Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten visualisoit vuodenkierron?

Vierailija
01.01.2023 |

Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.

Kommentit (565)

Vierailija
61/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.

Ensimmäistä kertaa elämässäni kohtaan ihmisen, jolla on saman muotoinen vuosi: puoliympyrä!

Oma vuoteni on ollut puoliympyrä lapsesta lähtien. Miettinyt, miksi kesäkaudella on siinä iso osuus, mutta päätynyt siihen, että lapsena kesät oikeasti tuntuivat pitkiltä jaksoilta. Nyt, tammikuun alkaessa ollaan hiukan oikealle päin huipulla ja lähdetään vähitellen kevättä kohti alas myötäpäivään.

Hei sinä kaima. En myöskään ole koskaan tavannut samoin ajattelevaa aiemmin. Jotenkin tuo kesän jana mullakin tuntuis olevan lapsuuden pitkästä kesälomasta... hassua sinänsä, luulis et aikuisena kesän jana olis 1kk vain. Paitsi tietysti kun loman aika vaihtelee...

Joku kyseli, miten me viikko koetaan. Se on mulle suora jana ma-su

Se aiempi puoliympyrä😉

Moi aiempi puoliympyrä! Minä olen se toinen, jälkimmäinen puoliympyrä :D. Jännää, että täällä on ainakin kaksi puoliympyrä-planeetalta kotoisin olevaa 😆.

Minulla myös viikko janamainen. Tai tarkemmin ottaen hiukan vinossa olevat hakasulut. Tuo, ettei viikko hahmotu millään tavalla ympyräksi oikein kenelläkään, on mielenkiintoista. Tuolla aiemmin kerroin miten hahmotan tähän astise n elämänkaareni, ja se onkin aika merkillinen, suurinpiirtein kuin väärinpäin oleva S. Siinä pohdituttaa kaaren loppupää, mihin muotoon se päättyy, katoaa - vai tuleeko siitäkin lopulta ympyrämäinen, jolla ei ole loppua lainkaan...

Muuten, tilanne, että anonyymillä palstalla anonyymit keskustelijat moikkaavat toisiaan havaittuaan omaavansa samanlaisen geometrisen vuodenkiertohahmon päässään, on aika mieletön elokuvan aihe!

Vierailija
62/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi on myötäpäivään menevä kello, kello 23.59 oli eilen, tänään 00.01. Viikko on litteä soikio, jonka päällä keskiviikko, oikeassa "kärjessä perjantai", vasemmassa maanantai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin U, tammikuu on alku ja joulukuu loppu. Mutta viiva on poimuileva juhlapäivien kohdalla.

Vierailija
64/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötäpäivään, ehdottomasti myötäpäivään.

Te jotka meette vastapäivään, niin oletteko esim. matemaattisesti lahjakkaita?

Vai mikähän tähän olisi selityksenä?

Vastapäivään.

Olen matemaattisesti keskitasoa lahjakkaampi, mutta se ei näytä olevan mikään yhdistävä tekijä tämän gallupin perusteella.

Vierailija
65/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympyrä. Kesä on alhaalla, kaikki myy hyhmää ympärillä josta yritetään rämpiä jotta päästään taas kesään.

Vierailija
66/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastapäivään.

Olen matemaattisesti keskitasoa lahjakkaampi, mutta se ei näytä olevan mikään yhdistävä tekijä tämän gallupin perusteella.

Viikko on minulla joko jatkuva viiva, missä viikonpäivät järjestyksessä ja sunnuntain jälkeen aina uusi viikko. Kuukauden vaihtuminen näkyy siinä ja viikonloput ovat koholla.

Tai tuo litteä soikio, missä alla päivät maanantaista perjantaihin vasemmalta oikealle ja perjantain jälkeen yllä lauantai ja sunnuntai oikealta vasemmalle. Muut päivät ovat soikiolla siis tiiviimmin kuin viikonloppu.

Vierailija
67/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksak kuvio. Tammikuu aina korkeammalla, siitä alenee kesäkuuhun asti. Sitten samalla tasolla seuraavat kuukaudet. Tammikuussa taas alaspäin.

Vierailija
68/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jana, jossa vasemmalta lähtee uusi vuosi ja joulu  lopussa. Seuraava jana nousee vanhan janan yläpuolelle.

Vierailija
69/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallon Auringon-kiertoradan kautta.

Vierailija
70/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.

Juuri näin.

Vierailija
71/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?

Ei näihin ole mitään selitystä. Eikä siihen voi itse vaikuttaa, miten asiat näkee. 

Totta kai omaa ajatteluaan voi kehittää. Osa näkymistä voi olla opittua, esim. eskarin kirjasta tai luokan seinällä olevasta taulusta, osa oman mielikuvituksen tuotetta. Me pystymme halutessamme visualisoimaan vuoden KIERRON tai ETENEMISEN lukuisilla eri tavoilla. Ei ole pakko olla kierto, voi olla muukin esitys. Jana on hyvä malli, koska elettyä vuotta ei enää takaisin saa, ja janassa on aina alku ja päätös, joten pelaa myös matemaattisten perustelujen kanssa. Taitavat ajattelijat tekevät mallinnuksia ajatksissaan nopeasti monella eri tavalla, mutta joku toinen tarvitsee siihen hiukan enemmän aikaa ja osa ei kykene ollenkaan. Myös toisen esittämän näkemyksen voi ymmärtää ja halutessaan omaksua osaksi käyttämäänsä valikoimaa tai hylätä epämiellyttävänä tai epäloogisena.

Tässä ei ole kyse ajattelusta tai sen kehittämisestä. Visuaaliset mielikuvat tulevat luonnostaan. Minä esimerkiksi näen kuukaudet väreinä, vaikka en millään tavalla ole harjoitellut asiaa. Se on minulle synnynnäinen asia, jota en voi estää, vaikka yrittäisin. Sitä kutsutaan nimellä synestesia. 

Kun aynestesiaa on tutkittu, on todettu, etteivät mielleyhtymät ole täysin satunnaisia. Esimerkiksi tietyn ikäluokan synesteetikoilla oli todella yleistä, että kirjaimet yhdistyvät nimenomaan tiettyihin väreihin, ja selitys löytyi siihen aikaan suositusta kirjainpalikkasarjasta. Kyse ei tietenkään ole tietoisesta harjoittelusta, mutta joku syy siinä on, että tiettyihin asioihin liettyy juuri tietynlaisia mielikuvia.

Vierailija
72/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellotaulumaisesti, mutta vastapäivään ja niin että tammikuu on klo 6-5, helmikuu on 5-4 jne. Kuukaudet vaihtavat väriä vuodenvaihteen musteensinisestä kevään vihreään ja syksyn okrankeltaiseen ja viininpunaiseen. Joulunaika on tumma joulunpunainen kultasäikeillä.

Vierailija
73/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen viikon sisältöinä. Jos mulla on keskiviikkona keramiikkaa, niin en ajattele keskiviikkoa, vaan keramiikkatyön tekemistä ja tiedän siitä, että on keskiviikko. Tämä luonnollisesti vaihtelee eri vuosina sen mukaan millainen viikko-ohjelma on. Teininä perjantai oli se jännä tunne :p Viikko oli esim. Kuvataide, agility, agility, keramiikka, jännä tunne, nukkuminen ja rauha. En ole kosaan ajatellut viikkoa viikonpäivien nimellä. Koulussakin ne olivat biologia ja liikkapäiviä ym.

Vierailija
74/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?

Mulla kiertää vastapäivään. En tiedä syytä, se on aina ollut niin. Ehkä jossain päiväkodissa tai ala-asteella on ollut sellainen kuukausien opetustaulu, jossa vuosi kiersi vastapäivään. Itse asiassa minulla on jokin hatara muistikuva sellaisesta taulusta.

Minä muistan koulusta tällaisen taulun, joka kulkee vastapäivään ja vuodenvaihde on alhaalla, kesä ylhäällä. En kykene ajattelemaan vuodenaikoja millään muulla tavalla.

Vierailija
75/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kiertää vastapäivään. En tiedä syytä, se on aina ollut niin. Ehkä jossain päiväkodissa tai ala-asteella on ollut sellainen kuukausien opetustaulu, jossa vuosi kiersi vastapäivään. Itse asiassa minulla on jokin hatara muistikuva sellaisesta taulusta.

Minä muistan koulusta tällaisen taulun, joka kulkee vastapäivään ja vuodenvaihde on alhaalla, kesä ylhäällä. En kykene ajattelemaan vuodenaikoja millään muulla tavalla.

Tässä kuva, jos vaikea ymmärtää :D

https://www.benedyktandsylvester.com/products/seasons-of-the-year-perpe…

Vierailija
76/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastapäivään.

Niin kun mietin, että jos on taiteellisesti lahjakas, niin menee myötäpäivään ja matemaattisesti lahjakas vastapäivään. Se kumpi aivopuolisko hallitsee.

-13

Vierailija
77/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin aikajanan (korjaankin mielessäni usein tähän) joka menee vasemmalta oikealle, vaakatasossa tai ehkä yläviistoon oikealle mielikuvituksessa (yläviisto tarkoittaa että jokin menee positiivisesti ja edistyksellisesti eteenpäin tulevaisuuteen, kuten onnistumiskäyrä kaavioissa). Samoin päivät ovat ympyrässä, joka on 1 viikko. Lapsena ilmeisesti minut on aivopesty jotenkin tähän tai olen tuijottanut jotain kuvaa, jonka vuoksi visualisointi on kuukausien ympyrässä, joka kulkee kello vastapäivään eli menneisyyteen ja päivät viikkona ympyrässä kello myötäpäivään, litistynyt soikio päivissä /viikko. Päivät viikossa ja kuukaudet eri ympyrässä ovat laatikkona toisiinsa sulautuneena keskenään, paksuja ympyröitä laatikoineen. Kaikilla päivillä ja vuodenajoilla (tai kuukausilla) on omat värinsä - jos tarkemmin kohdistaa ajatuksen. Sen sijaan joskus viikot tulevat mieleen nettikalenteri -sivuston kaltaisena, jos katson sitä netistä. Tai yksi viikko vaakasuorana pätkänä. 

Vierailija
78/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.

Ensimmäistä kertaa elämässäni kohtaan ihmisen, jolla on saman muotoinen vuosi: puoliympyrä!

Oma vuoteni on ollut puoliympyrä lapsesta lähtien. Miettinyt, miksi kesäkaudella on siinä iso osuus, mutta päätynyt siihen, että lapsena kesät oikeasti tuntuivat pitkiltä jaksoilta. Nyt, tammikuun alkaessa ollaan hiukan oikealle päin huipulla ja lähdetään vähitellen kevättä kohti alas myötäpäivään.

Hei sinä kaima. En myöskään ole koskaan tavannut samoin ajattelevaa aiemmin. Jotenkin tuo kesän jana mullakin tuntuis olevan lapsuuden pitkästä kesälomasta... hassua sinänsä, luulis et aikuisena kesän jana olis 1kk vain. Paitsi tietysti kun loman aika vaihtelee...

Joku kyseli, miten me viikko koetaan. Se on mulle suora jana ma-su

Se aiempi puoliympyrä😉

Moi aiempi puoliympyrä! Minä olen se toinen, jälkimmäinen puoliympyrä :D. Jännää, että täällä on ainakin kaksi puoliympyrä-planeetalta kotoisin olevaa 😆.

Minulla myös viikko janamainen. Tai tarkemmin ottaen hiukan vinossa olevat hakasulut. Tuo, ettei viikko hahmotu millään tavalla ympyräksi oikein kenelläkään, on mielenkiintoista. Tuolla aiemmin kerroin miten hahmotan tähän astise n elämänkaareni, ja se onkin aika merkillinen, suurinpiirtein kuin väärinpäin oleva S. Siinä pohdituttaa kaaren loppupää, mihin muotoon se päättyy, katoaa - vai tuleeko siitäkin lopulta ympyrämäinen, jolla ei ole loppua lainkaan...

Muuten, tilanne, että anonyymillä palstalla anonyymit keskustelijat moikkaavat toisiaan havaittuaan omaavansa samanlaisen geometrisen vuodenkiertohahmon päässään, on aika mieletön elokuvan aihe!

Huhhuh. Niin monella on vuodenajat kellotaulu, osalla jopa vastapäivään. En voi uskoa ettei meitä "puoliympyröitä" olis enempää maailmassa kuin sä ja mä.

Hah. Kukahan elokuvan tekis...

Aika outo juttu, heti näin uuden vuoden aluksi, mitähän vielä seuraakaan. Onneksi en ol taikauskonen😏

Eka puoliympyrä

Vierailija
79/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Korjaan. "Samoin" sanaa ei pitänyt laittaa, lause alkaa oudosti sen vuoksi.

Vierailija
80/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ketju.