Jos alkoholisti ei yritä peitellä juomistaan, tiedostaako hän vielä itse että alkoholia menee liikaa?
Tapaan entisen hyvän ystävän kanssa nykyään harvemmin, enää muutaman kerran vuoteen, mutta hänellä on aina mukana pari tölkkiä kaljaa tai siideriä noilla tapaamisilla. Olen ruvennut miettimään paljonkohan muuten ottaen sitten juo, jos hänestä on ihan ok ottaa esim. patikkaretkellekin (!) mukaan alkoholia? Tai jos hän tulee meille kylään niin hän tuo mukanaan itselleen juomista (meillä ei ole mitään sellaista tarjottavaa kun itse ei käytetä juurikaan) ja sitten aina on ollut ongelma millä kyydillä hän pääsee takaisin kotiin...
Kommentit (31)
En tiedosta. Juon jo silloinkin kun kaverit ovat läsnä eikä kukaan muu juo.
Mutta ei se tunnu heitä haittaavan, käyttävät minua edelleen tunteidensa käymälänä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se tunnu heitä haittaavan, käyttävät minua edelleen tunteidensa käymälänä. :)
Ai kun mua se taas on alkanut haittamaan enkä enää oikeastaan halua tavata kaveriani. En itse enää ehdottele mitään tapaamisiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kun mua se taas on alkanut haittamaan enkä enää oikeastaan halua tavata kaveriani. En itse enää ehdottele mitään tapaamisiakaan.
No dumppaa sitten. En tajua toisen ihmisen kyydissä roikkuvia jotka valittavat sitten kuitenkin.
Juomisen peitteleminen alkaa vasta siinä vaiheessa, kun juoja tajuaa, että joku saattaa ihmetellä juomista. Tästä huomiosta syntyy juomisen häpeämisen tai piilottelun mahdollisuus.
Alkoholiongelmaan liittyy lisääntyvä häpeä omaa juomista kohtaan. Juoppo piilottelee juomista, vähättelee määriä, saattaa kieltää koko juomisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No dumppaa sitten. En tajua toisen ihmisen kyydissä roikkuvia jotka valittavat sitten kuitenkin.
No en nyt varsinaisesti roiku kun en itse ota oikeastaan ikinä enää yhteyttä mutta vastaan hänen puheluihin ja joskus saatan lähteä jonnekin minne hän kysyy mutta siellä siis hän sitten ottaa taas alkoholia jne. En ole aikaisemmin oikein tullut ajatelleeksi tuota että emmehän enää näe ilman hänen tölkkejään kun niin harvoin nähdään muutenkaan.
Eli sinä kutsut hänet vaikka päiväsaikaan kahville, niin hän tulee omien kaljatölkkien kanssa? What?
Vierailija kirjoitti:
Juomisen peitteleminen alkaa vasta siinä vaiheessa, kun juoja tajuaa, että joku saattaa ihmetellä juomista. Tästä huomiosta syntyy juomisen häpeämisen tai piilottelun mahdollisuus.
Alkoholiongelmaan liittyy lisääntyvä häpeä omaa juomista kohtaan. Juoppo piilottelee juomista, vähättelee määriä, saattaa kieltää koko juomisen.
Aikaisemmin mietin (jo ennen korona-aikaa) että hän hakee jotenkin hyväksyntää juomiselleen minulta, kun jos vaikka saatettiin käydä ruokakaupassa yhdessä, niin joka kerta oli lava kaljaa + irtotölkkejä hänellä siellä ostoksissa vaikka minä taas en ostanut silloinkaan koskaan mitään juomista. Että ei hän kyllä silloin ainakaan mitenkään peitellyt, eikä nytkään kun niitä rahaa mukanaan vaikka rannalle tai frisbeegolfaamaan tms. Tai puhun siis viime kesästä, emme ole nyt tavanneet sen jälkeen mutta välillä hänen puhelunsa ovat olleet sen tyylisiä että onkohan humalassa.
Itse käytän todella vähän alkoholia, mutta jos ystäväni kutsuu minut vaikka lauantaina istumaan iltaa ja saunomaan luokseen, niin saatan ottaa jotain omia juomia mukaan. Tosin minun ystävillä on yleensä tarjolla myös viiniä omasta takaa. Riippuu siis todella paljon siitä millaisesta kyläilystä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä kutsut hänet vaikka päiväsaikaan kahville, niin hän tulee omien kaljatölkkien kanssa? What?
Juurikin näin. Emme ole siis tavanneet enää vuosiin "kahvien" merkeissä. Kun aina hänellä on ne tölkit ja sitten jututkin vähän sellaisia ei-lasten-korville vaikkei ole varsinaisesti humalassa/aggressiivinen.
Tietää ja osa halveksii niitä ihmisiä jotka ei ole alkoholisteja.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän todella vähän alkoholia, mutta jos ystäväni kutsuu minut vaikka lauantaina istumaan iltaa ja saunomaan luokseen, niin saatan ottaa jotain omia juomia mukaan. Tosin minun ystävillä on yleensä tarjolla myös viiniä omasta takaa. Riippuu siis todella paljon siitä millaisesta kyläilystä on kyse.
Joo kyllä tällaiset saunaillat tajuan että silloin otetaan puolin ja toisin mutta että mustikkametsään mennessä, tarvitseeko silloinkin ottaa..?
Vierailija kirjoitti:
Mitä halveksittavaa siinä heidän logiikallaan on että joku ei juo?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paremmissa piireissä jotkut hienostorouvat tekee tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä tällaiset saunaillat tajuan että silloin otetaan puolin ja toisin mutta että mustikkametsään mennessä, tarvitseeko silloinkin ottaa..?
No, tuo on kyllä outoa, että siihen parin tunnin metsässä tarpomiseen tarvitaan alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Matkallaan kohti alkoholiongelmia moni suurkuluttaja glorifioi juovaa elämää. Elämästä pitää muka osata nauttia, ja juominen on muka rentoa ja vapauttavaa ja tyylikästä. Juova ihminen kuvittelee juomisen jotenkin sopivan itselleen.
Muut, jotka eivät juo, ovat sitten tylsiä ja ikäviä ilonpilaajia. Kaikkein inhottavimpia ovat ne, jotka erehtyvät sanomaan juojalle jotain tämän juomisesta tai varsinkaan pyrkivät hillitsemään juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä halveksittavaa siinä heidän logiikallaan on että joku ei juo?
Juuri siksi kun ne ihmiset ei juo. Raitistuneet alkoholistit taas on korotettu Jumalaa seuraavaan rooliin. He on ottaneet viinan kanssa yhteen ja voittaneet sen. Alkoholistit on taas tämä kuin valittu joukko pyhiä ja parempia ihmisiä suorittamassa koettaan. Mutta jos et juo alkujaankaan tai et kykene juomaan paljon niin sinussa on jotain pahasti vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuo on kyllä outoa, että siihen parin tunnin metsässä tarpomiseen tarvitaan alkoholia.
Niin no siksi tässä puhunkin ihan alkoholistista. En tiedä missä kohtaa hänen se raja on ylittynyt mutta nykytilanne on jotain tuollaista ja varmasti enemmänkin (josta en edes tiedä).
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmistyypin. En itsekään lasiin sylje, mutta aina ei vaan maistu tai riittää ihan se yksi lasillinen, niin nämä alkkikset pitävät tiukkapipona ja kyräilevät. Pitäisi olla joka illanvietossa koivet kohti kattoa ja täys örvellys päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paremmissa piireissä jotkut hienostorouvat tekee tuota.
Ihan varmasti. Suomestakin löytyy kotirouvia, jotka tissuttelevat päivät pitkät. Näkevät kovasti vaivaa piilotellakseen juomistaan. Hakevat pieniä määriä kerrallaan monesta eri kaupasta ja palauttavat pullonsa eri kauppoihin pienissä erissä. Yrittävät peitellä meikillä silmänalusia ja turvotuksia. Kuitenkin juominen on jokapäiväistä, ja nämä kotirouvat itse pelkäävät omaa tilannettaa ja varsinkin sen paljastumista.
Ehkä tiedostaa, mutta ei se hänelle itselleen ole ongelma. Alkoholistille on ongelma se, jos joutuu olemaan ilman.