Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi
Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.
Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.
Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.
Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.
Kommentit (1717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2013/lasten-paivahoidosta-annetun-lain-…
No, linkin kopioiminen ei nyt onnistunut, mutta tuosta kyllä selviää, että kesken vanhempainrahakauden kunnalista hoitopaikkaa ei saa.
No ei tietenkään 😅 Jos sä palaat töihin, et sä ole vanhempainrahalla. Se on haettava tuki eikä mikään automaattisesti jaettava tuki.
Ei tässä auta se töihinpaluu, jos eletään sitä ajanjaksoa, jolta näitä etuja vanhemmalle voitaisiin maksaa, jos hän ei ole töissä. Missään Suomen kunnassa ei ole erityisryhmiä alle 10 kk:n ikäisille, koska niitä ei päiväkotiin oteta.
Kyllä meidän tyttären päiväkodin pienten ryhmässä oli 6kk vaivoja kaksikin.
-eri Sipoosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, linkin kopioiminen ei nyt onnistunut, mutta tuosta kyllä selviää, että kesken vanhempainrahakauden kunnalista hoitopaikkaa ei saa.
No ei tietenkään 😅 Jos sä palaat töihin, et sä ole vanhempainrahalla. Se on haettava tuki eikä mikään automaattisesti jaettava tuki.
Ei tässä auta se töihinpaluu, jos eletään sitä ajanjaksoa, jolta näitä etuja vanhemmalle voitaisiin maksaa, jos hän ei ole töissä. Missään Suomen kunnassa ei ole erityisryhmiä alle 10 kk:n ikäisille, koska niitä ei päiväkotiin oteta.
Sit ne tarjoaa PPHn. Aika moni kunta kyllä varmasti mielummin laittaa pystyyn pienten ryhmän heti jos lapsia on useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri Sipoosta
*vauvoja 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri Sipoosta
Jos lapsen asiamukaisen hoidon varmistaminen vaatii, paikka on järjestettävä. Nämä lapset ovat hoidossa tietyn ajan joka viikko. Jos lasta ei tuoda hoitoon, huostaanotto todennäköinen ratkaisu. Syynä voi olla myös vakavat terveydelliset syyt, esim. syöpä tai mielenterveysongelmat.
Siis miksi ihmeessä joku haluaisi tehdä lapsen ja pistää synnäriltä päiväkotiin? Entä jos äiti on kovin sairas eikä kykenevä edes töihin? Mitä helv.ettiä nyt sönkötätte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä olet noin tyhmä? Viranomaiset itse ovat päättäneet, mikä on ensisijainen tuki ja mikä ei. VanhempainrahaKAUSI tarkoittaa sitä ajanjaksoa, jolloin vanhempainrahaa on mahdollista saada. Sillä ei ole merkitystä hakeeko sitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä olet noin tyhmä? Viranomaiset itse ovat päättäneet, mikä on ensisijainen tuki ja mikä ei. VanhempainrahaKAUSI tarkoittaa sitä ajanjaksoa, jolloin vanhempainrahaa on mahdollista saada. Sillä ei ole merkitystä hakeeko sitä vai ei.
Mutta jos sitä ei nosta ja palaa töihin, ei kelläön ole asiaan mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sitä ei nosta ja palaa töihin, ei kelläön ole asiaan mitään sanomista.
Ei niin, kunhan ei vie lasta kunnalliseen päivähoitoon, kun sinne ei lasta oteta. Ainahan lapsen voi ottaa mukaan töihin tai viedä naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri Sipoosta
*vauvoja 😅
Tuskin on oikeasti ja, jos on, ne ovat varmaan siellä sitten tukitoimenpiteenä uupuneelle/sairaalle vanhemmalle.
Onneksi en ole ollut niin sekaisin, että olisin lähtenyt tekemään lapsia. Täältä näkee hyvin kuinka järisyttävän epäreilu systeemi äideille perheissä on. Äidit maksavat koko ajan siitä, että hoitavat lapset kotona äitiysvapaan ajan (palkan ja eläkkeen menetyksinä), ja sitä ei pidetä miesten taholta minään. Äiti vaan loisii kotona miehen rahoilla, vaikka tosiasiassa äiti menettää tuloja joka ikinen päivä ja näin maksaa omalta osaltaan perheen ylläpitoa.
Voisin kuvitella että tästä olisi meilläkin tapeltu, mies kun on tarkka rahoistaan, mutta niin olen minäkin. Nyt kun ero on tulossa, olen jo päättänyt että ikinä en enää miehen kanssa samaan talouteen muuta. Aina meillä on saatu asiat sovittua molempia tyydyttävällä tavalla taloudellisissa asioissa, mutta eipä jatkossa tarvitse keskustella, laskeskella, tai sopia kenenkään kanssa mitään. Saman talouden parisuhteet tuntuvat olevan nykyään enemmän riesa, kun puolisosta yritetään repiä vain maksimaalinen hyöty minimaalisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä joku haluaisi tehdä lapsen ja pistää synnäriltä päiväkotiin? Entä jos äiti on kovin sairas eikä kykenevä edes töihin? Mitä helv.ettiä nyt sönkötätte
Katsos onhan se nyt tärkeämpää, että nainen pääsee todistamaan ettei ole pahamainen lokki ja näin tienaamaan, että miehelle jäisi harrastusrahaa enemmän taskuunsa. Lapsi jostain syystä on tästä huolimatta pitänyt pykätä heittopussiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole ollut niin sekaisin, että olisin lähtenyt tekemään lapsia. Täältä näkee hyvin kuinka järisyttävän epäreilu systeemi äideille perheissä on. Äidit maksavat koko ajan siitä, että hoitavat lapset kotona äitiysvapaan ajan (palkan ja eläkkeen menetyksinä), ja sitä ei pidetä miesten taholta minään. Äiti vaan loisii kotona miehen rahoilla, vaikka tosiasiassa äiti menettää tuloja joka ikinen päivä ja näin maksaa omalta osaltaan perheen ylläpitoa.
Voisin kuvitella että tästä olisi meilläkin tapeltu, mies kun on tarkka rahoistaan, mutta niin olen minäkin. Nyt kun ero on tulossa, olen jo päättänyt että ikinä en enää miehen kanssa samaan talouteen muuta. Aina meillä on saatu asiat sovittua molempia tyydyttävällä tavalla taloudellisissa asioissa, mutta eipä jatkossa tarvitse keskustella, laskeskella, tai sopia kenenkään kanssa mitään. Saman talouden parisuhteet tuntuvat olevan nykyään enemmän riesa, kun puolisosta yritetään repiä vain maksimaalinen hyöty minimaalisella hinnalla.
Ja itse ei varmasti koskaan suostuttaisi tuollaiseen järjestelyyn, että lapsen myötä tuleekin itselle niitä tulonmenetyksiä. Jostain syystä katsovat, että naiselle on luonnollista ottaa kaikki omaan takkiinsa. Kuvottavia tyyppejä. Miten kehtaavat edes väittää tuollaista systeemiä perheeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e
Miksi annat miehen hakea lapsilisät?
Koska mies on lasten isä eikä sillä pitänyt olla mitään väliä kumpi ne hakee. Ekan lapsen lisät mies haki koska en löytänyt pankkitunnuksia just silloin ja sitten hän haki ne koska itsellään oli tunnukset ja tuli tehtyä. Tokan lapsen lisän mä hain mutta Kelasta ilmoitettiin että saman henkilön kannattaa hakea, koska muuten se lisä tokasta lapsesta olisi ollut ekan lapsen verran eli se 95e eikä 105e. No sitten mies haki senkin. Kotihoidontukea en voi saada aikuiskoulutustuen kanssa samaan aikaan joten arvannette kuka senkin haki.
Tällä hetkellä ketuttaa typerä mies kyllä niin paljon. Vauva on tosi huono nukkumaan, herää joka yö "sata" kertaa. Mä herään kaikkiin ääniin mutta mies pystyy nukkumaan itkun yli. Joskus herättelin välillä miestä että hänkin voisi käydä vauvan luona yöllä mutta suuttui siitä koska mä en kuitenkaan saa unta jos vauva itkee joten sitten ollaan kummatkin hereillä, joten on parempi että edes hän saa nukkua. Kun olin tästäkin eri mieltä niin sanoi vaan ettei hän aio mennä että kai se tunnissa nyt itsekseen nukahtaa. Varmaan sitten olen tyhmä kun en anna vauvan huutaa tuntia ja katsoa meneekö se itsekseen nukkumaan. Tämän vuoksi mies siis nukkuu ja minä valvon ja heräilen. Tämä toki jatkuisi varmasti myös vaikka menisin töihin koska miksipäs se muuttuisi. Ap
Ja joo ero on vaihtoehto mutta millä maksaisin tämän kämpän lainasta puolet ja lisäksi uuden kämpän. En haluaisi enkä voisi lunastaa tätä itselleni ja olen melko varma että mies laittaisi kapuloita rattaisiin mahdollisimman paljon ja ei varmaan ostaisi mun puolikasta mutta hangoittelisi myös ulkopuoliselle myymisen kanssa. En vaan tiedä miten voin laittaa kämpän myyntiin jos toinen ei halua? Tuskinpa voin ilmoittaa pankille vaan vetäytyväni.
Voit saada kotihoidontukea ja aikuisopintotukea samaan aikaan. Lisäksi lapsilisät haetaan lapsen tiedoilla, ei edellisen hakijan tiedoilla. Olet trolli. Mikä siinä, paljastui aika monta hirviöäitiä ja -isää.
https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutustuki/hakeminen/nain-enna…
Tuolta selviää ettei hoitovapaalla voi saada aikuiskoulutustukea.
https://www.kela.fi/lapsilisa-maara-ja-maksaminen
Tuolta selviää että lapsilisäkorotukset saa vain kun hakija on sama henkilö. Ap
Luin listan kahteen kertaan, mutta siinä ei oltu mainittu mitään kotihoidon tuesta. Sitä siis saa samaan aikaan.
Jos näin on niin tunnen itseni kyllä tyhmäksi. Mä oon koko ajan kyseenalaistamatta yhdistänyt että kotihoidontukea saa kun on hoitovapaalla. No opinpahan jotain uutta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos onhan se nyt tärkeämpää, että nainen pääsee todistamaan ettei ole pahamainen lokki ja näin tienaamaan, että miehelle jäisi harrastusrahaa enemmän taskuunsa. Lapsi jostain syystä on tästä huolimatta pitänyt pykätä heittopussiksi.
Jos tuollaisia ihmisiä oikeasti olisi, jotka vaatisivat pikkuvauvalle kunnallista hoitoa, otettaisiin lastensuojelu varmasti mukaan kuvioon hyvin äkkiä. Joko kumpikin vanhempi on täysin vailla kykyä huomioida lapsen tarpeita, tai vain toinen on, ja alistaa samalla puolisoaan. Lapsia ei ole pakko hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vieläkö tämä Kemin luuseri täällä tätä toistelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin ja voitaisiin. Jos molemmat vanhemmat on töissä, siinä ei kunta voi sanoa että mitäs läksit.
Kunta voi sanoa, että siinäpä hommaatte lapselle hoitopaikan jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisia ihmisiä oikeasti olisi, jotka vaatisivat pikkuvauvalle kunnallista hoitoa, otettaisiin lastensuojelu varmasti mukaan kuvioon hyvin äkkiä. Joko kumpikin vanhempi on täysin vailla kykyä huomioida lapsen tarpeita, tai vain toinen on, ja alistaa samalla puolisoaan. Lapsia ei ole pakko hankkia.
Miehille kaikki lapset tuntuvat tulevan aina pyytämättä ja yllättäen ihan noin vain ilman mitään vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vieläkö tämä Kemin luuseri täällä tätä toistelee?
Anna toisen iloita. Olisi kyllä kiva tietää, miten tuo hiusten kasvatus on onnistunut kuntoilemalla. Minä haluaisin aidot punaiset, tuuheat, luonnonkiharat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, kunhan ei vie lasta kunnalliseen päivähoitoon, kun sinne ei lasta oteta. Ainahan lapsen voi ottaa mukaan töihin tai viedä naapurille.
No kyllä otetaan. Miksi ei otettaisi? Kunnalla on velvollisuus hoito järjestää ja piste. Ihan todellako te kuvittelette että Suomen valtio määrittää että sä et saa tehdä töitä ennen kuin sun lapsi on 10kk? Oletteko ihan pimeitä?
Voitaisiin ja voitaisiin. Jos molemmat vanhemmat on töissä, siinä ei kunta voi sanoa että mitäs läksit.