Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten visualisoit vuodenkierron?

Vierailija
01.01.2023 |

Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.

Kommentit (565)

21/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello, myötäpäivään numerojärjestyksessä.

Vierailija
22/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myötäpäivään, ehdottomasti myötäpäivään.

Te jotka meette vastapäivään, niin oletteko esim. matemaattisesti lahjakkaita?

Vai mikähän tähän olisi selityksenä?

MInä en ainakaan ole ollenkaan lahjakas matemaattisesti. En ole tullut koskaan ajatelleeksi tätä asiaa kovin paljon, enkä jutellut miten muut ihmiset asian ajattelevat omalla kohdallaan. Nyt kun tätä kysyttiin niin tosiaan itsekin "tajusin", että minulla on just näin. 

6

Mietin kun itse olen kielellisesti lahjakas, osaan myös piirtää, suunnistaa. Mutta matikka tökkii pahasti. Voisiko kyseessä olla aivopuoliskojen erot, siitä miksi toiset vastapäivään ja toiset myötäpäivään?

Mulla samalla tavalla kuin nro 15.

-13

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisistä vastauksista tuli yhteenveto: Kellotaulu paljastaa suoraan kuukauden numeron, maaliskuu 3, toukokuu 5, marraskuu 11 jne. Ne, jotka menevät vastapäivään, eivät ole loogisia ottaen huomioon kellotaulun numerot.

Vierailija
24/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?

En osaa selittää sitä, yhtä häiritsevältä minusta tuntuu, että jonkun toisen mielestä mennään myötäpäivään. Mutta voin elää sen kanssa. Mietin, että olisiko joskus lapsena ollut vaikka koulussa jonkunlainen vuodenkierron "kello" seinällä luokassa, vai mistä olen omaksunut tämän. Voin kyllä ymmärtää, että joku ajattelee janana tai neliönä, tai jotenkin muuten. 

Vierailija
25/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En visualisoi mitenkään? Ymmärrän vuodenaikojen konseptin ilmankin, eikä asian ajatteleminen luo mitään visuaalista vastetta.

Vierailija
26/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miksi joillakin vuosi kiertää vastapäivään? Niin häiritsevä ajatus :D selittäkää tarkemmin miksi näin jos osaatte?

Ei näihin ole mitään selitystä. Eikä siihen voi itse vaikuttaa, miten asiat näkee. 

Vierailija
27/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Tää on mulle ollu aina selkeä näin. Enkä yhtään tiedä miksi.

Vierailija
28/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin mielenkiintonen aihe. Joku ei ymmärrä kysymystä lainkaan. Ei siis 'näe' vuodenkiertoa mielessään lainkaan.

Mulla on selkeä puoliympyrä. Nyt ollaan korkeimmalle kohdalla. Ta-he-ma-hu-to kaartaa alas. Ke-he-el on suora jana. Sy-lo-ma-jo kaartaa ylöspäin osuen ta.

Itse ymmärrän kysymyksen, mutta ei näe vuodenkiertoa minkäänlaisena kuviona. Näin me olemme erilaisia. 

Vierailija
29/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.

Minulla on oikealle kallellaan oleva ellipsi, jossa mennään vastapäivään. Ei ole kellon viisareita, vain numerot. 12 ja 6 ovat ne ääripäät ja ellipsin pitemmillä sivuilla on litistyneet 3 ja 9. 

Näin olen hahmottanut vuodenkierron jo 50 vuoden ajan. 

Vierailija
30/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen vasen aivopuolisko hallitseva, jos kiertää vastapäivään.

Vierailija
31/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ymmärrä? Ymmärrän täysin mitä kysytään mutta en näe enkä "näe" mitään visuaalista mielessäni oli kyseessä sitten omena, vuoden kierto tai vaikkapa ystävien kasvot. Ymmärrän hyvin että valtaosa ihmisistä näkee, vaikka minä en näe.

Vierailija
32/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olen hahmottanut vuoden ja kuukauden aina. Ei sitä kukaan ole minulle opettanut, mikä on "oikea" tai "väärä" tapa hahmottaa asioita. Aika eli tunnit, minuutit ja sekunnit menee kuitenkin myötäpäivään, vaikka päivämäärät, viikot ja kuukaudet hahmotan mukaan vastapäivään pyörivään vuoden kiertoon. 

Vierailija
33/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näihin ole mitään selitystä. Eikä siihen voi itse vaikuttaa, miten asiat näkee. 

Totta kai omaa ajatteluaan voi kehittää. Osa näkymistä voi olla opittua, esim. eskarin kirjasta tai luokan seinällä olevasta taulusta, osa oman mielikuvituksen tuotetta. Me pystymme halutessamme visualisoimaan vuoden KIERRON tai ETENEMISEN lukuisilla eri tavoilla. Ei ole pakko olla kierto, voi olla muukin esitys. Jana on hyvä malli, koska elettyä vuotta ei enää takaisin saa, ja janassa on aina alku ja päätös, joten pelaa myös matemaattisten perustelujen kanssa. Taitavat ajattelijat tekevät mallinnuksia ajatksissaan nopeasti monella eri tavalla, mutta joku toinen tarvitsee siihen hiukan enemmän aikaa ja osa ei kykene ollenkaan. Myös toisen esittämän näkemyksen voi ymmärtää ja halutessaan omaksua osaksi käyttämäänsä valikoimaa tai hylätä epämiellyttävänä tai epäloogisena.

Vierailija
34/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kiertää vastapäivään. En tiedä syytä, se on aina ollut niin. Ehkä jossain päiväkodissa tai ala-asteella on ollut sellainen kuukausien opetustaulu, jossa vuosi kiersi vastapäivään. Itse asiassa minulla on jokin hatara muistikuva sellaisesta taulusta.

Vierailija
35/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ymmärrä? Ymmärrän täysin mitä kysytään mutta en näe enkä "näe" mitään visuaalista mielessäni oli kyseessä sitten omena, vuoden kierto tai vaikkapa ystävien kasvot. Ymmärrän hyvin että valtaosa ihmisistä näkee, vaikka minä en näe.

Olihan tässäkin ketjussa jonkun mielestä koko ajatus "vammainen", että joku edes kysyy moista. Tuollaisen sanoja ei ilmiselvästi ymmärrä kysymystä. Eikä siinä ole mitään väärää, mutta voisi ehkä miettiä onko se vammaista esittää kysymys, jota ei itse edes ymmärrä. 

Vierailija
36/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai omaa ajatteluaan voi kehittää. Osa näkymistä voi olla opittua, esim. eskarin kirjasta tai luokan seinällä olevasta taulusta, osa oman mielikuvituksen tuotetta. Me pystymme halutessamme visualisoimaan vuoden KIERRON tai ETENEMISEN lukuisilla eri tavoilla. Ei ole pakko olla kierto, voi olla muukin esitys. Jana on hyvä malli, koska elettyä vuotta ei enää takaisin saa, ja janassa on aina alku ja päätös, joten pelaa myös matemaattisten perustelujen kanssa. Taitavat ajattelijat tekevät mallinnuksia ajatksissaan nopeasti monella eri tavalla, mutta joku toinen tarvitsee siihen hiukan enemmän aikaa ja osa ei kykene ollenkaan. Myös toisen esittämän näkemyksen voi ymmärtää ja halutessaan omaksua osaksi käyttämäänsä valikoimaa tai hylätä epämiellyttävänä tai epäloogisena.

Tässä ei ole kyse ajattelusta tai sen kehittämisestä. Visuaaliset mielikuvat tulevat luonnostaan. Minä esimerkiksi näen kuukaudet väreinä, vaikka en millään tavalla ole harjoitellut asiaa. Se on minulle synnynnäinen asia, jota en voi estää, vaikka yrittäisin. Sitä kutsutaan nimellä synestesia. 

Vierailija
37/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka visualisoitte niin onko kalenteriviikollekin samanlainen systeemi?

Vierailija
38/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa elämässäni kohtaan ihmisen, jolla on saman muotoinen vuosi: puoliympyrä!

Oma vuoteni on ollut puoliympyrä lapsesta lähtien. Miettinyt, miksi kesäkaudella on siinä iso osuus, mutta päätynyt siihen, että lapsena kesät oikeasti tuntuivat pitkiltä jaksoilta. Nyt, tammikuun alkaessa ollaan hiukan oikealle päin huipulla ja lähdetään vähitellen kevättä kohti alas myötäpäivään.

Vierailija
39/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole visualisoinnista, vaan visuaalisesta hahmottamisesta. Visualisointi olisi aktiivista toimintaa, jossa tietoisesti luo mielikuvan tietystä asiasta. 

Vierailija
40/565 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka visualisoitte niin onko kalenteriviikollekin samanlainen systeemi?

Minulla ei ole, viikkojen ajatteleminen on ollut aina hankalaa, noin suunnilleen tiedän mikä viikko vuodessa on menossa ja kun työssäni osa henkilöstöstä oli toisesta firmasta, jossa kalenteriviikot olivat hyvin tärkeitä määrittämässä vuoden kiertoa olen aina hukassa ja kun he sanovat, että viikolla 24 sitä ja tätä, minun pitää kysyä, että mikä kohta se nyt tarkalleen on, mitä kuuta ja missä kohtaa.