Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mielessäni visualisoinut asiaa mitenkään... nyt tunnen itseni oudoksi, kun nähtävästi kaikki muut ovat.
Sama täällä, olen hiljattain oppinut kuukaudet ja pystyn jopa näkemään mielessäni yhden nimen, kahteen muuhun sovitettuna, jonka jälkeen unohdan ne muut ja muistan haluamani nimen hetken aikaa, tuntien sen suhteellisuuden... Muut puhuu jostain suljetuista systeemeistä.
Joudun siis joka kerta tekemään tämän prosessin uudelleen, ja mielikuva säilyy ehkä sekunnin.
Esimerkiksi, jos haluan konkreettisesti ajatella nimeä toukokuu, joudun miettimään jotain seuraavankaltaista: "Suhteessa kesäkuuhun! Huhtikuun suhteen! Kesäkuun suhteen, huhtikuun suhteen... BINGO - Toukokuu." Sitten en näe enää mitään. En näe toukokuuta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
En ole mielessäni visualisoinut asiaa mitenkään... nyt tunnen itseni oudoksi, kun nähtävästi kaikki muut ovat.
Kävitkö esikoulun? Luultavasti moni on ehdollistunut esikoulun kuvataululle, joka oli pyöreä tai neliö ja siinä oli kuvina 4 vuodenaikaa. Saattoi olla viisari, jonka joku sai vuorollaan kääntää oikeaan kohtaan, siinä taulussa saattoi olla kuukaudetkin samassa. Näitä kellotauluja oli joissakin esikouluissa eli varmasti joku muistikuva päähän on jäänyt joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, olen hiljattain oppinut kuukaudet ja pystyn jopa näkemään mielessäni yhden nimen, kahteen muuhun sovitettuna, jonka jälkeen unohdan ne muut ja muistan haluamani nimen hetken aikaa, tuntien sen suhteellisuuden... Muut puhuu jostain suljetuista systeemeistä.
Joudun siis joka kerta tekemään tämän prosessin uudelleen, ja mielikuva säilyy ehkä sekunnin.
Esimerkiksi, jos haluan konkreettisesti ajatella nimeä toukokuu, joudun miettimään jotain seuraavankaltaista: "Suhteessa kesäkuuhun! Huhtikuun suhteen! Kesäkuun suhteen, huhtikuun suhteen... BINGO - Toukokuu." Sitten en näe enää mitään. En näe toukokuuta suoraan.
Voin nähdä suoraan vaikka monta vuotta kerralla, mutta kuukausi on mahdoton. Ehlä siksi, että kuukausi on mielessäni liian lyhyt/kapea ajanjakso - vähän niin kuin yrittäisi tuijottaa sekuntia. Tunteeko kukaan samoin?
Lähinnä nöen ajan ja vuoden janana, jatkumona.
En pysty yhtään käsittämään niitä, jotka näkevät kellotauluna vastapäivään. Siinähän liikutaan menneisyyteen päin, ajassa taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä ketju.
Musta mielenkiintoinen. Mietin just yhtenä päivänä tässä, kun ihmisille tulee viikonpäivistä tai kuukausista mieleen jokin väri. Esim. mulla tiistai on keltainen. Joulukuu on lämmin piparkakun ruskea.
Vuodenkierto on mulla kuin päättymätön rullamitta. Vasemmalta oikealle kuten länsimainen mittanauha kulkee.
Typeryys on siinä että oletetaan kaikkien mieltävän visualisoinnin jonain kuviteltuna konkretiana. Hyi olkoon mitä mielen saastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö esikoulun? Luultavasti moni on ehdollistunut esikoulun kuvataululle, joka oli pyöreä tai neliö ja siinä oli kuvina 4 vuodenaikaa. Saattoi olla viisari, jonka joku sai vuorollaan kääntää oikeaan kohtaan, siinä taulussa saattoi olla kuukaudetkin samassa. Näitä kellotauluja oli joissakin esikouluissa eli varmasti joku muistikuva päähän on jäänyt joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Olen eri, mutta en käynyt "esikoulua" - ehkä siksi olisin yhtä hyvin voinut olla lainaamasi kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötäpäivään, ehdottomasti myötäpäivään.
Te jotka meette vastapäivään, niin oletteko esim. matemaattisesti lahjakkaita?
Vai mikähän tähän olisi selityksenä?
Vastapäivään.
Olen matemaattisesti keskitasoa lahjakkaampi, mutta se ei näytä olevan mikään yhdistävä tekijä tämän gallupin perusteella.Niin kun mietin, että jos on taiteellisesti lahjakas, niin menee myötäpäivään ja matemaattisesti lahjakas vastapäivään. Se kumpi aivopuolisko hallitsee.
-13
Olen taiteellinen ja vuosi on vastapäivään ympyrä, talvi ylhäällä, kesä alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä ketju.
Musta mielenkiintoinen. Mietin just yhtenä päivänä tässä, kun ihmisille tulee viikonpäivistä tai kuukausista mieleen jokin väri. Esim. mulla tiistai on keltainen. Joulukuu on lämmin piparkakun ruskea.
Vuodenkierto on mulla kuin päättymätön rullamitta. Vasemmalta oikealle kuten länsimainen mittanauha kulkee.
Typeryys on siinä että oletetaan kaikkien mieltävän visualisoinnin jonain kuviteltuna konkretiana. Hyi olkoon mitä mielen saastaa.
Mielen saastaa on asenteesi. Tuollainen tuomarointi tukahduttaa kaiken inhimillisessä mielessä tapahtuvan visuaalisen hahmottamisen ja ylipäänsä mielen kyvyn luoda. Miksi ihmeessä sinulla on tarve näpäytellä näinkin avarassa aiheessa, missä ei todellakaan ole mitään ehdottomuutta, yhtä ainoaa oikeaa tapaa nähdä ja kokea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te niinku pomppaatte ympyrästä/ellipsistä toiseen - kuinka pystytte hahmottamaan monta vuotta kerralla???
Vai puhutaanko nyt ainoastaan nimistä.
Minulla on niin, että se on itse asiassa jatkuvasti sama ympyrä, tai siis kohdallani se on puoliympyrä. Vuodet vaihtuu, mutta ikään kuin se pohja pysyy samana. Vuodenaikojen vaihtelu jotenkin täydentyy ja rytmittyy kauniisti, kun siinä on pohjalla se sama varhaisessa lapsuudessa syntynyt kuvio.
Miksi kaari? On vaikea keksiä sille selitystä, muuta kuin iskostettu malli.
Pidän erittäin outona, että vuosi on sijoitettu kellotauluun. Näin kerrottiin olevan. Onko se vain suomalainen tapa?
Tajusin juuri että usein visualisoi myös itsensä asuntolaatikkoon (huone on nelikulmainen) ja päivälaatikkoon, menossa sitä viikkoympyrää tai soikiota. Maan elementti on neliömäinen kuutio. Aina siirtyy uuteen laatikkoon seuraavana päivänä jne. Tai kuukausineliöön seuraavassa kuussa.
Pysty viiva, jonka yläpäässä on tammikuu ja alapäässä joulukuu. Vuoden vaihtuessa hypätään alhaalta takaisin ylös :D en ole koskaan nähnyt kellotauluna. Tämä kunnon hyppäys symbolisoi mulle uusia alkuja ja mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.
Juuri näin. Nyt aletaan laskeutua kesää kohti.
Minusta kesän odotukseen liittyy nousun tunne.
Niin liittyy. Kesällä aurinko on korkealla ja talvi vietetään pohjamudissa.
Joku tarhassa taisi tehdä lapsille nurinkurisen tempun, ja nyt heidän tapansa hahmottaa vuosi on vinoutunut... ;)
Kas kun ei hamsterin juoksupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Pysty viiva, jonka yläpäässä on tammikuu ja alapäässä joulukuu. Vuoden vaihtuessa hypätään alhaalta takaisin ylös :D en ole koskaan nähnyt kellotauluna. Tämä kunnon hyppäys symbolisoi mulle uusia alkuja ja mahdollisuuksia.
Haljennut talvi 😱
Vierailija kirjoitti:
Myötäpäivään, ehdottomasti myötäpäivään.
Te jotka meette vastapäivään, niin oletteko esim. matemaattisesti lahjakkaita?
Vai mikähän tähän olisi selityksenä?
Jollakin mielen tasolla on kai hyväksyttävä, että aika vaikka canceloituu, jos tarhatäti asian niin esitti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä ketju.
Mielen saastaa on asenteesi. Tuollainen tuomarointi tukahduttaa kaiken inhimillisessä mielessä tapahtuvan visuaalisen hahmottamisen ja ylipäänsä mielen kyvyn luoda. Miksi ihmeessä sinulla on tarve näpäytellä näinkin avarassa aiheessa, missä ei todellakaan ole mitään ehdottomuutta, yhtä ainoaa oikeaa tapaa nähdä ja kokea!
Nähdä ja kokea? Se nyt ei ainakaan lisää vakuuttavuutta että käyttää tuota oksetusilmaisua, on niin vahvat fibat siitä, mutta tietyllä tapaa että kun kerran jonkin juttu on 'pilattu' siitä toipuminen vie aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.
Juuri näin. Nyt aletaan laskeutua kesää kohti.
Minusta kesän odotukseen liittyy nousun tunne.
Niin liittyy. Kesällä aurinko on korkealla ja talvi vietetään pohjamudissa.
Joku tarhassa taisi tehdä lapsille nurinkurisen tempun, ja nyt heidän tapansa hahmottaa vuosi on vinoutunut... ;)
Mistä lähtien ajankulku on tarhoissa esitetty muuna kuin eteenpäin kulkevana?