Onko täällä kukaan lopettanut tai vähentänyt kahvin juontia?
Itse olen lähes kokonaan lopettanut. En koe enää tarvitsevani kahvia.
Kommentit (38)
Med kokare som kokar en kopp i sänder från bönor, blir kaffet gott och man kokar just så mycket som man vill ha. På vintern är det max. 3 koppar á 1,4 dl/st. På sommaren kan det gå veckor utan en enda kaffekopp, på vintern dagar.
Minä juon nykyään enää aamukahvin.... Lopetin tupakan 2,5v sitten niin muutui kahvinjuontikin... Pärjään teellä tai jopa ilman aamukahvia, mutta auttaa heräämiseen + tapa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin. Halusin laihtua ja kahvihan on käytännössä nestemäistä stressiä. Halusin myös paremmat unet ja olla pirteämpi. Enkä jaksanut sitä riippuvuutta enää. En käytä juuri muitakaan kofeiinituotteita. En oikein nähnyt mitään järkeä vaihtaa kahvia teehen (jossa on puolet kahvin kofeiinimäärästä). Suklaata saatan syödä vähän, mutta en kauheasti tykkää siitä, joten se ei muodostu ongelmaksi.
Teessä on tasapainottamassa piristäviä vaikutuksia myös rauhoittavia ainesosia.
Eli piristeet ja rauhoittavat samassa paketissa, no sitten :)
Paniikkihäiriön takia jätin, enkä ole ensimmäisen kahden viikon jälkeen kaivannut. Samalla jätin nikotiinin kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähensin niin, että juon vain aamulla yhden mukin. Uni parani, kun iltakahvit jäi pois.
Mukeista en juo ikinä. Pelkästään jo mukin rumuus saa minut voimaan pahoin.
Veikkaan ettei ole isoin ongelmasi
Olen vähän lisänny kahvin juontia, mutta kahvi ei aiheutakaan sopivissa määrin mulle mitään muuta kuin hyvää oloa. Kahvihan on viimeisimmissä tutkimuksissa todettu terveysjuomaksi. Puhdistaa maksaa, estikö jopa maksasyöpää, estää metabolista oireyhtymää ja ainakin naisilla esti dementian puhkeamista. Suomalaiset saa paljon kahvista antioksidantteja ja niitä hyödyllisiä polyfenoleja.
Kahvi hyvää. Ei ole mitään sivuvaikutuksia itselle ainoastaan hyviä
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän lisänny kahvin juontia, mutta kahvi ei aiheutakaan sopivissa määrin mulle mitään muuta kuin hyvää oloa. Kahvihan on viimeisimmissä tutkimuksissa todettu terveysjuomaksi. Puhdistaa maksaa, estikö jopa maksasyöpää, estää metabolista oireyhtymää ja ainakin naisilla esti dementian puhkeamista. Suomalaiset saa paljon kahvista antioksidantteja ja niitä hyödyllisiä polyfenoleja.
Ja suomalaiset, jotka juo eniten kahvia per asukas, tykkää just näistä tutkimuksista, joissa se riippuvuuden aiheuttaja todetaankin käytännössä pakolliseksi käyttää :)
aikanaan kun olin työelämässä, kahvia kului 10-12 kuppia päivässä. nykyään aamulla puolilitraa ja iltapäivällä 2,5dl. muuten menee toimintakyky nollaan. yritin harhauttaa itseäni kofeiinittomalla kahvilla siinä onnistumatta. kahvi on kova huume kun vieroitusoireet on raju päänsärky ja vapina. sopiva määrä on jopa terveellistä.
Ilmoitettu epäisänmaallisena asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähensin niin, että juon vain aamulla yhden mukin. Uni parani, kun iltakahvit jäi pois.
Mukeista en juo ikinä. Pelkästään jo mukin rumuus saa minut voimaan pahoin.
Veikkaan ettei ole isoin ongelmasi
Mulla on kanssa tälläinen mukisija ystävä. Pitää olla se pieni 50-luvun kahvikuppi että kelpaa.
Annoin pois kaikki kahvikupit. Nyt on vain mukeja.
Talossa talon tavalla.
Olen myös huomannut että on muitakin ongelmia. Vain hänen tapansa toimia on oikea.
Olen entinen kahvikissa, mutta olen vähentänyt rajusti. Nykyään juon enää aamukahvin. Pois on jäänyt lounaan jälkkärikahvi, iltapäiväkahvi ja kello viiden kahvi. Ja voin kertoa, että se on ollut parhaita päätöksiä ikinä. Enää ei väsytä juuri koskaan, koska nukun niiiiin paljon paremmin yöni nykyään. En yksinkertaisesti tarvi kahvia. Aamukahvin juon pitkälti tottumuksesta ja siksi, että aamulla se vielä maistuu ja tuoksuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
En. Kahvilla on suuria terveysvaikutuksia. Se mm. estää metabolisen oireyhtymän kehittymisen diabetes kakkoseksi.
Ei estänyt minulla. Ei tosin ole metabolista oireyhtymää, olen hyvinkin hoikka. Se SAATTAA vaikuttaa diabeteksen puhkeamiseen, on kuitenkin väärin sanoa että estäisi sen. Kun se ei ole totta.
Lopetin kahvin juonnin pari vuotta sitten. Järkyttävät vieroitusoireet, en enää juo kuin silloin tällöin, mutta en suodatinkahvia. Se on minun makuuni ollut aina tosi hirveätä. Oli vain tapa juoda sitä töissä kun muutkin joivat.
kylmä kalkkuna kirjoitti:
Paniikkihäiriön takia jätin, enkä ole ensimmäisen kahden viikon jälkeen kaivannut. Samalla jätin nikotiinin kokonaan pois.
Paniikkihäiriö lopettamisen taustalla täälläkin.
Teetä juon edelleen, korkeintaan sen kaksi kuppia päivässä, jos ollenkaan.
Onnittelut nikotiinin jättämisestä! 💪
Aterian päälle nautittuna kahvi ja teekin haittaa raudan imeytymistä, olikohan jopa 90%. Eli jos haluaa nostaa rautatasoja ja syö siihen vielä kalliita rautatabuja, ei kannata tärvellä imeytymistä kahvilla / teellä.
Vajaa vuosi sitten kahvi ei yhtäkkiä enää tuoksunut hyvälle eikä maistunutkaan. Vaihdoin sitten teehen. Pari kertaa olen keittänyt kahvit, mutta ei ole maistunut. Ja ennen kuin joku kysyy, niin ei, en ollut raskaana eikä minulla ollut koronaa. Jotenkin olen vieläkin hämmentynyt, sillä olen aina ollut todellinen kaffetantta ihan pikkulapsesta lähtien.
Fiksusti tehty!
Itse juon kahvia hyvin harvoin, mutta vihreää teetä olen litkinyt pitkin päivää iltaan asti. Nyt jätin kokeeksi illasta pois, niin että juon vain aamulla ja joskus ip. Saman huomasin, että unet parani ja piteni, enkä enää herää valvomaan aamuneljän, viiden korvilla. Ilmeisesti sekä kahvin että teen kofeiini haittaa ns. unipaineen kertymistä, siis tarvetta mennä nukkumaan ja nukkua.