Onko ok jättää (liian vilkas) 5-vuotias pois sukujuhlista?
Olemme saaneet kutsun sukujuhliin. Tekisi mieli jättää perheemme viisivuotias pois juhlista (kotiin MLL-hoitajan kanssa). Menisimme vain kahden kouluikäisen kanssa. Syy on se, että viisivuotias on vilkas ja häntä on vaikea saada käyttäytymään asianmukaisesti (neuvolassa tutkimukset meneillään). Onko väärin, jos viisivuotias jätetään pois sukujuhlista? Maija P.s. lapsi siis saattaa esimerkiksi syödessä uittaa käsiä juomalasissa, heittää perunan lattialle ym. Mistä myös päiväkodissa tulee palautetta, että tämä ei normaalia enää tuon ikäiselle. Hoidossa myös juoksee karkuun tai piiloon siirtymätilanteissa. Kotona taas olen esim tänään siivonnut fairya eri paikoista, kun lapsi oli saanut pullon käsiinsä (yleensä pyrin pitämään sen pois ulottuvilta). Jne.jne.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Mistä lie johtuu, että palstamammoilla on niin paljon ylivilkkaita lapsia?
Kurin ja kasvatuksen puutteesta. Lapselle annetaan periksi kaikessa. Ei uskalleta sanoa ei.
Nämä ylivilkkaiden vanhemmat tarvitsevat enemmän neuvoja ja tukea kuin rauhallisempien vanhemmat. Siksi asiat nousevat herkästi esille anonyymillä keskustelupalstalla.
Osalla johtuu (lapsen) neurokirjolla olosta, osalla selkeiden rajojen puutteesta, osalla traumaoireilusta, osalla jostakin aivan muusta ja osalla monesta eri tekijästä. Tällä palstalla on mahdoton tietää, mistä kussakin yksittäisessä tapauksessa on kyse.
Joskus vaan on opetettava että vaikka KUINKA olisi taiteelinen tai sitä ja tätä niin on oltava hiljaa rivissä, se auttaa elämässä kyllä.
Jättäisin kaikki lapset kotiin. Joku ihmettelisi että outoa kun vaan te tulitte, sanoisin ai?
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin kaikki lapset kotiin. Joku ihmettelisi että outoa kun vaan te tulitte, sanoisin ai?
Alle kouluikäisen jättäminen yksin kotiin on lasun paikka.
Ei tietenkää jätetä yksin. Eikö säännöt mene perille ? Onko adhd?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toki mutta silloin lapsi oppii että ei kelpaa ja on huonompi, vain muut pääsee
Osttaisin mukaan mutta vartioisimme lasta miehen kanssa. Emme jättäisi yksin yhtään.
Ja joo Meillä on adhd lapsi.Ei lapselle tarvitse tuoda esille, ettei hän 'kelpaa'. Voi sanoa, että nämä ovat vähän isompien menoja. Tai että pienet lapset eivät jaksa olla mukana näissä juhlissa. Isommat sisaruksethan ovat jo kouluikäisiä. Meitä oli lapsuuden perheessäni viisi lasta. Kyllä meillä oli menoja joihin eivät kaikki osallistuneet juuri ikänsä ja kehitystasonsa vuoksi. Elokuvia, teatteria, juhlia, kyläilyjä jne. Ja oli myös niitä, joihin nuorin tai nuorimmaiset pääsivät mutta vanhemmat lapset ei. Hyvä järjestää lapselle jotain vähän ekstraa silloin kun muut ovat juhlissa.
Muistan kun oli serkun häät ja olisin halunnut mennä niin äiti sanoi että ei sinne lapsia. Tädin romulla menivät ja pappa etupenkillä, äiti takana ja oliko 2 muuta. Oli siellä ollut lapsia. Junalla olisi voinut mennä tai bussilla, lyhyt matka.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni emme halua juhliimme lapsia joiden vanhemmat eivät kykene huolehtimaan siitä että lapset eivät käyttäydy miten sattuu. Toki on ihan ok jos lapset vähän juoksentelee ja leikkkii. Sen sijaan tavaroiden heittely, haistattelu tai ruoalla tahallaan sotkeminen ei ole ok. Tästä kokemusta valitettavasti.
Mieheni serkun poika 7v oli vuosi sitten meidän tupareissa. Alkoi ottamaan käsin ruokaa tarjoilupöydästä ja heitteli sitä lattialle.
Mä tämän ekana huomasin ja menin käskemään pojan pois tarjoilupöydän luota. Sain haistatukset päälleni. Pojan vanhemmat olivat terassilla eli eivät katsoneet lapsen perään. Tulihan mulle tietysti sanomista kun ihan kehtasin heidän lastaan komentaa.
Kotona jos saa elää kun pellossa mutta säännöt kun mennään kylään. Hävettäisi kyllä lapsrn käytös jos moista tekisi.
Minkälaisiksi kuvittelen teidät. Olette Itse täydellisiä mallikansalaisia ja samoin kouluikäiset lapsenne. Teillä on jopa varaa palkata hoitaja MLL.stä. Nyt haluatte jättää täydellisen perheenne hävettävän mustanlampaan kotiin, mutta vähän meinaa omatunto kolkuttaa ja haluatte tukea päätöksellenne, ettei mainettanne pilaamaan oteta pienintä lasta, koska täydellisessä suvussanne joku saattaisi ajatella, että lapsenne on huonosti kasvatettu, ja koska vielä epäilys adhd.stä, mi seliitäisi kaiken parhain päin, ei ole varmaa, haluatte pelata varmanpäälle. Jättäkää lapsi kotiin.
Mielestäni tässä annetaan lapselle viesti, että sinussa on sellainen "vika ja vamma", ettet kelpaa omalle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä annetaan lapselle viesti, että sinussa on sellainen "vika ja vamma", ettet kelpaa omalle perheelle.
Tajuaako viisvee tuollaista? Vai onko se vaan tyytyväinen kun ei tarvitse mennä tylsään paikkaan?
En mennyt, enkä mene juhliin, joihin lapset ei sovi, mutta vahdin tietenkin itse omat lapseni. En itse pienenä halunnut jäädä kotiin enkä myöskään jätä omia lapsiani. Minne ei mun lapset kelpaa, sinne en itsekään halua mennä, mutta tietenkin itse vahdin lapseni ja teen sen mielelläni. Vilkkaita on olleet pieninä, mutta niin olen itsekin ollut, että ihan sukuvika.
On oikein. Jopa velvollisuus. Sellainen hirviö pilaa kaikkien ilon. Sama kuin veisi joko käärmeitä, rupikonnia tai persun ihmisten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisiksi kuvittelen teidät. Olette Itse täydellisiä mallikansalaisia ja samoin kouluikäiset lapsenne. Teillä on jopa varaa palkata hoitaja MLL.stä. Nyt haluatte jättää täydellisen perheenne hävettävän mustanlampaan kotiin, mutta vähän meinaa omatunto kolkuttaa ja haluatte tukea päätöksellenne, ettei mainettanne pilaamaan oteta pienintä lasta, koska täydellisessä suvussanne joku saattaisi ajatella, että lapsenne on huonosti kasvatettu, ja koska vielä epäilys adhd.stä, mi seliitäisi kaiken parhain päin, ei ole varmaa, haluatte pelata varmanpäälle. Jättäkää lapsi kotiin.
1,5 v sitten tehty aloitus. Bileet ovat jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Jopa velvollisuus. Sellainen hirviö pilaa kaikkien ilon. Sama kuin veisi joko käärmeitä, rupikonnia tai persun ihmisten joukkoon.
Paremman väen eli suvaitsevaisen vasemmistolaisen vihapuhe on tällaista. Makeaa, mutta sieltä se myrkkypisto tulee. Oletpas ilkeä ihminen, sinä vasemmistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lie johtuu, että palstamammoilla on niin paljon ylivilkkaita lapsia?
Kurin ja kasvatuksen puutteesta. Lapselle annetaan periksi kaikessa. Ei uskalleta sanoa ei.
Vanhemmat etsivät vertaistukea netistä. Jos elämä hymyilee ja on ongelmatonta, ei sellaiset vanhemmat kuluta aikaa täällä.
Aika jännää, että vanhemmat eivät pärjää 5-vuotiaan kanssa. Selvästihän tämä lapsi ei tosin ole terve, kun käyttäytyy kuin 2-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinusta tuntuu tuolta? Lapselle pitää opettaa, että joissakin tilanteissa käyttäytyminen on eri asia kuin se, minkälainen pohjimmiltaan on. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö käyttäytymiselläkin olisi vaikutusta muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää, että vanhemmat eivät pärjää 5-vuotiaan kanssa. Selvästihän tämä lapsi ei tosin ole terve, kun käyttäytyy kuin 2-vuotias.
Toki 5-vuotiaalle voisi fyysisesti pärjätä, mutta fyysisten keinojen käytöstä tulee lasu joten se ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni emme halua juhliimme lapsia joiden vanhemmat eivät kykene huolehtimaan siitä että lapset eivät käyttäydy miten sattuu. Toki on ihan ok jos lapset vähän juoksentelee ja leikkkii. Sen sijaan tavaroiden heittely, haistattelu tai ruoalla tahallaan sotkeminen ei ole ok. Tästä kokemusta valitettavasti.
Mieheni serkun poika 7v oli vuosi sitten meidän tupareissa. Alkoi ottamaan käsin ruokaa tarjoilupöydästä ja heitteli sitä lattialle.
Mä tämän ekana huomasin ja menin käskemään pojan pois tarjoilupöydän luota. Sain haistatukset päälleni. Pojan vanhemmat olivat terassilla eli eivät katsoneet lapsen perään. Tulihan mulle tietysti sanomista kun ihan kehtasin heidän lastaan komentaa.
Miehesi serkun poika on ilmeisesti sairas?
On se vaan kumma, että kun edes kasvatusalan ammattilainen ei saa lapsia kuriin niin miten tavallisten vanhempien sitten oletetaan pystyvän siihen?