Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä odota että kaveri, joka on käynyt kylässä kymmeniä kertoja tässä samassa asunnossa toisi mitään tuliaisia. Uusi koti on asia erikseen.
Ap sanoi, että hän kutsuu vieraita harvoin ja nytkin vieras oli itse kutsunut itsensä.
Jos jollekin mennään kylään syömään, niin pitää tuoda tuliainen. Se voi olla vaikka suklaalevy, mutta jotain pitää viedä. Vain tollo lampsiin toisen ruokapöytään tyhjin käsin.
Kuka sanoo että pitää? Sinun pula-aikojen isoäiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä odota että kaveri, joka on käynyt kylässä kymmeniä kertoja tässä samassa asunnossa toisi mitään tuliaisia. Uusi koti on asia erikseen.
Ap sanoi, että hän kutsuu vieraita harvoin ja nytkin vieras oli itse kutsunut itsensä.
Jos jollekin mennään kylään syömään, niin pitää tuoda tuliainen. Se voi olla vaikka suklaalevy, mutta jotain pitää viedä. Vain tollo lampsiin toisen ruokapöytään tyhjin käsin.
Ja vieraalle pitää antaa jotain kun tämä lähtee kiitoksena kun tämä tuli?
Mä olen ollut lähes ihastuksissani, että tuliaiskulttuurista aletaan pääsemään eroon.
Ihmiset ovat niin allergisia nyttemmin, että niille enää uskalla viedä mitään tai sitten älytöntä krääsää nurkkiin, ei kiitos.
Itsehän aina kysyn, että mitä voin tuoda. Yleensä aina vastataan ei mitään. Silti vien jonkun hajuttoman helposti tapettavan ruukkukukan (kellään ei ole enää maljakoita!). Olen kuitenkin sellainen harvinaisuus meidän piireissä, että mä olen ainoa joka jotain vie.
Moni tulee kahta kättä heilutellen, ettei kerennyt miettimään enempiä/ei halunnut jumitella kaupassa... Sitten niistä kahdesta kädestä voi ottaa lämpimästi kiinni ja sanoa, ettei se mitään - aivan ihana kun tulit ja kiva nähdä.
Ihmisillä on muutenkin kiireitä ja stressiä, niin höllätkööt edes tuliaisista sitten ja tulkoot luo, niin keretään edes näkemään. Toisinaan olen tehnyt ruokaa, joskus vaan kahvia. Tervetuloa ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.
Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?
Olet aika erikoinen, jos kukka saa sinut raivon valtaan.
Vaisto? Ei kerro hyvää? Jonkun tuntemattomanko olet kutsunut kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.
Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?Olet aika erikoinen, jos kukka saa sinut raivon valtaan.
Tosikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,
Tuo molemmat. Kaadan viinit viemäriin, että saa kukille maljakon.
Tässä on selvästi sukupolvi- tai yhteiskuntaluokkaero. Minutkin (olen syntynyt v. 1979 keskikokoisessa kaupungissa) kasvatettiin siihen, että kun mennään kylään, on kohteliasta viedä jotakin. Sen sijaan pikainen vierailu siskon tai parhaan kaverin luona ei ole tällainen kyläily eikä viemisiä tarvita.
Niinpä kun saamme kutsun vaikka mieheni veljen luo päivälliselle, haen automaattisesti pullon proseccoa ja kauden leikkokukkia (varsinkin kun on tulppaaniaika).
Tämä tietysti edellyttää sitä, että tietää toisten pitävän tässä tapauksessa proseccosta ja leikkokukista. Toisaalta, ainahan kukat voi heittää vieraiden lähdettyä pois, jos ne kovin omaa silmää vaivaavat, ja tarpeettoman pullon voi antaa vaikka sukulaiselle tai työkaverille, ellei kotona pysty säilyttämään.
Ymmärrän, että ellei tätä kasvatusta ole saanut ja tällaiseen tottunut, tapa voi kummastuttaa. Onneksi aikuisena ihmisenä useimmilla meistä on kyky asettua toisen asemaan. Jos siis tuon sinulle epätoivotun tuliaisen, varmasti osaat olla nyrpistelemättä sille minun nähteni. Hyväähän minä vain tarkoitin. Ja jos sinä tulet päivälliselle kahta kättä heiluttaen, osaan olettaa, että tarkoituksesi ei ollut olla epäkohtelias, vaan tapasi ovat vain toiset.
Itse taas en halua tuliaisia, ja silti miehen vanhemmat toi viimeksi eilen käydessään 6 isoa pussia leipää.... Pakkaseen ei mahdu, ksoka juuri käytiin kaupassa ja ostettiin pakastinkin täyteen mm sitä leipää. Roskiin siis menevät, suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en halua tuliaisia, ja silti miehen vanhemmat toi viimeksi eilen käydessään 6 isoa pussia leipää.... Pakkaseen ei mahdu, ksoka juuri käytiin kaupassa ja ostettiin pakastinkin täyteen mm sitä leipää. Roskiin siis menevät, suurin osa.
Toivottavasti et kuitenkaan loukannut tuojia moittimalla tuliaisia ääneen!
Ainahan voit mennä vaikka lasten kanssa syöttämään lintuja tai viedä leivät läheiselle hevostallille makupaloiksi. Tai kuivattaa ja jauhaa korppujauhoksi.
Mitä oikeastaan haluan sanoa on tämä: ihmisillä on omat syynsä toimia niin kuin he toimivat, eikä ole liian suuri vaiva ilahduttaa heitä kiittämällä kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et kuitenkaan loukannut tuojia moittimalla tuliaisia ääneen!
Ainahan voit mennä vaikka lasten kanssa syöttämään lintuja tai viedä leivät läheiselle hevostallille makupaloiksi. Tai kuivattaa ja jauhaa korppujauhoksi.
Mitä oikeastaan haluan sanoa on tämä: ihmisillä on omat syynsä toimia niin kuin he toimivat, eikä ole liian suuri vaiva ilahduttaa heitä kiittämällä kauniisti.
Laita sähköpostisi tähän niin lähetän sinulle osoitteen, ja voit tulla hakemaan nämä leipäpussit ja mennä lastesi kanssa syöttämään sorsia tai hevosia. Annan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...
Huono päivä tänään? Kannattaisko mennä vähän ulos tuulettamaan ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...
Huono päivä tänään? Kannattaisko mennä vähän ulos tuulettamaan ajatuksia.
Kiitos vain huolenpidostasi.
On tänään tullut käytettyä vapaapäivä hyödyksi ja ulkoiltua ihan reippaastikin kahden ison koiran kanssa metsässä.
Minun ajatukseni ovat hyvinkin tuulettuneet.
Samaa ei voi sanoa sinun ajatuksistasi ...
Mutta ehkä toimit neuvosi mukaan ...
Vierailija kirjoitti:
Kätevä emäntä kuivattaa leivät korppujauhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
No en kehtaisi tyhjin käsin mennä kenenkään luo kylään. Aina jotain pientä kuitenkin.
Minusta olisi kiusallista, jos joka kerta joku toisi jotain tulista, kun piipahtaa kylässä.
Meillä käy usein ihmisiä kylässä ja kahvilla ja olisi jotenkin vaivaannuttavaa, jos joka kerta pitäisi tuoda kukkia ja kahvia ja keksejä.
Meillä saa käväistä ilman lahjoja
Minulla on tapana viedä vähintään kahvipaketti tuomisina, vaikka kyse olisi vain puolen tunnin kahvittelusta kutsuttuna.
Noh, meitä on moneen junaan. Meille yksi pariskunta tuli kutsumatta, ja olivat kolme päivää, eivätkä tuoneet mitään tuliaisia. En viitsinyt häätää pois, koska ovat puolison sukulaisia.
Vannotin kyllä puolisoani jälkeenpäin, että meille eivät saa tulla enää täyshoitoon.
Aloittajalle sanon, että kyllä tahditon on sun vieras, kun ei tuo mitään, vaikka tiesi saavansa ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta
Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.
Ennen elettiin aikaa, jolloin joka talossa ei ollut yllin kyllin kaikkea kuten nykyään. Vietiin sen verran mitä arvioitiin itse esim syövän ettei talon väki koe puutetta.
Ja nyt eletään taas aikaa, jolloin iso osa suomalaisista kokee, ettei tule toimeen taloudellisesti. Tälläkin palstalla on valtavasti ketjuja, joissa ihmiset valittavat köyhyyttään ja sitä, miten pienellä budjetilla on hankittava kuukauden ruoat. Voisi siis olettaa, että kyläilijöiden kestitseminen olisi melko monellekin haastavaa, ja vieras voisi koettaa osaltaan kompensoida asiaa tuomalla jotakin tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan, mutta kumpaakaan en halua. Kissat syö kukat ( myrkyllisiä?) Ja viiniä en juo.