Jos voisit lyhentää asuntolainasi kokonaan pois, tekisitkö niin?
Siinäpä kysymys. Minulla olisi nyt mahdollisuus maksaa loppu asuntolaina kokonaisuudessaan pois ja ihan mielenkiinnosta kuulisin mitä muut tässä tilanteessa tekisivät. Lainaa on jäljellä vähän päälle 100t ja korko nyt tietty ollut jatkuvassa nousussa. Miksi lyhentäisit tai miksi et?
Kommentit (33)
Tein jo joulukuussa. Tammikuussa olisi korko noussut.
Noin isoa lainaa lyhentäisin reilusti, koron nousu on kuitenkin siinä tuntuva. Pienemmän (joku 20000) antaisin olla ja maksaisin pikkuhiljaa. Toki riippuu jäljelle jäävästä puskurirahastakin.
Aikoinaan ylimääräisillä vuosittaisilla lyhennyksillä maksoimme 17v lainan 13 vuodessa pois. Mutta ajatuksena olikin että pieni pakollinen tasaerä on samalla lainaturva.
Minä maksoin jäljellä olleen 2500e pois kun en jaksanut sitä enää roikottaa. Eipä kämppäkään tosin maksanut kuin 14500e.
Maksaisin pois, jos olisi mahdollista.
Miksi haluaisin sysätä rahani pankille?
Mä maksaisin pois. Ja laittaisin sitten säästöön suunnilleen sen verran mitä lainanlyhennys korkoineen on ollut niin siinä kertyy puskuria aika kivasti.
En koska haluan maksaa pankkiin korkoa jollainhan niidenkin pitää elää. Sitä paitsi laitan kaikki rahat sijoituksiin olen pelinainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, että inflaatio syö lainaa? Siis käytännössä? Eikö kaiken kallistumisen myötä se lainanhoito vaan käy hankalammaksi? Vai mitä?
Sitä että inflaation takia lakkaa lainanhoitokyky kireälle vedetyssä taloudessa kuin seinään ja asunto menee ulosottoon. Kun maksukyvyttömänä ei kykene hoitamaan asunnon pakkomyynnin jälkeen jäävää lainaosuutta voi todeta inflaation syöneen lainan.
Sama mietintä täällä. Mietintää vaikeuttaa kun pitäisi päättää, mitä elämältä lopulta halutaan. Meillä ei ole kummallakaan vakituista työsuhdetta (alalle tyypillistä), ja on ollut mielessä omankin firman perustaminen, ja siihen voisi investoida nuo käteisvarat.
Toisaalta sitten kuukausittaiset pakolliset menot putoaisivat aika olemattomaan jos lainaa ei olisi, joten silloin olisi aika turvallista kokeilla kaikenlaista työelämässäkin, vaikka sitten yrityslainalla.
Jos olisi kunnianhimoinen ja talousorientoitunut, käteisvarat saisi varmaan sijoitettua paljon paremminkin tuottaviin kohteisiin. Pois maksaminen taas toisi mielenrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä möin sijoitusasunnon pois ja maksoin sillä loput talolainasta...nyt enään autorahoitus jäljellä jossa 1.9%korko..sitten velaton
Minäkin laitoin sijoitusasunnon myyntiin. Laitoin tuplahinnalla mitä itse maksoin kun haluan rahaa myös käyttöön. Vaikka asunto on nyt alueen kallein eikä ostajia ole vielä kuulunut en ole huolissani vaikka asunto on vasta ollut vuoden myynnissä. Siellä on seinissää ja lattiassa uudet maalitkin. Vaikea keksiä mihin sitten rahansa laittaisi. Kyllä se kaupaksi menee odottelemalla. Olen käskenyt välittäjälle vaan haistattelemaan ahneille tinkijöille. Ihanaa.
Mihin ihmeeseen sen ylimääräisen lyhennyksen olisi voinut kohdistaa pääoman lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on laitettu lainan loppuunmaksu käsittelyyn, iiks! On kyllä jännittävää, 31v ja pian velaton! Enpä olisi uskaltanut toivoakaan tästä silloin kun lainaa on aikoinaan haettu ja maksuaikaa yms. laskettu.
Ap
Onnea!! Ihan mahtavaa. Hieno suoritus. :) Ota tänään kuplivaa tuon merkiksi.
Kiitos! 🥳🥂
Mitä se tarkoittaa, että inflaatio syö lainaa? Siis käytännössä? Eikö kaiken kallistumisen myötä se lainanhoito vaan käy hankalammaksi? Vai mitä?