Mielipiteenne ura- ja vauvahaaveiden yhteensovittamiseen
Olen 35vuotias ja työurallani vihdoin saamassa todennäköisesti sellaisen viran, josta olen aina haaveillut. Todennäköisesti kestää vielä noin 6kk että saan tämän työn.
Samaan aikaan minulla on aviomieheni kanssa unelmana perustaa perhe ja muuttaa kauemmaksi. Kun ja jos meille siunaantuu lapsia, niin asetan perheen ykköseksi. Haluan siis olla lasteni kanssa kotona mutta vielä en osaa sanoa että kuinka pitkään.
Olen lievästi ristiriidassa: haluan sekä tämän työn ja tehdä sitä jonkun aikaa mutta toisaalta perhe on tärkein. Pelkään, että jos en nyt nappaa sitä työtä niin kadun sitä ja en saa muita vastaavia työpaikkoja ilman tätä credittiä. Toisaalta myös pelkään, että jos en nyt aseta perhettä edelle niin milloin sitten?
Tiedän ettei kukaan voi sanoa puolestani kumpi on minulle tärkeämpää mutta miten voisin saada molemmat tai sovittaa molemmat haaveet yhteen?
Kommentit (27)
Jos olet hyvä työssäsi niin kyllä sinulle töitä ja urakehitystä löytyy perheellisenäkin. Ainakin jos miehesi osoittautuu kunnolliseksi isäksi joka hoitaa hommansa, että jaksat ja pystyt panostamaan siihen työelämään myös. Perhehaaveita ei tuossa iässä enää kannata lykätä jonkun epämääräisen ehkä tulevan ylennyksen vuoksi.
"minulla on aviomieheni kanssa unelmana"
Tota noin... älä nyt ainakaan irtisanoudu.
Perhepiirissä on tehty vauvoja vaikka äidit ns uraputkessa . Laitettu alle vuoden ikäisenä hoitoon. Ja molemmat vanhemmat ottavat yhtälailla vastuuta. Silti vaikuttaa aika sovittamiselta elämä. Mutta lapset kasvavat ja kehittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Perhepiirissä on tehty vauvoja vaikka äidit ns uraputkessa . Laitettu alle vuoden ikäisenä hoitoon. Ja molemmat vanhemmat ottavat yhtälailla vastuuta. Silti vaikuttaa aika sovittamiselta elämä. Mutta lapset kasvavat ja kehittyvät.
Sovittamista se elämä kyllä on, jos haluaa perheen ja uran. Mutta jos on se toinenkin vanhempi joka osallistuu tasavertaisesi, ei ole mikään pakko laittaa alle 1v hoitoon, molemmat vaan on vuorollaan esim sen 9kk-vuoden kotona ja sit vasta hoitoon, ja työaikoja limitellään jne. Sumplaamista ja jostain luopumistakin tarvitaan, mutta on hyvin mahdollista saada sekä ura että lapset. Alasta riippuen voi toki melko huoletta olla useamman vuodenkin poissa, ja palata takaisin tekemään uraa kun lapset kasvaa, ja osa-aikaisuuskin on vaihtoehto.
Kiitos kommenteista ja erilaisista ajatuksista. Edistän molempia ja katson mitä tapahtuu :) -ap
Työn saaminen voi olla vaikeampaa, jos on tiedossa, että olet parisuhteessa. Syrjinnästä.
Edistät nyt vaan molempia "hankkeita", ja katsot mitä tapahtuu. Jos saat sen homman, niin sitten mietit erikseen, että halautko panostaa niin paljon äitiys-osioon, että jäät vuosiksi kotiin lasta hoitamaan, mikä todennäköisesti tosiaan sabotoi sen uuden homman, vai oletko uran takia vain sen perus äitiys- ja vanhempainvapaan mikä ei luultavasti vaikuta mitenkään. Kummatkin valinnat on ihan ok ja niillä on omat hyvät ja huonot puolensa.