Ostatteko raakoja marinoituja koipireisiä ja mitä teette niistä?
Tarkoitan sitä broilerin koipireisi kilon boxia, joka on näennäisen halpa mutta syötävää siinä ei ole niin paljoa. Uuniin ne kai on tapana laittaa, mutta sellaisenaanko?
Kommentit (64)
Ostan.
Paistan uunissa ylikypsäksi ja teen kanakeittoa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan osta. Maustan ruokani itse. Ostan mieluiten kokonaisen tuoreen kanan
Enpä ole kohta vuosikymmeniin nähnyt kanoja myynnissä, etenkään tuoreita.
Broilerina lihakanat myydään, kananpoikia ovat eivätkä koostaan huolimatta iältään lähelläkään aikuisen kanan ikää.Kanoja oli joskus aikoinaan kai neljää laatuluokkaa, ja broileri viidentenä. Parhaimman luokan kanat oli vielä uunissa paistettavia eli kypsyivät ennenkuin kuivuivat liikaa. Matalimman luokan kanoja kutsuttiin variksenpoikasiksi, eikä niitä usein myynnissä ollutkaan. Ne olivat kai loppuun munitettuja kanoja, eikä niistä meinannut keittämälläkään saada syötävää, mutta ei ne tosiaankaan maksaneet juuri mitään.
Sitä entisen ajan kanakeiton makua ei kumminkaan broilerikeitoon saa. Mikä ei tosin mikään suuri menetys ole.
Laatuluokkia en muista, mutta pakastetut patakanat muistan lapsuudesta. Valitsimme aina sen, emme broileria. Nykyään kanoja voi saada tilaamalla hallista tai suoraan tuottajalta ja ennen kaikkea, jos asuu muualla kuin Suomessa
Ne halvalla myydyt kanat oli loppuun munitettuja munituskanoja. Siltä ajalta en muista että olisin nähnyt oikein lihakanoiksi syötettyjä kanoja. Silloin tosin oli halpa hinta pääasia. Myöhemmin on sitten tullut markkinoille eri tuotenimillä parempia lihakanoja, jotka ovatkin oikein herkullisia. Halvat broilerithan on pikakasvatettuja, toki niitäkin nälkäänsä syö mutten kyllä laittaisi hienommalle päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä syötävää yhtä paljon kuin vaikka marinoiduissa fileesuikaleissa.
Mutta nää koipi-reidet ovat vaan sottasempaa syötävää.
Millainen ruuanlaittotaito sulla on, tai tieto ruuanlaitosta yleensäkään, jos kyselet, mitä niistä koipi-reisistä voi tehdä?
Perinteisesti niistä tehdään riisin ja vihannesten kanssa uuniruokaa... Hyvin helppoa.
Olen ihan taitava laittamaan ruokaa, mutta olen tottunut ostamaan vain fileelihaa. Nämä muut ruhonisat on vieraita minulle, niitä ei koskaan lapsuudenkodissanikaan laitettu. Ap
Yleisen kielenkäytön mukaan ei kylläkään ole oikein edes ruuanlaittotaitoinen, jos on vaan filelihaa käyttänyt. Miten on mennyt häränhäntäkeitot ja ossobucco - monet ruokalajit tehdään nimenomaan maukkaammista osista kuin fileestä, jonka tärkein ominaisuus on mureus eikä niinkään maku.
Ihmeellistä suunsoittoa sinulta. En tykkää häränhäntäkeitosta enkä ossobuccosta, joten en halua laittaa niitä ruoaksi ja täten en tietenkään niitä myöskään osaa. Olen herkkä ruoan koostumukselle ja siksi olen käyttänyt vain sellaista lihaa, jota pystyn syömään. Yleensä syön aika kasvispainotteisesti. Ap
Älä nyt nokkiisi ota siitä että eri ruhonosien ymmärtäminen ja käyttö kuuluu yleensä olennaisena osana ruuanlaittokoulutuksiin. Nimenomaan tuo miten halvemmistakin osista saadaan koostumus miellyttäväksi.
Kumminkin jos koostumus on olennaista niin koipireisistä ei välttämättä tule mieluisia, siellä on kaikenlaista kudosta mukana nahan lisäksi. Joskus on hyvinkin epämääräistä ja jos ei halua syödä nahkaa ja kaluta luita niin menee paljon haaskuuseen.
Kokeile reisifileitä, niissä on paljon vähemmän epämääräistä kudosta.
Marinadi: öljyä, etikkaa/sitruunamehua, suolaa/soijaa, sokeria/hunajaa, pippuria. Tämän perusmarinadin kanssa timjamia, chiliä maun mukaan ja paistaminen uunissa ohjeen mukaan.