20km kävely kylmiltään
Eräs kaverini ei harrasta mitään liikuntaa eikä siis edes arkiliikuntaa ja on 20kg ylipainoinen.
Silti voi kylmiltään kävellä 20km ilman, että se olisi ongelma. Miten tuo on mahdollista? Itse liikun säännöllisesti ja mulla tuo tuntuu pitkältä matkalta.
Kaverilla on kyllä urheilutausta, mutta ei kai peruskunto kymmentä vuotta pysy (mikä hänen aktiuvivuosista aikaa).
Kommentit (21)
Jos varaa paljon aikaa eikä yritä mitään urheilusuoritusta siitä tehdä, niin kyllä se onnistuu. Hyvät kengät jalkaan ja sään mukaiset vaatteet, ehkä vähän vettä ja pientä välipalaa matkaan.
Kyllä se onnistuu vie vaan aikaa päivästä aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein hän sen matkan kävelee?
No tänä vuonna on kävellyt kahdesti. Ap
Hitaasti kävellen ja taukoja pitäen 20 km on ihan normaali päiväretki, vaikka ei muuten harrastaisi liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos varaa paljon aikaa eikä yritä mitään urheilusuoritusta siitä tehdä, niin kyllä se onnistuu. Hyvät kengät jalkaan ja sään mukaiset vaatteet, ehkä vähän vettä ja pientä välipalaa matkaan.
Neljä tuntia käveltiin ja yksi 1/2 tunnin pysähdys kahvilaan tehtiin. Ap
Olen ylipainoinen ja olen kävellyt yli 20km kerralla ainakin 9 kertaa tänä vuonna. Ei edes tunnu ja voin kävellä seuraavana päivänä uudestaan.
Sehän on tuollainen kolmen tunnin kävely. Vuorokaudessa kävelee helposti huonokuntoinenkin 60km repimättä.
Joillain on luonnostaan hyvä kestävyyskunto.
En harrasta liikuntaa, mutta kyllä tuon nyt kävelee jos ei mitään puolihölkkävauhtia mene. Kyllä mulle tulee tosta kuitenkin jalat vähän kipeiksi ja loppumatka olisi vähän rankkaa.
Yksilöllistä, riippuu niin monesta tekijästä. Esim painosta.
Itse harrastan kävelyä päivittäin, mutta kyllä 20km täysiä putkeen vetäen on silti rankka veto.
10km menee heittäen, 15km menee vielä suht ok, mutta siitä yli alkaa väsyä.
Sitten se, että tuollainen matka vaatii jo erittäin hyvin istuvia kenkiä. Muuten tulee rakkoja.
Ihan hyvin voi kävellä. Pahimpana sh-aikanani painoindeksi oli alle 13 ja lihakset täysin surkastuneet. Silti jaksoin kävellä 15 km ihan vaivatta (en suosittele kenellekään).
Vierailija kirjoitti:
Sehän on tuollainen kolmen tunnin kävely. Vuorokaudessa kävelee helposti huonokuntoinenkin 60km repimättä.
7km/h ei ole kyllä mikään normaali kävelyvauhti. 60km kävely vie 12h, ei kyllä ihan kaikki jaksa tota vetää päivässä.
"7km/h ei ole kyllä mikään normaali kävelyvauhti. 60km kävely vie 12h, ei kyllä ihan kaikki jaksa tota vetää päivässä."
Tuo vaajaa 7km/h on kyllä ihan normaali kävelyvauhti minulle ja jos menen esim. Pietariin niin olen tuolla vauhdilla jaloissa. Ps. tuo 60 km on 24h aikana.
20km on vielä semmoinen matka, että lähestulkoon jokainen liikuntakykyinen ihminen pystyy siihen, vaikka ei juuri edes hyötyliikkuisi. Sen verran kestäviä vielä ollaan. Ei sitä tarvitse rykiä kauheaa vauhtia vaan rauhallisesti maisemia katsellen kuka tahansa pystyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
"7km/h ei ole kyllä mikään normaali kävelyvauhti. 60km kävely vie 12h, ei kyllä ihan kaikki jaksa tota vetää päivässä."
Tuo vaajaa 7km/h on kyllä ihan normaali kävelyvauhti minulle ja jos menen esim. Pietariin niin olen tuolla vauhdilla jaloissa. Ps. tuo 60 km on 24h aikana.
No itse kun olin vielä ihan ok kunnossa niin reippaahko kävelyvauhti oli 10min/1km. Toki tähän vaikuttaa ihan jalkojen pituuskin, mulla on persjalat ja pidemmän ja pidempijalkaisen pitää yleensä hidastaa mun kanssa tai mun mennä suunnilleen puolijuoksua :D ja vauhtihan hidastuu mitä pidemmän matkan putkeen kävelee. Toki 60km vuorokaudessa pitkillä tauoilla onnistuu varmasti suurimmalta osalta.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on sellainen vale ettei mitää määrää. Huonokuntoinen EI kävele kuuttakymmentä kilometriä vuorokaudessa, ei helposti, eikä mitenkään, mieti nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on sellainen vale ettei mitää määrää. Huonokuntoinen EI kävele kuuttakymmentä kilometriä vuorokaudessa, ei helposti, eikä mitenkään, mieti nyt vähän.
Av-mammat onkin kaikki supernaisii.
kenen tahansa pitäs pystyä. älä keksi syitä mikset vois vaan lähe kävelee
Käveleminen on ihmisen luontainen liikuntamuoto, mihin ei tarvita mitään lämmittelyjä. Kyllä kuka tahansa liikuntakykyinen terve aikuinen tuohon pystyy kun on sopiva vireystila, hyvät kengät eikä liikuntaa rajoittavia kipuja.
Kuinka usein hän sen matkan kävelee?