Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juuri 19 täyttänyt tyttäreni lähtee reppureissaamaan Aasiaan kuukausiksi.

Vierailija
01.01.2023 |

Olenko mä hysteerinen ja ripustautuva äiti, kun asia pelottaa ja ahdistaakin mua?
Onhan se toki aikuinen ja omilla rahoillaan lähtee, mutta huolestuttaa hulluna hänen kiltteytensä ja naiiviuutensa yksin tuolla isossa pahassa maailmassa.
Ihanaa tietysti on, että on mahdollisuus sellaiseen irtiottoon vielä, kun ei ole lapsia ja lainanlyhennyksiä esteenä ja iloitsen rohkeudestaan lähteä yksin reissuun, mutta valehtelisin jos väittäisin, että sydämeni ei ole huolesta syrjällään.
Onko teistä äidin ok tuntea näin?

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo puolet Aasiasta tulevilla corona niin nyt kannattaa satsatakin Aasianmatkoihin.

Vierailija
42/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo puolet Aasiasta tulevilla corona niin nyt kannattaa satsatakin Aasianmatkoihin.

Vuosi 2020 soitti ja pyysi sinua palaamaan takaisin. Koronahysteria ei kuulu tähän vuoteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä teen? Voinko vaatia, ettei lähde? ap

Voithan sä vaatia mutta täysi-ikäinen tekee mitä tahtoo.

Olen vain niin huolissani. Auttaisiko huoli-ilmoitus? ap

Juu, kyllä ne sinut ilmoituksen jälkeen hakevat suljetulle ja sitten ei tarvitse huolehtia.

Ilmoituksen jälkeen hankitaan asianajaja ja tehdään rikosilmoitus. Kotiin ei ole pakko laskea eikä ojentaa kuin asianajajan paperi, jos tulee ketään. Puhuakaan ei tarvitse. Mitäs läksit?

Vierailija
44/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reppureissaamann vai workingholidaylle?

Australia on niin kaukana, ymmärrän, että ahdistaa. Mutta hyvin se tulee menemään.

Vierailija
45/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reppureissaamann vai workingholidaylle?

Australia on niin kaukana, ymmärrän, että ahdistaa. Mutta hyvin se tulee menemään.

Australia ei ole Aasiassa. 

Vierailija
46/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIP in piece.

Vierailija
47/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä teen? Voinko vaatia, ettei lähde? ap

Voithan sä vaatia mutta täysi-ikäinen tekee mitä tahtoo.

Olen vain niin huolissani. Auttaisiko huoli-ilmoitus? ap

Juu, kyllä ne sinut ilmoituksen jälkeen hakevat suljetulle ja sitten ei tarvitse huolehtia.

Ilmoituksen jälkeen hankitaan asianajaja ja tehdään rikosilmoitus. Kotiin ei ole pakko laskea eikä ojentaa kuin asianajajan paperi, jos tulee ketään. Puhuakaan ei tarvitse. Mitäs läksit?

Olisi vielä hyvä jos osaisitte englantia täydellisesti paperi kun ollaan laadittu sillä kielellä. Onnea.

Vierailija
48/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukoitään ei hullukaan nykyään lähde.

Vierailija
49/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo.

Okei, millä tavalla?

19-vuotias lähtee itsekseen reissuun vai että äiti on huolissaan?

Äiti päästää 19 v reppureissaamaan kuukaudeksi Aasiaan.

Vierailija
50/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo.

Okei, millä tavalla?

19-vuotias lähtee itsekseen reissuun vai että äiti on huolissaan?

Äiti päästää 19 v reppureissaamaan kuukaudeksi Aasiaan.

Aikuista ihmistä ei voi äityli estellä. Pitää osata katkaista napanuora viimeistään tuossa kohtaa. 

Vierailija
51/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule takaisin

Vierailija
52/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo.

Juuri näin. Sama kirjoittaja, jonka 16 v. tytär haaveili poliisin ammatista. Ja vieläpä sama, jonka poika oli hakemassa Amk:iin.

Lisäksi kirjoittaja on itse vähän yli 20.

Vierailija
53/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entisenä reppureissaajana sanon.. En tiedä. Riippuu paljon ihmisestä. Pitää olla kanttia sanoa ei ja olla luottamatta keneenkään. Se voi olla vaikeaa monelle länsimaalaisille nuorelle. Itse olen jotenkin järkevä ollut eli en ole koskaan reissuissa tehnyt mitään kovin hölmöä. Mutta kaikki wi aina ole itsestä kiinni. Ja riippuu toki paikasta, jonnekin Intiaan en todellakaan suosittele matkustamaan. Minulla on aina joku kaveri mukana, mikä auttaa. Yksin olisi monessa tilanteessa ollut turvatonta ja entä jos sairastuu tms. Onko hän tottunut olemaan yksin?

Todennäköisesti menee kaikki hyvin kumminkin.

Siskoni oli levottomampi tapaus ja teki pitkiä reissuja Aasiaan.. äiti ja isä olivat todella kroonisesti stressaantuneita ja kentälle saattaessaan miettivät, että näkevätkö enää. Näin jälkeenpäin olen saanut kuulla, että kahdesti hän on hengestään meinannut päästä.

Vierailija
54/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minäkin olisin huolissani vaikka itse olen matkustanut tosi paljon. Afrikan reissuilla meillä oli joku appi, josta pystyi seuraamaan missä milloinkin ollaan. En yhtään muista mikä se nyt olikaan, mutta siitä olisi nähnyt meidän viimeisen olinpaikan, jos jotain olisi tapahtunut. 

Mutta sinä puhut monikossa, eli sinulla oli kaveri mukana?

Suosittelisin samaa ap:n tyttärelle, kaverin kanssa olisi turvallisempaa. 

Vierailija
55/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia olla huolissaan. Painota tytölle:

- Yksin ei kuljeta yöllä, edes takseihin ei kannata mennä yksin (jos hän siis matkustaa kaverin kanssa). Kaakkois-Aasiassa on suht turvallista, mutta kyllä sielläkin saattaa joutua ahdistelluksi.

- Kaveria ei jätetä bilettäessä tai yöllä. Jos toinen haluaa mennä hotellille niin molempien on mentävä.

- Mopolla ajaessa aina kypärä päässä.

- Taskuvarkaita kannattaa varoa etenkin busseissa. Kaikki arvokas vaatteiden alle. Rinkat pengotaan bussin matkatavaratilassa, joten ei koskaan rahaa sinne. Yöbusseissa etenkin varastellaan.

Siinäpä isoimmat riskit: yksin yöllä kulkiessa voi tulla ahdistelluksi (kuten Suomessakin), taskuvarkaita on ja liikenteessä on parempi olla ylivarovainen kuin liian huoleton. Eli oikeastaan samat vaarat kuin Suomessakin.

T. 19-vuotiaana Kaakkois-Aasiassa reissannut ja vahingoittumattomana selvinnyt

Vierailija
56/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolensa kullakin. Tuttava on huolissaan abista, joka aikoo hakea opiskelemaan 200 km:n päässä sijaitsevaan naapurikaupunkiin, kun siellä ei ole turvaverkkoja eikä voi mennä pesemään pyykkiä mihinkään. Sen sijaan että hakisi siihen kotikaupungin yliopistoon. Ja nyt ollaan ihan Suomessa vielä.

Vierailija
57/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 18-vuotiaana puoli vuotta work&travel-reissulla ympäri maailmaa. Paras aika elämässäni. Opin enemmän kuin missään muualla olisi ollut mahdollista. Nuorena on vielä riittävästi rohkeutta tehdä hullujakin asioita. Vanhemmiten tulee usein liian varovaiseksi. 

Missä maissa olit?

Vierailija
58/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeaa vettä ei kannata päästää suuhun tai haavoihin eli järvissä ja joissa ei kannata sukeltaa. Siitä voi tulla inhottavia tauteja. Kalaa ja mereneläviä ei välttämättä kannata syödä, koska voi tulla ruokamyrkytys.

Vierailija
59/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äiti on tuollainen ja ihan mukavat lomat Euroopassa turvallisissa kohteissa ja laivalla ystävän kanssa menivät pilalle syyllistämisen ja pelottelun takia. Olen lukenut ja katsonut dokumentteja ihmiskaspasta enemmän kuin hän ja  väitän että hän on naivimpi kuin minä elämän suhteen. Nyt vielä keski-ikää lähentyvänä haluaisin ehkä käydäkkin jossain, mutta olen neljän seinän sisällä kun huomasin että se on helpompaa kuin tehdä hänelle tiliä ja hän on varmaan tyytyväinen. Oikeasti kukaan muu kuin kahlitsevat vanhemmat omistava ihminen ei voi tajuta. Kun laitoin yhteydenpidon minimiin, elämänlaatu parantui huomattavasti. Kuitenkin menee vuosia kasvaa ihmisenä ja löytää oma persoonasa.

Vierailija
60/188 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsella voi olla niin paljon rahaa? Ja miten niin vielä kun ei ole lapsia, eihän ihmisiä mahdu maailmaan enempää.