Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (566)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää, miten vauhkosti tänne muutama on tullut tavallaan ojentamaan ja oikomaan ihmisiä, jotka hahmottavat ajan/vuodenkierron kukin milläkin kuviolla.
Minua hämmästyttää, kuinka sinä olet toistuvasti ”oikomassa oikomista” – miksi et hyväksy omasta mielipiteestäsi poikkeavia näkemyksiä?
Minä juurikin hyväksyn. Hyväksyn sen, että oma puoliympyräni on oma s u b j e k t i i v i n e n ajan hahmotus. Sen lisäksi hyväksyn tässä ketjussa lukuisia muita hahmotuksia, mm. vuodenkierron näkemisen janana. Miksi en hyväksyisi! Kyseessä on edelleen henkilön subjektiivinen kokemus. Einsteinkin totesi, että aika on suhteellista. Jos ei ole olemassa absoluuttista aikaa, onko edes absoluuttista ajan hahmottamista, ajan käsitystä, puhumattakaan ajan visualisoimisesta ihmisen päässä. Minulla on lapsuudessa syntynyt tuo puoliympyrä, enkä ikimaailmassa väitä että se on ainoa ja oikea :D. Ja kyllä, sinä saat haastaa ja oikoa, mutta kun mitään absoluuttista oikeaa ajan hahmoa ei edes ole, kuinka silloin toisen päässä olevaa, subjektiivista hahmoa voi arvostella? Saat arvostella, mutta lähinnä naurattaa tämä intohimoinen asenteesi oikoa jonkun päässä olevaa ei-absoluuttista henkkoht kokemusta.
Muiden mielipiteet ovat sinulle uhka, "oikomista."
Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää, miten vauhkosti tänne muutama on tullut tavallaan ojentamaan ja oikomaan ihmisiä, jotka hahmottavat ajan/vuodenkierron kukin milläkin kuviolla.
Minua hämmästyttää, kuinka sinä olet toistuvasti ”oikomassa oikomista” – miksi et hyväksy omasta mielipiteestäsi poikkeavia näkemyksiä?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ihmeessä se ahdistaa joitakin. Nämä änkäävät aivopesusta vaahtoavat voisivat oikeasti kertoa miksi tämä ajan hahmottamisasia heitä niin kismittää.
Entä jos heitä vain kiinnostaa (ja sinua ahdistaa)?
On yksi asia sanoa, että on itsellä ja omalla tuttavapiirillä on x kokemistapa. On toinen asia väittää, että se on sisäsyntyistä.
Tämän ketjun sivulla 10 kysyin sinulta, mikä saa sinut uskomaan, että ko. piirre on sisäsyntyinen. Viestissä nro 191 (klo 22:41) vastasit: ”Se, että tiedän sekä myötä-, että vastapäivään ajattelevia sekä myös Jana-ajattelijoita ja kaikilla ihan normi suomalainen peruskoulu käytynä.” ja minä kerroin viestissä nro 195 (klo 22:46), ettei tämä vastaa kysymykseen. Sinun tulee esittää asia hypoteesina. Voit toki uskoa asiaasi vahvasti, ja saatat olla oikeassa.
Ensinnäkin, ei todellakaan ahdista :D. Lähinnä huvittaa joidenkin intohimoinen änkääminen näitä ajan hahmotuksia kohtaan. Ikään kuin edes olisi asia, missä on olemassa oikea tapa ja väärä tapa. Kyse on k o k e m u k s e s t a. Joku saattaa kokea hammaslääkärikäynnin pelottavana, toinen ei ole milläsäkään. Kumpi kokemus on oikea? Ei kumpikaan subjektiivisesti, vain noille henkilöille se oma kokemus on oikea ja todellinen. Ehkä heidät voidaan laittaa toki riitelemään keskenään siitä, kumman kokemus on oikeampi, mutta se on hyödytöntä.
Toiseksi. Ollaan anonyyminä täällä, valtaosa ilman profiilia, nikkiä, nimimerkkiä. Minäkin satunnaisen vierailijan statuksella kirjoittelen. Millä ihmeen logiikalla oletat, että MINÄ olen tuon kommentin kirjoittaja:
"Tämän ketjun sivulla 10 kysyin sinulta, mikä saa sinut uskomaan, että ko. piirre on sisäsyntyinen. Viestissä nro 191 (klo 22:41) vastasit: ”Se, että tiedän sekä myötä-, että vastapäivään ajattelevia sekä myös Jana-ajattelijoita ja kaikilla ihan normi suomalainen peruskoulu käytynä.” ja minä kerroin viestissä nro 195 (klo 22:46), ettei tämä vastaa kysymykseen. Sinun tulee esittää asia hypoteesina. Voit toki uskoa asiaasi vahvasti, ja saatat olla oikeassa."
Kun en ole! :D. Kysyit minulta? Ja vastasin? Jäitä hattuun, maailma ei ole mustavalkoinen, näkemyksiä ei ole vain kaksi, vastakkain täällä ei ole vain kaksi kirjoittajaa. Vaan lukuisia. Ymmärrän, että vaikea pysyä välillä perässä, kun ei ota selkoa kuka mitäkin ketjussa kirjoittaa.
Sinulla on psyykkinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia vastaavia vuosiympyröitä on käytetty Suomessakin päiväkodeissa ja kouluissa.
https://aroundtheyear.org/wp-content/uploads/2021/12/AroundtheYear-cale…
VOI LUOJA!!!
woke...
Häh? Miten woke liittyy tähän?
Hulluus, nurinkurisuus, värit. Oliko siinä tarpeeksi?
Oletko ymmärtänyt woken jotenkin hyvin kummallisesti?
Tuollaisia vuosiympyröitä oli mun lapsuudessa 70-80-luvulla, tosin suomalaisempia versioita toki, eikä horoskooppeja taidettu mainita niissä.
Mikä vika on väreissä? Lapset tykkää väreistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää opettaa lapsille, että vuoden voi sijoittaa kellotauluun!!! 😵💫🤢🤮
Sairaat mielet kai haluaa levittää sairasta hahmotustapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää, miten tuo ympyräajattelu on niin yleinen. Minulle se ei "avaudu" ollenkaan. Itse näen ajan jatkuvana janana, jota pitkin voin liikkua niin tulevaan kuin kauas menneisyyteenkin. Yksi vuosi on siis pätkä janalla. Aika on jatkuvaa, en ymmärrä miten se voisi olla ympyrä.
Ei ole tarve liikkua menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Tarkastellaan yhtä vuotta.
Oletko huomannut, että tämä on keskustelu ja keskusteluilla on tapana rönsyillä. Puhutaan kuitenkin koko ajan ajasta, eli liittyy aloituksen aiheeseen.
Onhan täällä puhuttu imperfektistäkin - oliko meillä maitoa.
Eri kuin lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää, miten tuo ympyräajattelu on niin yleinen. Minulle se ei "avaudu" ollenkaan. Itse näen ajan jatkuvana janana, jota pitkin voin liikkua niin tulevaan kuin kauas menneisyyteenkin. Yksi vuosi on siis pätkä janalla. Aika on jatkuvaa, en ymmärrä miten se voisi olla ympyrä.
Ei ole tarve liikkua menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Tarkastellaan yhtä vuotta.
Mutta kun niitä vuosia on peräkkäin loputtomasti, niin haluan "katsella" yhtä kokonaisuutta, yksi vuosi muiden joukossa. Kaiken lisäksi talvi sijoittuu kahdelle eri vuodelle, joten miten sen voisi sijoittaa yhteen vuoteen? Minä ajattelen hyvin matemaattisesti, jos sillä nyt on jotain tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia vastaavia vuosiympyröitä on käytetty Suomessakin päiväkodeissa ja kouluissa.
https://aroundtheyear.org/wp-content/uploads/2021/12/AroundtheYear-cale…
VOI LUOJA!!!
woke...
Häh? Miten woke liittyy tähän?
Hulluus, nurinkurisuus, värit. Oliko siinä tarpeeksi?
Värithän noudattaa tuossa ikivanhaa symboliikkaa, sininen=kylmä, kevät-kesä (kasvukausi) =vihreä, elonkorjuu=keltainen, syksy (ruska) =punainen
Vierailija kirjoitti:
Entä kehitys? Pyöritäänkö vain samaa rataa?
Kehitys ei välttämättä kulje lineaarisesti. Kehittymättömyydestä kehityksen huippuun. Voi tapahtua taantumaa, ihmisen henkilöhistoriassa että ihmiskunnan historiassa, evoluutiossa. Historiassa saattaa olla edistyksen aikakausia, kun taas nykymaailmassa on aspekteja, joita ei voi kovin ylpeänä ihmiskunnan edustajana hehkutella.
Tuo "pyöritäänkö vain samaa rataa" on myös mielikuva. Se sisältää jo itsessään arvolatauksen. Negatiivisen sellaisen. Kielellä ja kielikuvilla luodaan ajatuksia ja totuuksia, hypoteeseja. Mitä jos "samaa rataa" sisältää paikalleen junnaamisen ajatuksen lisäksi mielikuvan hyväksi todetusta asianlaidasta, joka pyörii siksi "samaa rataa". Vuodenajat seuraavat toisinaan (minun mielikuvassani puoliympyrässä), mitään varsinaista kehitystä niissä ei tapahdu, mutta kaikki on silti harmoniassa. (Tähän en nyt liitä ilmastonmuutostekijää)
Ei vuosiympyrää välttämättä kannata rinnastaa kellotauluun. Eri asioita, vaikka molemmat esitetään ympyränä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on ehkä aivopesty... Emme tiedä, ennen kuin tutkittu. Kiinnostaakohan ketään? Eihän kyse ole kuin ihmisen aivoista.
Jotta pystyy ymppäämään vuodenajat kellotauluun, taustalla on ehkä jotain tällaista:
A thought disorder (TD) is any disturbance in cognition that adversely affects language and thought content, and thereby communication. A variety of thought disorders were said to be characteristic of people with schizophrenia. A content-thought disorder is typically characterized by the experience of multiple delusional fragments. The term thought disorder is often used to refer to a formal thought disorder.
A formal thought disorder (FTD) is a disruption of the form or structure of thought. Formal thought disorder, also known as disorganized thinking, results in disorganized speech and is recognized as a major feature of schizophrenia and other psychoses. FTD is also associated with conditions including mood disorders, dementia, mania, and neurological diseases. Disorganized speech leads to an inference of disorganized thoughts.
Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää opettaa lapsille, että vuoden voi sijoittaa kellotauluun!!! 😵💫🤢🤮
Minusta nämä molemmat kommentit edustavat hyvin kontrolloivaa ja rajoittavaa näkökulmaa. Toivon, etteivät toimi pedagogian parissa.
Että "vuoden sijoittaminen kellotauluun" saa jonkun huutomerkein järkyttymään ja toinen pitää "sairaana" tässä ketjussa esitettyjä ajan hahmotustapoja, kertoo jostain oudosta ja epämääräisestä pakkomielteestä pakottaa kasvava lapsi tiettyyn "tieteelliseen" muottiin, jossa ei ole tilaa mielikuvitukselle ja luovuudelle. Luovuuden kieltäminen kasvavalta lapselta on vahingollista. Ja huom. edelleenkään minua ei kukaan pakottanut kehittämään päähäni sen puoliympyrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan kellokin ympyrä. Ei aika lopu siihen kun kello on 12 vaan kierto alkaa uudelleen.
Mikä olisikaan luonnollisempi tapa kuvata vuoden , kuin kellotaulu?
Vuodessa on 12 kuukautta, jotka seuraavat toisiaan alkaen kiertonsa aina yhä uudestaan.
Itse koen vuoden kierton ja suunnat hyvin voimakkaan visuaalisesti, mainitsin aiemmin maailmanpyörän.
Miksi tästä asiasta pitää riita rakentaa, jotkut visualisoivat asian toisin, joillakin asiaan ei liity visuaalista mielikuvaa ollenkaan?
On mielenkiintoista lukea erilaisista tavoista hahmottaa asia, erityisesti nio suorakaiteet ja kaaret ylläytivät minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on ehkä aivopesty... Emme tiedä, ennen kuin tutkittu. Kiinnostaakohan ketään? Eihän kyse ole kuin ihmisen aivoista.
Jotta pystyy ymppäämään vuodenajat kellotauluun, taustalla on ehkä jotain tällaista:
A thought disorder (TD) is any disturbance in cognition that adversely affects language and thought content, and thereby communication. A variety of thought disorders were said to be characteristic of people with schizophrenia. A content-thought disorder is typically characterized by the experience of multiple delusional fragments. The term thought disorder is often used to refer to a formal thought disorder.
A formal thought disorder (FTD) is a disruption of the form or structure of thought. Formal thought disorder, also known as disorganized thinking, results in disorganized speech and is recognized as a major feature of schizophrenia and other psychoses. FTD is also associated with conditions including mood disorders, dementia, mania, and neurological diseases. Disorganized speech leads to an inference of disorganized thoughts.
Wikipedia
Siis tavallaan kyky yhdistellä asioita luovasti, ja kyky olla häiriintymättä loogisuuden vaatimuksista?
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan kellokin ympyrä. Ei aika lopu siihen kun kello on 12 vaan kierto alkaa uudelleen.
Mikä olisikaan luonnollisempi tapa kuvata vuoden , kuin kellotaulu?
Vuodessa on 12 kuukautta, jotka seuraavat toisiaan alkaen kiertonsa aina yhä uudestaan.
Itse koen vuoden kierton ja suunnat hyvin voimakkaan visuaalisesti, mainitsin aiemmin maailmanpyörän.
Miksi tästä asiasta pitää riita rakentaa, jotkut visualisoivat asian toisin, joillakin asiaan ei liity visuaalista mielikuvaa ollenkaan?
On mielenkiintoista lukea erilaisista tavoista hahmottaa asia, erityisesti nio suorakaiteet ja kaaret ylläytivät minut.
Lue tätä ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nämä molemmat kommentit edustavat hyvin kontrolloivaa ja rajoittavaa näkökulmaa. Toivon, etteivät toimi pedagogian parissa.
Mitä ne mielestäsi rajoittavat?
Vierailija kirjoitti:
Että "vuoden sijoittaminen kellotauluun" saa jonkun huutomerkein järkyttymään ja toinen pitää "sairaana" tässä ketjussa esitettyjä ajan hahmotustapoja, kertoo jostain oudosta ja epämääräisestä pakkomielteestä pakottaa kasvava lapsi tiettyyn "tieteelliseen" muottiin, jossa ei ole tilaa mielikuvitukselle ja luovuudelle. Luovuuden kieltäminen kasvavalta lapselta on vahingollista. Ja huom. edelleenkään minua ei kukaan pakottanut kehittämään päähäni sen puoliympyrän.
Päinvastoin - mutta wokemaiseen tyyliin, uhrista tehdään syyllinen. Alhaista!
Vuosiympyrä nyt vaan on se tavallisin tapa jolla kuukaudet ja vuodenajat lapsille opetetaan.
Täysin loogista että se jää pysyväksi tavaksi visualisoida ko. asia.
Puoliympyrä-jankkaaja taitaa olla woke.
Vierailija kirjoitti:
Vuosiympyrä nyt vaan on se tavallisin tapa jolla kuukaudet ja vuodenajat lapsille opetetaan.
Täysin loogista että se jää pysyväksi tavaksi visualisoida ko. asia.
Ja täysin järjetön. Haitallinen kehittyvälle hahmotuskyvylle?
Koska idea vuodenaikojen toistuvuuden symbolisoimisesta kellotauluun sijoittamalla on hullu, yhdistelmän käyttö tulisi ehdottomasti tarkistaa.
Mä jätin kerran asioinnin sikseen, kun halusin ilmoittaa uuden kotiosoitteeni, mutta aspa lässytti ja kyseli vanhaa osoitettani. Eivät saaneet uuttakaan osoitettani. Ajattelin, ettei hän osaa suomea tai on yksinkertainen, eikä mulla ole aikaa/mielenkiintoa nyhvätä asiaa.
Mulla kyse oli tilanteesta, jossa kysin, kuinka ilmoitan heille uuden osoitteeni. Aspa ei antanut ohjeita vaan kysyi, mikä osoiteteni OLI. Hullu aspa!