Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairausloma tinnituksen vuoksi - rasite yhteiskunnalle?

Vm. 81
03.01.2023 |

Vuosikymmenen ajan sinnikkäästi tehtyäni jokaikisen työvuoroni, tinnitukseni on iän myötä pahentunut. Tunnen tyypin, joka on sairauseläkkeellä tinnituksen vuoksi; itse olen käynyt säännöllisesti töissä, mutta mielenterveys on aivan pohjalla ja stressi korostaa vaivaa entisestään. Korvatulpat vaan sulkevat kaiken muun pois paitsi metelin päässä. Aina voi luopua saamastani unelmieni opiskelupaikasta, mitä töiden ohella suoritan, sillä poissaolot työelämästä kustantaa yhteiskunta, siinä missä opiskelujeni lopettaminen ei ole keltään pois. En haluaisi olla rasite yhteiskunnalle, mutta mitäs kun ei terveydenhuollolla ole paljon minulle mitä tarjota?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelet saavasi täältä sympatiaa, olet väärässä paikassa!

Vierailija
2/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimen pitäisi kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet itse rokkikonserteissa pilannut korvasi, niin ei se ole yhteiskunnan vika. Jos oli työtapaturma, niin vakuutus korvaa.

Vierailija
4/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat yhteiskuntarasitteet on arkadianmäellä!

Vierailija
5/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpäs ole kuullutkaan!

Mulla on ollut paha tinnitus jo 45v!

Vierailija
6/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse rokkikonserteissa pilannut korvasi, niin ei se ole yhteiskunnan vika. Jos oli työtapaturma, niin vakuutus korvaa.

No, ehkä joku on pilannut, ehkä joku on saanut sen armeijassa, tai ehkä joku on vaan geeneiltään alttiimpi vaivalle kuin joku toinen. Mitä merkitystä sillä on tässä yhteydessä? AP

Vierailija
7/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinnitukselle on useita syitä. Otahan asiasta selvää ennen kuin jatkat aivopierujesi kirjoittelua.

Vierailija
8/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnitus voi pahimmillaan olla todella helvetillistä mutta sellaiset joilla sitä ei ole, eivät tietenkään asiaa usko. He eivät myöskään halua/uskalla ottaa asiasta selvää.

Vierailija
9/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näkökulmastasi. Mistä junttikunnasta kirjoittelet?

Vierailija
10/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua se ei rasita yhtään että jäät tinnituksen vuoksi sairaslomalle.

Mulla on ihan omat terveysrasitteeni joiden kanssa koitan parhaani tulla toimeen.

Se sun tinnituskaan ei rasita minua ollenkaan. Oma tinnitukseni joskus rasittaa pahastikin.

Raskauskaan ei ole sairaus mutta jotkut tulevat siitä hyvinkin sairaaksi ja pahimmillaan joutuvat kuuntelemaan pershäiriöisten pätemistä siitä ettei raskaus ole sairaus eikä siihen voi vedota jäädäkseen sairaslomalle..

Siitä yhteuskunnan rasittamisesta sen verran että jos sulla on noin huono olla niin kyllähän se vaikuttaa tai tulee vaikuttamaan tekemäsi työnlaatuun heikentävästi.

Keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi

Vierailija
11/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä yhteuskunnan rasittamisesta sen verran että jos sulla on noin huono olla niin kyllähän se vaikuttaa tai tulee vaikuttamaan tekemäsi työnlaatuun heikentävästi.

Keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi

Kiitos, mutta ei vaikuta, työni on sen verran yksinkertaista. Vaikkei tinnitus vaikuta työhön, työ ja stressi kyllä vaikuttavat tinnitukseen ja sosiaaliseen elämään (joka asian myötä on täysin nolla), se mikä nyt ei ehkä oikeuta poissaoloihin. AP

Vierailija
12/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvissa soi ja rakenne kynsi katkesi kyllähän siittä pitää saikuttaa vähintään puolivuotta. Ja tiedoksi työnantajallasi on velvollisuus tarjota sinulla kuulosuojaimet jos asia noin paljon vaivaa.

Vierailija
13/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvaa mistä? Rahalla ei saa yhtään sen parempaa hoitoa.

Vierailija
14/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan viime viikolla halusit kostaa työnantajalle menemällä koronassa töihin kun ei suostunut antamaan sinulle saikkua tinnituksen takia. Jospa vain jäisit elämäntapatyöttömäksi.

Vierailija
15/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi esim. keuhkosyöpä ja elinaikaa olisi puolisen vuotta, ensimmäisenähän miettisin kuka korvaa ja mitä! AP

Vierailija
16/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastahan viime viikolla halusit kostaa työnantajalle menemällä koronassa töihin kun ei suostunut antamaan sinulle saikkua tinnituksen takia. Jospa vain jäisit elämäntapatyöttömäksi.

Ehkä jos maksaisit viinarahasi tutkimustyölle niin lääketiede kehittyisi ajan tasalle.

Vierailija
17/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvissa soi ja rakenne kynsi katkesi kyllähän siittä pitää saikuttaa vähintään puolivuotta. Ja tiedoksi työnantajallasi on velvollisuus tarjota sinulla kuulosuojaimet jos asia noin paljon vaivaa.

Oletkin taas hyvä esimerkki siitä joka ei tiedä mitä tinnitus on. Sinullakin on varmasti soinut korvissa joskus hetken aikaa, mutta oikea tinnitus on sellaista, että se vinkuminen ei lopu lainkaan ja voi olla häiritsevän kovaa. Tinnituksen kuitenkin yleensä kestää hereillä ollessa sillä silloin ympärillä on normaalisti muita ääniä jotka ainakin osittain peittävät tinnituksen alleen. Hiljaisuudessa, kuten nukkumaan mennessä, se alkaakin toden teolla häiritsemään. Sinä voit verrata sitä vaikka siihen kun hyttynen inisee yöllä jossain lähettyvillä, todella rasittavaa siis. Hyttysen sentään voi listiä mutta tinnitusta ei.

Kuulosuojaimet eivät auta tinnitukseen vaan käytännössä pahentaa asiaa koska, kuten edellä jo käytännössä mainitsin, sitten ei kuule muita ääniä jotka peittäisivät tinnituksen alleen. Tosin jos tinnitus johtuu kovista äänistä ympärillä niin silloinhan ne tietenkin auttavat. Edellä on kuitenkin jo mainittu (tuskinpa olet kuitenkaan "jaksanut" lukea), että tinnitukselle on lukuisia syitä ja usein syytä ei koskaan saada selville.

Vierailija
18/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitto! Koska on keksitty kuulosuojaimet tinnitykseen 😆?

Vierailija
19/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää, että noinkin tyhmä osaa kuitenkin kirjoittaa.

Vierailija
20/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä joku on pilannut, ehkä joku on saanut sen armeijassa, tai ehkä joku on vaan geeneiltään alttiimpi vaivalle kuin joku toinen. Mitä merkitystä sillä on tässä yhteydessä? AP

Tinnitus voi johtua monesta eri syystä, ei se aina ole kiinni esim.kovista äänistä.

Isälläni alkoi aikoinaan armeijasta, kun siihen aikaan ei korvia suojattu pahemmin.

Itselläni on toisessa korvassa tinnitusta, välillä on enempi, välillä vähempi ja hetkeksi poistuu kokonaan. En pahemmin käytä korvakuulokkeita tai ylipäätään altista itseäni koville äänille. Ongelma tuossa korvassa alkoi parikymmentä vuotta sitten, kun sairastin influenssan oikein kunnolla. Ensin korva oli kauan tukkoinen, sitten kun helitti, alkoi asentohuimaus (kesti pari vuotta) ja korvasta puuttui ikään kuin äänensuodatin eli jos kuului kovempi ääni, esim.vauva itki vieressä, niin ääni meni korvaan särinänä, vähän samalla tavoin kuin stereot laitettaisiin liian kovalle ja ääni alkaa säristä. Nyt on viimeiset pari vuotta alkanut tuo korva soida, sellainen katkeamaton vihellys. Välillä sellainen hiljainen, välillä melko kovakin. Tälläkin hetkellä tuossa soi..