Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
61/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,

Kiitos vaan, mutta kumpaakaan en halua. Kissat syö kukat ( myrkyllisiä?) Ja viiniä en juo.

Viestisi perusteella olet niin herttainen ihminen, että vieraasi ymmärtävät olla tulematta itsekään, etteivät pilaa kotisi tarkkaa fengshuita tahdittomalla olemuksellaan.

Vierailija
62/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,

Tämän takia en enää käy missään, enkä mene kenenkään synttäreille tai muihinkaan juhliin.

Koko ajan pitäisi olla ostamassa jotain, eikä ihmiset enää välitä kavereiden tapaamisesta.

Juhliin pitää olla tilinumero, minne ei riitä se raha, mitä olisi varaa laittaa, vaan satkuja pitäisi työntää, että saa siivun kakkua ja kahvia.

Olen kyllästynyt nykyiseen kylästelykulttuuriin. Joten hoidan ihmissuhteet somen kautta. Niin paljon helpompaa. Ei tarvitse ostaa kaappiin viinipulloja varoiksi, jos joku sattuu kutsumaan kahville

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä odota että kaveri, joka on käynyt kylässä kymmeniä kertoja tässä samassa asunnossa toisi mitään tuliaisia. Uusi koti on asia erikseen.

Kaveripiirissä on tapana viedä tuliaisia, jos mennään toisten luo syömään. Yleensä se on viinipullo tai kukkia, mutta ei ikinä ilman tuliaisia mennä vaikka ollaan tunnettu jo yli 20 vuotta. 

Vierailija
64/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyläilyn pointti on viettää aikaa ihmisten kanssa, en todellakaan vie tuliaisia tai odota niitä itselleni.

Eri asia, jos on vaikka tupaantuliaiset tai sovittu, että jokainen tuo yhteiseen ruokapöytään jotain.

Vierailija
65/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia en enää käy missään, enkä mene kenenkään synttäreille tai muihinkaan juhliin.

Koko ajan pitäisi olla ostamassa jotain, eikä ihmiset enää välitä kavereiden tapaamisesta.

Juhliin pitää olla tilinumero, minne ei riitä se raha, mitä olisi varaa laittaa, vaan satkuja pitäisi työntää, että saa siivun kakkua ja kahvia.

Olen kyllästynyt nykyiseen kylästelykulttuuriin. Joten hoidan ihmissuhteet somen kautta. Niin paljon helpompaa. Ei tarvitse ostaa kaappiin viinipulloja varoiksi, jos joku sattuu kutsumaan kahville

Onpa sinulla erikoisia ystäviä!

En ole 45 elinvuoteni aikana koskaan saanut kutsua, jossa olisi ollut tilinumero tai vaatimus satojen eurojen pääsymaksuista. Ystävien tapaaminen sen sijaan on koronarajoitusten jälkeen tuntunut meistä kaikista tärkeämmältä kuin koskaan, ja yllättävän usein on saatu kutsuja synttäreille, peli-iltoihin ja päivällisille.

Vierailija
66/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereita voi onneksi tavata nykyään niin, että keittää itselleen kupin kahvia ja soittaa puhelun omasta kotoaan. Vaivatonta ja helppoa kahvittelua

Vierailija
67/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyläilyn pointti on viettää aikaa ihmisten kanssa, en todellakaan vie tuliaisia tai odota niitä itselleni.

Eri asia, jos on vaikka tupaantuliaiset tai sovittu, että jokainen tuo yhteiseen ruokapöytään jotain.

Minusta on ainakin mukava viedä tuomisia. Tuntuis hullulta mennä kylään kädet tyhjänä heiluen. 

Vierailija
68/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille muillekin kyläilyn pointti on juuri se ystävien tapaaminen. Ei sen silti tarvitse sulkea pois kohteliaisuutta.

Minulle ei ole ongelma, jos joku tulee kylään tyhjin käsin, mutta itse en sellaista harrasta. Omille ystäville on helppo keksiä juuri oikea tuliainen, kun hyviä tuttuja ollaan.

Vierailija
69/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa taas. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin aina viedään vähintäön kukkakimppu kun mennään toisen asuntoon. Kyllä mä pitäisin todella outona jos joku saapuu mun kotiin kahta kättä heiluttaen ja moikkaa vain ovella. Käytöstavat pitävät ihmisen miellyttävänä. Ei ole tullut vastaan, etteikö olisi tullut kukkia vähintään. Kyllä kaikki sen verran osaavat käyttäytyä.

Vierailija
70/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on selvästi sukupolvi- tai yhteiskuntaluokkaero. Minutkin (olen syntynyt v. 1979 keskikokoisessa kaupungissa) kasvatettiin siihen, että kun mennään kylään, on kohteliasta viedä jotakin. Sen sijaan pikainen vierailu siskon tai parhaan kaverin luona ei ole tällainen kyläily eikä viemisiä tarvita.

Niinpä kun saamme kutsun vaikka mieheni veljen luo päivälliselle, haen automaattisesti pullon proseccoa ja kauden leikkokukkia (varsinkin kun on tulppaaniaika).

Tämä tietysti edellyttää sitä, että tietää toisten pitävän tässä tapauksessa proseccosta ja leikkokukista. Toisaalta, ainahan kukat voi heittää vieraiden lähdettyä pois, jos ne kovin omaa silmää vaivaavat, ja tarpeettoman pullon voi antaa vaikka sukulaiselle tai työkaverille, ellei kotona pysty säilyttämään.

Ymmärrän, että ellei tätä kasvatusta ole saanut ja tällaiseen tottunut, tapa voi kummastuttaa. Onneksi aikuisena ihmisenä useimmilla meistä on kyky asettua toisen asemaan. Jos siis tuon sinulle epätoivotun tuliaisen, varmasti osaat olla nyrpistelemättä sille minun nähteni. Hyväähän minä vain tarkoitin. Ja jos sinä tulet päivälliselle kahta kättä heiluttaen, osaan olettaa, että tarkoituksesi ei ollut olla epäkohtelias, vaan tapasi ovat vain toiset.

Tuota jäin pohtimaan.. Omia lapsia toisinaan muistuttelen, että muistakaas viedä tuliaisia. Etenkin jos menee uuteen kotiin ekaa kertaa. Tervehdykset aina tietenkin reippaalla ja kuuluvalla äänellä. Pikku extra - tadaa kukka/pullaa/presidenttiä.

Alkuun oli ollut älyttömän noloa. Eihän kukaan minnekään vie mitään. Mutta pakotin ja kyllähän olivat sitten antaneet tuliaiset, eikä löytynyt lähi ojasta.

Yläasteiässä tytär huomas, että hän pääsee vanhempien suosioon, kun on jotain lahjuksia. Paljon on tullut kehuja meillekin saakka.

Kerran sain itkun sekaisen puhelinsoiton, siellä tyttären kaverin äiti kiitteli, että nyt tuli korvapuustit täydelliseen saumaan. Hänellä oli työpäivä helvetistä ja kaikki muutenkin meni päin seiniä justiinsa. Sitten tulee yksi ihana ison pullapussin kanssa. :)

No, siis eihän lapsetkaan joka kerta vanhoille kavereille vie. Satunnaisesti kyllä. Kuten nuo korvapuustit. Oltiin leivottu lasten kanssa iso satsi. Kummatkin lappas isot pussit mukaansa ja vei mennessään.

Meidän omalla kohdalla on ns. kyläilykulttuuri lähes kuollut. Joten ei tule siinä oppineeksi, että koko perheen kyläillään kaveriperheillä ja viedään tuliaisia. Kuulemma muillakin sama juttu. Työ ja harrastukset vie, ettei vaan kerkee. Viikonloput sitten jos on vapaata huilitaan kotona.

Vierailija
71/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en kehtaisi tyhjin käsin mennä kenenkään luo kylään. Aina jotain pientä kuitenkin. 

Minusta olisi kiusallista, jos joka kerta joku toisi jotain tulista, kun piipahtaa kylässä.

Meillä käy usein ihmisiä kylässä ja kahvilla ja olisi jotenkin vaivaannuttavaa, jos joka kerta pitäisi tuoda kukkia ja kahvia ja keksejä.

Meillä saa käväistä ilman lahjoja

Käväiseminen onkin eri asia kuin kyläily. Kyläilemään mennessä isäntäväki on todennäköisesti käyttänyt useamman tunnin ja mahdollisesti jopa useamman satasen valmisteluihin, eikä kohtelias vieras todellakaan kävele sisään kahta kättä heiluttaen.

Vierailija
72/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Ei niitä vieraita tuliaisten toivossa vastaanoteta.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Hitto, että on hyväkskäyttävää ja pikkumaista porukkaa nykypäivänä 🤮🤮

Millä tavalla vierasta on mielestäsi tässä käytetty hyväksi?

Ap

Jos joka saakelin kerta odotat tuliaisia tuotavan, kun kylään joku on tulossa ja samanlainen vikinä, kun niin ei käykään, niin kyllähän se haisee vahvasti siltä, että vieraita kutsutaan, jotta saadaan niitä tuliaisia.

Ilman tuliaisia eivät vaikuta kovinkaan tervetulleilta.

Hyväksikäytön makua.

Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...

Mä pyydän harvoin enää ketään kylään. Oon aikoinani mennessäni kylään vienyt lahjoja koko perheelle, osallistunut ruuan laittoon ja tarjonnut esim. ruuat kaikille pizzeriassa. En odota samanarvoista rahallista panostusta, mutta kyllä se "kylmää" jos tämä monen ihmisen joukko vastavierailee ja siinäkin saan olla maksaja.

Ap

Ostat itsellesi hyväksyntää?

Vierailija
73/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ainakin mukava viedä tuomisia. Tuntuis hullulta mennä kylään kädet tyhjänä heiluen. 

Minä varmaan lopettaisin kutsumasta sinua aika äkkiä. Kokisin jotenkin nolona, jos joka kerta toisit viinipullon tms kahvilla käydessä. Silloin tulisi paineita, että pitäisi olla parempaa tarjoiluakin.

Itse pidän välittömästä kyläilystä, jolloin tarjotaan sitä, mitä kaapissa on. Joskus vain kaljupääkahvit, kun ei ole varautunut pulkalla tms

Minusta on tärkeämpää nähdä kavereita esim nyt kun olen pitkällä sairauslomalla jalka kipsissä. En kehtaisi ketään pyytää kylään rupattelemaan, jos joka kerta tultaisiin viinien ja kukkien kanssa. Minusta on ihanaa, että kaverit ovat viitsineet käydä, vaikka itse en pääse täältä mihinkään, enkä tarjoiluja pysty leipomaan

Vierailija
74/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydäänkö nykyään enää syömässä satunnaisten tuttujen luona? Pomo kutsuu alaistensa perheitä kotiinsa syömään, kuten kasarilla? Tai pikkuserkkujen, joita näet sitten sen kerran vuodessa perheenä ja ensi vuonna on teidän vuoro kestitä?

Silloin olisi outoa, jos ei mitään veisi. Muistan lapsuudesta, että noita oikein odotettiin ja sitten kaikki sai lahjuksia. Lapsille vähän namia ja aikuiset sai jotain omia juttujaan. Tosin meille aina tuli Kettukarkkeja, että siitä joskus teki mieli sanoa kiukkunen sana...

En sanonut, vaan kiitin kaikkien meidän lasten puolesta. Pitiköhän vielä laulaakin? - sitten oli isän hulitäti, joka toi aina hyviä erilaisia karkkeja. Kävi oikein karkkikaupasta ostamassa ja kaikki saatiin omat jutut. Se oli kuin toinen joulu, kun tää mimmi tuli käymään.

En kyllä muista, että äidin/isän kaveri olisi tullut käymään, niin mitään tuliaisia olisi tullut tai päinvastoin. Silloin hörppivät kahvit ja lasten ei tarvinnut näkyä.

Samaa olen omassa elämässäni pitkälti toteuttanut. En mä kavereille vie mitään tai oleta, että he tuovat. Satunnaisilla ihmisillä mä en ole vieraillutkaan lasten tultua.

Vierailija
75/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä turhasta kaman roudaamisesta toisten koteihin nyt vähintään voisi luopua, ja oikeastaan samalla kaikista viinipulloista ja keksipaketeista. Useilla on liikaa roinaa ja ei se arvo ole enää sama kuin ennen millään tuomisilla.

Mutta! Eri asia, jos yhdessä sovitaan jotain. Jos esim tässä keskustelun tapauksessa tilanne on ollut, että kaveri ehdottaa illanviettoa ja yhteisen keskustelun jälkeen päädytään että apn luona tavataan, ja ap sanoo tekevänsä ruoat, niin olisi kohteliasta ollut kaverin kysyä voiko hän tuoda jotain. Ja toisaalta apn olisi ollut järkevintä ehdottaa, että jos teen ruoat niin tuotko kaveri viinit tms.

Lopputulemana, kannattaa aina jutella nää asiat. Jos antaa ymmärtää, että tulepas, ruokakin on sinut huomioiden tehty kun saavut, niin vähä ehkä outoa odottaa jotain turhanpäiväistä tuomista ihan vaan kun jotenkin kuuluisi.

(Ja jälleen vähä eri juttu jos tulossa on kokonainen perhe yökylään asti tmv. Tosin silloinkin kannattaa jutella, oli isäntä tai vierailija)

Vierailija
76/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulisi hämmentynyt ja kiusaantunut olo, jos useamman kerran viikossa kahvilla piipahtava ystävä toisi aina kukkia tai viiniä tullessaan!  En minäkään vie kuin itseni jos käyn jonkun luona nopeasti kahvit hörppäämässä ja vähän höpöttelemässä.

Vierailija
77/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan lopettaisin kutsumasta sinua aika äkkiä. Kokisin jotenkin nolona, jos joka kerta toisit viinipullon tms kahvilla käydessä. Silloin tulisi paineita, että pitäisi olla parempaa tarjoiluakin.

Itse pidän välittömästä kyläilystä, jolloin tarjotaan sitä, mitä kaapissa on. Joskus vain kaljupääkahvit, kun ei ole varautunut pulkalla tms

Minusta on tärkeämpää nähdä kavereita esim nyt kun olen pitkällä sairauslomalla jalka kipsissä. En kehtaisi ketään pyytää kylään rupattelemaan, jos joka kerta tultaisiin viinien ja kukkien kanssa. Minusta on ihanaa, että kaverit ovat viitsineet käydä, vaikka itse en pääse täältä mihinkään, enkä tarjoiluja pysty leipomaan

Ei ex tempore -kahvikutsuille viedä viiniä!

Jos minun kaverini olisi jalka kipsissä ilman mahdollisuutta mennä kauppaan tai leipoa, varmaan nappasin viemisiksi paketin tämän kaverin lempikeksejä, ja joskus voisin mennä ihan tyhjin käsin piipahtamaan.

Jos sen sijaan kaveri olisi ihan minua varten laittanut päivällisen, tietysti veisin sopivan tuliaisen. Ele on tärkeämpi kuin viemisen arvo, paitsi jos tiedän toisen olevan vähissä varoissa. Hyvällä vieraalla on myös tällaisissa asioissa pelisilmää.

Vierailija
78/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä tyhjiä käsiä pitää heiluttaa? Tuo on epäkohteliasta!

Joo, lopettakaa tuon sanonnan jankkaus.

Vierailija
79/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulisi hämmentynyt ja kiusaantunut olo, jos useamman kerran viikossa kahvilla piipahtava ystävä toisi aina kukkia tai viiniä tullessaan!  En minäkään vie kuin itseni jos käyn jonkun luona nopeasti kahvit hörppäämässä ja vähän höpöttelemässä.

Ei kannata lihavoida. Kukaan ei viitsi lukea tuollaista paksua pötköä yhtäkkiä muun kapean tekstin seassa.

Vierailija
80/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli hämmentynyt olo huomatessani, ettet lainkaan ymmärtänyt mistä aloituksessa oli kyse. Ei säännöllisesti ja yllättäen kahvilla piipahtavasta ystävästä vaan suunnitellusta illanvietosta selvästi hiukan vähemmän tuttujen ihmisten kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme