Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (565)
Horisontaalisena aikajanana. Eli uuden vuoden jälkeen jana alkaa taas alusta vasemmalta oikealle. Ihan tylsä tapa visualisoida koko vuosi, ns. kellotaulu kuulostaisi loogisemmalta.
Suora jana jossa kuljetaan vasemmalta oikealle tasaista vauhtia päivä kerrallaan kunnes päädytään sinne janan loppuun. Nyt olemme siis ihan alussa.
Ympyrä, jossa vuodenajat kiertää vastapäivään. Uusivuosi on klo 12. Miehelläni on tämä sama, ja hän kertoi että jossain koulukirjassa on aikoinaan ollut kuva jossa vuodenkierto on ollut näin. Ehkä siitä jäänyt mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka visualisoitte niin onko kalenteriviikollekin samanlainen systeemi?
Minulla ei ole, viikkojen ajatteleminen on ollut aina hankalaa, noin suunnilleen tiedän mikä viikko vuodessa on menossa ja kun työssäni osa henkilöstöstä oli toisesta firmasta, jossa kalenteriviikot olivat hyvin tärkeitä määrittämässä vuoden kiertoa olen aina hukassa ja kun he sanovat, että viikolla 24 sitä ja tätä, minun pitää kysyä, että mikä kohta se nyt tarkalleen on, mitä kuuta ja missä kohtaa.
Ai mutta taisin ymmärtää kysymyksen väärin, viikkoa en hahmota kellotaulunomaisesti. Se on kyllä päivät maanantaista sunnuntaihin vierekkäin viikot alekkain kuten tavallisessa seinäkalenterissa.
Oma viikkoni on iät ja ajat ollut visuaalisesti vinossa oleva hakanen, jossa hakasen päät viikonloppu ja pitkä jana viikko. Oudoin on oman elämänkulun vuosien visualisointi. Sitä on vaikea kuvailla. Se on karkeasti ottaen kuin väärinpäin oleva S. Miettinyt kuvion loppupäätä: mihin se katoaa, mitä se kertoo...
Mä ajattelen sen vaan kevät, kesä, syksy, talvi. En näe kelloja tms. mut kevät sanotaan ja kuvataan aina ekana.
Jatkuva jana.
Tai sitten nelikenttä, jossa lehtipuu kuvaa vuodenaikaa, ylävasemmalla kevät, alaoikealla talvi.
Näen myös ikään kuin vastapäivään kulkevana kellona, mutta vuodenvaihteen sauma on täsmälleen ylhäällä (kellotaulun numeron 12 kohdalla). Olen ajatellut sen niin, että tämä on loogista (mielestäni): jos kuukaudet 1-12 piirrettäisiin ensin peräkkäin vasemmalta oikealle vaakasuoraksi janaksi ja sitten se jana yhdistettäisiin ympyräksi niin että tammikuu jää ylös, on loogista että numerot edelleen kulkevat "vasemmalta oikealle" eli ympyrän vasenta reunaa alas ja alhaalta oikeaa reunaa ylös.
Mun mielestä on just outoa, että monet näkevät kuukausien kulkevan myötäpäivään :D
Jonkinlainen janaa muistuttava kuva tulee aina ajatuksiin, jossa tammikuu vasemmalla ja päättyy joulukuuhun oikealle puolelle. En sinänsä suoraan erota siinä kuukausia, lähinnä taustalle tulevat mielikuvat luonnonkierron muokaan. Joulukuun päätyttyä pompataan takaisin tammikuuhun vasemmalle. Viikot hahmotan samaan tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle vuodenkierto on jana, joka alkaa tammikuusta. Uutena vuotena ilmestyy vain uusi jana edellisen perään.
Mulla sama, kalenterimainen jana. En ymmärrä noita kellotauluja ja pallo-kuvia. Joku kirjoitti että lapsena ollut jokin kellotaulukuva vuodenajoista, se taitaa selittää asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle vuodenkierto on jana, joka alkaa tammikuusta. Uutena vuotena ilmestyy vain uusi jana edellisen perään.
Mulla sama, kalenterimainen jana. En ymmärrä noita kellotauluja ja pallo-kuvia. Joku kirjoitti että lapsena ollut jokin kellotaulukuva vuodenajoista, se taitaa selittää asian.
Meidän on ilmeisen vaikeaa ymmärtää toistemme hahmotuksia. Itselle jana ei ole ymmärrettävä vuodenkiertona, koska jana ei kierrä, vaan sillä on alku ja loppupisteet. Ympyrämäinen hahmotelma on joustavin loputonta kiertoa ajatellen. Ympyrä on ikuisuuden symboli - tai itseään hännästä haukkaava käärme. Huom. en kritisoi toisten hahmotuksia, vaan tykkään pohdiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän on ilmeisen vaikeaa ymmärtää toistemme hahmotuksia. Itselle jana ei ole ymmärrettävä vuodenkiertona, koska jana ei kierrä, vaan sillä on alku ja loppupisteet. Ympyrämäinen hahmotelma on joustavin loputonta kiertoa ajatellen. Ympyrä on ikuisuuden symboli - tai itseään hännästä haukkaava käärme. Huom. en kritisoi toisten hahmotuksia, vaan tykkään pohdiskella.
Mulle vuodenkierto on ympyrä, ja viikko on jana.
Sellainen tornimainen tekele, jossa tammikuu on ylin ja joulukuu alin. Jokainen kuukausi on paperikalenterista revitty kuukausi ruudukkona. Tammikuu alkaa sinisenä, kevät on keltainen, kesä vihreä ja joulukuuta kohden tulee valkoinen. Jos mietin vaikka jonkun kaverin synttärikuuta, ne kuukaudet vähän kuin pyörii rullassa kuin jossain kolikkopelikoneesaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.
Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.
Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.
Ensimmäistä kertaa elämässäni kohtaan ihmisen, jolla on saman muotoinen vuosi: puoliympyrä!
Oma vuoteni on ollut puoliympyrä lapsesta lähtien. Miettinyt, miksi kesäkaudella on siinä iso osuus, mutta päätynyt siihen, että lapsena kesät oikeasti tuntuivat pitkiltä jaksoilta. Nyt, tammikuun alkaessa ollaan hiukan oikealle päin huipulla ja lähdetään vähitellen kevättä kohti alas myötäpäivään.
Hei sinä kaima. En myöskään ole koskaan tavannut samoin ajattelevaa aiemmin. Jotenkin tuo kesän jana mullakin tuntuis olevan lapsuuden pitkästä kesälomasta... hassua sinänsä, luulis et aikuisena kesän jana olis 1kk vain. Paitsi tietysti kun loman aika vaihtelee...
Joku kyseli, miten me viikko koetaan. Se on mulle suora jana ma-su
Se aiempi puoliympyrä😉
Vastapäivään kulkeva "ympyrä", joka ei ole ihan säännöllinen vaan alhaalta kesän kohdalta vähän leveämpi. Ja kevät sekä syksy ovat sellaisia vähän jyrkkiä.
Pötkö, mutta en oikeastaan kovasti ole ajatellut asiaa, mutta nyt kun ajattelin, niin suorakaiteen muotoinen pötkö.
Vierailija kirjoitti:
Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.
Minulla tismalleen sama. Tämä herättää usein ihmetystä ihmisissä.
Mielessäni mennään kesää kohti ympyrää vastapäivään alaspäin kellotaululla, ja sitten alkaa nousu ylöspäin kohti talvea.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että tällaista jonkun mielessään näkemää kuvaa vuoden kulusta pitää jonkun alapeukuttaa?
Minulle alapeukku tarkoittaa "olen eri mieltä". Sinulle se saattaa tarkoittaa jotain selvästi rajumpaa kannanottoa? Ajattelen, että peukutukset näyttää moniko ajattelee samoin.
Vuosi on myötäpäivään kulkeva kello. Viikko on taas 2 janaa, ylempänä viikonpäivät omissa laatikoissaan ja alempana viikonloppu, laatikot venytetty samaan leveyteen arkipäivien kanssa.
En kai mitenkään. Korkeintaan jonain seinäkalenterina. Näen vain vuodenajat peräjälkeen.