Miten visualisoit vuodenkierron?
Minusta vuosikin kuin suorakaide, jossa pyöristetyt kulmat. Kulmissa on joulu-, maalis-, kesä- ja syyskuu. Vuosi kiertää vastapäivään. Olemme nyt siis suorakaidekuvion yläosassa oikealla. Talvi on ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla, syksy oikealla.
Kommentit (566)
Tuo yksi huutaa varmuuden vuoksi joka keskustelussa skitsofreniaa tai harhoja. Yrittää kai saada ihmisiä käännytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tiedän miten systeemi toimii, niin usein kuuta katsellessa visualisoin auringon sijaintia ja tätä asemaamme tällä pallolla.
Parvekelasitukset on kivasti itään päin, ja siinä onkin kalenteri valmiina.
Kun aurinko nousee vasemman laidan laseista, niin on kesä. Talvella ollaan oikealla laidalla. Jokainen lasi on kuukausi. Jännän äärellä ollaan.
Nämä on niitä sinisiä ajatuksia.
Mutta miettikääpäs niitä tyyppejä, jotka ajattelevat aurinkokuntaa, galakseja, mustia aukkoja ja universumia!!! On ne kyllä viisaita!!!
Hienoa.
Mutta jos 5-vuotiaan päähän kunnolla takoo "kellotaulun," hän ei ehkä pääse siitä ikinä eroon. Joutuu kenties miettimään kaikkea vain symbolisesti ja rajoittuneesti – opettajalta lainatuin mielikuvin, jotka ovat ”syöpyneet verkkokalvolle.”
Olen samaa mieltä ja huomasin tämän tyttäreni ollessa pieni. Hän pyrki luomaan ajasta omaa käsitystään, kunnes se pyyhittiin esikouluss pois ja tilalle asetettiin kellotauluympyrä.
Yhteiskunnassa on monia tällaisia opettettuja normeja, joiden avulla se pidetään toiminnassa.
Lukekaa Lumen taju -romaani niin ymmärrätte miten eri tavalla ajan voi kokea ja nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo yksi huutaa varmuuden vuoksi joka keskustelussa skitsofreniaa tai harhoja. Yrittää kai saada ihmisiä käännytetyksi.
Jokin pakkomielle hyökätä, kun kokee kristillisen maailmankuvansa järkkyvän. Tai sitten kyseessä henkilö tai kaksi, joille ainoa totuus on tieteellinen maailmankuva. Pieninkään epälooginen poikkeama siitä pistää hälytyskellot soimaan - kuin keskitysleirin hälytyspasuuna - sillä kaikki luovat ja leikilliset poikkeamat merkitsevät hallinnan ja kontrollin menettämistä.
Terv. ihmettelevä puoliympyrä öönä aapisen laidalla
Vierailija kirjoitti:
Heihei. Rauha nyt. Jokainen hahmottaa jotenkin tai ei hahmota. Yhtä oikein kaikki. Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko kerrankin mielenkiintoista ketjua🤔
Kiinnostaa siis näettekö itsenne jossain kohtaa vuottanne?
Täällä maailmanpyörän huippukohdassa keikun. Toisaalta...
Vuosi osin hahmottuu vaakatasoisena ympyränä. Ehkä tämä on jyrkässä rinteessä oleva rinki.
Ylhäällä, pohjoisessa on joulu, alhaalla etelässä juhannus, syksy on lännessä, idässä on kevät.
Voimakas tunne on noususta ja laskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin pakkomielle hyökätä, kun kokee kristillisen maailmankuvansa järkkyvän. Tai sitten kyseessä henkilö tai kaksi, joille ainoa totuus on tieteellinen maailmankuva. Pieninkään epälooginen poikkeama siitä pistää hälytyskellot soimaan - kuin keskitysleirin hälytyspasuuna - sillä kaikki luovat ja leikilliset poikkeamat merkitsevät hallinnan ja kontrollin menettämistä.
Terv. ihmettelevä puoliympyrä öönä aapisen laidalla
Maailmankuvani on tieteellinen, eikä tule mieleenkään mollata tässä erilaisia tapoja hahmottaa vuodenkiertoa.
Päinvastoin, tuo puoliympyrä/kaarimalli on oikeinkin mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vuodenajat kellotaulussa vaikuttaa skitsofreeniselta idealta. Ja sitä sitten taotaan pienten lasten päihin! HULLUA!
Skitsofreeninen?
Taotaan lasten päähän? Oikeinko taotaan?
Minusta hullua tässä on lähinnä reaktiosi. Kuinka voit ottaa asian näin vakavasti? Jos kellotaulu olisi merkittävästi vahingoittanut kasvavia lapsia, tulokset varmaankin olisivat katastrofaalisia. Vai kellotaulustako lienee johtuvat kaikki tämän päivän kriisit ja hölmöydet maailmalla.
Alunperin ja sinänsä harmittomasta ketjusta tuli fanaatikkojen temmellyskenttä, jossa vääräuskoisia ojennetaan ja talutetaan hullujenhuoneelle... Noin kuvaannollisesti. Ai niin, kaikki vertauskuvat ja kuviot ovat pannassa kristillisessä ja tieteellisessä maailmankuvassa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heihei. Rauha nyt. Jokainen hahmottaa jotenkin tai ei hahmota. Yhtä oikein kaikki. Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko kerrankin mielenkiintoista ketjua🤔
Täällä maailmanpyörän huippukohdassa keikun. Toisaalta...
Vuosi osin hahmottuu vaakatasoisena ympyränä. Ehkä tämä on jyrkässä rinteessä oleva rinki.
Ylhäällä, pohjoisessa on joulu, alhaalla etelässä juhannus, syksy on lännessä, idässä on kevät.
Voimakas tunne on noususta ja laskusta.
Näen viikon samalla tavalla, soikiona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodenajat kellotaulussa vaikuttaa skitsofreeniselta idealta. Ja sitä sitten taotaan pienten lasten päihin! HULLUA!
Skitsofreeninen?
Taotaan lasten päähän? Oikeinko taotaan?
Minusta hullua tässä on lähinnä reaktiosi. Kuinka voit ottaa asian näin vakavasti? Jos kellotaulu olisi merkittävästi vahingoittanut kasvavia lapsia, tulokset varmaankin olisivat katastrofaalisia. Vai kellotaulustako lienee johtuvat kaikki tämän päivän kriisit ja hölmöydet maailmalla.
Alunperin ja sinänsä harmittomasta ketjusta tuli fanaatikkojen temmellyskenttä, jossa vääräuskoisia ojennetaan ja talutetaan hullujenhuoneelle... Noin kuvaannollisesti. Ai niin, kaikki vertauskuvat ja kuviot ovat pannassa kristillisessä ja tieteellisessä maailmankuvassa.
Ko. henkilölle on turha puhua järkeä, eikä hänellä ole mitään kristillistä tai tieteellistä näkemystä, kirjoittelee provosoivaa hölynpölyä ja sinne sekaan tiettyjä sanoja. Kömpelö yritys sanatoiston kautta manipuloida mieliä. Voi olla haitallistakin, jos viettää tällä palstalla paljon aikaa ja altistuu toistolle.
Vierailija kirjoitti:
Kellotaulu niin, että viisarit kulkee vastapäivään, nyt ollaan klo 12, kevät on klo 9, kesä klo 6 ja syksy klo 3 ja ensi joulu taas klo 12.
Tämä.
Onkohan koulussa opetettu näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikellokalenteri myötäpäivään, tulosta seinällesi 😂
https://cdn5.vectorstock.com/i/1000x1000/34/29/simple-calendar-2017-cir…
Muuten "ihan kiva" mutta. Miksi vuoden ensimmäinen kuukausi sijoittuu tässä kellotaulumallissa kakkosen kohdalle. Näin sitä ihminen häiriintyy kun vuosi esitetään toisella tavalla mikä omassa mielessä hahmottuu, kuten minulla yksitoikkoisena rullamittatyylinä yhtenä pötkönä. Kun jo päivämäärä osoittaa että tammikuu on vuoden 1. kuukausi, niin miksi, oi miksi sen täytyy möllöttää kellotaululla kello 12 kohdalla?
Mä nään sen päässäni just noin kuin tuossa kuvassa, en siis ole ainoa näköjään. No eihän tässä ole oikeaa ja väärää olemassakaan, jokaisella on oma ajattelutapansa.
Mulle vuosi on kirjan aukeama, vasemmalla puolella ovat ekat kuusi kuukautta kolmessa rivissä, ja oikealla puolella loput. Kun päästään oikean sivun alareunaan palataan taas vasempaan yläkulmaan.
Luulen että kyseinen kirja oli yli 50 v. takainen aapinen kun muistan hämärästi kuviakin jotka eri kuukausia kuvasivat. Mutta näin olen aina hahmottanut vuoden kulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä samaa mieltä. Hämmästynyt suuresti, kuinka minä puoliympyröineni olen herättänyt joissakin noinkin voimakkaita tunteita. Moneen kertaan todennut, että kyse subjektiivisesta kokemuksesta, ei suinkaan mistään absoluuttisesta totuudesta. Enkä edes väitä, että tapani hahmottaa vuodenkulku on ainoa oikea, ihan naurettavaa jo ajatuksenakin sellainen.
Missä kohtaa vuotta olen? Olen ylhäällä, hiukan loivasti alaspäin viettävällä kohdalla. Myötäpäivään etenen tässä kaarellani. Tai itse asiassa kun tarkemmin tutkin, niin kaaren yläosa ei ole täysin kaarimainen, vaan joulu-tammikuun tuntumassa on pieni huippukohta, nyppylä.
Missä te muut olette?
Minä olen n.tammikuun alussa. Kaaren yläpäässä Koko Vuoden. Kaari siis etenee vas. sivullani kesään - jana syksyyn edessäni - kaari vuodenvaihteeseen oik.sivullani. Kaari etenee - minä en🤔
(Eka puoliympyrä)
Ehkä tarkemmin kaari alkaa n.olkapäästäni etuvasempaan...
Näen vuoden kellotauluna tai "piirakkana".
Varsinaisesti en näe kuukausia vaan suurpiirteisemmin vuodenajat.
Halutessani voin kylläkin "zoomata" lähemmäs kuukauteen, viikkoon, päivään ja jopa tuntiin, mutta myös kauemmas pääsee katsomaan vuotta ikään kuin kaukaa katsottuna donitsina mustuudessa.
Onpa hankala selittää.
Olen itse aina samassa kohdassa karttaa, klo 6 "kellon" alapuolella mutta katseeni kohdistuu/ kartassa selvimmin näkyy sen hetkinen vuodenaika.
Klo 12 on juhannus, klo 9 syksy, klo 6 vuodenvaihde ja klo 3 kevät.
Vastapäivään siis etenee alhaalta ylös, mutta kello ei varsinaisesti pyöri tai liiku vaan on aina samanlaisena paikallaan. Vain katse tarkentuu ajan mukaan.
Näen myös numeroita ja viikonpäiviä ja kirjaimia tiettyinä väreinä ja koen musiikin usein "liikkeenä" omassa kropassani.
Olen ollut kalenterisynesteetikko niin kauan kuin muistan mutta musiikin fyysinen kokeminen tuli vasta teini-ikäisenä.
Seiska on aina ollut vihreä ja nolla valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle vuosi on kirjan aukeama, vasemmalla puolella ovat ekat kuusi kuukautta kolmessa rivissä, ja oikealla puolella loput. Kun päästään oikean sivun alareunaan palataan taas vasempaan yläkulmaan.
Luulen että kyseinen kirja oli yli 50 v. takainen aapinen kun muistan hämärästi kuviakin jotka eri kuukausia kuvasivat. Mutta näin olen aina hahmottanut vuoden kulun.
Tämä on yksi mielenkiintoisimmista. Yritän kuvitella siihen kesäkuun loman. Olisiko siis ekasivun alimman rivin oik.sarake
Tam. Hel. Maal. Hei. Elo Syys
Huh. Touk. Kesä Loka Mar. Joulu
Näinkö?
Minä näen mielessäni soikean, jossa ylhäällä on touko-kesäkuun vaihde, juhannus klo 3 kohdalla, joulu alimpana ja nyt aletaan nousta kevääseen jolloin maaliskuu on klo 9 kohdalla. Ei siis mitenkään tasaisin välein ole kuukaudet kuten kellossa tunnit. Äidilläni on samanlainen mielikuva. Eksä ei edes tajunnut mistä puhuttiin mutta hän nyt ei päässyt edes peruskoulua läpi joskus 70-luvulla 😄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi mielenkiintoisimmista. Yritän kuvitella siihen kesäkuun loman. Olisiko siis ekasivun alimman rivin oik.sarake
Huh. Touk. Kesä Loka Mar. JouluNäinkö?
En ihan tajunnut tuota mutta mulla se aukeama siis näyttäytyy näin:
Tammi Helmi / Heinä Elo
Maalis Huhti / Syys Loka
Touko Kesä / Marras Joulu
ja "luen" aina vasemman sivun ensin ja sitten oikean. En tiedä tajuaako tätä kukaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Touk. Kesä Loka Mar. JouluNäinkö?
En ihan tajunnut tuota mutta mulla se aukeama siis näyttäytyy näin:
Tammi Helmi / Heinä Elo
Maalis Huhti / Syys Loka
Touko Kesä / Marras Joulu
ja "luen" aina vasemman sivun ensin ja sitten oikean. En tiedä tajuaako tätä kukaan :)
Kyllä nyt hoksasin. Sori, ymmärsin että kolme saraketta/sivu vaikka selkeästi kirjoitit kolme r i v i ä. Kiva tapa (en silti vaihda puoliympyrääni)
Minullakin se on kuin kello joka kulkee vastapäivään. Joulu on jossain kello kahden ja kolmen välissä, jonka jälkeen alkaa uusi vuosi. Talvi kestää noin klo 10 asti, jonka jälkeen tulee kevät, joka loppuu noin klo 8-7 kohdilla. Kesä kestää klo 5-4 asti, josta alkaa syksy.
Jänniä nämä kellokuvaukset. Itsellä kalenterinäkymä 4 rivissä 3 kuukautta/rivi.
Tästä samaa mieltä. Hämmästynyt suuresti, kuinka minä puoliympyröineni olen herättänyt joissakin noinkin voimakkaita tunteita. Moneen kertaan todennut, että kyse subjektiivisesta kokemuksesta, ei suinkaan mistään absoluuttisesta totuudesta. Enkä edes väitä, että tapani hahmottaa vuodenkulku on ainoa oikea, ihan naurettavaa jo ajatuksenakin sellainen.
Missä kohtaa vuotta olen? Olen ylhäällä, hiukan loivasti alaspäin viettävällä kohdalla. Myötäpäivään etenen tässä kaarellani. Tai itse asiassa kun tarkemmin tutkin, niin kaaren yläosa ei ole täysin kaarimainen, vaan joulu-tammikuun tuntumassa on pieni huippukohta, nyppylä.
Missä te muut olette?