"olet ylipätevä tähän työhön". Miksi oletetaan kaikkien haluavan edetä uralla?
Olen hakenut töitä jonkin aikaa, sillä nykyinen työ on todella epätyydyttävää ja stressaavaa. Aiemmin tein todella leppoisaa ja täysin osaamistani vastaavaa työtä monta vuotta mutta se meni koronan myötä alta. Olen tehnyt todella monipuolisia työtehtäviä aikojen saatossa. Olen kuitenkin helposti stressaantuva ja liian tunnollinen ja haluaisin samanlaisen työn kuin mitä tein ennen tai jopa vielä entry level -tasoisemmankin työn. Olen saanut muutaman hylsyn tällaisten paikkojen työnhaussa, koska olen kuulemma "liian pätevä" hakemaani työhön. Miksi oletus on, että kaikki haluavat edetä urallaan? Miksei saisi haluta sellaista työtä, johon omat voimavarat riittävät? Minkä takia työnantaja päättää sen, olenko "ylipätevä"? Kaksi kertaa minulle on tarjottu hakemani työn sijaan jotain vaativampaa. Olen todella lannistunut, sillä hädin tuskin jaksan töissä nyt (muussa elämässäni on kaikenlaista, mikä vie voimia) mutten saa haluamaani työtäkään. Etsin pitkäaikaista työtä ja jostain syystä oletus on, ettei ylipätevää kannata palkata, kun se kyllästyy heti. No, ihan syystä mä näitä töitä haen.
Kommentit (11)
1 Lisää että mulle tarjottiin avoimen hakemuksen kautta mm. tuotantopäällikön paikkaa. Ei kiitos. Paikka löytyi pienestä yksityisestä, niissä on kyllä melkoisen isoja eroja, mutta mulle sattui hyvä.
Sinun pitää tuoda selvästi mutta hienotunteisesti hakemuksessasi esiin, että olet tietoisesti etsimässä työtä johon olet ylipätevä. Samoin haastattelussa. Et voi kuitenkaan kertoa syynä olevan sen, että et jaksa. Sano esim. että nautit rutiineista ja selkeydestä, tykkäät suunnitella oman työpäiväsi ja painotat että tiedät mitä olet hakemassa.
Mä haluaisin juuri tuollaiseen assarintyön, jossa olisi pikkuisen jotain suunnitteluun osallistumista. Miten sellaiseen pääsee? Haen sihteerin ja assistentin töitä ja sitten haastattelussa ihmetellään, miksi haen ja olenko ymmärtänyt ilmoituksen oikein. Tai en pääse edes haastatteluun ja kun kysyn palautetta hakemuksestani, niin sitten vastaukseksi tulee ylipätevyys. Mulla oli juuri tuollainen työ suunnittelija-assarityö ennen, se oli paras työ ikinä. Nyt olen työssä, jossa on kauhea paine ja ahdistaa aivan hirveästi tulostavoitteet, budjetit jne. Ei ole minua varten ollenkaan.
Minä taisin nykyisessä haastattelussa sanoa, että olen liian herkkä esimiesasemaan ja että viihdyn rauhallisessa ympäristössä ja olen parhaiten viihtynyt töissä, missä ei ole isoa väkimäärää. t. vastaaja 1. Olen insinööritoimistossa ja meitä on yhteensä neljä päällikkö mukaan lukien. Minä teen toimistotöitä, dokumentointia ja jossain määrin suunnittelutöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin juuri tuollaiseen assarintyön, jossa olisi pikkuisen jotain suunnitteluun osallistumista. Miten sellaiseen pääsee? Haen sihteerin ja assistentin töitä ja sitten haastattelussa ihmetellään, miksi haen ja olenko ymmärtänyt ilmoituksen oikein. Tai en pääse edes haastatteluun ja kun kysyn palautetta hakemuksestani, niin sitten vastaukseksi tulee ylipätevyys. Mulla oli juuri tuollainen työ suunnittelija-assarityö ennen, se oli paras työ ikinä. Nyt olen työssä, jossa on kauhea paine ja ahdistaa aivan hirveästi tulostavoitteet, budjetit jne. Ei ole minua varten ollenkaan.
Minä olen koulutukseltani insinööri ja pienet toimistot on ne, mistä lähdin tietoisesti kyselemään. 1.
Kun mun terveyteni romahti jouduin luopumaan lopulta omalla kustannuksella omasta työstäni.
Yritin hakea mitä tahansa helpompaa tuntiyötä hyllyttäjänä, keräilijänä tms.
En saanut koskaan mitään. Aina katsottiin että asiantuntijana ja muissa vaativissa tehtävissä kansainvälisissä yrityksissä työskentelevän pitää vain pyrkiä ylöspäin! "Kyllästyt kuitenkin" oli vakiovastaus
Mullekin sanottiin noin yhdessä haastattelussa johon pääsin jossain vaiheessa työttömäksi jäätyäni. Oli ihan perus toimistotyöpaikka ja epäilivät, etten jaksa rutiineja. Aiempi työ it-alan asiantuntijatyötä .
En tullut valituksi siihen, harmitti silloin aika kovasti, sillä monipuolista toimistotyökokemustakin oli vuosia . Epäilen, että ikäni oli se , joka ratkaisi.
Olen nyt sitten ollut provisiopalkkaisessa myyntityössä aika monta vuotta . Oli ainoa homma johon pääsin
Ei kuulosta kyllä hyvältä nuo teidän muutaman kokemukset. Olen nyt nimenomaan tittelillä "asiantuntija" vaikken mikään asiantuntija olekaan. Enkö nyt sitten koskaan saa mitään mieleistä ns. alemman tason työtä? Mulla on 5-vuotiaat kaksoset, jotka täyttävät arjen, anoppi ja oma isä vakavasti sairaat, oma terveys krenkkailee kaikkea pientä ja miehellä on yt-neuvottelut. Nukun vain muutaman tunnin yössä, tosi kovat univaikeudet. En jaksa töissä ollenkaan ja moni asia menee täysin ohi, kun en vain tajua mitään. Tällä hetkellä en haluaisi stressata töistä ollenkaan eli työn pitäisi olla sellaista, jossa olen hyvä. Ja olen hyvä juuri kaikessa rutiinihommassa, organisoinnissa jne. Vastuuta en halua mistään tuloksista tai pyöritellä kannattavuuslaskelmia, en hanskaa sellaista ollenkaan.
Se on kaunis tapa sanoa, että sortsi mutta oot liian latvalaho.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaunis tapa sanoa, että sortsi mutta oot liian latvalaho.
Ai siksikö ne tarjoaa omasta firmastaan korkeampaa positiota?
Mä kanssa saan moitteita siitä, että teen assarin töitä. Mutta mä saan parempaa palkkaa kuin assarit yleensä ja saan tehdä myös suunnitteluhommia, ilman vastuuta. En halua ikinä yhtäkään alaista. Mulla on samat ongelmat kuin sulla. Jos joku asiakas tai alainen alkaa kiukutella, vaikka asia olisi täysin sellainen, mihin en voi vaikuttaa, mietin ja vatvon asiaa viikkokaupalla ja se on pois työtehosta.