Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2023 official

Vierailija
04.01.2023 |

Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.

Kommentit (34469)

Vierailija
15501/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portion Boysista tulee lätkän mm-biisi

Sanat pitää nikkaroida uudestaan siten, että kenelle Leijonat ovat antaneet köniin ja kuinka paljon. Siihen perään, että no hätä kun samaa taivasta katsotaan ou jee!

YLE voisi buukata PB:n Käärijälle tulkiksi ja avustamaan median haltuunotossa.

Hevimies pystyy kommunikoimaan 10 kielellä sekä pysymään nuotissa. Pystyvät myös laulamaan hengästyneenä ja pitämään mikkiä vasemmassa kädessä.

PB tehkööt uusia sanoja jo kappaleeseen lätkävoiton varalle. Ehdotan kappaleen nimeksi vaikka Samaa kiekkoa me jahdataan.

Portion Boys teki ikimuistoisen keikan lumisella stadionilla, kun Suomi otti kiekon olympiavoiton.  Siis sitä juhlaa ja sitä tv-lähetystä ei hevillä unohda.

Vierailija
15502/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty ottamaan tuota Portionin esitystä edes huumorin kannalta, tunnen pelkkää myötähäpeää.

Mistä? Oletko koskaan katsonut viisuja??

Huumoribiisien aika oli ennen vuotta 2010.

Huumoribiisihän se on Käärijälläkin. Niinkuin mies itsekin, ei ole tarkoitettu vakavasti otettavaksi kun kuuntelee haastatteluja.

Ja monet huumoribiisit ovat menestyneet valtavan hyvin. Esimerkiksi Gangnam Style, jolla on lähes 5 miljardia katselukertaa Youtubessa, on huumoribiisi jossa hassu korealainen ukko laulaa ja räppää äidinkielellään. En siis usko, että Cha Cha Cha tulee olemaan ihan noin valtava megahitti koskaan, mutta voisi kuvitella että ulkomaiset viisukatsojat kokevat biisin vähän samalla tavalla: hullu suomalainen laulaa ja räppää kummallisella kielellä ja biisi itsessään on sekopäinen hyvän mielen biisi.

Gagnam Style ei ole ikinä joutunut viisujen juryjen seulaan vaan lähti viraalina Etelä-Koreasta. Meillä Keira muuten on K-popin fani ja sen huomaa. Ääni on vain täyteläisempi kuin After Schoolin laulajilla. Täällä pohjoisessa uskaltaa tytötkin laulaa matalammalla äänellä.

Ai väitätkö, ettei jury olisi antanut sille pisteitä? Sehän on äärimmäisen hyvin tuotettu, tarttuva biisi ja käsittääkseni juryt koostuvat musiikin ammattilaisista, jotka kiinnittävät juuri tuollaisiin asioihin huomiota. Käärijänkin biisi on ihan hyvin tuotettu, mutta joku Gangnam Style on silti ihan valovuosien päässä siitä.

Juryt pitää laulua ja kuuntelijaystävällisyyttä tärkeinä. Toki sävelen pitää myös jäädä heti mieleen kerralla ja visuaalisen toteutuksen pitää olla laadukas ja/tai oivaltava. Kyllä Psy olisi saanut hyvät jurypisteet jos olisi livessä tuonut Gagnam Stylen menon lavalle. Kielestä viis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15503/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt häpeän- ja alemmuudentunnoissanne mallia esim. hänestä

Cha Cha Cha LIVE [BRAZILIAN'S REACT] - FINNISH EUROVISION 2023

Itselläni on ollut huono aamu, mutta tätä reaktiota ei voinut katsoa kuin hymy naamalla. On se kumma, kun ulkomaalaisia ei tunnu häiritsevän Käärijän vartalo/hiukset, tai tanssijoiden pinkit asut, tai "possujuna", tai kielen lipominen (monet ovat ihan fiiliksissä tästäkin), koska he katsovat kokonaisuutta, eikä pieniä yksityiskohtia. Jotkut ovat sanoneet, että tanssijat ehkä häiritsevät hieman, eli heidät voisi sijoittaa pois Käärijän edestä. Sekä huomiota ovat kiinnittäneet Käärijän ääneen ja taustamusiikin yhteensovitukseen = taustamusiikki kuuluu liian kovalla ja Käärijän sanat hukkuvat siihen. 

Olen katsonut monia reaktiovideoita ja kommentteja, ja pääsääntöisesti Live-esitys toimi juuri tuollaisenaan, mutta pieniä parannusehdotuksia on myös annettu. Kuten eurolavojen maalaaminen tai nyrkkeilykehän luominen. 

Mitä englannin kielen osaamiseen tulee, niin edellä linkatussa IG-videossa vaikutti osaavan juuri sen verran kuin on tarpeellista. Itseasiassa ääntäminen oli parempaa mitä osasin odottaa. Aika usein mm. Espanjan, Kreikan tai jonkun itäblokin maan edustajat eivät osaa muuta kuin thank you, you are welcome, great party, it is good to be here, jne. eli tuollaisia yleisiä fraaseja.

Vierailija
15504/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruotsi voita vaan siksi että on ruotsi. Mutta heiltä odotetaan hyvää kappaletta ja sellainen perushyvä ruotsista aina tuleekin. Ns.kierrätyskappale. Ruotsi ei uskalla tehdä mitään erikoisia kappaleita. Tykkäävät tietynlaisesta musasta. Sellaisesta melodisesta popista. Suomessa erilainen maku jossain määrin. Benkusta eitykätty. Ruotsi tykkäs Benjamista.

Ruotsin toivoisin joskus valitsevan jotain muuta kuin sitä, mitä odotetaan. Ainakin kahtena vuotena Nano jäi kakkoseksi, vaikka yleisö häntä rakasti. Viime vuonna ne olisi voineet laittaa Medinan hillumaan viisuihin. Ja yllättävää suosiota nautti Melloissa se kalju tavis (😂 anteeksi, en muista nimeä, ehkä joku Anders). Minuun ei tehnyt vaikutusta, mutta oli selvästi ruotsalaisten juttu. Uskaltaisivat vaan laittaa jotain rouheaa joskus.

Sanon tämän siis vaikka rakastan Melloja. Kivahan se on katsoa niin laadukasta ohjelmaa. Se vaan junnaa paikallaan. Meidän UMK on tehnyt sen ihmeen, että minä joka en kuuntele lainkaan suomalaista musiikkia, olen nyt kiinnostunut Suomen musiikkitarjonnasta. En ymmärrä, miten täällä BESS on joku supertähti, kun tämän vuoden UMK oli niin mielettömän hyvä.

Vierailija
15505/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vähän yllätyin, että Käärjiä voitti Suomen juryäänet. Yleisöäänissä oli selvää, että tulee saamaan ylivoimaisen voiton ja ansaitusti.

Vierailija
15506/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin Käärijän keikkakalenterin, ja mies on näemmä buukattu 19 esiintymiselle maalis-huhtikuussa ennen Euroviisuja. Itse menen katsomaan keikan Nilsiässä.

Tavallaan huolestuttavaa, koska viisuihin on niin vähän aikaa, että toivottavasti jää aikaa myös kehittää suuren maailman lavashow Liverpoolia varten (semifinaalit 9. toukokuuta).

Käärijän pitäisi pysyä terveenä. Kahden viikon eristys ennen viisureissua, saippuaa ja käsidesiä sekä hengityssuojaimet käyttöön. Ääntä ei saa menettää!

Ei taida eristys onnistua, jollei tule taas yleismaailmallista sellaista. Tosi kiireinen kevät tulee olemaan kaiken viisuvalmistautumisen ja keikkailun kanssa. Huhtikuun Suomen keikat hän joutuu varmaankin pitkälti peruuttamaan, koska taisi jo jossain haastattelussa sanoa, että osallistuu pre-partyihin. Niitähän on ollut perinteisesti ainakin Lontoossa, Amsterdamissa, Madridissa ja Tel Avivissa.

Vierailija
15507/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärijän show ei todellakaan avaudu ollenkaan kenellekään varsinkaan muualla Euroopassa. Eka yksin kyyristelee lavojen välissä ja lipoo oudosti kielellään ja sitten tulee narujen päähän "muovisen" näköisiä tanssijoita, joiden päällä Käärijä ratsastaa koomisesti. Ei hitto. 😅

Nyt kun käärijä on valittu edustamaan euroviisuissa ja netti pullollaan viraaliksi menneen esityksen reaktioita, niin sinä saat kyllä syödä sanasi.

Kaikki rakastaa biisiä ja esitystä juuri sen "käärijämäisyyden" takia.

Katsoin sen ranskalaisen nuorukaisen reaktioita Käärijän livestä. Hän lauloi suomeksi mukana ja katsoi välillä, että onko hikoillut jännityksestä paitansa kainalot märäksi. Minua huvitti, koska suomalaiset eivät kyllä ole yhtä luontaisesti tyylitietoisia että hätääntyisivät märistä kainaloista.

Samoin parikymppinen jenkkinuorukainen vetää kappaletta suomeksi sydämensä kyllyydestä. Käärijä taitaa olla juttu, joka iskee kuin leka nuoriin miehiin? Nimenomaan suomeksi laulamista pidetään coolina.

O tempores, o mores jos suomesta tulee joku trendiharrastus Käärijän ansiosta! Sitten hän ansaitsisi Kalevala-seuran kunniapalkinnon. Onhan rap tai Käärijän tapauksessa party metal nykyajan runonlaulantaperinnettä.

Vierailija
15508/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän yllätyin, että Käärjiä voitti Suomen juryäänet. Yleisöäänissä oli selvää, että tulee saamaan ylivoimaisen voiton ja ansaitusti.

Sama. Nyt sitten jännitetään miten käy ulkomailla, onko juryt tulleet tähän päivään. Se kyllä epäilyttää, ottaen huomioon että electric callboykin jäi ulos siksi ettei ole radioon sopiva MUKA.

Vierailija
15509/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin Käärijän keikkakalenterin, ja mies on näemmä buukattu 19 esiintymiselle maalis-huhtikuussa ennen Euroviisuja. Itse menen katsomaan keikan Nilsiässä.

Tavallaan huolestuttavaa, koska viisuihin on niin vähän aikaa, että toivottavasti jää aikaa myös kehittää suuren maailman lavashow Liverpoolia varten (semifinaalit 9. toukokuuta).

Käärijän pitäisi pysyä terveenä. Kahden viikon eristys ennen viisureissua, saippuaa ja käsidesiä sekä hengityssuojaimet käyttöön. Ääntä ei saa menettää!

Ei taida eristys onnistua, jollei tule taas yleismaailmallista sellaista. Tosi kiireinen kevät tulee olemaan kaiken viisuvalmistautumisen ja keikkailun kanssa. Huhtikuun Suomen keikat hän joutuu varmaankin pitkälti peruuttamaan, koska taisi jo jossain haastattelussa sanoa, että osallistuu pre-partyihin. Niitähän on ollut perinteisesti ainakin Lontoossa, Amsterdamissa, Madridissa ja Tel Avivissa.

Onhan sielläkin saippuaa. Pesee käsiä joka välissä.

Vierailija
15510/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi voisi tosiaan joskus yllättää. Nuo ylituotetut, sinänsä kyllä ihan laadukkaat, mutta jotenkin niin turvalliset ja varmat radioystävälliset biiisit alkaa väsyttää, kun samaa tulee vuodesta toiseen. Loreenin lähettäminen tänä vuonna olisi jotenkin niin Ruotsia - tuttua ja varmaa, joka varmasti menestyy ihan hyvin ainakin juryäänissä, mutta tylsää ja niin varman päälle pelaamista. Täällä uskalletaan onneksi lähettää jotain omaperäistä. Ruotsilla on kyllä ihan hyvät lavashowt, mutta biisit kuulostaa aika usein samalta ylituotetulta hutulta.

Vierailija
15511/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Nyt sitten jännitetään miten käy ulkomailla, onko juryt tulleet tähän päivään. Se kyllä epäilyttää, ottaen huomioon että electric callboykin jäi ulos siksi ettei ole radioon sopiva MUKA.

Se oli saksalaisen juryn mielipide. Kyllä nykyään arvostetaan edgympääkin menoa. Yleisö tosin äänestää aina modernismin kuin juryt.

Vierailija
15512/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärijä tulee maitojunalla häntä koipien välissä semin jälkeen takaisin kotimaahan, jos ei paineet ennen sitä kasva liian suureksi. Vuoden päästä sitä ei muista enää kukaan.

Ranska voittaa.

Sanoi aamun MTV3:ssa , että jos käy niin, että Euroviisut lyö liikaa leimaa, niin sitten lopettaa ja vaihtaa alaa. Aivan varmasti riittää asiakkaita....

Haastattelussa myönsi huonon enkunkielentaidon. 3 kk kuluttua pitää osata ottaa media haltuun ja mielellään englanninkielellä..

Luuletko, että euroviisuissa tehdään jotain syvähaastatteluja? No ei tehdä. Toimittajille kelpaa siinä hässäkässä mikä tahansa vastaus, ei noissa kisoissa mitään nato-asioita ratkota.

Ei euroviisuussa ratkota Nato-asiota, mutta kyllä siellä joka tapauksessa englannin taitoa tarvitaan. Tässä esumerkkiä, miten Blind Channel pärjäsi mediapyörityksessä:

https://youtu.be/Pxfnz6tSJRE

Joo, ei parin sanan vastauksilla pärjää. Blind Channel ja The Rasmus antoivat tosi paljon kansainvälisiä haastatteluita jo UMK-aikana ja vauhti kiihtyi koko ajan kohti euroviisuja. Pre-partyissa on tuntien mittaisia mediatapaamisia ja itse euroviisuissa pitää operoida koko ajan englanniksi. Siellä on monia pressitilaisuuksia, avajaisseremonia, jonka aikana on lukuisia haastatteluita ja koko tapahtuman ajan eri medioiden edustajat pyytävät yksittäisiä haastatteluita. Ja tietysti pitää pystyä kommunikoimaan järjestävän tahon kanssa kaikesta esitykseen liittyvästä - siis aivan jatkuvaa kommunikointia englanniksi. Vaikka täällä jotkut vähättelevät kielitaidon merkitystä, niin kyllä Käärijä itse ja tietysti YLE tiedostavat, että tämä on ongelma, joka pitäisi jollain tavalla ratkaista.

Moniko vaikkapa Italian edustajista osaa englantia? Se on pari sanaa ja niitä ulkoaopeteltuja lauseita. Pohjoismaalaiset on kielitaitoisia ja me aina luullaan, että se on joku normi.

Muutamassa kuukaudessa ehtii hyvin harjoitella niitä juttuja, mitä siellä kysellään.

Vierailija
15513/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomainen hardcore tykkääjä kritisoi toista osaa lastenlaulumaiseksi. Itse asiassa se on totta, tuo bassopohja pitäsis remixata vähän groovimmaksi eikä latteaa tasiskua.

Basso pomppisi pohjalla oktaavin hypyissä niin johan alkais vispata. Mmmpah mmmpah

Vierailija
15514/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli saksalaisen juryn mielipide. Kyllä nykyään arvostetaan edgympääkin menoa. Yleisö tosin äänestää aina modernismin kuin juryt.

Ruotsin jury ei tykännyt Käärijästä.

Vierailija
15515/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomainen hardcore tykkääjä kritisoi toista osaa lastenlaulumaiseksi. Itse asiassa se on totta, tuo bassopohja pitäsis remixata vähän groovimmaksi eikä latteaa tasiskua.

Basso pomppisi pohjalla oktaavin hypyissä niin johan alkais vispata. Mmmpah mmmpah

Kyllä. Lastenlaulun ja iskelmä sekoitus. "Kovan" alun jälkeen letkää humppaa.

Saako biisiä tuunata enää?

Vierailija
15516/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroatiasta vielä sen verran, että tässä on koettu muutama uneton yö, ja mikä on niille on ollut tunnusomaista... "Hauskana mausteena" mulla soi repeatilla päässä "Mama kupila traktora. Trajna-nina, armagedon, nona". Päässä vilisee ne laulajan kasvomaalaukset ja ydinkärjet vai mitä ovatkaan. Olen sanonut aiemminkin tämän: mun pää ei kestä euroviisuja!! 🤡 Ei ole pelkkä Käärijä josta saa kantaa huolta.

Vierailija
15517/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Lisää bassoa Cha cha chan:n loppuosaan.

Vierailija
15518/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärijän show ei todellakaan avaudu ollenkaan kenellekään varsinkaan muualla Euroopassa. Eka yksin kyyristelee lavojen välissä ja lipoo oudosti kielellään ja sitten tulee narujen päähän "muovisen" näköisiä tanssijoita, joiden päällä Käärijä ratsastaa koomisesti. Ei hitto. 😅

Nyt kun käärijä on valittu edustamaan euroviisuissa ja netti pullollaan viraaliksi menneen esityksen reaktioita, niin sinä saat kyllä syödä sanasi.

Kaikki rakastaa biisiä ja esitystä juuri sen "käärijämäisyyden" takia.

Katsoin sen ranskalaisen nuorukaisen reaktioita Käärijän livestä. Hän lauloi suomeksi mukana ja katsoi välillä, että onko hikoillut jännityksestä paitansa kainalot märäksi. Minua huvitti, koska suomalaiset eivät kyllä ole yhtä luontaisesti tyylitietoisia että hätääntyisivät märistä kainaloista.

Samoin parikymppinen jenkkinuorukainen vetää kappaletta suomeksi sydämensä kyllyydestä. Käärijä taitaa olla juttu, joka iskee kuin leka nuoriin miehiin? Nimenomaan suomeksi laulamista pidetään coolina.

O tempores, o mores jos suomesta tulee joku trendiharrastus Käärijän ansiosta! Sitten hän ansaitsisi Kalevala-seuran kunniapalkinnon. Onhan rap tai Käärijän tapauksessa party metal nykyajan runonlaulantaperinnettä.

Aivan ihana kommentti. Suomi on upea, monimutkainen, ilmaisuvoimainen kieli. Puhun toista kieltä äidinkielen tasolla ja silti suomi on usein ainoa, josta löytyy juuri ne oikeat sanat. Nyt Ukrainankin tapahtumien valossa on hyvä muistaa, että oma kieli ja oikeus siihen ei ole meidänkään historiassa ollut mikään itsestäänselvyys. Ensin yritettiin ruotsalaistaa ja sitten venäläistää. Nykyisin hyvin usein törmään ulkomailla ihmisiin, jotka luulevat, että täällä puhutaan vain englantia.

On aivan mahtavaa, että Käärijä vie kieltä maailmalle ja edustaa. Hänen muissakin kappaleissaan on suomea käytetty oivaltavasti ja hauskasti. Ja niin kuin sanottua, todella monet euroviisujen voittajat puhuivat sinne tullessaan vain muutaman sanan englantia, esim. Ukraina viime vuonna tai Italia sitä edellisenä. Ei näyttänyt menoa hidastavan. Olen niin ylpeä ja innoissani.

Vierailija
15519/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kroatiasta vielä sen verran, että tässä on koettu muutama uneton yö, ja mikä on niille on ollut tunnusomaista... "Hauskana mausteena" mulla soi repeatilla päässä "Mama kupila traktora. Trajna-nina, armagedon, nona". Päässä vilisee ne laulajan kasvomaalaukset ja ydinkärjet vai mitä ovatkaan. Olen sanonut aiemminkin tämän: mun pää ei kestä euroviisuja!! 🤡 Ei ole pelkkä Käärijä josta saa kantaa huolta.

:D

Jäi kyllä mieleen kertakatsoisesta mullekin. Kuin painajaisesta, jää hyvällä tavalla? mieleen ja korvamadoksi kummittelemaan :D

Vierailija
15520/34469 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Jäi kyllä mieleen kertakatsoisesta mullekin. Kuin painajaisesta, jää hyvällä tavalla? mieleen ja korvamadoksi kummittelemaan :D

Armageddon nona!

Ketju on lukittu.