Sairausloma tinnituksen vuoksi - rasite yhteiskunnalle?
Vuosikymmenen ajan sinnikkäästi tehtyäni jokaikisen työvuoroni, tinnitukseni on iän myötä pahentunut. Tunnen tyypin, joka on sairauseläkkeellä tinnituksen vuoksi; itse olen käynyt säännöllisesti töissä, mutta mielenterveys on aivan pohjalla ja stressi korostaa vaivaa entisestään. Korvatulpat vaan sulkevat kaiken muun pois paitsi metelin päässä. Aina voi luopua saamastani unelmieni opiskelupaikasta, mitä töiden ohella suoritan, sillä poissaolot työelämästä kustantaa yhteiskunta, siinä missä opiskelujeni lopettaminen ei ole keltään pois. En haluaisi olla rasite yhteiskunnalle, mutta mitäs kun ei terveydenhuollolla ole paljon minulle mitä tarjota?
Kommentit (67)
Minulla alkoi jatkuva tinnitus n 5 v. Minulla on jo lapsena todettu lievä kuulovika, mikä nyt pian 50 v on edennyt keskivaikeaksi ja käytän aina kuulokojeita. Aiemmin oli aika paljon hetkellisiä korkeita piiip-ääniä. Yhtäkkiä tinnitus muuttui jatkuvaksi. Alkuun luulin, että naapuri soittaa musiikkia täysillä ja kävin tarkastamassa valuuko jossain hana ym. Kunnes tajusin, että ääni on päänsisäistä eikä lopu. Päivisin, kun ympärillä muita ääniä, en tinnitukseen niin reagoi. Mutta hiljaisuus on minulle jatkuvaa meteliä. On kuin seisoisin moottoritien reunassa. Jos yöllä herään, ympärilläni pauhaa. En tiedä heräänkö "meteliin" vai tiedostanko metelin heti herättyäni.
Korvatulehdukseen seurauksena tinnitys alkoi. Jatkuva tinnitus, huutaa korva koko ajan. Et silleen.
Vierailija kirjoitti:
Korvatulehdukseen seurauksena tinnitys alkoi. Jatkuva tinnitus, huutaa korva koko ajan. Et silleen.
Jo liki 10 vuotta siis. Kuului humina ensin ja sitten alkoi korva vinkua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoi jatkuva tinnitus n 5 v. Minulla on jo lapsena todettu lievä kuulovika, mikä nyt pian 50 v on edennyt keskivaikeaksi ja käytän aina kuulokojeita. Aiemmin oli aika paljon hetkellisiä korkeita piiip-ääniä. Yhtäkkiä tinnitus muuttui jatkuvaksi. Alkuun luulin, että naapuri soittaa musiikkia täysillä ja kävin tarkastamassa valuuko jossain hana ym. Kunnes tajusin, että ääni on päänsisäistä eikä lopu. Päivisin, kun ympärillä muita ääniä, en tinnitukseen niin reagoi. Mutta hiljaisuus on minulle jatkuvaa meteliä. On kuin seisoisin moottoritien reunassa. Jos yöllä herään, ympärilläni pauhaa. En tiedä heräänkö "meteliin" vai tiedostanko metelin heti herättyäni.
Se jatkuvuus on pahinta. Ja joo, päivällä ei niin haittaa. Iltaisin radio päällä nukahdan. Hiljaisuudessa en voi olla. Tajuan etten pääse tästä äänestä vinkunasta koskaan eroon.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko kokeillut kohina-maskeria? Kuulolaitteen näköisiä korviin tai laite yöpöydälle? Mulla on sellainen maskeri, mistä saa valita puron solinaa, meren aaltoja, linnunlaulua, pulssin ääntä jne. sen mukaan minkälainen tinnitus kulloinkin on. (En tiedä virallisia nimiä.)
Mikäli kova tinnutus niin ei auta.
T.Eri ja kokeiltu on.
Minkälainen kohina maskeri auttaa korkeaan jatkuvaan vinkunaan? Paloauton sireeni maskeri vai?
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos on itse aiheuttanut työkyvyttömyytensä, niin miksi se pitäisi yhteiskunnan maksaa, ja itsekin sanoit, että et halua olla rasite yhteiskunnalle, niin älä sitten ole.
Jonotin lääkäriaikaa korvatulehdukseen takia ja yhtäkkiä korva sanoi poks ja alkoi tinnittää. Tinnitus on nyt jatkunut yli 10 vuotta.
Hahah, tätä hevon v vatipäinen idioottivajakki ei edes tajua, mitä tinnitus tarkoittaa vaan kuvittelee, että kuulosuojaimet auttaa. Kuinkahan zaatahan tyhmä se tyhmä perärööri oikein voi ollakaan...