Millaisia vaihdevuosioireet pahimmillaan voivat olla?
Kerrotaan juttuja jatkuvasta hiessä kylpemisestä, kunnon romahtamisista, avioeroista ja työpaikkojen menetyksistä, onko nämä totta vai legendaa? Miten ja miksi kunto käytännössä romahtaa? Millaiset oireet ovat johtaneet työkyvyn tai työpaikan menetykseen? Kysyn että tiedän mihin valmistautua. T. Vaihdevuosien kynnyksellä oleva
Kommentit (10)
Unettomuus on kamalaa. Sumussa ja väsynyt joka päivä. Kaksi päivää hormonikorvaushoitoa ja aloin nukkumaan öisin.
Fyysinen ja psyykkinen uupumus. Ei jaksa kättään nostaa, eikä kiinnostakaan.
Luulen että se on totta. Mutta ihmiset erilaisia. Ja aina voi vointi parantuakin.
10-15 prosentilla oireet voivat olla hyvin voimakkaita. En tiedä mitä se on käytännössä koska olen vielä alta viisikymppinen. Työpaikalla on moni sanonut kuitenkin että oli ollut pakko hommata lääkitys koska ei olisi pystynyt eikä jaksanut muuten käydä töissä. Kyllä meillä naisilla vaan on kestettävää.
-paha unettomuus, ei voinut nukkua edes unilääkkeillä
-kivelkivut joita miespuoleinen yleislääkäri luuli reumaksi
-kuumia aaltoja 10 min välein
Estrogeeni paransi kaikki nopeasti. Olin silloin 43 v ja yhä köytän näin 10 v myöhemmin. Jos yrittää lopettaa, oireet palaavat heti. Harva muuten tietää, että vaihdevuosi-ikäisten naisten unettomuuden ensisijainen hoito on virallisten ohjeiden mukaan estrogeenikorvaushoito.
Motivaatio yhtään mihinkään katoaa. Hirvittävä väsymys. Synkkä olo.
Olen nukkunut aina makeasti. Äkkiä havahduinkin klo 4 aamuyöllä hereille enkä saanut enää unta. Kuumia aaltoja tuli sängyssä niin, että ensin oli hiki ja kohta taas palelsi. Nivelkivut kuuluivat normipäivään. Halut vähenivät hiljalleen ja kuukautisten kesto taas piteni. Estrogeenikorvaushoitoa voi käyttää, vaikka kuukautiset tulisivat yhä. Silloin pitää syödä kuitenkin osa kuukaudesta keltarauhashormonia.
Järkyttävää että näistä vielä nykyäänkin lähinnä vitsaillaan. Voin vaan kuvitella miten paskalta tuntuu sellaiset "vitsit" jos on uneton, kipeä ja kylpee hiessä.
Ja "Ne nyt vain kuuluu naisen elämään". Joo, mutta unihäiriöt, kivut ja huono olo eivät kuulu ja niitä pitäisi pyrkiä hoitamaan.
10 vuotta olen hikoillut. Vaikea hengittää muuten kuin läpivedossa, myös päivällä.
Nukun parvekkeen ovi auki. Heräilen tietysti monta kertaa hiestä märkänä. Onneksi nukahdan helposti uudestaan.
Aina vesipullo mukana ja mahdollisuus nopeaan riisuuntumiseen kaikkialla. Hikoilun aikana sydän hakkaa ja pyörryttää. Nopeasti ulkoilmaan päästävä.
Äitini hikoili kuolemaansa asti 85 vuotiaaksi. Tervetuloa tähän ikään.
Ap jatkaa. Monilla sukuni naisilla on ollut pahat vaihdevuosioireet mutta kukaan ei ole kertonut koskaan mitään tarkempaa, ilmeisesti häveliäisyyttään.