Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi

Vierailija
04.01.2023 |

Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.

Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.

Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.

Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.

Kommentit (1717)

Vierailija
621/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etävanhemman on vaikea hahmottaa, mitä lapsen eläminen oikeasti maksaa. Ei elarit siihen yleensä riitä, jos tulee yllättäviä menoja, rahat on taiottava jostain. Tästä ei etä tiedä mitään.

Yleensä miehet pelkää, että naiset juhlii elareilla. Epärealistista tietenkin.

Ehkä todellinen harmitus voi johtua siitä että naisen elämässä on uusi mies. Hän ei kuitenkaan ole velvollinen elättämään toisten lapsia.

Etävanhempana laskin näin.

Lähivanhempi: Elatusmaksu 200e, lapsilisä 95e, asumistuki 100e+. (n. 400e/kk)

Etävanhempi: -200e, ei tukia

Molempien tulot lähellä samaa 2000e

Lähivanhempi/kk: 2400e

Etävanhempi/kk: 1800e

Lapset viikko/viikko. Harrastukset maksetaan 50%. Etävanhempi tarvitsee sen kokoisen asunnon, jossa lapselle on oma huone. Etävanhempi ei saa asumistukea.

Eli onko tasa-arvoista, että lähivanhemmalla on 600e enemmän kuukausittain lähtökohtaisesti käyttää menoihin vs. etävanhempi? Tämä on oma kokemus.

Miksi teillä elatusmaksut, jos lapset viikko/viikko?

Toki tuolloin lähi vastaa lapsen mekoista suuremmalta osin.

Vierailija
622/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ainakin vikoilla sivuilla on sanonut että apn olis täytynyt opiskella jo aiemmin. Mutta jos hänen nettonsa töissä ollessa on 2500e niin kyllähän hänenkin palkkansa mediaania paukuttelee, mielestäni ihan hyvä lähtökohta perheen perustamiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa: nainen tekee kokopäivätyötä, hoitaa lapset ja vielä maksaa kaiken samalla kun mies vain käy töissä (kuten kävisi lapsettomanakin), ei hoida lapsia tai kotia, maksaa ehkä murto-osan kuluista ja käyttää loput itseensä.

Ei onnistuisi missään sivistysmaassa, jossa miehen kunnia-asia on elättää perheensä. Miksi suostutte tuohon "suomalaisen naisen osaan"?

Vierailija
624/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat olla opintovapaalla miehen kustannuksella?  Otin vapaata opintoja varten, mutta ei tullut mielenkään maksattaa siitä miestäni, kun omaksi iloksi ja huvikseni halusin vain opiskella. 

Vierailija
625/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ainakin vikoilla sivuilla on sanonut että apn olis täytynyt opiskella jo aiemmin. Mutta jos hänen nettonsa töissä ollessa on 2500e niin kyllähän hänenkin palkkansa mediaania paukuttelee, mielestäni ihan hyvä lähtökohta perheen perustamiselle.

Brutto taitaa olla selvästi yli mediaanin. Ja todennäköisesti parempi kuin monen perhettä perustavan miehen.

Vierailija
626/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat olla opintovapaalla miehen kustannuksella?  Otin vapaata opintoja varten, mutta ei tullut mielenkään maksattaa siitä miestäni, kun omaksi iloksi ja huvikseni halusin vain opiskella. 

Jos olisit vaivautunut lukemaan edes muutaman viestin niin sinulle omisi selvinnyt, että ap ei ole opintovapaalla vaan vanhempainvapaalla hoitamassa lapsia. Siinä samalla opiskelee, jotta saisi parempaa palkkaa kun palaa töihin. Varsinaista hupilomailua..

Vierailija
627/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap HOITAA PARIN YHTEISIÄ LAPSIA ja pystyy samalla opiskelemaan.

Siitä vain mies vastuuseen lapsistaan; nainen varmasti pystyy opiskelemaan ansiotyön ohessa. Mies pärjätköön siis säästöillään ja vanhempainrahalla tuon ajan myös :)

Vierailija
628/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit vaivautunut lukemaan edes muutaman viestin niin sinulle omisi selvinnyt, että ap ei ole opintovapaalla vaan vanhempainvapaalla hoitamassa lapsia. Siinä samalla opiskelee, jotta saisi parempaa palkkaa kun palaa töihin. Varsinaista hupilomailua..

Aloitusviestissä sanoo olevansa opintovapaalla. 

Vierailija
629/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tässä näe mitään muuta kuin pitkähermoisen narsistin joka valmistelee vaimonsa tekemistä täysin itsestään taloudellisesti riippuvaiseksi ja sitten alkaa pahoinpitely, muukin kuin taloudellinen väkivalta jota tässä on jo.

Todennäköisemmin uusi kiikarissa ja tämä on petausta tulevalle erolle. Todennäköisin vaihtoehto on yleensä se oikea ja tuo on se tyypillisin keissi.

Vierailija
630/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitusviestissä sanoo olevansa opintovapaalla. 

Tiedot ovat ristiriitaisia, koska ap on: trolli.

Vierailija
631/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tonnin tuloista maksaa tonnin ruokkoa ja sitten es ero ei enää maistukaan.

Vierailija
632/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä asumisen kulut n. 6.000 euroa vuodessa. Asunto on vaimon nimissä. Vaimolla työsuhdeauto, minulla vanha käytetty. Molemmat ostamme omat ruokamme, kun vaimo vegaani ja minä sekasyöjä. Minun netto on 1.900 e/kk ja vaimon netto 6.500 e/kk.

Maksan asumisesta vaimolle 850 e/kk ja auton ym. kulut ja omat laskut maksan itse. Lomareissuilla kulut laitetaan puoliksi. Itse elän ihan kädestä suuhun ja vaimo pohtii, mihin ihmeeseen rahojaan tunkisi.

Muuta halvempaan asuntoon. Tuo on järjettömän iso vuokra kämppisen kanssa asuessa.

On tämä sentään 350 neliön okt, jos muutan vuokralle niin joku parinkymmenen neliön koppi voisi tulla kokonaiskustannuksiltaan halvemmaksi. Omia valintoja tietysti, mutta joskus kyllä nyppii nämä raha-asiat. Varsinkin silloin kun vaimo ehdottelee kylpylä- ja laskettelureissuja, eikä ymmärrä, että mun pitää useita kuukausia säästää moisiin reissuihin.

Se on sun vaimo, ei vuokraemäntä. Sehän tienaa sulla?! Sun vähistä rahoistasi. Olet sijoiutus rahallisessa mielessä hänelle. Mun mielestä sun pitäisi puhua vaimosi kanssa nyt rahasta. On hullua, että elätte noin eri elitasoa samassa taloudessa. Oote kuin kämppikset. Ja mikä muutenkin vaimollasi viiraa kun ei tajua tällaisia päivänselviä asioita muutenkin?

Mun milestä olisi oikein, että maksat max puolet asumisen kuluista. Oliko se sitten se 250e/kk vai mitä. Ja jos vaimo haluaa lomailla yhdessä kalliimmin tms. kuin sinua olisi varaa, niin maksaa selvästi enemmän tuoallaisista huvituksista. Voisi vaikka välillä tarjota, kun tietää ettei sulla ole ylimääräistä tuollaiseen. Sellainen olisi normaalia tehdä rakkaalleen. Jos teillä olisi lapsia, niin sitten pitäisi rahallisesti kompensoida vielä enemmän, ei lapsiperheessä ole mitenkään ok tai hyvä elellä eri elintasoilla. Silloin ollaan vielä enemmän yksikkö. No tosin silloin ei vaimon tarvisi niin ihmetellä, että mihin rahojaan laittaisi muutenkaan, kun kyllä niihin lapsiin uppoaisi.

Vierailija
633/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tässä näe mitään muuta kuin pitkähermoisen narsistin joka valmistelee vaimonsa tekemistä täysin itsestään taloudellisesti riippuvaiseksi ja sitten alkaa pahoinpitely, muukin kuin taloudellinen väkivalta jota tässä on jo.

Todennäköisemmin uusi kiikarissa ja tämä on petausta tulevalle erolle. Todennäköisin vaihtoehto on yleensä se oikea ja tuo on se tyypillisin keissi.

Jos tilanne on totta, ap ottakoon yhteyttä asianajajaan heti huomenna.

Vierailija
634/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelee ensin ja tekee lapset sitten myöhemmin. Onko pakko saada kaikki samalla kertaa. 

Vierailija
635/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä pienempituloisena maksan 50% asuntolainasta, silloin otetaan laina minun tulojeni ja tarpeideni mukaan. Mikäli miehelle ei riitä rivari vaan pitää olla omakotitalo ulkorakennuksineen, niin hän sitten maksaa erotuksen. Tai sitten me emme asu yhdessä. Sekin on ihan ok, ehkä jopa parempi vaihtoehto.

Vierailija
636/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei tunnu olevan mikään kiire valmistumiseen. Ehkä tuo kannustaa sinua hieman.

Miehen homma ei kuitenkaan ole elättää yksin sinun lapsiasi.

Eiköhän ne lapset ole myös miehen...

Vierailija
637/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä pienempituloisena maksan 50% asuntolainasta, silloin otetaan laina minun tulojeni ja tarpeideni mukaan. Mikäli miehelle ei riitä rivari vaan pitää olla omakotitalo ulkorakennuksineen, niin hän sitten maksaa erotuksen. Tai sitten me emme asu yhdessä. Sekin on ihan ok, ehkä jopa parempi vaihtoehto.

Sopii oikein hyvin vaikka kerrostalokaksio. Jää sitten vähän enemmän rahaa sijoituksiin, jotka tietysti käytän vain itseeni. 

Vierailija
638/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelee ensin ja tekee lapset sitten myöhemmin. Onko pakko saada kaikki samalla kertaa. 

Sinä ajattelet, että mies on ollut raiskauksen uhri?

Vierailija
639/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtoon. Yksinasuessa saat asumistukea, korotetun lapsilisän ja Elarit. Hommaat edullisen vuokrakämpän.

Ja maailmasta löytyy kyllä näitä ei niin pihejä miehiä ketkä mielellään tarjoaa illallisen ja elää periaattella että kukin osallistuu omalla prosentillaan talouteen/kaikki on yhteistä.

Yksin eläjiksi tuntuu nämä kitupiikit jäävän ja hyvä niin.

Vierailija
640/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään voi suostua tuohon asetelmaan. Teillä oli aluksi eri sopimus. Jos sopimus muuttuu, teidän pitää neuvotella lasten ja kodin hoitamisesta uudelleen. Voisiko miehesi hoitaa lapsia ja kotia? Ja sinä voisit sen ajan käyttää tienaamiseen. Voisitteko myydä kodin ja sinä laittaisit oman osuutesi osakkeisiin? ja menisitte vuokralle, johon saisit asumistukea ja kaikki muut tuet. Sinun pitää neuvotella tuo koko paketti uudelleen. Sopimusrikkomus miehesi puolelta ja nyt teidän täytyy neuvotella kaikki uusiksi ja sinun pitää ymmärtää, että miehesi rikkoo yhteisiä sopimuksia, nyt ensimmäisen kerran ja kohta uudelleen.