimistä. Onneksi ainakin toisinaan herää tyytyväisenä ja hyväntuulisena. Hyvinä päivinä on kaikenkaikkiaan aika hymyileväinen, mutta äiti=tissi, jonka kanssa ei kauaa viitsitä seurustella, kun on heti syömätouhut mielessä.
Mulla pukkaa toista päivää PMS-migreeniä päälle. Kun ei vaan vuoto ehtisi alkaa ennen keskiviikkoa, kun on se jälkitarkastus. Yritän saada hormonikierukan reseptillä ja laitettavaksi tästä kierrosta, mutta saa nähdä mitä neuvolalääkäri asiaan tuumaa. Joskus on ainakin kunnalliset lääkäriresurssit olleet niin tiukassa, että joku on joutunut yksityisellä laitattamaan.
Parin tunnin päästä mies lähtee pojan kanssa leffaan. Ajattelin, että voisin itse tyttöjen kanssa lähteä kaupungille siksi aikaa. Saas nyt sitten nähdä miten vauva viihtyy matkarattaissaan vai joudunko kantamaan ja isosisko saa työntää tyhjiä rattaita...
Kuulumisiin taasen, Ananas ja Sanni oiskohan 11 vkoa? (synt. 9.6.)
Meillä alkaa viikko surullisissa merkeissä, tyttö joutui eilen sairaalaan kun nuha ja yskä senkun paheni, ja sitten la-iltana nosti korkean kuumeen. Aamulla mentiin heti päivystykseen ja sieltä lastenosastolle. Diagnoosi on tällä hetkellä aivokalvontulehdus (voitte uskoa että sydän jätti muutaman lyönnin väliin kun lääkäri sen kertoi...) ja antibioottia ja ties mitä myrkkyjä menee suoneen. Nyt tyttö on onneksi jo vähän paremmassa kunnossa kuin eilen, hengityskin kulkee jo paremmin, naureskelee jne. Eilen oli vielä ihan toinen tilanne.
Minä saan onneksi olla täällä osastolla yötä ja kuulemma pitää varautua siihen että voi mennä loppuviikkoon. Mies on nyt tuolla huoneessa neidin kanssa, pääsin vähäksi aikaa "tuulettumaan" tähän käytävälle. Täytyy sanoa etten ole koskaan nähnyt mitään niin säälittävää kuin tuon pieni paketti tuolla sängyssä, tippa on laitettu päähän joten päässä on myös sellanen verkkoalushousu-kankaasta tehty kypärämyssy, ihanku olis raukka ollut kolarissa :( Ei tätä huolen määrää oikein voi kuvailla! Letkuja tuntuu olevan joka raajassa kiinni. Kaikenlaisia kokeita on tehty miljoonia ja vertakin otettu sen tuhannen kertaa. Olo on kuitenkin suht levollinen, kun kuitenkin tiedän että hyvissä käsissä ollaan!
Toivottavasti tästä meikäläisen selostuksesta saa jotain selvää, ajatukset jotenkin sinkoilee sinne tänne, hyvä jos muistan oman nimen!
Parempaa viikon alkua muille kesänupuille :)
Deepest Blue ja pieni urhea tyttöni!
Voi miten kurja tilanne teillä onkaan :(
On varmasti kamalaa nähdä pieni sellaisessa kunnossa kun itse ei voi asiaan auttaa. Onneksi kuitenkin tilanne on paranemaan päin, toivotaan että pääsette pian pois ja hyvissä voimissa kotiin!
jaksuhali äidille ja voimia tytölle!
Vai meikäläisessäkö vika kun jatkuvasti temppuilee tämä sivusto. Ei ikinä meinaa saada viestiä lähetettyä...
Poltsi: meillä kuule on joskus jotakin näistä kakaroista nukutetty yölläkin sitteriin kun ei muuten nukkumisesta ole tullut yhtikäs mitään. Nytkin jos nukahtaa sitteriin niin en enää sohvalle siirrä kun ei ole takeita enää etteikö pääsisi sieltä vahingossa rullaamaan alas.
(sänky nääs parvella ja meikä liian laiska kulkemaan portaita ees taas... ;))
Lattialla tätä rääpälettä ei ole pidetty juur lainkaan - alhaalla kun ei elukoitten takia uskalla pitää ja harvemmin tulee päiväsaikaan tuolla ylhäällä oleskeltua. Vaan niin se oppi tuo edellinenkin normaalisti liikkumaan vaikkei häntäkään sen enempää lattialla lojutettu.
Lasten kanssa liikkumisista/harrastamisista oli jotain...
Minähän olen käytännössä 95% yh - tai oikeastaan sataprosenttisesti, kun ei tuo mies oikein lapsia vahtisi vaikka joskus kotona edes olisikaan(ja yleensä ei ole). Eli liikkuminen joka paikassa neljän ipanan kera on jo ihan pakon sanelemaakin. Mihinkään omiin harrastuksiin ei tietenkään ole asiaa ja mm kampaamo-ja lääkärikäynnit on aina hoidettava koko lapsikatraan kera,niinkuin kaikki muutkin kuten vaateostokset sun muut sen sellaiset.
Ja koska sitä omaa "laatuaikaa" ei ole, niin siksi liikun mahd.paljon perhekahviloissa yms missä näkee muitakin aikuisia,täällä tuppukylässä onneksi sellaisia on kahdesti viikossa.
Nyt tosin meidän kylässä alkaa äiti-vauvajumppa ti aamupäivisin ja olisi kiva osallistua, mutta sinne ei ilmeisesti saa ottaa sisaruksia mukaan joten sekin taitaa jäädä. Ellen sitten saisi miestä pakotettua puoleksitoista tunniksi tuota kolmevuotiasta vahtimaan niinä kertoina jos joskus sattuu kotoSuomessa olemaan.
Mutta kun (lapsiperhe)naapureita ei ole, niin nuo perhekahvilat ovat olleet sen suhteen pelastus: itse olen sieltä saanut tosi hyviä ystäviä - ja samoin lapsetkin.
Ja älkää kuulkaa leidit puhuko mitään aviovelvollisuuksista!!!! Oikein hävettää niihinkin toimiin ryhtyä kun tuo alapää on kuin pommilla räjäytetty, ei varmasti miehestäkään nyt kovin luksusta ole kun "ei tunnu missään" :-DDDD
Kovasti kyllä yritän nyt jumpata noita lantionpohjalihaksia mutta neljäs lapsi teki tehtävänsä ja vielä ei ainakaan mitään editystä ole ollut. Eikä tuo virtsarakonlaskeumakaan varmasti asiaa pahemmin auta. Tästä EDELLEEN JATKUVASTA jälkivuodosta puhumattakaan. Johan tässä on jo kohta kolme kuukautta vuotanut putkeen!!!! Itku ja huokaus.
Mutta jos jättäisi marinat sikseen ja tarttuisi mopinvarteen - pakko siivota koko viikko anopinpelko silmissä kun kyseinen immeinen tulee meille talonvahdiksi siksi aikaa kun minä ja vauva ja mies lähdetään minilomalle Lontooseen! Jee. Vaikka vatsahaavaa jo pukkaa ajatuksesta anoppi+lapset+itsekseen meillä!!! Apua! Mutta nyt ei tilanne ole niin paha kun mies on heitä komentamassa ennen lähtöä, toisin kuin ennen synnytystä kun pelkäsin kuollakseni sitä että joudun anopin ottamaan kylmiltääön meille.
Mutta nyt se moppi...eikun ensin kahvi ja sitten vasta luuttu...
Mukavaa viikoalkua kaikille
Nappula ja PikkuKananen
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=ee128e1c-72a0-11dd-8cf8-…!
Voi ei, miten Deepest Bluelle käynyt. Kovasti haleja sinne ja pikaista paranemista tytölle!
Meille ei kummempaa kuulu. Viikot virähtää nopeaan. Lukaa kuskailen kerhoon aina alkuviikon ja loppuviikko hurahtaa kotihommissa ja kyläillessä. Tänään oli ihana aamu, kun oltiin Topin kaa shoppailemassa :)
Mulla on alkanut uus elämä, nyt täytyy kilojen alkaa karista. Olen vähentänyt hiilareiden syöntiä ja aloittanut karkkilakon. Heti on virkeempi ja hoikempi olo :)
Topi nukkuu käytännössä läpi yön. 20 aikaan nukahtaa unille ja aamuyöstä tissitellään. Viimeyönä en saanut nukuttua kuitenkaan kun vasen tissi oli räjähtämispisteessä, kun olin maannut sen päällä. Odottelin Topin heräämistä aikani kunnes tajusin katsoa kelloa. Ei se ollut kuin 2 yöllä. Saahan sitä odottaa! Pumppailemaan jouduin sit. Ja sit sain unen päästäkin kiinni, kun ei dollyt kiristelleet. Pian alkaa meillä taas se maidonnostatus, kun nyt näyttää yösyötöt vaan vähentyvän...
Ens viikolla tulee 3kk täyteen ja on neuvola. Kiva nähdä uudet mitat pojasta.
Meillä on käytössä 60-70cm väliltä vaatteet. Niin riippuu valmistajasta, minkä kokoiset vaateet menee.
hui, meillä on hääpäivä torstaina :)
t:Rouva ja Topi 2kk3vk
ihana kuva Nappulalla!
Suloinen töyhtöhyyppä ja kaunis isosisko siinä poseeraa :))
Deepest Blue: Kamala juttu! Englannissa asuneena tiedän, ettei aivokalvontulehdus ole leikin asia, siellä se näet paukkuu epidemian lailla vauvoilla ja kouluissa! Mun esikoispoika rokotettiin sitä vastaan UK:ssa. Tiedän myös, miltä tuntuu nähdä oma pikku rakas sairaalassa joten suuresti tsemppiä sinne täältä. Onneksi pääsitte ajoissa hoitoon ja vaavi on paranemaan päin! Meillä esikoinen viettänyt elämästään yhteensä 7 viikkoa sairaalassa joista 5 teholla koneissa, letkuissa, piuhoissa, leikkauksissa jne. nyt on reipas poika kuitenkin..
Tosi ihana kuva Nappulalla, kauniita tyttöjä teillä!
nyt ruokakauppaan!
Deepest bluelle kovasti jaksamista ja onneksi pienen vointi on jo menossa parempaan suuntaan : )
Tänään oli 2 kk:den neuvola. Paino on 5315g ja pituus 56,5cm (syntymämitat oli 3655g ja 49cm), joten hyvin on tyttö kasvanut. Kovasti jutteli ja hymyili terkkarille. Seuraavaksihan onkin sitten neuvolalääkäri ja samalla on meidän 5-vuotiaan neuvolalääkäri.
Itsekin kävin perjantaina jälkitarkastuksessa. Hormonikierukkaan sain reseptin ja terveyskeskuksessa se laitetaan kuukautisten viimeisinä päivinä. Papankin otti samalla, sen vastausta täytyy vaan ensin 3 viikkoa odotella.
Vauva on jo pitemmän aikaa nukkunut yöt yhdellä syönnillä, mennyt nukkumaan 22 ja herännyt 4-5 aikoihin ja siitä jatkanut unia noin 8 saakka. Mutta viime yönä ei olisi millään illalla nukahtanut, meni ainakin 23 asti ja heräsi eka kerran 2.15, jonka jälkeen piti kummaa ähinää sängyssä parin tunnin ajan. 6 maissa söi vähän ja taas ähisi tunnin ajan, mutta nukkui kuitenkin yhdeksään asti. Itsellähän tuo meinaa väsyttää, kun ei saanutkaan pitempää pätkää nukuttua ja kuuntelin jatkuvaa ähisemistä.
Nyt on tyttö alkanut viihtymään enemmän lattialla ja sitterissä, saattaa reilu 20 minuuttiakin viihtyä. Edelleenkin vauva jaksaa olla hereillä vain noin 2h kerrallaan ja sitten otetaan torkut. Jos menee yli 2h hereillä oloaika niin se on yhtä huutoa ja kantamista. Yhdet pitemmät unet nukkuu päivällä, 3-5h ja sitten muutamat tunnin torkut aamupäivällä ja illalla.
Käytiin aamulla kaupungilla ja nukkuminen on tänään ollut vauvalla vähän sitä sun tätä ja nytkin levottomana pyörii vaunuissa ulkona. Oon ainakin viisi kertaa jo tästä pompannut käymään tuttia laittamassa.
Nyt ruokaa tekemään...
Tuikku ja tyttö 2kk
Deepest Blue: voi teidän pikkuista : ( Mutta onneksi olette hyvässä hoidossa. Jaksamisia myös Sinulle. Siskollani oli aivokalvontulehdun parinvkon ikäisenä ja hän parantui siitä hyvän hoidon ansiosta täydellisesti.
Nappula: voiko kauniinpia lapsia ollakkaan. Äiti on varmaan prinsessa : )
Voi kun ehtisin enemmän kirjoittamaan. Jotenkin olisi taas vertaistuen tarvis, mutta nyt on pakko hoitaa iltatoimet että huomenna voi aloittaa taas puhtaalta pöydältä ; )
art&neiti9vkoa+5pv
Art - siehän varsinainen vitsiniekka olet :-) Nyt irtosi kyllä päivän makeimmat naurut :-D. Kiitos kuitenkin, onneksi plikat ovat perineet isänsä geenit, meikäläisen geeneillä tulisi lähinnä vaan pieniä pyöreitä ja homssuisia noita-akanpoikasia :-D
Että ehkä tuosta pienimmästäkin tuplaleukatytsystä vielä kasvaa vähän fotogeenisempi lapsonen, toivossa on hyvä elää ;-)
Saakeli että kylmeni ilmat. Olisi jo saanut olla aamusta kaulaliina ja käsineet kädessä. Hujautin Waasan leipomolla leipäostoksilla ja Sittarissa halpojen bodyjen perässä.
Samun neuvola oli eilen. Saatiin jälleen noottia siitä, että paino-pituuskäyrä on +30. Tuntuu pahalle kuunnella moitteita kun normiruokaa syödään ja Samu vielä aika kohtuumääriä. Kun on tuommoinen isäntämallinen eikä mikään kukkakeppi niin minkäs teet? Vaikea 4-vuotiaalle sanoa että älä syö jos nälkäänsä lapsi syö. Ja kun ei tuo ole mun mielestä edes lihava, vaan eilen juuri ennen neuvolaa katselin että kylkiluut näkyy. Pari vauhtimakkaraa on reisissä mutta sopusuhtainen on kuitenkin. 3kk päästä pitäisi käydä kasvuseurannassa. Vähän tuntuu vouhkaamiselta. Kun sekin on nähty että pituuskasvupyrähdyksen jälkeen on melkein siellä normikäyrällä, vaihtelee niin paljon.
Mutta niinhän mullekin saarnattiin lihavuudesta vielä yläasteella. Painoin 70kg ja pituutta oli se 168cm. Äiti epäili mua bulimikoksi kun olin tosi laiha mutta koulun terkkari räpätti kun käyrällä mentiin siellä jossain sfääreissä. Teki silloinkin mieli sanoa että turpa kiinni kun nyrkkeilyä harrastin ja painaahan ne lihaksetkin.
Oikeesti, tää on yks kirous olla rakennettu näin vankasti. Saa lapsetkin sitten kärsiä siitä kun geeninsä multa perii. Voidaan olla vaikka kuinka laihoja mutta pieniä meistä ei saa tekemälläkään.
Samulle rokotuksia annettiin eilen ja lisäksi vesirokkorokotteen laitatin. Siitä kankku kipeytyi eilen että ei kärsinyt istua ja panadolliosta piti antaa että nukkumaan sain. Ressukalla oli vähän lämpoä aamulla, mutta taisi se johtua siitä että MulkkuÄäliö toi taas kylmänä aamuna capreissa kotiin. Kai siinä sitten vilustuu.
Pikkupalleri nukkui yönsä hyvin, 3 aikaan herätti ja 6.30 seuraavan kerran. Ihan järjissäni olin aamusta, kivakiva.
miten deepestbluen teppana jakselee? Nuo pienet ovat sitkeitä sissejä, jospas se siitä vielä iloksi muuttuisi. Tiedän kyllä omasta kokemuksesta ettei siellä sairaalassa ole vauvan vuoteen vierellä mukavaa majailla. Huolesta soikeana yms.
- Pirkko och pojkar
Ensin Deepest_Blue: voimia sinulle, pienelle urhealle prinsessalle enkeleitä!!!
Joo-o, 5 minipilleriä syönyt ja jo alapää vuotaa kuin seula ja maha saakelin kipeä. Joten.. Täällä kun on jo pillerikauppaa käyty aiemminkin, niin täällä olisi kaksi joutavaa liuskaa. ananasnektari@suomi24.fi vinkkivinkki :)
Mut en mie taaskaan kerkeä mitään muuta, Lari kärsii tietokoneallergiasta, heti alkaa natita, kun tähän penkkiin pyllyni isken.
Piia ja Lari 7vk
Illalla oli taas huutokonsertti. Naapurin lapsetkin aina sanoo, että heille kuuluu joka ilta itkua 3.kerrokseen, vaikka me asutaan ekassa kerroksessa. Yks tissitteli koko illan ja puklas sitten kaikki ulos. Ja sit huus ihan naama punaisena. Lopulta rauhoittui miun viereen nukkumaan tissi suussa. Tuo on vaan sellainen asia, mihin mie en tule montaa kertaa suostumaan. Muuten ei koskaan nukahda itse. Mut sitä yritettiin monta tuntia pistää omaan sänkyyn nukkumaan, jossain vaiheessa on vaan pakko itsekin nukkua. Onneks pääsääntöisesti on onnistunut omaan sänkyyn nukuttaminen. Ei tuosta parisuhde-elämästäkään tule oikein mitään jos vauva nukkuu vieressä. Nyt kun mies on töissä, niin ilta on ainoa mahdollisuus harrastaa niitä aviovelvollisuuksia.
Eilen pääsin taas salille ja jumppaan. Sunnuntaisin vedän aina 2 tuntia putkeen, viimeiset puoli tuntia on venyttelyä. Aloitettiin miehen kanssa 3 viikon karkkilakkokin. Heti oli painokin tippunut =). Nyt on jo alle sen, mitä painoin ennen raskautta.
Kohta tuleekin leikkikaveri esikoisen seuraksi. Pääsee taas itse astetta helpommalla. Vauvakin onneks nukahti. Miuta ärsyttää tää ainainen nukuttaminen. Onneks nuo päiväunet selkeytyy kun vauva kasvaa.
Nyt hampaanpesulle!
Tytteli-83 ja neiti 3kk