Kuinka iso osa tuloistasi menee vuokraan?
Joitain suosituksia näkee, että maksimi pitäisi olla 25% nettotuloista. Olen muuttamassa opiskelija-asunnosta pois, halpa kaksio ja nyt en oikein tiedä, että millaiseen muuttaisin ja paljonko käyttäisin siihen rahaa. Asuntoa en nyt halua ostaa vielä.
Mietin,että jaksaisinko oikeasti elää pienessä yksiökopperossa,jossa saa kuunnella jääkaapin hurinoita sängystä vai koitanko etsiä kaksiota vaikka se ehkä menisi sitten syrjemmälle.
Kommentit (65)
Tuloni heittelevät 0-1800e nettotulojen välillä. Aikalailla olen joutunut maksamaan säästöistä tänä vuonna, ilmainen opiskelija harjoittelija kun olen ollut. Nyt onneksi vain 25%.
Jotta tuohon 25% pääsee yksinasuvana täytyy olla keskimääräistä paremmat tulot. Kaksin pääsee helposti.
Itsellä menee noin 30% vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Siis asuisin jossain ja maksaisin siitä rahaa ja en omistaisi siitä yhtään mitään!?!? Eikös ne rahat mee hukkaan?
Me maksettiin miehen kanssa oma asunto 10v pois ja nyt se on meidän oma.
Vuokralaisia höynäytetään pahemman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Siis asuisin jossain ja maksaisin siitä rahaa ja en omistaisi siitä yhtään mitään!?!? Eikös ne rahat mee hukkaan?
Hysssss... Vuokranantaja.
Bruttotuloista n. 13 %, netosta n. 17 %, eläke on tuo tulo, kyse vastikkeesta, joka sis. myös lämmön ja veden. Asunto on velaton, 80 m2 kolmio.
Vierailija kirjoitti:
0 %. Eikä mene myöskään vastikkeeseen, eikä asuntovelan maksuun. On nääs oma OKT.
Mielenkiintoista, missäpäin voi 0% asua?
Minulla velaton okt ja kyllä vain se maksaa, vielä enemmän, kuin kaupungissa omistamani osakehuoneisto.
Meillä maksaa okt n. 500-700€/kk
Lämmitys, sähkö, kunnallistekniikka, jätehuolto, nuohous, pihan auraus, vakuutus, pihanhoito, korjaukset, vesi ja jätevesi jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja asunnon arvo on laskenut puoleen ja isot remontit tekemättä. Hyvää säästöä!
Suzyanne kirjoitti:
Jos kysytään kuinka iso tuloistasi menee vuokraan, niin miksi ihmeessä ne vastaavat, jotka eivät ole vuokralla, eihän tässä sitä kysytä!
Vuokraan menee 0%, sitähän tässä kysyttiin...
Vierailija kirjoitti:
Vain ääliöt asuu vuokralla. onneksi mun sijoitusasunnoissa asuu vain ääliöitä.
Tällä hetkellä vuokralla asuminen on edullisempaa asua, kuin omistusasunnossa. Vuokrasijoitustuotto on ollut jo vuosia 1-3%, joka valuu asunnon arvon alennukseen, myös pk-seudulla.
Meillä menee 32% asumiseen tällä hetkellä, yksi työssäkäyvä ja yksi opiskelija.
Noin 40%, 3 lasta, ei asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0 %. Eikä mene myöskään vastikkeeseen, eikä asuntovelan maksuun. On nääs oma OKT.
Mielenkiintoista, missäpäin voi 0% asua?
Minulla velaton okt ja kyllä vain se maksaa, vielä enemmän, kuin kaupungissa omistamani osakehuoneisto.
Meillä maksaa okt n. 500-700€/kk
Lämmitys, sähkö, kunnallistekniikka, jätehuolto, nuohous, pihan auraus, vakuutus, pihanhoito, korjaukset, vesi ja jätevesi jne. jne.
No huh huh kyllä teitä joku kusettaa urakalla jos noin paljon menee omakotitalossa kk tasolla.
Meillä lämmitys noin 700€/vuosi, sähkö 300€/vuosi, jätehuolto 120€/vuosi, nuohous 80€/vuosi, pihan auraus 20€/vuosi(lumikolan vuosipoisto), vakuutus 370€/vuosi, pihanhoito 300€/vuosi. Korjaukset ollut noin 500€/vuosi, vesi/jätevesi 300€/vuosi.
Hiukan yli kolmannes. On ihanne jos 25% ainoastaan.
No onhan se nyt ihan homoo maksaa vuokraa.
Noin 85%. Vuokra alle 500 ja olen opiskelija. Saan tukina 90 euroa enemmän kuin vuokrani.
Millaisella sähkösopimuksella menee vuodessa vain 300 euroa sähköön? Minäkin haluan.
Ei yhtään. Asuntolainan lyhennykseen menee vajaa 25% nettotuloista.