Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
21/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Ei niitä vieraita tuliaisten toivossa vastaanoteta.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Hitto, että on hyväkskäyttävää ja pikkumaista porukkaa nykypäivänä 🤮🤮

Oletko sinä sitä tyyppiä, joka kutsuu itse itsensä toisen luo kylään? Se on vastenmielistä.

En ole.

Joka kerta, kun kutsun itse kylään ihmisiä, hoidan itse myös tarjoiltavat juomavaihtoehtoineen enkä odota kenenkään tuomaan minkään valtakunnan tuliaisia.

Sama muilla ystäväpiirini ihmisillä.

Oletko sinä sitä vastenmielistä ihmistyyppiä, joka tekee aina oletukset pahimman keksimänsä vaihtoehdon mukaan ?

Ap:n tapauksessa vieras itse kutsui itsensä ap:n luokse.

Ja ap niin pieni ja avuton, ettei osaa sanoa tilanteessa mitään esim. ettei käy tai ehdottaa vierasta tuomaan jotain tullessaan ?

Mikään eikä kukaan pakota ottamaan itseään kylään kutsuvaa vieraisille.

Avaa sen suunsa ja sanoo.

Vierailija
22/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen kutsuttuna syntymäpäiville, valmistjaisiin, yo-juhliin, vien jotain.

Mutta jos minut kutsutaan illanviettoon kaverille, saatan viedä pullon kuoharia. Tai en mitään.

Miksi aina pitäisi viedä jotain, en itsekään halua että vieraat tuovat mitaan turhaa. En halua esim. yksittäistä Pentikin kynttilökippoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ehdottaa että tavataan luonani niin sanon että tuo pullo viiniä tms. Selkeys on tärkeää

Vierailija
24/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Vierailija
25/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman pikkumaista, vaikka itse usein vienkin jonkin pienen tuliaisen, vähän riippuen illanvieton luonteesta. Jos menen yökylään ystävän luo, niin silloin ainakin pyrin viemään jotain, vaikka käytäisiinkin yhdessä kaupassa eli jaettaisiin ruokakustannukset.

Itse ajattelen, että jos itse kutsun ihmisiä luokseni illanviettoon, en odota tuliaisia, vaan olen asennoitunut tekemään tarjoilut, ellei muuta sovita. Toki on kiva juttu, jos joku silti tuo viinipullon tai jotain purtavaa, mutta en tuomitse ketään mielessäni, jos näin tapahdu. Ap:lla ehkä vähän eri juttu, jos toinen on itse kutsunut itsensä kylään, joka on jo lähtökohtaisesti ehkä vähän outoa.

Vierailija
26/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ole oikein sellaista tuliaisperinnettä kaikilla ihmisillä enää. Itse kyllä vien, mutta en enää mitenkään ylläty jos joku ei tuo tuliaisia, enkä ajattele mitään huonoa hänestä sen takia.

Vierailija
27/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Vierailija
28/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotti päivän/illan viettoa yhdessä, mitä ei ollut mahdollista viettää muualla kuin luonani. Sanoin tekeväni ruokaa. Mun vaisto sanoo, että joku hommassa menee väärin. Mulle olis itsestään selvää vastaavassa tilanteessa tuoda vähint. tuliainen toiselle.

Nykyään voi sanoa, että tuo sinä vaikka juomat tai sopikaa mitä kumpikin tekee.

Tuo toisen miellyttäminen käy sinulle itsellesi stressaavaksi, kun jupiset itseksesi, etkä sano sille toiselle ääneen.

Kun toinen on noin ajattelematon, niin kyllä hänelle voi sanoa.

Pikkumainen tai mitä. Asiasi on oikea, mutta kun et muuta tee niin rohkaisisi sinua kertomaan toiveesi.

Ihan tasavertaisia te olette. Saa loukkaantua ja saa ilmaista sen.

Kerro hänelle. Tai ehdota, että kun sinä teit nyt, niin hön tekee seuraavalla kerralla.

Mun äiti on semmonen, että hän ei kavereilleen sano. Siksi kai välit pysyy. Kuittaa nuo inhimillisyydellä.

Voi tosiaan olla, että oli ajattelematon tai muuta. Kehotan puhumaan.

Vierailija
29/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:n vieras olisi tuonut jotain, olisi ap täällä nyt valittamassa, että väärää toi.

Vierailija
30/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.

Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?

Vierailija
31/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sama kuvio toistuu usein niin sitten asiassa on jotain perää. Onko kaveruus vastavuoroista, että välillä ollaan siellä toisenkin luona? Jos kyllä niin sitten olet kyllä pikkumainen.

Vierailija
32/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.

Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?

Tuo ps. Jos olen suunnitellut illallisen viineineen, jne pitääkö se tuotu viini laittaa tarjolle vaikka se ei sopisi yhtään teemaan? Ja entä ne sämpylät? Ja se kukka kuinka näkyvälle paikalle se pitää laittaa?

Vierailija
33/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotti päivän/illan viettoa yhdessä, mitä ei ollut mahdollista viettää muualla kuin luonani. Sanoin tekeväni ruokaa. Mun vaisto sanoo, että joku hommassa menee väärin. Mulle olis itsestään selvää vastaavassa tilanteessa tuoda vähint. tuliainen toiselle.

Ota omat juomat mukaan.Tarjoan ruoan. Näin sanoisin minä.

Vierailija
34/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Kyllä kuuluu jo ihan peruskäytöstapoihin viedä kylään mennessä jotain. Sun vanhemmilta on tainnut unohtua sellainen asia kuin lapsen kasvattaminen? Mutta älä huoli, voit nyt aikuisena ottaa itse vastuun käytöstapojen opettelusta.

Vierailija
35/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Ruoka on turhaa, vaikka syötte sitä tänäänkin?

Vierailija
36/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu jo ihan peruskäytöstapoihin viedä kylään mennessä jotain. Sun vanhemmilta on tainnut unohtua sellainen asia kuin lapsen kasvattaminen? Mutta älä huoli, voit nyt aikuisena ottaa itse vastuun käytöstapojen opettelusta.

Lapsi kulta maailma muuttuu.

Vierailija
37/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun hyvät tavat on syystä tai toisesta ikäviä, niitä on syytä muuttaa. Tavoilla on oma historiansa, ja ne ovat aikoinaan olleet ok, mutta kun ajat muuttuu, on syytä tapojenkin muuttua.

Itse en halua mitään esineitä nurkkiini, olen jo hankkinut kaiken, mitä haluan. En halua myöskään kasveja lemmikkien takia. Enkä syötävää, jos ei ole erikseen sovittu, koska olen jo laatinut ruokalistan, jne...

On myös paljon helpompaa vierailla puolin ja toisin, kun ei joudu miettimään tuomisia. Ainoan poikkeuksen teen, kun menen ensivierailulle.

Vierailija
38/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kehtaisi tyhjin käsin mennä kenenkään luo kylään. Aina jotain pientä kuitenkin. 

Nythän kaikilla on varmaan jokin epämieluisa joululahja. Juuri sopiva tuliaisyllätys!

Vierailija
39/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mut on kasvatettu, mutta vieraanvaraiseen kulttuuriin, jossa kylään kutsuja hoitaa itse kaikki tykötarpeet eikä kutsuttujen tarvitse tuoda kuin itsensä.

Sama ystäväpiirilläni, joka koostuu eri elämäntilanteessa olevista ihmisistä.

Meillä ei ole tarvetta kutsua toisiamme kylään syömään tms. jotta saisimme siitä vastavuoroisesti jotain hyötyä vaan siksi, koska viihdymme toistemme seurassa.

Vierailija
40/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä odota että kaveri, joka on käynyt kylässä kymmeniä kertoja tässä samassa asunnossa toisi mitään tuliaisia. Uusi koti on asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme