UMK 2023 official
Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.
Kommentit (34469)
" UMK rikkoo taas ennätyksiä! Tämän vuoden hype UMK-biisien ympärillä on ollut valtavaa ja vieläkin suurempaa kotimaassa sekä ulkomailla! Internet on seonnut, kansa on luukuttanut finalistien biisejä repatilla, kansainväliset viisufanit ennustavat Suomea UUDEKSI VIISUMAHTIMAAKSI(!?!)"
Umk facebookissa
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä joidenkin asennetta että jos jostain tietystä kappaleesta pitää ja haluaa juuri tämän euroviisuihin niin silloin täytyy lynkata muut maan rakoon. Jokanen artisti on varmasti tehnyt töitä biisinsä eteen ja rispektit siitä kaikille.
Omalla soittolistalla soi Keiran, Benjaminin ja Käärijän kipaleet ja loput varmasti tulee radiossa soimaan ja mieluusti kuuntelen sitä kautta niitäkin.
Toki olen Käärijän Cha Cha -junassa lähettämässä häntä euroviisuihin muttei se tee muista biiseistä surkeita että tarvitsee lähteä artisteja tai kappaleita haukkumaan. Hiton kovaa duunia kaikilta. Peace out.
Juuri näin! Hienoja artisteja kaikki vaikka kaikkien biisit ei niin mun juttu olekaan. Omat suosikit Käärijä, Kuumaa ja Robin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä joidenkin asennetta että jos jostain tietystä kappaleesta pitää ja haluaa juuri tämän euroviisuihin niin silloin täytyy lynkata muut maan rakoon. Jokanen artisti on varmasti tehnyt töitä biisinsä eteen ja rispektit siitä kaikille.
Omalla soittolistalla soi Keiran, Benjaminin ja Käärijän kipaleet ja loput varmasti tulee radiossa soimaan ja mieluusti kuuntelen sitä kautta niitäkin.
Toki olen Käärijän Cha Cha -junassa lähettämässä häntä euroviisuihin muttei se tee muista biiseistä surkeita että tarvitsee lähteä artisteja tai kappaleita haukkumaan. Hiton kovaa duunia kaikilta. Peace out.
Juuri näin! Hienoja artisteja kaikki vaikka kaikkien biisit ei niin mun juttu olekaan. Omat suosikit Käärijä, Kuumaa ja Robin.
Juuri näin. Oma suosikki on Kuumaa ( en silti haluaisi viisuihin sitä vaan Käärijän) Mutta upea kattaus kisoissamme tänä vuonna.
Veisuuut on leikkimielinen hyvänmielenkilpailu ja siksi kaikki ilkeä puhe sen ympärillä aina särähtää sieluun.
Mä olen tässä kauhuissani miettinyt, että miten tuotanto voi pilata Käärijän esityksen finaalissa ja vastaus on: Vaikka miten. Oli siis pakko ruveta miettimään, että mikä olisi oikeasti kamalin asia miten esityksen voi pilata ja päädyin siihen, että jos tuosta Käärijän esityksestä viedään kaikki energia pois, niin biisi menettää sielunsa. Toivottavasti tätä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
On toki taitolaji ja opettelu varmasti kestää negatiivista kritiikkiä ja meneehän palstakirjoitrwlu välillä yli. Mutta oikeasti Portion Boys kitisemässä aiheesta, kun tuolla pari nuorta miestä saa harva se päivä kestää kovaa arvostelua ja irvailua netissä, somessa ja mediassakin, oli sitten UMK käynnissä tai ei.
Eiköhän tuon heidän viisukappaleensa sanat ole sellaiset, että niitä tavallinen ihminen vierastaa enemmän kuin yhtyettä, josta ei ole aiemmin kuullutkaan. Minä olen sellainen. En jäänyt kappaleen kuuntelun ja videon näkemisen jälkeen mitenkään pohtimaan sitä, että mikä funkio kullakin annoksella bändissä on. Minulle EVKK, en aio tutustua heidän tuotantoonsa tätä enempää.
Heidän pitäisi kunnioittaa ihmisten vapautta olla pitämättä heidän kappaleestaan, jonka sanoitus on tehty kai kieli poskessa. Toki ihmettelen sitä, että lahjakkaat ihmiset haaskaavat aikaansa ja voimiaan tuollaisen läpän esittämiseen. Samalla vaivalla olisi voinut tehdä biisin kunnollisen sanoituksen.
Erityisen noloa on se, ettei muisteta kaikkia viisumaita eikä sotaa käyvää Ukrainaakaan. Kyllä Ukrainasta voi mainita vaikka Zelenskyn ja urhoollisen kansan jos ei tule mieleen mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vielä ottaa huomioon minkä ikäisiä äänestäjät ovat. Tätä biisiä Suomessa valittaessa varmaan melko nuorta. Sitten isolla areenalla on vanhempaa väkeä mukana - jo vanhasta tottumuksesta. Euroviisuja on esitetty jo hyvin kauan.
Osalle viisuissa käyminen voi olla vuosikymmenien traditio. Osa käy jopa lapsenlastensakin kanssa eli puoli sukua voi elää viisukuumeessa. Tätä voi ennemmin rinnastaa moottoripyöräkerhon jäsenyyteen. Kun kerran skeneen päädyt niin harvemmin haluat jäädä pois. Etenkin jos sattuu tuntemaan muita viisufaneja ulkomailta. Heidän kanssaan on kiva bailata kerran vuodessa viisuviikolla yhdessä ja tietenkin tutustua viisujen pitopaikkaan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki taitolaji ja opettelu varmasti kestää negatiivista kritiikkiä ja meneehän palstakirjoitrwlu välillä yli. Mutta oikeasti Portion Boys kitisemässä aiheesta, kun tuolla pari nuorta miestä saa harva se päivä kestää kovaa arvostelua ja irvailua netissä, somessa ja mediassakin, oli sitten UMK käynnissä tai ei.
Eiköhän tuon heidän viisukappaleensa sanat ole sellaiset, että niitä tavallinen ihminen vierastaa enemmän kuin yhtyettä, josta ei ole aiemmin kuullutkaan. Minä olen sellainen. En jäänyt kappaleen kuuntelun ja videon näkemisen jälkeen mitenkään pohtimaan sitä, että mikä funkio kullakin annoksella bändissä on. Minulle EVKK, en aio tutustua heidän tuotantoonsa tätä enempää.
Heidän pitäisi kunnioittaa ihmisten vapautta olla pitämättä heidän kappaleestaan, jonka sanoitus on tehty kai kieli poskessa. Toki ihmettelen sitä, että lahjakkaat ihmiset haaskaavat aikaansa ja voimiaan tuollaisen läpän esittämiseen. Samalla vaivalla olisi voinut tehdä biisin kunnollisen sanoituksen.
Erityisen noloa on se, ettei muisteta kaikkia viisumaita eikä sotaa käyvää Ukrainaakaan. Kyllä Ukrainasta voi mainita vaikka Zelenskyn ja urhoollisen kansan jos ei tule mieleen mitään muuta.
Sanoitus on jostain rautaesiripun ajoilta eikä ole tullut mieleen. Biisissä riittää ruodittavaa itsessään miettimättä esiintyjiä. Näin videon kerran julkaisun jälkeen ja vieläkin se katsothaan riipii kuin kynnet liitutaululla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keiran biisiä ei kai kukaan ole vielä väittänyt plagiaatiksi, vaikka juuri tuon lajin musiikkia on tarjolla pilvin pimein ja kaikki rihannat, mabelit, dualipat jne on kuin samasta puusta veistettyjä. Luultavasti suurin syy on se, ettei Keiran biisi ole erikoisen kiinnostava.
Paitsi huiluosuuksia on verrattu Ukrainan kahteen viimeisimpään esc-kappaleeseen.
Huilua soitetaan joka maassa. Eniten tuo huilu vaikuttaa ihan sellaiselta lähiidän musiikissa olevalta huilulta. Ei tuosta tule mikään slaavifolkin huilumusiikki mieleen.
Jonkun pitää näköjään tehdä video suomalaisesta kansanmusiikin kappaleesta Tein minä pillin pajupuusta. Täällä on soitettu paju- ja kukkopillejä satoja vuosia. Ei puhallissoitin ole mikään ukrainalainen keksintö. Toki Kalush Orchestran huilunsoittaja on todella lahjakas ja pro etenkin kansanmusiikin soittamien soitossa.
Eiköhän kyse ole enemmän siitä, että tuntuu heti seuraavana vuonna liian "laskelmoidulta" kuin siitä että mitä saa olla ja mitä ei. Moni ulkomaalainen on myös ihmetellyt että "ei kuulosta suomalaiselta". Ei tietysti tarvitsekaan kuulostaa, mutta ehkä Euroviisuissa odotetaan biisien jollain tapaa ilmentävän maata, jota edustavat.
No mutta mikä voisi muutenkaan olla kauempana suomalaisesta kansanmusiikista kuin englanniksi laulettu pop-tanssibiisi. Kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu, huilunkin.
Suomennan Keiran kappaleen sanat jos se tekisi sitten kappaleesta jotenkin enemmän suomalaisen:
Ei asiaa tanssilattialle
(Hei, hetkuta kroppaas,)
(Ihan ku oisit joku,)
Revohka bailaa
Sä vasta lämmittelet
Älä vaan ujostele,
kuin ei ois sunki bileet.
On pareen olla noheva,
Meil ei oo koko yöt, koko yöt, koko yö-ööt
Kulta, sun asetukset, pitää päivittää, sit ne paremmin pelittää
Poksu kuin skumppa pullois, jee-ee
Hyrrää kuin Potterin Hartsa,
Hikoo kuin pieni eläin
Näytä supermallilt, ou jee!
Hei, nyt muuvit haltuun,
kuin oisit ihan joku
Hytkytä sitä osasitpa tai sitte, et tätä
Hommaa tanssilattial
Hei, anna kroppas heiluu
Jee, näytä kuinka oot kuin Cardi
Näytä niille, et niil ei laisin oo
Asiaa tanssilattialle
Näytä niille, et niil ei laisin oo
Asiaa tanssilattialle
Hei, sä rahankäärijä
Lopeta toi kiusoittelu
Joku raja käytökseen
Oi, anna mun nähdä et osaat sen
Pelaa muut pussiin
Kieri siin tuntees, tuntees, tuntees
Hei, nyt muuvit haltuun jne
(Ei asiaa tanssilattialle)
Jee-ee, näytä niille et nyt on nii
Ettei asiaa tanssilattialle
Näytä niille, et nyt niil on nii
Et ei oo asiaa tanssilattialle
(No olisiko tämä suomeksi laulettuna parempi eli siis suomalaisempi???)
Olisi hauska kuulla tämä Keiralta pajupillin tai nokkahuilun säestyksellä 😉. En käsitä, että jotkut luulevat nykymaailmassa internetin ääressä etteikö Suomessa olisi kaiken näköisiä ihmisiä. Ei väritys tee ihmisestä yhtään enempää tai vähemmän suomalaista. Hävetä saisivat nämä ulkomaalaiset Keiran ulkonäköä ja kotimaata ihmettelevät!
Missä savutölleissä ja maakuopissa jotkut mannereurooppalaiset luulevat suomalaisten elävän? Kai he osaavat mennä lukemaan vaikka Wikipediasta artikkelin Finland?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tässä kauhuissani miettinyt, että miten tuotanto voi pilata Käärijän esityksen finaalissa ja vastaus on: Vaikka miten. Oli siis pakko ruveta miettimään, että mikä olisi oikeasti kamalin asia miten esityksen voi pilata ja päädyin siihen, että jos tuosta Käärijän esityksestä viedään kaikki energia pois, niin biisi menettää sielunsa. Toivottavasti tätä ei tapahdu.
Varmaan jotain tämmöstä luvassa🤣🤣
Tyhmää kun pitää mennä esittämään sama vitsi Ylen tärkeläisten hyväksymisleimalla.
Ei ei ja ei.
Helvetin yle. Voisko ne ottaa videotyypit suunnittelee livetkin. Livet on aina niin järkyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua vänän hävettäis jos Benkku sielä esiintyisi. Ei mulla mitään häntä vastaan mut toi biisi.
Seksuaalinen halu on aika universaali tunne maailmassa ja Euroopassa. Se on tunne siinä missä muutkin tunteet.
Harva haluaa kuitenkaan kuulla siihen liittyviä yksityiskohtia, etenkin kun kyseessä on koko perheelle suunnattu ohjelma jota katsellaan usein yhdessä muiden kanssa.
Tuskin ne mukulat osaavat suomea niin hyvin, että ymmärtäisivät Benkun puhekielellä lauletun kappaleen sanomaa. Eihän sanoituksessa ole varsinaisesti mitään härskiä. Härskimpää on Akropoliin kukkuloiden ihmettely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain tämmöstä luvassa🤣🤣
Tässä on kyllä kaikki pielessä. Kohdassa 2.25 heiluvat liput, voi eii 😭😭
Mitä enemmän kuuntelen Robinin biisiä sitä enemmän pidän siitä,en ole fani että siitä ei tykkääminen johdu. Alkuun en ollut varma tykkäänkö biisistä mutta nyt pidän. Käärijän biisistä pidän siitä loppuosasta en niinkään siitä alkuosasta. Keirakin menee soittolistalle.
Vierailija kirjoitti:
"Massiivista kiusaamista, rajua nettikiusaa"
Huh huh, ja kohteena eivät siis ole Robin ja Benjamin, vaikka muuta voisi luulla.
Sanos muuta, tällaisia nämä Käärijän arvostajat ovat.
Tule pois sieltä Kärtsä, tuu mun luomaan kaakaota. Ei sun tartte mennä sinne miellyttämään Yle tätejä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Portion Boysin kappale on ihan linjassa heidän muun musiikkinsa kanssa. Ilman cha cha chaata äänestäisin heitä. Euroviisuihin sopii hyvin reipas meno, ilo ja huumori. Jopa kliseet. Ei se niin vakavaa ole.
Tuo asenne on 2000-luvin alusta. Eletään vuotta 2023!
Hauskaa kuunnella Robinin ja Benjaminin biisejä hieman nopeutettuna Youtubesta. :D Biisit toimii tuolleenkin hyvin ja laulukin kuulostaa normaalilta, eikä huomaa että on itse nopeutettu.