Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Sivistynyt ihminen ei tee näin noloja aloituksia jollekin Vauva-palstalle. Aloittajan perheestä en tiedä kuinka sivistyneitä henkilöitä siihen kuuluu, toki epäilyttää jos joku sivistynyt kansalainen on mennyt yhteen muka-hassuja provoja tehtailevan ihmisen kanssa.
Tuo tilanne ei tunnu olevan mukava kenellekään teistä!
Lukevat ja liikkuvat paljon. Ei mt-ongelmia.
Paljon runkkareita taas liikkeellä.
Pienestä pilistä koituu ongelmia.
enkä jaksanu puhelimel tihrustaa
Vanha koira ei oppi uusia temppuja
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Raamattu.
Itse pidän itseäni sivistyneenä, avarakatseinen, totuudenmukainen, rauhantahtoinen, reilu, jnejne mutta tätä ei minusta näe mitenkään. Näytän tavikselta, pukeudun siististi mutta melko huomaamattomalla tavalla, koti sisustettu "köyhästi" vanhalla tavaralla ja saadulla, en viljele hienosto sanoja puheessa, en ole tyylitelty, en harrasta kalliita harrastuksia jne.
Eli ihminen voi olla sivistynyt vaikka sitä ei huomaisi!
mä koetan olla hyvä tyyppi.. ja mulla on työpaikka ja kämppä ja auto..silti ei kelpaa
Kirjahylly ja osaavat sanoa kiitos.
Olettepa te itsekeskeisiä. Kyseessä on hieman isompi asia kuin teidän hauras egonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:
https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/
Sadan kirjan listallasi on viisi naisen kirjoittamaa kirjaa ja 95 miehen kirjoittamaa. Toki suuri osa klassikkokirjoista on kirjoitettu aikana, jolloin naisilla ei ollut samanlaista mahdollisuutta ryhtyä kirjailijanuralle kuin miehillä, mutta myöskään nykykirjallisuuden edustajien joukkoon ei ollut valikoitu naiskirjailijoita. On tutkittu, että naiset lukevat sekä miesten että naisten kirjoittamia kirjoja, mutta miehet vain miesten kirjoittamia. Hyvä esimerkki tästä on isänpäivän kirjalahjavinkit, pelkkää Remestä ja sotahistoriaa. Sanoisin, että sivistys ja maailmankuva jäävät varsin ohuiksi, jos lukee 95-prosenttisesti vain miesten kirjoittamaa kirjallisuutta.
Tulen hyväosaisesta perheestä ja olen itse myös hyväosainen. Miksi se on niin vaikea ymmärtää?