Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?
Ihmisen vasen aivopuolisko hallitseva, jos kiertää vastapäivään.
Kumpikaan ei ole hallitseva, jos kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö teille niitä kellotauluja, millaisessa järjestyksessä ne on?
Ei kerry. Ympyrät erillisenä mielessä ja kellot erillisenä aina. Ehkä en ymmärtänyt kysymystä.
Miten ajattelet esim. viittä vuotta kerralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena kun ala-asteella opetettiin myötäpäivään vuodenajat ja itse ajattelin vastapäivään. Että onko tämä jotenkin sisäsyntyistä, vai onko jossain eskarissa voitu opettaa vastapäivään?
En usko, että ihminen luonnostaan ajattelee vuodenaikojen vaihtumista jossain radassa. Väitän, että 4-5 -vuotias ei ajatte esim. että nyt lasketaan alas, kohti kesää!
Mä taas uskon että tämä on jotenkin sisäsyntyistä.
Mikä saa sinut uskomaan niin?
Näen vuodenkierron käyränä viivana. Viiva alkaa tammikuusta ja nousee loivasti yläviistoon oikealle elokuuhun asti. Sitten viiva vaihtaa suuntaa ja nousee yläviistoon vasemmalle aina joulukuuhun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.
Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.
Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.
Miten niin ei ymmärrä? Ymmärrän täysin mitä kysytään mutta en näe enkä "näe" mitään visuaalista mielessäni oli kyseessä sitten omena, vuoden kierto tai vaikkapa ystävien kasvot. Ymmärrän hyvin että valtaosa ihmisistä näkee, vaikka minä en näe.
Olihan tässäkin ketjussa jonkun mielestä koko ajatus "vammainen", että joku edes kysyy moista. Tuollaisen sanoja ei ilmiselvästi ymmärrä kysymystä. Eikä siinä ole mitään väärää, mutta voisi ehkä miettiä onko se vammaista esittää kysymys, jota ei itse edes ymmärrä.
Ei, vaan ajatus ajankulun esittämisestä muuta kuin eteenpäin kulkevana, on vammaista; itse asiassa jo pelkästään se yksi suunta on aika käsittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerry. Ympyrät erillisenä mielessä ja kellot erillisenä aina. Ehkä en ymmärtänyt kysymystä.
Ne ovat väritäytettyinä palloina rivissä ja niissä on ympyräviiva ympärillä. Niiden väri muodostuu joskus numero 5:n väristä. Mutta joskus vuosilla voi olla myös "vuosiyleisväri", joka ei liity lukumäärään. Ne ovat kuin planeettoja pyöreän muotonsa vuoksi. Mennään vasemmalta oikealle. :D
Vierailija kirjoitti:
Näen vuodenkierron käyränä viivana. Viiva alkaa tammikuusta ja nousee loivasti yläviistoon oikealle elokuuhun asti. Sitten viiva vaihtaa suuntaa ja nousee yläviistoon vasemmalle aina joulukuuhun asti.
😱💀😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena kun ala-asteella opetettiin myötäpäivään vuodenajat ja itse ajattelin vastapäivään. Että onko tämä jotenkin sisäsyntyistä, vai onko jossain eskarissa voitu opettaa vastapäivään?
MOLEMMAT ON VÄÄRIN.
MIKÄ SITTEN ON OIKEIN? 😵
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihminen luonnostaan ajattelee vuodenaikojen vaihtumista jossain radassa. Väitän, että 4-5 -vuotias ei ajatte esim. että nyt lasketaan alas, kohti kesää!
Ei kait se mahdotontakaan ole? Miksi olisi? Itse en ole käynyt mitään esikoulua, olen aloittanut ekaluokalta, enkä muista nähneeni mitään vuodenaikaopetustauluja. Puoliympyrä ajan hahmottamisena on ollut mielessäni niin kauan kuin muistan, varhaisesta lapsuudesta asti. Eikä ole kyse jostain tietoisesta ajattelusta, että nytpä päätän että tammikuu on tässä ja nyt lasketaan kevättä kohti. Minusta suljettu ympyrä/puoliympyrä/soikio jne. on syklisyydessään luonteva ja myötäsyntyinen aikakäsitys. Ympyrähän on hyvin vanha ikuisuuden ja ajan symboli, eikä se ole kulttuuriin sidottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että tiedän sekä myötä-, että vastapäivään ajattelevia sekä myös Jana-ajattelijoita ja kaikilla ihan normi suomalainen peruskoulu käytynä.
Ja Huom. Se että ajattelen vuotta kiertävänä ei tarkoita, ettenkö myös voisi ajatella ajan kulkua tarvittaessa janana. Se kierto on vain mielikuva, kun mietin noin 0,5-1,5 vuotta. Silti en nouse tai laskeudu kesään/talveen, niinkuin jotkut kuvailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat väritäytettyinä palloina rivissä ja niissä on ympyräviiva ympärillä. Niiden väri muodostuu joskus numero 5:n väristä. Mutta joskus vuosilla voi olla myös "vuosiyleisväri", joka ei liity lukumäärään. Ne ovat kuin planeettoja pyöreän muotonsa vuoksi. Mennään vasemmalta oikealle. :D
Millä tavalla ympyräviiva on pallojen ympärillä?
Miten värit muuttuvat rivissä?
Vierailija kirjoitti:
Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.
Mulla myös kellotaulu, mutta mennään myötäpäivään.
Tammikuu on klo 12-01, helmikuu klo 01-02, maaliskuu klo 02-03, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen sen janana, joka alkaa tammikuusta. Joulukuun jälkeen se vain alkaa uudestaan, kun jana jatkuu.
Kuinka paljon ymmärrät siitä janasta KERRALLA? Mitä tarkalleen ottaen näet?
En oikein osaa sanoa. Ehkä sen kuukauden, missä ollaan juuri sillä hetkellä menossa sekä lähikuukaudet. Jana liikkuu vasemmalta oikealle.
On minulla myös toinen tapa. Siinä näen kuukaudet ikään kuin seinäkalenterina, jossa näkyy kerralla kaikki kuukaudet omissa ruudukoissaan. Ylärivillä on tammi-, helmi- ja maaliskuu. Seuraavalla huhti, touko ja kesä. Kolmannella heinä, elo ja syys ja alarivillä loka, marras ja joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että tiedän sekä myötä-, että vastapäivään ajattelevia sekä myös Jana-ajattelijoita ja kaikilla ihan normi suomalainen peruskoulu käytynä.
Tämä ei vastaa kysymykseeni, ellet tiedä, mihin heidän hahmotustapansa perustuu. Miksi se ei perustuisi opetustapaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä vielä että joskus taas "näen" vuodet numeroina vas. alhaalta yläviistoon, eli oikealle tulevaisuuteen ylöspäin ja se muuttuu aina jyrkemmäksi mitä kauemmas mennään. Se menee kohti yläreunaa jossa on viiva ja vuosi 3000, joskin välissä oma syntymäluku korostuu, sitten kun syntymästä on kulunut 100 vuotta - sitä ennen on ikävaiheita. Ja vuosikymmenet erikseen korostuvat väreinä - niistä saisi mielikuviakin. Historia taas on kovin alhaalla, 1800 luku on viivan alla, kuten muutkin satavuotisajat. Edellisiin elämiin joutuisi tekemän hyppäyksen eli loikan, jos sitä alkaisi miettiä.
* Korjaus. Eli lopulta 3000 luku olisi täysin suoraan ylös. Viiva vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen sen janana, joka alkaa tammikuusta. Joulukuun jälkeen se vain alkaa uudestaan, kun jana jatkuu.
Kuinka paljon ymmärrät siitä janasta KERRALLA? Mitä tarkalleen ottaen näet?
En oikein osaa sanoa. Ehkä sen kuukauden, missä ollaan juuri sillä hetkellä menossa sekä lähikuukaudet. Jana liikkuu vasemmalta oikealle.
On minulla myös toinen tapa. Siinä näen kuukaudet ikään kuin seinäkalenterina, jossa näkyy kerralla kaikki kuukaudet omissa ruudukoissaan. Ylärivillä on tammi-, helmi- ja maaliskuu. Seuraavalla huhti, touko ja kesä. Kolmannella heinä, elo ja syys ja alarivillä loka, marras ja joulu.
Mä pystyn kuvittelemaan ekalla tavalla - mutta se on työlästä, verrattuna siihen, että ajattelisin kuukautta näkemättä mielessäni mitään konkreettista.
Toinen tapa on mulle mahdoton. Liian vaikeaa, kun vuodenajat "pätkäisty ja pinottu." Talvi halki, vuodenajat sekaisin!
Ympyrä, lähes kuin kellotaulu ilman numeroita. Vuodenvaihde tasan keskellä ylhäällä ja siitä sitten lähtee myötäpäivään, 15. 7. tasan vastapäätä alhaalla ympyrän kaarella. Eli ei mene ihan loogisesti, 5 kevät kuukautta mahtuu yhtä pitkään kaareen kuin 4 loppuvuoden kuukautta. Luulen että tämä mielikuva on peräisin koulun lukukausista.
Meillä tuli kerran melkein riita yhden kaverin kanssa tästä kun hänen mielestään vuosi on suora jana. Ihmeteltiin, että voi olla niin erilainen visualisointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä vielä että joskus taas "näen" vuodet numeroina vas. alhaalta yläviistoon, eli oikealle tulevaisuuteen ylöspäin ja se muuttuu aina jyrkemmäksi mitä kauemmas mennään. Se menee kohti yläreunaa jossa on viiva ja vuosi 3000, joskin välissä oma syntymäluku korostuu, sitten kun syntymästä on kulunut 100 vuotta - sitä ennen on ikävaiheita. Ja vuosikymmenet erikseen korostuvat väreinä - niistä saisi mielikuviakin. Historia taas on kovin alhaalla, 1800 luku on viivan alla, kuten muutkin satavuotisajat. Edellisiin elämiin joutuisi tekemän hyppäyksen eli loikan, jos sitä alkaisi miettiä.
Mielenkiintoista!!