Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
241/636 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miten valmistuu? Kohta 1/3 tästä vuodesta mennyt.

Vierailija
242/636 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitto että nämä vuodet menevät nopeasti.

Omalla kohtaa on kyllä tapahtunut merkittävää edistystä. Minulla oli vuoden alussa kasa yksittäisiä lukuja, kasa ajatuksia ja kasa epämääräistä tunnetta siitä, että tässä ei ehkä kuitenkaan nouse esiin se, mitä tällä todella halusin sanoa.

Työ on ehkä edennyt kirjainmäärällisesti vähän (n. 10 000 sanaa ehkä?), mutta olen taivutellut tarinanpätkät toistensa lomaan ja mielestäni saanut ne kasvamaan itseän isommiksi sillä tavalla. Tärkeimpänä sain kuitenkin muutaman oivalluksen, joiden valossa järjestin ja rytmitin tietyt kohdat uudestaan, jolloin tarina sai itseänikin innostavan jännitteen.

Nyt vasta tiedän, mistä tässä on kysymys, ja olen pystynyt muuttamaan aikaisempia huonosti toimivia ja tylsiä kohtia tukemaan tätä ratkaisua.

Kaikesta huolimatta olen yhä epäuskoisempi, että tämä olisi todella valmis vuoden päättyessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/636 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyl valmistu :(

Vierailija
244/636 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1/3!!! :O 

Vierailija
245/636 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 60 000 sanaa. Editointi on loputon suo.

Vierailija
246/636 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään kannattaa työstää yhtä käsikirjoitusta? Milloin kannattaa luovuttaa?

Vierailija
247/636 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan esilukijaa. Olen yksin tämän projektini kanssa. 

Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.

Voitko esilukea mullekin?

Voin, laita vain yhteystiedot.

Säännöt kieltää meiliosoitteen. Mistä sinut löytää?

Vierailija
248/636 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä menee?

Otin palkatonta vapaata kirjoittaakseni. En vain kirjoita. Tuijotan ihanaa kevätpäivää ulkona, surffailen netissä, tunti tunnilta valuu ohi ja kohta voin taas todeta, että olisin yhtä hyvin voinut olla töissä tänään. Ääh.

Toisaalta, jos tämä olisi helppoa, kaikki kirjoittaisivat. Nyt ainakin selain kiinni, edes jotain tajunnanvirtaa paperille ja sitten metsään.

Voi kun olisikin mahdollisuus ottaa palkatonta. Ei vain talous kestä sellaista. Teen kolmivuorotyötä lähihoitajana ja opiskelen samalla AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Ei vain riitä aika ja voimat aloittaa kirjoittamista.

Vierailija
249/636 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yli 70 000 ja loppusilausta vailla. Kuvien kanssa hieman ongelmaa nyt. Oli pakko hieman relata nyt, pää alkoi jo savuamaan. Ajattelin kyllä viimeistellä homman vklopun aikana.

Vierailija
250/636 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette kokemuslukijoista?

Ai siis vähemmistöön kuuluva henkilö esilukee kirjan, jos siinä puhutaan ko. vähemmistöstä? Enpä tiedä voiko vähemmistölukija koskaan edustaa "tyypillistä" vähemmistön jäsentä. Jokainen on yksilö.

Vierailija
251/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lähtee!

Vierailija
252/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoinen keskustelu. Kiitokset aloittajalle!

Liittyisin mielelläni seuraan, vaikka oma projektini ei kuulu kirjallisuuden alaan. Prosessi itsessään muistuttaa hämmentävänkin paljon tätä, mitä tässä keskustelussa kuvataan. Minullakin olisi tarkoitus saada valmista tämän vuoden aikana. Oikeastaan pakkokin, koska apuraha päättyy vuoden lopussa enkä usko että on toivoa saada siihen jatkoa, koska lopputulos ei ole vielä esiteltävissä siinä vaiheessa kun hakemus on jätettävä.

Arvioisin että minulla on noin puolet projektista valmiina, mutta olen työstänyt sitä jo viime vuoden alusta, joten tuntuu ainakin tällä hetkellä suurelta haasteelta saada valmista kuluvan vuoden aikana. Osittain työskentely on ollut sellaista vanhan materiaalin uudelleen työstämistä, mitä moni täällä kuvaa, joten periaatteessa jos saisin lopun sujumaan suoraviivaisesti, aikataulu voisi olla realistinen. Henkistä haastetta aiheuttaa se, että en tietenkään voi tietää kuinka monta kertaa materiaali pitää vielä käydä alusta asti läpi ja kuinka paljon isoja muutoksia siihen on vielä tarvetta tehdä.

Tsemppiä kaikille kirjoittajille! 

Vierailija
253/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin yhden vanhan, aiemmin kirjoittamani raakileen. Järkyttävää huomata, että aika on jotenkin mennyt sen ohi. Ehkä osia voi käyttää.

Vierailija
254/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla yli 70 000 ja loppusilausta vailla. Kuvien kanssa hieman ongelmaa nyt. Oli pakko hieman relata nyt, pää alkoi jo savuamaan. Ajattelin kyllä viimeistellä homman vklopun aikana.

Onko tämä siis valmiin teoksen sanamäärä, noin suurin piirtein? Aloittelija kyselee. Kuinka monta kertaa käytte koko teoksen läpi editointitarkoituksessa ennen kuin lähetätte sen eteenpäin?

Vierailija
255/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetteko te muut kirjoittajat toistuvasti järkytyksiä siitä, kuinka surkeaa vanha tekstinne on? Siis teksti, jonka olette todenneet surkeaksi JA muokanneet sen, on jonkin ajan päästä TAAS surkuhupaisa... Kun idea kestää aikaa, mutta kirjoitustapa ei kestä. (Hyvä sentään, että niinpäin.) Sivistys aiheesta kuin aiheesta antaa perspektiiviä.

Kuulostaa siltä että kehitytnopeasti, sehän on hyvä asia!

Vierailija
256/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin yhden vanhan, aiemmin kirjoittamani raakileen. Järkyttävää huomata, että aika on jotenkin mennyt sen ohi. Ehkä osia voi käyttää.

Monet sijoittavat romaaninsa satojen vuosien taakse...

Vierailija
257/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette kokemuslukijoista?

Ai siis vähemmistöön kuuluva henkilö esilukee kirjan, jos siinä puhutaan ko. vähemmistöstä? Enpä tiedä voiko vähemmistölukija koskaan edustaa "tyypillistä" vähemmistön jäsentä. Jokainen on yksilö.

Kyllä vähemmistöön kuuluva lukija todennäköisemmin ainakin huomaa, jos siellä on asiavirheitä tai epäasiallista kieltä tai muuta, verrattuna valtaväestöön. Minusta ihan hyvä idea käyttää tuollaista lukijaa, jos kirjoittaa vähemmistöstä. Kiusallista kirjailijalle, jos teokseen jää virheitä, jotka olisi asiantunteva esilukija voinut huomata.

Vierailija
258/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheetön, ei-ammattilainen kirjoittaja: huolehdit kunnostasi ja viihtyvyydestäsi, jotta kirjoittaminenkin sujuisi.

Jos vuorokaudesta menee nukkumiseen, ulkoiluun, syömiseen ja viihteeseen sekä taukoihin yhteensä 14 h, sinulle jää tehokasta aikaa kirjoittaa 10 h.

Älä katso TV:tä. Älä tuhlaa aikaasi hömppään, kun sinulla on tärkeitä tavoitteita. Netissä vietät vain sen ajan, mikä sinua palvelee (av-palstalla tietysti monta tuntia); älä jää "roikkumaan" projektisi välttelyyn, vaan mieti siitä jokin yksittäinen, motivoiva juttu.

Lähtökohtasi on kirjoittaminen, mutta voit aina tehdä sen omilla ehdoillasi - johtajan, ei orjan asenteella.

En ole kyllä koskaan kuullut kenestäkään tekstialalla työskentelevästä, joka kykenisi työskentelemään 10 tuntia päivässä. Tuollainen työ vie ihan eri tavalla henkisiä resursseja, kuin joku suorittava työ - kokemusta on siitäkin. Tehokas kirjoittaja saa kuudessa tunnissa aikaiseksi riittävän määrän tekstiä päivälle, yli 8 tunnin menevistä päivistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
259/636 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheetön, ei-ammattilainen kirjoittaja: huolehdit kunnostasi ja viihtyvyydestäsi, jotta kirjoittaminenkin sujuisi.

Jos vuorokaudesta menee nukkumiseen, ulkoiluun, syömiseen ja viihteeseen sekä taukoihin yhteensä 14 h, sinulle jää tehokasta aikaa kirjoittaa 10 h.

Älä katso TV:tä. Älä tuhlaa aikaasi hömppään, kun sinulla on tärkeitä tavoitteita. Netissä vietät vain sen ajan, mikä sinua palvelee (av-palstalla tietysti monta tuntia); älä jää "roikkumaan" projektisi välttelyyn, vaan mieti siitä jokin yksittäinen, motivoiva juttu.

Lähtökohtasi on kirjoittaminen, mutta voit aina tehdä sen omilla ehdoillasi - johtajan, ei orjan asenteella.

En ole kyllä koskaan kuullut kenestäkään tekstialalla työskentelevästä, joka kykenisi työskentelemään 10 tuntia päivässä. Tuollainen työ vie ihan eri tavalla henkisiä resursseja, kuin joku suorittava työ - kokemusta on siitäkin. Tehokas kirjoittaja saa kuudessa tunnissa aikaiseksi riittävän määrän tekstiä päivälle, yli 8 tunnin menevistä päivistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Minä olen nyt pidempään mittaillut omien työpäivieni rakennetta ja kirjannut ylös mitä tulee milloinkin tehtyä, kuinka pitkään, ja kuinka tuloksellista tekeminen on ollut.

Omalla kohdallani olen todennut että uutta materiaalia luovaa työskentelyä voin tehdä tehokkaasti 4 tuntia päivässä, en enempää. Olemassaolevan materiaalin työstämistä voin tehdä pidempäänkin, mutta yleensä siinä kuuden tunnin kohdalla teho laskee selvästi. Jos on kova kiire saada tuloksia, niin tuossa kohtaa on hyvä pitää pitkä tauko (ainakin kaksi tuntia), jonka jälkeen voin tehdä vielä yhden 2-4 tunnin pätkän ok työteholla. Tämä toki edellyttäen että minulla on työrauha.

Kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista aiheeseen liityen!

t. 253

Vierailija
260/636 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö kenellekään niin, että omassa tekstissä ei enää huomaa ilmiselviä virheitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi