Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (565)
Siis sekoititte toistuvuuden ympyräliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää opettaa lapsille, että vuoden voi sijoittaa kellotauluun!!! 😵💫🤢🤮
Kuka tällaista opettaa? Ei ole kyse mistään opetetusta tai pakotetusta vaan itsestään syntyneestä ajan visualisoinnista, jonka kokee ja näkee ikään kuin sisäisen silmän kautta.
Ja ei, ei kyse myöskään mistään mystisestä tai new wave -hörhöilystä - kun tuntuu aihe joitakin provosoivan vittuiluun.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vuosi kiertää vastapäivään. En tiedä miksi. Koulussa hämmennyin, kun kirjassa oli piirretty kuukaudet myötäpäivään kiertämään, ajattelin että kuvassa oli virhe. Äiti totesi, että ei ole virhettä. Hämmennyin lisää.
Sitä se on, kun sekä koti että koulu sekoilee. Lapsi hämmentyy.
Kello ei kierrä, vaan kellonajat toistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää opettaa lapsille, että vuoden voi sijoittaa kellotauluun!!! 😵💫🤢🤮
Kuka tällaista opettaa? Ei ole kyse mistään opetetusta tai pakotetusta vaan itsestään syntyneestä ajan visualisoinnista, jonka kokee ja näkee ikään kuin sisäisen silmän kautta.
Ja ei, ei kyse myöskään mistään mystisestä tai new wave -hörhöilystä - kun tuntuu aihe joitakin provosoivan vittuiluun.
Tarhassa kuulemma opetetaan!
Ja hullu opetus onkin, siitä ei pääse mihinkään.
En tiedä, mistä mystisestä jne. puhut.
Mä nähnyt aina vuoden todella oudosti, lapsuuskotini (kerrostaloasunto) olohuoneessa on joulukuu ja siitä katsoen oikealle lähtee huoneesta ulos seuraavat kuukaudet, ne kelluvat ilmassa kunnes päästään kesäkuuhun, se on maantasalla takapihalla. Siitä vuosi alkaa taas nousta kohti joulukuuta ja olohuonetta. Kuukausiin liittyy myös värejä tai visuaalisia kuvia. Uskon että tämä kuvio syntyi lapsena kun olohuoneessa seisoi aina joukukuusi, ja kesä oltiin ulkona.. viikko on kelluva ovaali, sunnuntai ovaalin vasemmalla puolella ylhäällä ja viikko kulkee vasemmalta oikealle, arkipäivät ovaalin alakehällä ja la-su yläkehällä. Viikonpäivissä myös värejä ja muita visuaaleja. Molemmat kuviot menee siis vastapäivään. Olen luova ja pärjään hyvin loogisessa päättelyssä ym.
Vierailija kirjoitti:
Kello ei kierrä, vaan kellonajat toistuu.
Mittakaava luo hulluuden.
Vierailija kirjoitti:
Olin kotimiehenä appiukolle joka on 88 v.
Avustin vessaan.
Eikö tää Jalmari mee vääntämään oikein isot paksut haisevat pökäleet!
Varmaan muhinu suolessa viikon verran, hyi helevetti!
Ja sinne karvaseen visvaseen perseeseen tietty jääny löysää paskaa ja kikkareita revavillat täynnä!
Säälin appiukkoasi :/. Noin kylmän kolhon avustamana vessakäynnillä, josta kylmä kolho raportoi vauva-palstalle ikään kuin rehennelläkseen :/.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötäpäivään, ehdottomasti myötäpäivään.
Te jotka meette vastapäivään, niin oletteko esim. matemaattisesti lahjakkaita?
Vai mikähän tähän olisi selityksenä?
MInä en ainakaan ole ollenkaan lahjakas matemaattisesti. En ole tullut koskaan ajatelleeksi tätä asiaa kovin paljon, enkä jutellut miten muut ihmiset asian ajattelevat omalla kohdallaan. Nyt kun tätä kysyttiin niin tosiaan itsekin "tajusin", että minulla on just näin.
6
Mietin kun itse olen kielellisesti lahjakas, osaan myös piirtää, suunnistaa. Mutta matikka tökkii pahasti. Voisiko kyseessä olla aivopuoliskojen erot, siitä miksi toiset vastapäivään ja toiset myötäpäivään?
Mulla samalla tavalla kuin nro 15.
-13
Jotkut ihmiset on kyllä nurinkurisia. Ehkä "takaperin" ajattelu heillä luonnistuu. (Tulee mieleen yksi skitsofrenia-potilas, jonka piti yhtenä päivänä kävellä vain takaperin... sen jälkeen, kun oli vienyt vanhemmiltaan hengen.)
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.
Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.
Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.
Kyllä minä ymmärsin kysymyksen. Mutta ajan ajattelua kehänä pidän outona. En ole käynyt Suomessa koulua kuin vasta myöhemmällä iällä, ehkä en siksi ymmärrä ajattelutapaanne. Tapa hahmottaa aika on iskostettu jo ennen koulua, kun kuukaudet opetettiin?
Muistan lapsena kun ala-asteella opetettiin myötäpäivään vuodenajat ja itse ajattelin vastapäivään. Että onko tämä jotenkin sisäsyntyistä, vai onko jossain eskarissa voitu opettaa vastapäivään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.
Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.
Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.
Itse ymmärrän kysymyksen, mutta ei näe vuodenkiertoa minkäänlaisena kuviona. Näin me olemme erilaisia.
Saitko 5-10 -vuotiaana suomalaista opetusta?
Vierailija kirjoitti:
Muistan lapsena kun ala-asteella opetettiin myötäpäivään vuodenajat ja itse ajattelin vastapäivään. Että onko tämä jotenkin sisäsyntyistä, vai onko jossain eskarissa voitu opettaa vastapäivään?
MOLEMMAT ON VÄÄRIN.
Näen sen janana, joka alkaa tammikuusta. Joulukuun jälkeen se vain alkaa uudestaan, kun jana jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mielessäni visualisoinut asiaa mitenkään... nyt tunnen itseni oudoksi, kun nähtävästi kaikki muut ovat.
Kävitkö esikoulun? Luultavasti moni on ehdollistunut esikoulun kuvataululle, joka oli pyöreä tai neliö ja siinä oli kuvina 4 vuodenaikaa. Saattoi olla viisari, jonka joku sai vuorollaan kääntää oikeaan kohtaan, siinä taulussa saattoi olla kuukaudetkin samassa. Näitä kellotauluja oli joissakin esikouluissa eli varmasti joku muistikuva päähän on jäänyt joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Kävin kyllä, mutta ei ole mitään muistikuvaa tuollaisesta taulusta. Varmaan sellainen oli, mutta ei ole jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihminen luonnostaan ajattelee vuodenaikojen vaihtumista jossain radassa. Väitän, että 4-5 -vuotias ei ajatte esim. että nyt lasketaan alas, kohti kesää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mielessäni visualisoinut asiaa mitenkään... nyt tunnen itseni oudoksi, kun nähtävästi kaikki muut ovat.
Kävitkö esikoulun? Luultavasti moni on ehdollistunut esikoulun kuvataululle, joka oli pyöreä tai neliö ja siinä oli kuvina 4 vuodenaikaa. Saattoi olla viisari, jonka joku sai vuorollaan kääntää oikeaan kohtaan, siinä taulussa saattoi olla kuukaudetkin samassa. Näitä kellotauluja oli joissakin esikouluissa eli varmasti joku muistikuva päähän on jäänyt joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Kävin kyllä, mutta ei ole mitään muistikuvaa tuollaisesta taulusta. Varmaan sellainen oli, mutta ei ole jäänyt mieleen.
Ehkä se oli mielestäsi liian tylsä - minä en suostunut peruskoulussa oppimaan kuukausia (vaikka olin arvosanoissa luokkani paras), en osanut niitä edes lukion jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Näen sen janana, joka alkaa tammikuusta. Joulukuun jälkeen se vain alkaa uudestaan, kun jana jatkuu.
Kuinka paljon ymmärrät siitä janasta KERRALLA? Mitä tarkalleen ottaen näet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ihminen luonnostaan ajattelee vuodenaikojen vaihtumista jossain radassa. Väitän, että 4-5 -vuotias ei ajatte esim. että nyt lasketaan alas, kohti kesää!
Mä taas uskon että tämä on jotenkin sisäsyntyistä.
Vuosi ei kierrä, vaan vuodenajat toistuu. Sekoititte ympyräliikkeen toistuvuuteen.