Onko ok jättää (liian vilkas) 5-vuotias pois sukujuhlista?
Olemme saaneet kutsun sukujuhliin. Tekisi mieli jättää perheemme viisivuotias pois juhlista (kotiin MLL-hoitajan kanssa). Menisimme vain kahden kouluikäisen kanssa. Syy on se, että viisivuotias on vilkas ja häntä on vaikea saada käyttäytymään asianmukaisesti (neuvolassa tutkimukset meneillään). Onko väärin, jos viisivuotias jätetään pois sukujuhlista? Maija P.s. lapsi siis saattaa esimerkiksi syödessä uittaa käsiä juomalasissa, heittää perunan lattialle ym. Mistä myös päiväkodissa tulee palautetta, että tämä ei normaalia enää tuon ikäiselle. Hoidossa myös juoksee karkuun tai piiloon siirtymätilanteissa. Kotona taas olen esim tänään siivonnut fairya eri paikoista, kun lapsi oli saanut pullon käsiinsä (yleensä pyrin pitämään sen pois ulottuvilta). Jne.jne.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Joo toki mutta silloin lapsi oppii että ei kelpaa ja on huonompi, vain muut pääsee
Osttaisin mukaan mutta vartioisimme lasta miehen kanssa. Emme jättäisi yksin yhtään.
Ja joo Meillä on adhd lapsi.
Ei lapselle tarvitse tuoda esille, ettei hän 'kelpaa'. Voi sanoa, että nämä ovat vähän isompien menoja. Tai että pienet lapset eivät jaksa olla mukana näissä juhlissa. Isommat sisaruksethan ovat jo kouluikäisiä. Meitä oli lapsuuden perheessäni viisi lasta. Kyllä meillä oli menoja joihin eivät kaikki osallistuneet juuri ikänsä ja kehitystasonsa vuoksi. Elokuvia, teatteria, juhlia, kyläilyjä jne. Ja oli myös niitä, joihin nuorin tai nuorimmaiset pääsivät mutta vanhemmat lapset ei. Hyvä järjestää lapselle jotain vähän ekstraa silloin kun muut ovat juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäisit lapsesi, kun et pärjää?
miten kummassa tähän tilanteeseen päädyit?
yritäppä jutella lapselle, kuinka käyttäydytään juhlisssa.
Ikään kuin lapset aina tottelisivat jo niille juttelee.
Kumma juttu, mutta jos säännöt heti siitä alkaen selkeät kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita, jää moinen kyllä sivuun. Nykypäivänä joo joo on eniten lapselle sanottu sanapari, eli vanhemmat antaa heti periksi ja lapsi oppii käyttämään sitä mahdollisuutta hyväkseen. Katseita peiliin ja miettimään kuinka lasta on kasvatettu vai onko kasvatettu lainkaan. Ja EI ole ok jättää vieraan hoitoon yhtä perheen lasta.
Hitsit, mä olin myös ihan superkasvattaja mun kahden ekan pojan kanssa, kun toimivat kuin ihmisen ajatus. Sitten syntyi kolmas, ja oli kyllä oiva oppitunti siitä, miten erilaisia lapset onkaan, ja että ne selkeät säännöt ei vaan auta, jos lapsi on erityislapsi. Toki ne on edelleen olemassa, mutta ennen kaikkea sen lapsen hyvinvoinnin takia säännöt on vedettävä minimiin, ja luovittava ihan eri tavalla kuin tavislasten kanssa.
Toki sitä voi väkisin ptää lapselle armeijakuria ja elää kaikille kurjaa elämää, ja sitten ihmetellä miksi lapsella on uhmakkuushäiriö ja valtavat aggressiot, kun raukka ei ole elämässään saanut kuulla kuin ei ei älä, lopeta jne. Ja rangaistusta rangaistuksen perään.
Mun oli sinänsä helppo ymmärtää omaani, kun hän oli perinyt erityisyytensä multa, ja myös itse olin lapsena todella omaehtoinen. Muistan kuinka tunsin sen fyysisenä kipuna päässäni, kun mua pakotettiin aikuisten taholta tekemään asioita. Eikä se todellakaan kasvattanut mitään kunnioitusta tms. vaan halveksuntaa. Joten omani kanssa luovin ihan eri tavoin. Rangaistuksia en jaellut, ääntä ja liikettä sai olla miten paljon vaan. Omien tekojensa seuraamukset sai kantaa, mutta en ole ollut vihainen tai rankaiseva, vaan toteava ja käytäntöönpaneva.
kannattiko?
No ehkä, kun nyt on nuori aikuinen, joka kirjoiti just 5 L:ää ja on omassa harrastuksessaan huipputasoa. Ja erittäin positiivinen ja sosiaalinen tyyppi. Ei olisi tullut hänestä tällaista, jos olisi jo lapsena nitistetty hänestä kaikki vilkkaus ja villiys.
Kyllä viisivuotiaskin on oikeutettu sukulaisten tapaamiseen. Yhtä et voi jättää pois, on epätasa-arvoista.
Mistä lie johtuu, että palstamammoilla on niin paljon ylivilkkaita lapsia?
Kurin ja kasvatuksen puutteesta. Lapselle annetaan periksi kaikessa. Ei uskalleta sanoa ei.
Minä ja mieheni emme halua juhliimme lapsia joiden vanhemmat eivät kykene huolehtimaan siitä että lapset eivät käyttäydy miten sattuu. Toki on ihan ok jos lapset vähän juoksentelee ja leikkkii. Sen sijaan tavaroiden heittely, haistattelu tai ruoalla tahallaan sotkeminen ei ole ok. Tästä kokemusta valitettavasti.
Mieheni serkun poika 7v oli vuosi sitten meidän tupareissa. Alkoi ottamaan käsin ruokaa tarjoilupöydästä ja heitteli sitä lattialle.
Mä tämän ekana huomasin ja menin käskemään pojan pois tarjoilupöydän luota. Sain haistatukset päälleni. Pojan vanhemmat olivat terassilla eli eivät katsoneet lapsen perään. Tulihan mulle tietysti sanomista kun ihan kehtasin heidän lastaan komentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, mutta jos säännöt heti siitä alkaen selkeät kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita, jää moinen kyllä sivuun. Nykypäivänä joo joo on eniten lapselle sanottu sanapari, eli vanhemmat antaa heti periksi ja lapsi oppii käyttämään sitä mahdollisuutta hyväkseen. Katseita peiliin ja miettimään kuinka lasta on kasvatettu vai onko kasvatettu lainkaan. Ja EI ole ok jättää vieraan hoitoon yhtä perheen lasta.
Hitsit, mä olin myös ihan superkasvattaja mun kahden ekan
Mutta eihän kuri tarkoita armwijakuria, vaan yksinkertaisesti vain sitä,mettä on tiwtyt rajat, joista vanhemmat pitävät kiinni eivätkä luista, jos lapsi koukuttelee. Ja kyllä, adhd-lapsiltakin voi edellyttää perheen yhteisten sääntöjen ja rajojen tuntemista ja noudattamista. Ei adhd-diagnoosi tarkoita lupaa möykätä ja sikailla.
Jättäkää pois ettei juhlat mene pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kurin ja kasvatuksen puutteesta. Lapselle annetaan periksi kaikessa. Ei uskalleta sanoa ei.
Tätä olen jo muutaman vuoden ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsit,
Mutta eihän kuri tarkoita armwijakuria, vaan yksinkertaisesti vain sitä,mettä on tiwtyt rajat, joista vanhemmat pitävät kiinni eivätkä luista, jos lapsi koukuttelee. Ja kyllä, adhd-lapsiltakin voi edellyttää perheen yhteisten sääntöjen ja rajojen tuntemista ja noudattamista. Ei adhd-diagnoosi tarkoita lupaa möykätä ja sikailla.
Miten se ihan konkreettisesti tapahtuu, että "vanhemmat pitävät kiinni rajasta"? Lapset ovat hyvin usein halukkaita luvattomaan rajanylitykseen jos tietävät, ettei aikuisilla ole kykyä estää heitä tekemästä sitä.
Kauppojen ulkopuolella on usein niitä koirille tarkoitettuja lukittavia koppeja, sellaiseen voi jättää lapsen juhlan ajaksi. Kannattaa selvittää etukäteen, että onko matkan varrella kauppaa jossa noita on.
Minusta kuulostaa vastuulliselta ratkaisulta. Tuo on hyvä ikä oppia, ettei maailma pyöri lapsen ympärillä. Se ikä kun ihmiset ymmärtävät ettei osaa käyttäytyä juhlissa alkaa jäädä taaksepäin, ja kohta mennään jo kouluunkin.
Kyllä on ok. Vilkkaat 5 vuotiaat eivät välttämättä viihdy juhlissa, kun pitää osata olla rauhassa ja siististi. Vanhemmille lapsille olisi varmasti luxusta lähteä juhliin ilman tätä vilperttiä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä se johtuu, kun palstamammat eivät huomioi lapsiaan, vaan somettavat vauva.fi - sivulla.
Minusta ok jättää 5v kotiin hoitajan kanssa, ei 5v lapset nauti sukujuhlista ja voit jutella vapaammin suvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein käytöstapojen puute johtuu vanhemmista, annettu kaikki periksi jne.
Mutta ap:lla on jo kaksi lasta jotka osaavat käyttäytyä. Syy taitaa olla jossain muussa kuin periksi antamisessa.
Jos jätät niin jätä kaikki pois. Vaika yksi olisikin vähän erilainen niin ei sitä saa separoida normaaleista. Siitä jää trauma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsit,
Armeija taitaa olla ainoa paikka missä se kuri oikeasti toimii.
Esimerkiksi meillä töissä käy usein koululuokkia vierailulla, ja kovin heikolla tolalla on monien luokkien kuri, vaikka paimentamassa on 5 vuotta kasvatustieteitä opiskellut opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, mutta jos säännöt heti siitä alkaen selkeät kun lapsi alkaa ymmärtämään asioita, jää moinen kyllä sivuun. Nykypäivänä joo joo on eniten lapselle sanottu sanapari, eli vanhemmat antaa heti periksi ja lapsi oppii käyttämään sitä mahdollisuutta hyväkseen. Katseita peiliin ja miettimään kuinka lasta on kasvatettu vai onko kasvatettu lainkaan. Ja EI ole ok jättää vieraan hoitoon yh
Mitäpä veikkaat, kuinka suuri osuus kurilla on niissä kasvatustieteen opinnoissa?
Ensi kerralla, kun kuriton luokka opettajineen tulee työpaikallesi, älä ihmettele, vaan laske mielessäsi, että 1+1=2.
Kinkkinen tilanne. Pois jättäminen voi olla hylkäämiskokemus lapselle. Mukaan ottaminen ja siellä huonosti käyttäytyminen olisi ikävä kokemus kaikille.
Valitsen vaihtoehto C:n eli lapsen kasvattamisen: käsiä ei uiteta juomalasissa eikä perunoita heitetä lattialle.