Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatteko raakoja marinoituja koipireisiä ja mitä teette niistä?

Vierailija
02.01.2023 |

Tarkoitan sitä broilerin koipireisi kilon boxia, joka on näennäisen halpa mutta syötävää siinä ei ole niin paljoa. Uuniin ne kai on tapana laittaa, mutta sellaisenaanko?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niissä syötävää yhtä paljon kuin vaikka marinoiduissa fileesuikaleissa.

Mutta nää koipi-reidet ovat vaan sottasempaa syötävää.

Millainen ruuanlaittotaito sulla on, tai tieto ruuanlaitosta yleensäkään, jos kyselet, mitä niistä koipi-reisistä voi tehdä?

Perinteisesti niistä tehdään riisin ja vihannesten kanssa uuniruokaa... Hyvin helppoa.

Olen ihan taitava laittamaan ruokaa, mutta olen tottunut ostamaan vain fileelihaa. Nämä muut ruhonisat on vieraita minulle, niitä ei koskaan lapsuudenkodissanikaan laitettu. Ap

Yleisen kielenkäytön mukaan ei kylläkään ole oikein edes ruuanlaittotaitoinen, jos on vaan filelihaa käyttänyt. Miten on mennyt häränhäntäkeitot ja ossobucco - monet ruokalajit tehdään nimenomaan maukkaammista osista kuin fileestä, jonka tärkein ominaisuus on mureus eikä niinkään maku.

Vierailija
42/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan. Uuniin riisipedille, nyhtökanaa tai sellaisenaan. On niissä ihan syötävääkin, kun tarkkaan perkaa. Ja on hyvää, kun on rasvaisempaa kuin jotkut fileet.

Mikä on tarkka ohje tähän? Uunivuokaan riisiä ja vettä ja päälle suoraan ne koivet?

Ap

Raaka-aineet

Ostoslistalle

broileria (rintaa,koipea tai siipiä)

2.5 dlpitkäjyväistä riisiä

6 dlvettä

1 1/2 kasvis-tai kanaliemikuutiota

1 pieni purjo

1 paprika

Ohjeet

Laita riisit ja kasvikset vuoan pohjalle Sijoita broilerit vuokaan päälle Kaada vesi, johon olet liottanut liemikuutiot, mukaan vuokaan Laita uuniin 200 astetta ja paista runsas tunti

Tässä ihan suuntaa antava ohje.

T. Eri

Tuosta kun löytää sen oman versionsa niin on hyvä ja helppo ruoka. Aluksi joskus ei meinaa tulla kypsäksi tai kuivuu - muutaman kerran jälkeen voi oppia oikeat suhteet sille omalle riisille ja uunille. Ananasta käytin pitkään, se tasaa mielestäni ruuan kosteutta eli on anteeksiantavampi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ruuanlaittotaito sulla on, tai tieto ruuanlaitosta yleensäkään, jos kyselet, mitä niistä koipi-reisistä voi tehdä?

Perinteisesti niistä tehdään riisin ja vihannesten kanssa uuniruokaa... Hyvin helppoa.

Olen ihan taitava laittamaan ruokaa, mutta olen tottunut ostamaan vain fileelihaa. Nämä muut ruhonisat on vieraita minulle, niitä ei koskaan lapsuudenkodissanikaan laitettu. Ap

Yleisen kielenkäytön mukaan ei kylläkään ole oikein edes ruuanlaittotaitoinen, jos on vaan filelihaa käyttänyt. Miten on mennyt häränhäntäkeitot ja ossobucco - monet ruokalajit tehdään nimenomaan maukkaammista osista kuin fileestä, jonka tärkein ominaisuus on mureus eikä niinkään maku.

Ihmeellistä suunsoittoa sinulta. En tykkää häränhäntäkeitosta enkä ossobuccosta, joten en halua laittaa niitä ruoaksi ja täten en tietenkään niitä myöskään osaa. Olen herkkä ruoan koostumukselle ja siksi olen käyttänyt vain sellaista lihaa, jota pystyn syömään. Yleensä syön aika kasvispainotteisesti. Ap

Vierailija
44/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa ruokaahan ne ovat, nestettä vaan irtoaa tosi paljon, että vedellähän se kilohinta on niin alas saatu. Itse jos teen riisipedillä, poistan nahan ensin. Ja nyhtökanankin siitä  saa helposti haudutuskattilassa. Ei varmasti ole gurmeeta, mutta tuleepahan maha täyteen.

Vierailija
46/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhdon marinadit pois ja laitan tunniksi uuniin.

Vierailija
47/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/broileri-riisipedilla?gclsrc=aw.ds&gcls…

Tuon tyyppisellä ohjeella, mutta riisin sekaan laitan esim. ananaspaloja, herkkusieniä ja paprikaa.

Vierailija
48/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan! Jos marinoidut on halvempia niin ostan niitä ja huuhtaisen marinadin pois sekä revin myös nahkan(?) irti, sitten valmistan niistä sitruunakanaa uunissa, tosi hyvää! Muista että mitä pidempään noita luullisia paistaa niin sen parempia tulee. Omasta mielestä nuo koivet riisipedillä on aivan hirveää, en tykkää yhtään.

Joo. Siinä on epämiellyttävää se rasva mikä koivista irtoaa. Toinen kompastuskivi on se että jos riisi on mennyt kuivaksi. Kun on kuivaa niin ei myöskään ole kypsää. Kuivaa riisiä saa kaapia vuoan reunoilta.

Vierailija
49/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan osta marinoituja, naturelleja kyllä. Teen tahnan, johon tulee sulatettua voita tai öljyä, hunajaa, sitruunamehua, sinappia, mustapippuria, suolaa ja currya. Levitän tahnan korville. Uuniin 200 asteeseen kunnes ovat kypsiä.

Millä sä sitten maustat ne koivet? 🤔

Vierailija
50/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan osta. Maustan ruokani itse. Ostan mieluiten kokonaisen tuoreen kanan

Enpä ole kohta vuosikymmeniin nähnyt kanoja myynnissä, etenkään tuoreita.

Broilerina lihakanat myydään, kananpoikia ovat eivätkä koostaan huolimatta iältään lähelläkään aikuisen kanan ikää.

Kanoja oli joskus aikoinaan kai neljää laatuluokkaa, ja broileri viidentenä. Parhaimman luokan kanat oli vielä uunissa paistettavia eli kypsyivät ennenkuin kuivuivat liikaa. Matalimman luokan kanoja kutsuttiin variksenpoikasiksi, eikä niitä usein myynnissä ollutkaan. Ne olivat kai loppuun munitettuja kanoja, eikä niistä meinannut keittämälläkään saada syötävää, mutta ei ne tosiaankaan maksaneet juuri mitään.

Sitä entisen ajan kanakeiton makua ei kumminkaan broilerikeitoon saa. Mikä ei tosin mikään suuri menetys ole.

Laatuluokkia en muista, mutta pakastetut patakanat muistan lapsuudesta. Valitsimme aina sen, emme broileria. Nykyään kanoja voi saada tilaamalla hallista tai suoraan tuottajalta ja ennen kaikkea, jos asuu muualla kuin Suomessa

Vierailija
51/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu nam!

Keitän riisiä/nuudeleita ja pakastevihanneksia

Isken ne pellille eli teen ns. Pedin koiville

Raa-at koivet pedille ja öljyä ynnä mausteita päälle (sweetchili-sauce toimii ku unelma!)

Tunti uunittelua about 200asteessa.

Riisistä tulee uunittamalla parasta ikinä! Ja koivetkaan ei oo pöllömpiä. Jos jää yli, perkaan kanaa seuraavana päivänä kylmään salaattiin.

Vierailija
52/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaksi pakettia kerrallaan. Huuhdon ne hyvin ja keitän kunnes lihat irtoaa.

Otan lihat irti ja laitan pakkaseen (ja syön samalla herkullisia lihoja) ja keitän loppuja retaleita yön yli runsaassa vedessä. Aamulla siilaan jätteet pois ja pakastan luuliemen minigrip mini pusseihin.

Niitä sitten lisään joka keittoon kanaliemeksi. En koskaan käytä liemikuutioita.

Vierailija
53/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää repikö sitä nahkaa ennen paistoa niin pysyy liha mehukkaana ja paljon helpompi perata lihat paiston jälkeen salaattiin tai kastikkeeseen tai syödä sellaisenaan. Tunti uunissa ja lisäksi jälkilämmölle vielä kun jättää niin ei tarvi kuin nostella lihat pois.

Vierailija
54/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaa sekaan, mieluiten esipestyä

Vierailija
55/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistan ne 200 asteessa yliyli kypsiksi, niin että kun nostan sitä lihaa siitä luusta, niin se irtoaa jo itsestään. Tosi herkullista ja edullista ruokaa.

Edullista mutta ei herkullista. Ei mitään laatulihaa.

Vierailija
56/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä suunsoittoa sinulta. En tykkää häränhäntäkeitosta enkä ossobuccosta, joten en halua laittaa niitä ruoaksi ja täten en tietenkään niitä myöskään osaa. Olen herkkä ruoan koostumukselle ja siksi olen käyttänyt vain sellaista lihaa, jota pystyn syömään. Yleensä syön aika kasvispainotteisesti. Ap

Hyvä koostumus noissa on. Niitä vaan vaikea ostaa. Ällö koostumus on noissa sun koivissa. Paljon äklön väristä rasvaista lihaa.

T.Eri

Vierailija
57/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä kusetusta. Syömistä noissa on ehkä 10% elopainosta. Mutta onhan se hyvä että eläimen jämäosatkin tulee hyödynnettyä ja joku tekee vielä tuohta sillä.

Vierailija
58/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä kusetusta. Syömistä noissa on ehkä 10% elopainosta. Mutta onhan se hyvä että eläimen jämäosatkin tulee hyödynnettyä ja joku tekee vielä tuohta sillä.

Älä osta huonoja. Minun ostamissa melko halvoissa on varmaan puolet lihaa, mutta on niitä huonompiakin. Jos on osa selkää mukana niin en kovin paljoa maksa niistä. Kun laskee lisätyn veden mukaan niin melko usein tulee edullisemmaksi ostaa filettä. Koivet ovat kumminkin maukkaampia.

Vierailija
59/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om man mot förmodan hade marinerade kycklingben hemma, skulle man först torka av marinaden. Som följande skulle man pensla på en självgjord sås i asiatisk stil med sesamfrön som finish. Ett annat alternativ skulle vara att pensla dem med ägg och strö skorpmjöl på (en enkel panering).

Oberoende finishen, skulle man tillreda dem i en air fryer på 170 - 180 c ca. 20 - 26 min. Då blir skinnet lämpligt knaprigt och benen färdiga. Tilltugget skulle vara ångat ris enligt smak. Paellaris passar bra till detta. Om hönan är tillredd på asiatiskt vis, klämmer man lite limesaft på före eller vid serveringen.

Vierailija
60/64 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistan ne 200 asteessa yliyli kypsiksi, niin että kun nostan sitä lihaa siitä luusta, niin se irtoaa jo itsestään. Tosi herkullista ja edullista ruokaa.

Edullista mutta ei herkullista. Ei mitään laatulihaa.

Höpsis, niitä on useampia laatuja, eikä ne parhaat ole halpoja. Joskus olen saanut kohtuuhintaan erittäin herkullisia koipia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi