Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Sivistyneen ja vastuuntuntoisen perheen tunnistaa siitä, että heidän ympärillään ei ole kamalaa älämölöä. Lapset juttelevat hillityllä ja normaalilla äänellä esimerkiksi ulkona ja kaupoissa, eivätkä vedä kamalia wt-raivareita yleisillä paikoilla, vaikka karkki tippuisi lattialle.
Tää ulkoisten seikkojen (ja tosi kliseisten sellaisten vielä) pitäminen sivistyksen merkkeinä tässä keskustelussa jaksaa ällistyttää. Sivistymätöntä
Mulla on maha täynnä kalakeittoa
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneen ja vastuuntuntoisen perheen tunnistaa siitä, että heidän ympärillään ei ole kamalaa älämölöä. Lapset juttelevat hillityllä ja normaalilla äänellä esimerkiksi ulkona ja kaupoissa, eivätkä vedä kamalia wt-raivareita yleisillä paikoilla, vaikka karkki tippuisi lattialle.
Rasisti!!
Vierailija kirjoitti:
Perinteet.
Vuoden tärkeimpiin juhlapäiviin sisältyy suvussa vuosikymmenten aikana täytellisyyteen hioutuneet tavat. Osataan pukeutua tilanteen mukaisesti ja tehdä juhlasta juhlaa. Kaikki tuntee olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi. Osataan olla juhlallisia ilman teennäistä pönöttämistä.
Ei saatana🤣🤣🤣🤣
Vastailija kirjoitti:
Ovat päällisin puolin siistejä, ei tatuonteja tai lävistyksiä. Ovat taloudellisesti riippumattomia. Eivät asu kerrostalolähiöissä eivätkä juokse tarjousten perässä. Eivät myöskään tupakoi eivätkä käytä alkoholia tai huumeita.
miksi ihmeessä "ei juokse tarjousten perässä?" itse ainakin juoksen tarjousten perässä, koska se on järkevää. Laitan rahat säästöön esim. lasten asuntoja varten. Pienistä säästöistä kertyy vuosien mittaan yllättävän paljon. En lakkaa ikinä tarjousten perässä juoksemista. :D
Vierailija kirjoitti:
eivät asu vuokralla sossuntuella
Asunpas 😁.
Vanhemmat ei dokaa eikä polta, ainakaan vakituiseen. Lapsista pidetään huolta, ei päästetä jatkuvasti yökylään tai jätetä hoitoon, ainakaan lomien ajaksi, uusperheissä taidetaan tehdä sitäkin. Kovin montaa sivistynyttä perhettä en oo nähny, on esm perheitä joissa on koulutusta muttei sivistystä, raha on kaikki kaikessa.
-Suunnistus/ultra juoksu/pyöräily
-kirjat
-lomamatkoja
On myös köyhiä sivistyneitä perheitä, vaikka raha yleensä seuraa sivistystä. Niissä monesti
-Suunnistus/ ultra juoksu
-kirjat
-taideleirit
Lukeminen on tärkein. Ainoa lukeminen mistä saa miinusta jos lukee vauvapalstaa
Tuttavaperhe asuu valkoisella sisustetussa hienossa talossa, ammatit lääkäri ja johtaja, eivätkä käytä alkoholia. Pidän heitä kyllä ihan sivistyneenä perheenä, vaikka lapsen pianokin taitaa olla valkoinen.
Olen varmaankin sivistyneestä perheestä. Yks asia meillä on ainakin ollut. Vanhemmat eivät ole koskaan miettineet tai puhuneet, että se ja se on sivistynyt ja se ei ole tai, että kyllä huomaa, että tuo ei ole sivistynyt perhe. Ihmiset on otettu vastaan sellaisina kuin ovat.
Olen töissä postissa ja voin kertoa nyt henkilökohtaisista kokemuksistani:
- Android puhelimesta koodia vilauttavat on haisevia ja likaisia rottia/köyhälistöä jotka ovat tyypillisesti silminnähden päihtyneitä, puhelimen näyttö yleensä vieläpä rikki ja pakettina jotain kiinanroskaa.
- Iphone käyttäjät hyvin pukeutuneita, sivistyneitä, ryhdikkäitä ja kohteliaita, paketit isoja ja kalliita merkkituotteita. Miehet pitkiä ja komeita, naiset kauniita ja laihoja. Koulutustaso: ylempi korkeakoulututkinto.
tärkeimpänä asiallinen ja tilanteeseen sopiva käyttäytyminen (ja puhetyyli), niin lapsilla kuin aikuisilla.
Ymmärtää ja hyväksyy erilaisia ihmisiä. Perheessä puhutaan useita "ulkomaankieliä" mutta perheenjäsenet ovat valmiita vaihtamaan kielen siihen, mitä kaikki läsnäolijat puhuvat/ymmärtävät. Eivät tuomitse eri uskontoja tai poliittisia mielipiteitä, vaan ovat valmiita kuulemaan niiden edustajia, oman vakaumuksensa säilyttäen. Yleensäkin keskustelevat sillä "tasolla", missä vastapuolikin on. Sivistynyt ihminen ei koskaan nolaa vastapuoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:
https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/
Laajasta sanavarastosta ja kirjoista tunnistaa menestyneen liikemiehen.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä postissa ja voin kertoa nyt henkilökohtaisista kokemuksistani:
- Android puhelimesta koodia vilauttavat on haisevia ja likaisia rottia/köyhälistöä jotka ovat tyypillisesti silminnähden päihtyneitä, puhelimen näyttö yleensä vieläpä rikki ja pakettina jotain kiinanroskaa.
- Iphone käyttäjät hyvin pukeutuneita, sivistyneitä, ryhdikkäitä ja kohteliaita, paketit isoja ja kalliita merkkituotteita. Miehet pitkiä ja komeita, naiset kauniita ja laihoja. Koulutustaso: ylempi korkeakoulututkinto.
Kyllä ne omppupuhelimet on yleensä kaikilla pikkupissiksillä.
Kaikista sivistynein tuntemani perhe on sellainen, joka uskoo Jeesukseen. Uskossa Jeesukseen on aarre, joka ei ruostu eikä sitä voi varastaa.
Perinteiden ja taiteiden arvostus.
Kansallistaiteilijoiden töitä seinällä,
asunnossa hyvä estetiikka. Perheessä ainakin joku soittaa jotain instrumenttiä, harrastuksenaan.
Asunnon kalustuksessa joitain design esineitä.
Lapsilla hyvät käytöstavat. Aikuiset myös kunnioittavat lapsia.
Vanhemmilla usein korkeakoulutus.
Vanhemmat lukevat ja kertovat lapsille tieteellisistä artikkeleistä. Kirjoja luetaan, tai nykyisin ehkä kuunnellaan äänikirjoja.
Lapset ja vanhemmat liikkuvat liikunnallisesti, esim hiihto, laskettelu. Pallo ja joukkuepelit.
Kokkaus, perheessä kokataan ruokaa aidoista raaka-aineista. Joskus jopa riistaa. Ruoka enimmäkseen kuitenkin kasvispitoista ja terveellistä.
Eineksien käyttö satunnaista. Jälkiruuissa aitoja marjoja, mahd oman puutarhan tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vastailija kirjoitti:
Ovat päällisin puolin siistejä, ei tatuonteja tai lävistyksiä. Ovat taloudellisesti riippumattomia. Eivät asu kerrostalolähiöissä eivätkä juokse tarjousten perässä. Eivät myöskään tupakoi eivätkä käytä alkoholia tai huumeita.
miksi ihmeessä "ei juokse tarjousten perässä?" itse ainakin juoksen tarjousten perässä, koska se on järkevää. Laitan rahat säästöön esim. lasten asuntoja varten. Pienistä säästöistä kertyy vuosien mittaan yllättävän paljon. En lakkaa ikinä tarjousten perässä juoksemista. :D
Just olin sanomassa, että ne vanhan rahan ihmiset todellakin juoksee tarjousten perässä, ainakin täällä toisaalla Euroopassa. Ja paheksuvat "tuhlaamista".
Ex-anoppi joskus meillä käydessään pojalleen päivitteli, että miten te nyt noin kallista teetä olette ostaneet, että olisit sanonut niin olisin teillekin tuonut kun juuri oli tarjouksessa hyvin, ja he olivat käyneet hamstraamassa 😃.
Niin, kyseisen ex-anopin kodin kalustus ja koriste-esineet lienee arvokkaampia kun mun kaksi asuntoa ja kaikki muu omaisuus yhteensä, sekä rahallisesti että vielä kulttuurisesti.
Kukaan perheestä ei kirjoittele AV-palstalle.