Juuri 19 täyttänyt tyttäreni lähtee reppureissaamaan Aasiaan kuukausiksi.
Olenko mä hysteerinen ja ripustautuva äiti, kun asia pelottaa ja ahdistaakin mua?
Onhan se toki aikuinen ja omilla rahoillaan lähtee, mutta huolestuttaa hulluna hänen kiltteytensä ja naiiviuutensa yksin tuolla isossa pahassa maailmassa.
Ihanaa tietysti on, että on mahdollisuus sellaiseen irtiottoon vielä, kun ei ole lapsia ja lainanlyhennyksiä esteenä ja iloitsen rohkeudestaan lähteä yksin reissuun, mutta valehtelisin jos väittäisin, että sydämeni ei ole huolesta syrjällään.
Onko teistä äidin ok tuntea näin?
Kommentit (188)
Inhottaisi, jos olisi tuollainen äiti. Ja vielä kertoisi asioitani paskafoorumilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilattiin sitä 70-luvullakin eikä mammat itkeneet perään.
Niin Euroopassa, mutta reilattiinko yksin Aasiassa?
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äiti on tuollainen ja ihan mukavat lomat Euroopassa turvallisissa kohteissa ja laivalla ystävän kanssa menivät pilalle syyllistämisen ja pelottelun takia. Olen lukenut ja katsonut dokumentteja ihmiskaspasta enemmän kuin hän ja väitän että hän on naivimpi kuin minä elämän suhteen. Nyt vielä keski-ikää lähentyvänä haluaisin ehkä käydäkkin jossain, mutta olen neljän seinän sisällä kun huomasin että se on helpompaa kuin tehdä hänelle tiliä ja hän on varmaan tyytyväinen. Oikeasti kukaan muu kuin kahlitsevat vanhemmat omistava ihminen ei voi tajuta. Kun laitoin yhteydenpidon minimiin, elämänlaatu parantui huomattavasti. Kuitenkin menee vuosia kasvaa ihmisenä ja löytää oma persoonasa.
Lomakohteissa käynti on kuitenkin aivan eri asia kuin reissailla ympäri maailmaa ties missä.
Totta. Lomakohteissa on tylsää eikä siellä opi mitään. Sen sijaan reissailemalla omin päin oppii paljonkin eikä jumahda av-mammaksi, jonka päivän kohokohta on kun naapuri putsaa lumet autosta.
t. eri
Pelleile mitä pelleilet, mutta tuollaisille reissuille ei koskaan pidä lähteä yksin. Reppureissaavat naiset ovat erittäin otollinen kohde rikollisille. Siksi he joutuvat sangen usein rikosten kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin? Olisi kyllä parempi lähteä tuossa iässä reissuun vaikka löyhässä porukassa, kunhan joku ikään kuin suojaisi selustaa ja mm. vahtisi juomia.
Mitä se kaveri auttaa, jos joku päättää r'iskata tai tehdä muuta pahaa? Niinpä. Ei mitään.
Koska yksinäisen tytön voi joku vaikka siepata autoonsa, mutta kahta on vaikeampi siepata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äiti on tuollainen ja ihan mukavat lomat Euroopassa turvallisissa kohteissa ja laivalla ystävän kanssa menivät pilalle syyllistämisen ja pelottelun takia. Olen lukenut ja katsonut dokumentteja ihmiskaspasta enemmän kuin hän ja väitän että hän on naivimpi kuin minä elämän suhteen. Nyt vielä keski-ikää lähentyvänä haluaisin ehkä käydäkkin jossain, mutta olen neljän seinän sisällä kun huomasin että se on helpompaa kuin tehdä hänelle tiliä ja hän on varmaan tyytyväinen. Oikeasti kukaan muu kuin kahlitsevat vanhemmat omistava ihminen ei voi tajuta. Kun laitoin yhteydenpidon minimiin, elämänlaatu parantui huomattavasti. Kuitenkin menee vuosia kasvaa ihmisenä ja löytää oma persoonasa.
Lomakohteissa käynti on kuitenkin aivan eri asia kuin reissailla ympäri maailmaa ties missä.
Totta. Lomakohteissa on tylsää eikä siellä opi mitään. Sen sijaan reissailemalla omin päin oppii paljonkin eikä jumahda av-mammaksi, jonka päivän kohokohta on kun naapuri putsaa lumet autosta.
t. eri
Pelleile mitä pelleilet, mutta tuollaisille reissuille ei koskaan pidä lähteä yksin. Reppureissaavat naiset ovat erittäin otollinen kohde rikollisille. Siksi he joutuvat sangen usein rikosten kohteeksi.
Uskallatko edes kotiovesta ulos astua, kun noin kovasti pelkäät elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei reilattu, koska Aasia ei kuulu reilireitille. Muuta ei reppureissaaminen mikään uusi asia ole. Sitä tehtiin jo kauan ennen internetaikaakin. Aasia on laaja kokonaisuus. Ei siellä osassa paikoissa ole yhtään sen kummallisempaa kuin vaikka Jyväskylässä.
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Huumekuriiriksi voi joutua tietämättään ja ankeita ovat aasian vankilat vuositolkkuja siellä ollut ihmisiä, kopeissakin.
Ton ikäisenä mä olin jo liftannut Euroopassa kuukauden ja asunut muutamassa eri maassa. En tosin Aasiassa liftaisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin? Olisi kyllä parempi lähteä tuossa iässä reissuun vaikka löyhässä porukassa, kunhan joku ikään kuin suojaisi selustaa ja mm. vahtisi juomia.
Mitä se kaveri auttaa, jos joku päättää r'iskata tai tehdä muuta pahaa? Niinpä. Ei mitään.
Koska yksinäisen tytön voi joku vaikka siepata autoonsa, mutta kahta on vaikeampi siepata.
Kovin naiivi olet. Ja tietämätönkin vielä. Miljoonat tytöt ovat reppureissanneet yksin joutumatta kenenkään sieppaamaksi. Pakkoko se on änkeä johonkin epämääräisiin paikkoihin, kun terveellä järjellä pärjää muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella sairasta sinulta rohkaista ihmisiä reppureissailemaan vaikka tiedät, että erityisesti yksin kulkevat naiset ovat helppoja kohteita rosvoille ja muille rikollisille.
Mitä sairasta siinä on, että uskaltaa elää? Jos et vielä tiennyt, myös Suomessa on rikollisia. Käytännössä missään ei voi liikkua, jos pelkää kohtaavansa rikollisia. Ja jos ei uskalla liikkua, jää moni opettavainen kokemus kokematta ja sitten istuu täällä kaiket päivät maalailemassa kauhukuvia ja lietsomassa omaa ahdistustaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, kun olen itsekin reilannut 70-luvulla Euroopassa. Mutta Aasiaan en neuvoisi ketään lähtemään yksin, yksinäisen nuoren tytön on siellä turvatonta kulkea. Naisen asema monessa maassa on vielä niin huono, että yksin matkustavan naisen katsotaan hakevan itselleen vaikeuksia. Rohkea saa olla, mutta ei tyhmän rohkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin naiivi olet. Ja tietämätönkin vielä. Miljoonat tytöt ovat reppureissanneet yksin joutumatta kenenkään sieppaamaksi. Pakkoko se on änkeä johonkin epämääräisiin paikkoihin, kun terveellä järjellä pärjää muuallakin.
Sinä se lapsellinen tässä olet. Kehotat ihmisiä lähtemään yksin "seikkailemaan" pitkin maailmaa kaikenlaisten saalistajien armoille.
jos likka on ylipainoinen ihan ok muntta jos normi mitoissa oi olla että saa siellä gang bängiä vaikkei haluukkaan en tiedä pitäskö täällä jo dildota persereikää valmiiksi niin ei sattuisi siellä nin paljon sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Miksi ei? Hyvin selvisin minäkin hengissä, vaikka reissailin ties missään nuorempana. Järki päähän niin pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se lapsellinen tässä olet. Kehotat ihmisiä lähtemään yksin "seikkailemaan" pitkin maailmaa kaikenlaisten saalistajien armoille.
Totta kai kehotan. Kukaan täysipäinen ei halua tulvaisuutta elämää pelkäävänä av-mammana. Etenkin nuorena pitää kierrellä näkemässä erilaisia paikkoja eikä vain jumittaa mamman helmoissa pelkäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän, kun olen itsekin reilannut 70-luvulla Euroopassa. Mutta Aasiaan en neuvoisi ketään lähtemään yksin, yksinäisen nuoren tytön on siellä turvatonta kulkea. Naisen asema monessa maassa on vielä niin huono, että yksin matkustavan naisen katsotaan hakevan itselleen vaikeuksia. Rohkea saa olla, mutta ei tyhmän rohkea.
Huomaa, että olet elänyt hyvin suojattua elämää. Pelko estänyt toteuttamasta haaveita ja nyt yrität estää muitakin maalailemalla kauhukuvia. Mitenhän ne miljoonat muut ovat selvinneet ihan hyvässä kunnossa reppureissuiltaan ja juuri ap:n tyttö on nyt yhtäkkiä elämää suuremmassa vaarassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näy tietävän, kun lietsot aiheettomasti pelkoa. Itse olen reppureissannut Aasiassa yksin eikä siinä tosiaan ollut mitään sen pelottavampaa kuin Jyväskylän reissussakaan. Varovainen on hyvä olla, mutta ei pidä turhaan pelätä asioita, joita voi tapahtua missä tahansa.
t. sama
Yleensä näillä naiiveilla ja kilteillä on uskomaton tuuri ja mitään ei tapahdu. He eivät vaan tajua vaaraa ja menevät hölmön onnella ja mitään ei käy. Yksi tällainen tuttuni reissasi tuolla suunnalla vuosituhannen alussa ja kaikki oli vaan "ihanaa". Mukana ollut fiksumpi kaverinsa sanoi, että heitä esim jahdattiin siellä ja yritettiin ryöstää. Tämä tyyppi ei vaan tajunnut sitä. Vasta tsunami sai tämän kellot soimaan kun sattui olemaan samaan aikaan siellä. Toki hänellä kävi siinäkin ihan uskomaton tuuri, että oli jossakin sisämaassa bilettämässä eikä tiennyt koko hommasta mitään moneen päivään.