Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairausloma tinnituksen vuoksi - rasite yhteiskunnalle?

Vm. 81
03.01.2023 |

Vuosikymmenen ajan sinnikkäästi tehtyäni jokaikisen työvuoroni, tinnitukseni on iän myötä pahentunut. Tunnen tyypin, joka on sairauseläkkeellä tinnituksen vuoksi; itse olen käynyt säännöllisesti töissä, mutta mielenterveys on aivan pohjalla ja stressi korostaa vaivaa entisestään. Korvatulpat vaan sulkevat kaiken muun pois paitsi metelin päässä. Aina voi luopua saamastani unelmieni opiskelupaikasta, mitä töiden ohella suoritan, sillä poissaolot työelämästä kustantaa yhteiskunta, siinä missä opiskelujeni lopettaminen ei ole keltään pois. En haluaisi olla rasite yhteiskunnalle, mutta mitäs kun ei terveydenhuollolla ole paljon minulle mitä tarjota?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvissa soi ja rakenne kynsi katkesi kyllähän siittä pitää saikuttaa vähintään puolivuotta. Ja tiedoksi työnantajallasi on velvollisuus tarjota sinulla kuulosuojaimet jos asia noin paljon vaivaa.

Yllättävää, että noinkin tyhmä osaa kuitenkin kirjoittaa.

Kyllä se varmasti rasitti hänen aivojaan ja nyt hänen on otettava loppu viikko saikkua koska on henkisesti niin uupunut.

Vierailija
22/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse rokkikonserteissa pilannut korvasi, niin ei se ole yhteiskunnan vika. Jos oli työtapaturma, niin vakuutus korvaa.

Itsellä 100% varmuudella tinnitys tullut työstä. Korvalääkärin mielestä ei voida näyttää toteen että johtuisi työstä. Eli se siitä vakuutuskorvauksista ja muustakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä yhteuskunnan rasittamisesta sen verran että jos sulla on noin huono olla niin kyllähän se vaikuttaa tai tulee vaikuttamaan tekemäsi työnlaatuun heikentävästi.

Keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi

Kiitos, mutta ei vaikuta, työni on sen verran yksinkertaista. Vaikkei tinnitus vaikuta työhön, työ ja stressi kyllä vaikuttavat tinnitukseen ja sosiaaliseen elämään (joka asian myötä on täysin nolla), se mikä nyt ei ehkä oikeuta poissaoloihin. AP

Sama se kuinka tuota mielessäsi pyörität. Kun uhraudut työllesi tuossa tilanteessani niin sairastut lopulta niin pahasti että se tinnituskin on täysin pikkujuttu.

Vierailija
24/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös menierintauti aiheuta tinnitusta?

Vierailija
25/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse rokkikonserteissa pilannut korvasi, niin ei se ole yhteiskunnan vika. Jos oli työtapaturma, niin vakuutus korvaa.

Itsellä 100% varmuudella tinnitys tullut työstä. Korvalääkärin mielestä ei voida näyttää toteen että johtuisi työstä. Eli se siitä vakuutuskorvauksista ja muustakin.

Eli silloin se ei ole varmuudella työperäinen.

Vierailija
26/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli silloin se ei ole varmuudella työperäinen.

Voi olla. Varmaa kuitenkin on, että sinä et ole täysijärkinen.

Vierailija
27/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jos on itse aiheuttanut työkyvyttömyytensä, niin miksi se pitäisi yhteiskunnan maksaa, ja itsekin sanoit, että et halua olla rasite yhteiskunnalle, niin älä sitten ole.

Vierailija
28/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kokeillut kohina-maskeria? Kuulolaitteen näköisiä korviin tai laite yöpöydälle? Mulla on sellainen maskeri, mistä saa valita puron solinaa, meren aaltoja, linnunlaulua, pulssin ääntä jne. sen mukaan minkälainen tinnitus kulloinkin on. (En tiedä virallisia nimiä.)

Vierailija
29/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenien kokemuksella vaikeasta tinnituksesta kärsivänä totean, että ne keillä ei ole tinnituksesta rasitetta, eivät ymmärrä siitä yhtään mitään. Vaiva ei näy päällepäin, kuten vaikka pyörätuoli. Mutta tinnitus voi olla invalidisoiva.

Vierailija
30/67 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos on itse aiheuttanut työkyvyttömyytensä, niin miksi se pitäisi yhteiskunnan maksaa, ja itsekin sanoit, että et halua olla rasite yhteiskunnalle, niin älä sitten ole.

Tinnitus ei yleensä ole itse aiheutettua.

Vierailija
31/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos on itse aiheuttanut työkyvyttömyytensä, niin miksi se pitäisi yhteiskunnan maksaa

Terveydenhuollossa, missä tinnitus otetaan vakavasti, asia on niin, että jonkun keksittyä parannuksen, joutuisit osallistumaan verotalkoisiin siinä missä monen muunkin Kelan piiriin kuuluvassa hoidossa. Aika vaikeaa sun alkaa 10v jälkikäteen osoittaa, kuka tai mikä vamman on aiheuttanut. Eikä näihin ole yhtä ainoaa aiheuttajaa vaan se on monien seikkojen summa. Sen voin sanoa että töissä aikoinaan vamma äkillisesti alkoi, ja ajan myötä voimistunut, mutta eihän tuo ole mikään todiste, eikä tieteellistä päättelyä. Kommenttisi perustella tieteellinen päättelykykysi on lapsen tasolla; alkeellisella maalaisjärjelläsi ajateltuna "Kävelin ulos ovesta, ja samalla alkoi sataa, eli uloslähtöni aiheutti sadetta. . 2000-luvulla missä me muut elämme ollaan alettu hahmottaa niinkin korkealentoinen asia kuin geenien vaikutus. Toisilla se on kerrasta poikki, toiset voivat käydä hyvin ahkerasti konserteissa kuuloaan suojaamatta, eivätkä he saa tinnitusta edes vaikka saisivat vakavan kuulovamman.

Tullaan sitten vittuilemaan sulle kun saatkin tinnituksen kuunneltuasi lempilevyäsi oli äänentaso mikä hyvänsä

Vierailija kirjoitti:

itsekin sanoit, että et halua olla rasite yhteiskunnalle, niin älä sitten ole.

Vähän on vaihtoehdot kortilla, niin kauan kun ei hoitomuodot parane. Oho! Lukeminen on vaikeaa. Ap

Vierailija
33/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokeillut kohina-maskeria? Kuulolaitteen näköisiä korviin tai laite yöpöydälle? Mulla on sellainen maskeri, mistä saa valita puron solinaa, meren aaltoja, linnunlaulua, pulssin ääntä jne. sen mukaan minkälainen tinnitus kulloinkin on. (En tiedä virallisia nimiä.)

Joo. Pitkäaikainen taustakohina kuten puro youtubessa ärsyttää tinnitusta entisestään. Parasta lääkettä on hiljaisuus jossa korva saa levätä (kunhan ei korvatulppia), vaikkei sellainen ole töissä mahdollista eikä uni tule ilman tuulettimen ääntä. Joten typerää maksaa lähes parituhatta euroa kunnon maskerista. (Halpisversioita saanee sadalla eurolla, entä sitten?)

Vierailija
34/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä hoitoja pitäisi saada jakeluun:

https://aamuset.fi/artikkeli/5170603

Tämä hoitomuoto ei ole vielä saatavilla.

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/81931-karsitko-tinnituksesta-uusi-hoito…

Tämä on hyvin vanha juttu. Viralliset tutkimukset (esim. FDA) puuttuvat ja tutkimus ei ole lähes vuosikymmeneen mennyt eteenpäin.

Vierailija kirjoitti:

https://tinnitusklinikka.fi/tinnitus-korvien-soiminen/tinnituksen-hoito…

Pelkkää mainospuhetta, tällä ei olla nähty vakuuttavia tuloksia, ja se maksaa 3000 euroa.

Vierailija kirjoitti:

https://www.vondt.net/fi/7-naturlige-mater-redusere-tinnitus-oresus/

Wikipedia: Ääniterapia ei lievitä tinnitusta. Minulla jopa päinvastoin.

Wikipedia: Ginkgo biloba ei ole tehokas.

Juon kahvia, vältän nikotiinia. Niinkuin en osaisi käyttää googlea.

Vierailija
35/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kohinalaite ei auttanut, lähinnä vain en pystynyt sitäkään vähää nukkumaan. Samoin puolisoni uni häiriytyi. Kulolaitteesta on ollut suuri hyöty. Audionomi pystyy todella hyvin säätämään laitetta kuulon- ja tinnituksen muuttuessa. Vaikka oudolle kuulostaa kuulolaitteesta on ollut iso apu.

Vierailija
36/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi nuori nainen kenellä on ollut tinnitusta aina. Ei niin rajusti että häiritsisi, mutta minulle selvisi teini-iässä että ihmisten hiljaisuus ei ole sitä kun korvassa kuuluu pieni iiiiiiiii... Ääni 24/7.

En ole ollut yhdilläkään festareilla, yhdessäkään konsertissa. Tätä on ihmeteltykin. Itseasiassa olen todella herkkä äänille, jouduin juuri lähtemään kaverin juhlista koska musiikkia pauhattiin niin kovalla. Työt meluisassa ympräistössä jouduin jättämään kanssa, väsyn sellaisessa ympäristössä nopeasti. En voi sietää mitään ylimääräistä pauhaamista.

Vierailija
37/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vastamelukuulokkeista enemmän hyötyä vai haittaa? Tiedä oliko sattumaa, mutta itselläni tinnitus hävisi lähes kokonaan, kun söin aikanaan muusta vaivasta johtuen SSRI-lääke sertraliinia..Lääkkeen lopetuksen jälken tinnituskin palasi. Minulla tinnitus on tosin tullut muista syistä eikä kuulovauriota ole. Vittumainen vaiva silti.

Vierailija
38/67 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvissa soi ja rakenne kynsi katkesi kyllähän siittä pitää saikuttaa vähintään puolivuotta. Ja tiedoksi työnantajallasi on velvollisuus tarjota sinulla kuulosuojaimet jos asia noin paljon vaivaa.

Niinkuin jo pahimmillaan tinnitus ei olisi v-mäista, siihen lisäksi moukkamaisten ihmisen päteminen. Ihmiset ympärillä vähättelevät tinnitusta ikäänkuin kynsisilsa tai tarve lukulaseille, joista harvoin muodostuu poissaoloja/työkyvyttömyyttä. Paitsi että tinnitushan on "oma vika". On puhetta elämäntapatyöttömistä ja uhriutumisesta, ja mikset käytä korvatulppia, mikset kokeile parannusta minkä bongasin googlen mainoksista. Ihmiset joiden ajatukset pyörivät ruoan ja viinan ja seksin ympärillä eivät voi käsittää, että minun "neitimäinen" toivomus olisi yksinkertaisesti 5 minuuttia rauhaa ja hiljaisuutta päivässä. Vuosikymmeneen en ole voinut nauttia 5 min hiljaisuutta. Tinnitus on yleisin työkyvyttömyyden syy vietnam-veteraaneilla.

Olet moukka ja tuomitset ennen kuin otat asioista selvää. Tunnet varmaan olosi isolta ja kovalta.

Vierailija
39/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tinnitukseen ja sosiaaliseen elämään (joka asian myötä on täysin nolla), se mikä nyt ei ehkä oikeuta poissaoloihin. AP

Sama se kuinka tuota mielessäsi pyörität. Kun uhraudut työllesi tuossa tilanteessani niin sairastut lopulta niin pahasti että se tinnituskin on täysin pikkujuttu.

Ehä sittenkin parempi yhteiskunnalle että palat loppuun ja poistut luonnonvalinnan kautta. Suomessa kyllä on kykeneväisempiä, työelämään halukkaampia nuoria joille ei ole tällä hetkellä riittävästi töitä tarjolla.

Vierailija
40/67 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi nuori nainen kenellä on ollut tinnitusta aina. Ei niin rajusti että häiritsisi, mutta minulle selvisi teini-iässä että ihmisten hiljaisuus ei ole sitä kun korvassa kuuluu pieni iiiiiiiii... Ääni 24/7.

En ole ollut yhdilläkään festareilla, yhdessäkään konsertissa. Tätä on ihmeteltykin. Itseasiassa olen todella herkkä äänille, jouduin juuri lähtemään kaverin juhlista koska musiikkia pauhattiin niin kovalla. Työt meluisassa ympräistössä jouduin jättämään kanssa, väsyn sellaisessa ympäristössä nopeasti. En voi sietää mitään ylimääräistä pauhaamista.

Hyvin kuvattu tuo iiiii, sellainen mullakin on ollut korvassa niin kauan kuin muistan.

Hiljaisuus olisi varmasti outoa jos tuo yhtäkkiä häviäisi.

Mutta tuohon on tottunut kun se on ollut aina, vois olla vaikeampaa jos se alkaisi yhtäkkiä nyt vanhempana.

-m